Gå til innhold

Tror stemoren min rømmer fra landet med søstera mi!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har litt panikk nå, jeg bor hos faren min og stemoren min og lillesøstra mi (3 år) som er deres felles barn. Stemoren min er virkelig "den onde stemor", hun hater meg og sier ikke et ord nesten til meg. Faren min og de har det grusomt sammen og krangler så det smeller hver dag nesten i den siste tida, og jeg forstår ikke hvordan de har holdt ut så lenge. Pappa pendler til en annen by og kommer hjem i helgene... Tror han har tenkt å skille seg fra henne...

Nå fikk jeg vite at stemoren min skal reise til JAPAN i morgen! Hun sa ikke at hun tar med lillesøstra mi, men jeg har ikke sett dem i hele ettermiddag og kveld! Pappa er på vei hjem men det er langt unna! Vi er redde for at hun har tenkt å ta henne med seg! 

Hvis de reiser til Japan, kan Pappa få søstera mi tilbake? Stemoren min er spansk, og er ikke norsk statsborger.... Jeg aner forresten ikke hva de skal gjøre i Japan, men det var der Pappa møtte henne fordi han var på jobbkonferanse og hun bodde i Japan i en del år pga jobben sin så antar at hun har venner der eller noe. 

Anonymkode: c08dd...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring politiet så de blir stoppet på flyplassen 

Anonymkode: a6587...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 åringen pass? I såfall øker sjansen.. ringe politiet og rådfør deg. 

Anonymkode: 7e07a...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Men på hvilket grunnlag skal de stoppe dem? Fordi dere TROR? Han behandler henne så ille at han antar hun vil rømme??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, theTitanic skrev:
 

Men på hvilket grunnlag skal de stoppe dem? Fordi dere TROR? Han behandler henne så ille at han antar hun vil rømme??

 

Begge to er dårlige for hverandre, Pappa er kjempespesiell og vanskelig å leve med, men stemoren min er gal og terroriserer meg bare fordi hun er sint på faren min. Hun har silent treatment mot meg og jeg ser henne knapt fordi huset vårt er stort. Det er et veldig usunt forhold

Jeg har tenkt å flytte til bestemora mi, men jeg vil uansett ikke at søstra mi skal reise ut av landet så jeg aldri ser hu igjen!

Anonymkode: c08dd...d4a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anthrax skrev:
 

Ring politiet.

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ring politiet så de blir stoppet på flyplassen 

Anonymkode: a6587...bff

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har 3 åringen pass? I såfall øker sjansen.. ringe politiet og rådfør deg. 

Anonymkode: 7e07a...d94

Å tusen takk jeg kom ikke på det, jeg skal si det til Pappa hvis han ikke allerede har tenkt på det...

Anonymkode: c08dd...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, theTitanic skrev:
 

Men på hvilket grunnlag skal de stoppe dem? Fordi dere TROR? Han behandler henne så ille at han antar hun vil rømme??

 

Begge foreldra skal gi tilatels til utlandsreise. 

Anonymkode: 7e07a...d94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Begge foreldra skal gi tilatels til utlandsreise. 

Anonymkode: 7e07a...d94

Er du sikker på at det ikke bare gjelder pass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Begge foreldra skal gi tilatels til utlandsreise. 

Anonymkode: 7e07a...d94

Nei. 

https://www.regjeringen.no/no/sub/barnebortforing/flytting-og-reiser/foreldreansvar-og-utenlandsreiser-med-ba/id733013/

«Begge foreldrene kan ta barnet med på kortere utenlandsopphold, uten samtykke fra den andre forelderen, jf. barneloven § 41.»

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Begge foreldra skal gi tilatels til utlandsreise. 

Anonymkode: 7e07a...d94

Det hadde blitt slitsomt. Glad det ikke er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, theTitanic said:
 

Det hadde blitt slitsomt. Glad det ikke er sånn.

Norge krever ikke det, men enkelte land krever bevis for at begge foreldre har godkjent ved ankomst.

Anonymkode: 33539...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Norge krever ikke det, men enkelte land krever bevis for at begge foreldre har godkjent ved ankomst.

Anonymkode: 33539...536

Det blir unødvendig ressurskrevende papirarbeide både for de som skal kontrollere dette og familiene. Mange har delt foreldreansvar og det er en del bitterhet i skillsmissesituasjoner. Noen hadde ikke gitt denne lille reisetillatelsen kun for å «straffe» eller være atal mot den forelderen de er bitter på. Særlig situasjoner der en part betaler mye bidrag kan det komme opp at bidragspliktige syntes motparten har for god råd som kan ta seg ferie. 

Kjenner pr i dag et par der ene parten holder igjen barnas pass for å være atal siden hun føler at far og barna er imot henne. Det er snakk om chartertur i sommerferiene disse har lyst til og hun tror ikke han ville stukket av med dem. Hun har nå nektet i tre år. 

Jeg har kanskje ikke verdens beste samarbeid med min ex men det er ingen som ville funnet på å nekte den andre ferie.

Det skal jo sies at barnebortføringer skjer, og at dette er trist, men dette må nøye vurderes i hver sak, tenker jeg, og ikke lage store konsekvenser for barnefamilier generellt. Hatt noe form for oppsyn med gruppen som er i faresonen er nok bedre og mindre ressurskrevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, theTitanic skrev:
 

Det blir unødvendig ressurskrevende papirarbeide både for de som skal kontrollere dette og familiene. Mange har delt foreldreansvar og det er en del bitterhet i skillsmissesituasjoner. Noen hadde ikke gitt denne lille reisetillatelsen kun for å «straffe» eller være atal mot den forelderen de er bitter på. Særlig situasjoner der en part betaler mye bidrag kan det komme opp at bidragspliktige syntes motparten har for god råd som kan ta seg ferie. 

Kjenner pr i dag et par der ene parten holder igjen barnas pass for å være atal siden hun føler at far og barna er imot henne. Det er snakk om chartertur i sommerferiene disse har lyst til og hun tror ikke han ville stukket av med dem. Hun har nå nektet i tre år. 

Jeg har kanskje ikke verdens beste samarbeid med min ex men det er ingen som ville funnet på å nekte den andre ferie.

Det skal jo sies at barnebortføringer skjer, og at dette er trist, men dette må nøye vurderes i hver sak, tenker jeg, og ikke lage store konsekvenser for barnefamilier generellt. Hatt noe form for oppsyn med gruppen som er i faresonen er nok bedre og mindre ressurskrevende. 

Jeg er egentlig helt enig med deg. Men så kjenner jeg en motsatt situasjon. Der ene parten tok med barnet (tre år) til ferieleiligheten i utlandet. Nå var det en storferie med familie og alt var bra sånn sett, MEN; vedkommende lot være å fortelle om turen til andre part. 8 dager der ene forelder ikke visste noe om barnet, annet enn en mld fra andre forelder om at de «reiste på ferie, hjemme før bhg start.» Vil ikke forestille meg hvordan det var for h*n jeg kjente. 

Så jeg synes egentlig at det bør være en eller annen «plikt» der. Plikt å levere en evt plan eller noe i den duren. En form for planlegging. Men så har vi igjen det du nevnte. Det er vanskelig det der.

Anonymkode: 7014e...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg opplevde at mor tok med 3 åringen på "ferie"... så dem ikke igjen før mange år etter, og flere runder med myndighetene... så det skjer, uten at det trenger å være tilfellet her. 

Anonymkode: 18e57...c3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, theTitanic said:
 

Det blir unødvendig ressurskrevende papirarbeide både for de som skal kontrollere dette og familiene. Mange har delt foreldreansvar og det er en del bitterhet i skillsmissesituasjoner. Noen hadde ikke gitt denne lille reisetillatelsen kun for å «straffe» eller være atal mot den forelderen de er bitter på. Særlig situasjoner der en part betaler mye bidrag kan det komme opp at bidragspliktige syntes motparten har for god råd som kan ta seg ferie. 

Kjenner pr i dag et par der ene parten holder igjen barnas pass for å være atal siden hun føler at far og barna er imot henne. Det er snakk om chartertur i sommerferiene disse har lyst til og hun tror ikke han ville stukket av med dem. Hun har nå nektet i tre år. 

Jeg har kanskje ikke verdens beste samarbeid med min ex men det er ingen som ville funnet på å nekte den andre ferie.

Det skal jo sies at barnebortføringer skjer, og at dette er trist, men dette må nøye vurderes i hver sak, tenker jeg, og ikke lage store konsekvenser for barnefamilier generellt. Hatt noe form for oppsyn med gruppen som er i faresonen er nok bedre og mindre ressurskrevende. 

Jeg sier ikke noe om hvordan  det skal være eller bør være. Men jeg vet om folk som har blitt sendt på neste fly tilbake til Norge fordi de ikke kunne bevise at den andre foreldren hadde godtatt turen. I det ene tilfellet ble far nesten holdt igjen  og barna sendt alene til Norge. Og dette er snakk om et EU-land. Trenger vel ikke si at far ikke drar alene med barna mer.

Anonymkode: 33539...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...