Katten.2.0 Skrevet 11. oktober 2018 #61 Skrevet 11. oktober 2018 23 hours ago, AnonymBruker said: Og slutten, at ABB tapte... Vet ikke helt jeg, Norge er mye nærmere hans ideologi i dag, enn det var før terroraksjonen.. Anonymkode: 53230...fa1 Dette var faktisk et interessant og trist poeng. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #62 Skrevet 11. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye merkelige klager på mangel av norsk språk i denne filmen. Ser ut som mange tror at netflix er et norsk selskap og derfor burde denne filmen være med norsk tale Netflix gjorde det eneste riktige da de lagde filmen med engelsk tale....netflix er avhengige av at abonnenter faktisk ser det de lager og en stor andel av verdens befolkning kan ikke fordra undertekster.....spesielt amerikanere.... men også tyskere,franskmen,italienere og spanjoler osv. At noen skuespillerne prater dårlig engelsk fungerer nok veldig bra for det utenlanske publikummet men ikke for oss nordmenn,100% enig at det er forstyrrende og/eller irriterende. Anonymkode: 5a3a2...0cd Ser ut som at du ikke har fått med deg at Netflix har satset veldig stort på internasjonalt innhold med serier og filmer fra hele verden, hvor dårlig engelsk ikke er nødvendig for at de skal gjøre stor suksess 🙂🙂🙂🙂🙂 Merkelig nok gjelder det visst bare her i Norge at spåket vårt er umulig å gjøre at man kan slå gjennom internasjonalt, i følge deg og enkelte andre nordmenn. Rare greier det der. Anonymkode: aab26...f1b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #63 Skrevet 11. oktober 2018 Så den i dag. Gir den 4/10. Savnet mer riktig tidsperspektiv, mer fra Utøya og hva som skjedde der. Gode spillere, ok at den er på engelsk, og likte skildringen av hovedpersonen. Skulle ønske vi fikk mer av historien til lillebroren og venninnen også. Anonymkode: 215d0...229 2
Filifjonkamor Skrevet 11. oktober 2018 #64 Skrevet 11. oktober 2018 (endret) Syntes den var bra jeg. Likte ikke Utøya filmen, men denne syntes jeg var mye bedre Endret 11. oktober 2018 av Filifjonkamor 1
Ella1 Skrevet 11. oktober 2018 #65 Skrevet 11. oktober 2018 Har sett den. Så den for å se hvordan hendelsen blir framstilt for resten av verden. Synes de kunne vist litt mer hvordan resten av Norge reagerte på angrepet, rosetoget og rosehavet utenfor domkirken burde absolutt vært med. Det ville gitt litt kontraster i filmen. 3
vintage Skrevet 11. oktober 2018 #66 Skrevet 11. oktober 2018 Så den i kveld. Overraskende bra film. 1
NancyDrew Skrevet 12. oktober 2018 #67 Skrevet 12. oktober 2018 3 timer siden, Filifjonkamor skrev: Syntes den var bra jeg. Likte ikke Utøya filmen, men denne syntes jeg var mye bedre Jeg tenker dessverre omvendt. Noe som overrasker meg litt, med tanke på hvor grafisk den var. Når jeg så Utøya på kino var det tett før jeg måtte ut av salen. Jeg følte meg direkte kvalm. Måten den var laget på, som en dokumentar. Det satte støkken i meg. Følte soleklart ubehag under denne filmen også, men langt i fra samme måte. Det som ga meg noe å «nytt» tenke på, var familien til Lippestad og de som tok imot ABB på båten. Hvor vanskelig det måtte vært for dem, at han skulle forsvare han. Og frysningene jeg fikk, når de tok imot han på båten, helt uvitende om hva som var i vente... Etter Utøya satt jeg og samboer i sofaen, komplett stille, og så ut i lufta. Følte oss tappet. Sterke scener. Skulle ønske de hadde klart å skildre den følelsen til oss som så den her på en like sterk måte, om ikke mer, med tanke på alle de forskjellige handlingene i den. 1
MalloryK Skrevet 12. oktober 2018 #68 Skrevet 12. oktober 2018 Utøya med Kaja var helt fantastisk. 22 july ble for dumt. Jeg klarte ikke se mer enn 30 imnutter pga den dårlige engelsken. Pluss at den fokuserte på drittsekken, og det føles bare feil 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #69 Skrevet 12. oktober 2018 56 minutter siden, MalloryK skrev: Utøya med Kaja var helt fantastisk. 22 july ble for dumt. Jeg klarte ikke se mer enn 30 imnutter pga den dårlige engelsken. Pluss at den fokuserte på drittsekken, og det føles bare feil Den fokuserte da mer på Viljar og familien. Men hvis engelsken stoppet deg, så er det kanskje like greit at du stoppet. Anonymkode: bf6ba...543 6
NancyDrew Skrevet 12. oktober 2018 #70 Skrevet 12. oktober 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den fokuserte da mer på Viljar og familien. Men hvis engelsken stoppet deg, så er det kanskje like greit at du stoppet. Anonymkode: bf6ba...543 Men jeg lurer jo på... Hvorfor brukte de norske skuespillere i det hele tatt? Har de sagt grunnen i noe intervju? Var det fordi det var her det skjedde? For vi vet jo at de ville ha den engelsktalende for å nå ut til større publikum, da også ettersom den er på Netflix. Og da ser ikke jeg en spesifikk grunn på hvorfor de ikke bare kunne valgt engelske skuespillere. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #71 Skrevet 12. oktober 2018 Synes den var dårlig, mye fordi den føltes ikke som en korrekt skildring i det hele tatt, mer en punkt for punkt liste over hendelsesforløpet sett fra ABB sin side, og en påklistra historie om overlevende slengt på der igjen. Slo av etter 2/3. Den føltes ikke som Norges Utøya. Bare nok en masseskytingfilm. Selve Utøya så ut som en klassetur, ikke en samling av nesten 600 ungdommer. Ikke engang privatpersonene som var først ute og plukket opp unger av vannet er skildret. Anonymkode: 8f698...7b0 2
Christiane_W Skrevet 12. oktober 2018 #72 Skrevet 12. oktober 2018 Syntes den var ganske bra, men savnet som @Ella1 fokus på folkets reaksjon (rosetogene etc.) i etterkant av angrepene og er også enig med AB ....7b0 at i Utøya virket mer som en klassetur enn en samling av flere hundre ungdommer og at de burde hatt med litt mer fra situasjonen mens skytingen pågikk, som f.eks. privatpersonene som plukket opp ungdommer fra vannet. Historien ble rett slett litt for tynn for meg, i mangel av et bedre ord. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #73 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg valgte å se filmen fordi jeg har hele veien tenkt at dette er en så viktig del av Norges historie! Det er viktig at vi ikke glemmer sånn at aab ikke slipper ut igjen, at vi husker på at dette har skjedd og vi må forhindre at det skjer igjen, og at vi fortsetter å forstå hvorfor det er mennesker i samfunnet vårt som fortsatt sliter med ptsd og ettervirkninger av hendelsen. Jeg forstår at de som var der, kjente noen som var der og at de som mistet noen der fortsatt kjenner veldig på dette! For meg som er så "heldig" at jeg ikke havner i noen av disse kategoriene merker at det har gått 7 år. Det er ikke lenge siden jeg så brennpunkt sin dokumentar og da merket jeg at hjernen min har fortrengt bildene fra nyhetene den dagen. Jeg satt klistret til tvn den dagen og fulgte med på nyhetene, men etter rettsaken var over så har livet gått videre. Selvfølgelig tenker jeg på det innimellom, men årene går og da skjer dessverre det jeg tenker er så viktig at ikke skjer, man glemmer! Jeg deltok i rosetoget og i gudstjeneste i domkirken på kvelden, likevel så går livet videre for oss som ikke var midt oppi det. Jeg har dessverre ikke fått sett den norske Utøya filmen, men jeg skal se den! Netflix filmen derimot har jeg sett. Jeg irriterte meg litt over at de brukte norske skuespillere som snakket engelsk, men jeg skjønner samtidig at de valgte det sånn er for å nå et bredere publikum i utlandet. Jeg tror kanskje filmen hadde blitt veldig mye mer spillefilm med amerikanske/engelske skuespillere. Med norske skuespillere tror jeg at det blir oppfattet som en mer virkelig hendelse i utlandet også. Når det er sagt reagerer jeg på at de fremstiller det som at politiet hadde en rask respons tid til Utøya, at det gikk problemfritt for dem og at de sto for redningsarbeidet alene der! Jeg syntes de sivile som risikerte sine egne liv med å redde ungdommen burde fått plass i filmen og jeg syntes politiet som ikke viste hvor de skulle for så å overlesse båten burde blitt vist. I filmen fikk jeg inntrykket av at Breivik skjøt rundt i maks 30min på øya før han overga seg til politiet. Her kunne de godt vist tiden det tok bedre med en tydelig klokke eller noe. Da jeg så filmen reagerte jeg også på at han som spiller aab til tider virker påvirket av hva han har gjort. Da Viljar f.eks forteller i retten hva han opplevde oppfatter jeg det som at skuespilleren aab kanskje har et snev av anger og lurer på hva han har gjort, man ser blant annet at han tydelig svelger. Som når man prøver å svelge en klump i halsen. Fra den virkelige rettsaken mener jeg å huske en iskald mann som ikke brydde seg om hva han hadde påført offerene. Jeg tror at aab virkelig tror han gjorde noe riktig, jeg tror ikke han er i stand til å angre eller føle empati med ofrene. Det er selvsagt vanskelig å spille så blottet for følelser og ikke reagere på hva som blir fortalt, men jeg syntes likevel at han spilte litt dårlig der. For meg klarte de ikke helt få frem hvor fornøyd aab var med seg selv. Jeg savnet også rosetoget og en skildring av hvordan Norge valgte å svare med å vise samhold og kjærlighet ovenfor hverandre. Hvordan alle ble påvirket og vi valgte å ta Oslo og Utøya tilbake. Vi lot oss ikke bli skremt bort, vi holdt sammen som en nasjon og fortsatte å bruke både Oslo og Utøya. Ellers var filmen grei, jeg mener det er bra de lager film om det. Jeg skulle bare ønske at de tok med de tingene vi burde lære noe av, som responstiden til politiet og hvordan hele Norge sto sammen etterpå. Mine barn skal få se filmene og dokumentaren når de blir eldre og vi kan snakke om det etterpå. Det er viktig at de som kommer etter oss får vite om hva som har skjedd og hvorfor aab sitter der han sitter og hvorfor vi ikke ønsker han ut i samfunnet igjen. Samtidig som det er viktig at vi husker på og lærer dem at du må ikke være muslim eller ha en spesiell hudfarge for å begå en terrorhandlinger! Hvem som helst kan gjøre det, terrorisme er ikke en religion eller en hudfarge! Anonymkode: 45c15...eab 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #74 Skrevet 12. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ut som at du ikke har fått med deg at Netflix har satset veldig stort på internasjonalt innhold med serier og filmer fra hele verden, hvor dårlig engelsk ikke er nødvendig for at de skal gjøre stor suksess 🙂🙂🙂🙂🙂 Merkelig nok gjelder det visst bare her i Norge at spåket vårt er umulig å gjøre at man kan slå gjennom internasjonalt, i følge deg og enkelte andre nordmenn. Rare greier det der. Hadde samme filmen blitt laget i feks danmark....og en drøss andre land.... og 22 juli hadde skjedd der så hadde den garantert hatt engelsk tale da også. Selv syntes jeg det var litt irriterende med engelsk og dårlig engelsk i begynnelsen....etter 20 min så var det helt ok at filmen ikke var på norsk. Anonymkode: 5a3a2...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #75 Skrevet 12. oktober 2018 På 10.10.2018 den 22.34, AnonymBruker skrev: Sett ferdig nå. For en treeeeg film. Og slutten, at ABB tapte... Vet ikke helt jeg, Norge er mye nærmere hans ideologi i dag, enn det var før terroraksjonen.. Anonymkode: 53230...fa1 Filmen omhandler selve hendelsen og rettssaken. Hadde filmen vært lenger så hadde den sett annerledes ut. Anonymkode: 428d4...f29 1
Mr. Kilmister Skrevet 12. oktober 2018 #76 Skrevet 12. oktober 2018 Skal nok se den, men jeg tror nok ikke akkurat at den vil more meg. Vil nok bli fly forbanna på nytt.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #77 Skrevet 12. oktober 2018 På 10.10.2018 den 22.34, AnonymBruker skrev: Sett ferdig nå. For en treeeeg film. Og slutten, at ABB tapte... Vet ikke helt jeg, Norge er mye nærmere hans ideologi i dag, enn det var før terroraksjonen.. Anonymkode: 53230...fa1 Sånn oppfattet jeg ikke slutten. Han sa "dere kan ikke se oss en engang". Det har han helt rett i. Jeg tolket slutten som at vi overhodet ikke har vunnet kampen mot høyreekstremisme, det er mange ensomme ulver som går under radaren. Anonymkode: 3ecd5...ccd
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #78 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg har sett filmen og den viser hendelsene på Utøya på en noenlunde verdig måte, men netflix kunne droppet scenen med ungdommene i klynge på kjærlighetsstien. Det bikket over til bestialsk og det er vel den scenen jeg sliter med nå i ettertid. Heldigvis droppet de pumpehuset. Reagerte på at de fikk Breivik til å fremstå "angrende" mens Viljar vitnet. Den mannen angret nada under rettsaken. Resten av filmen viser at han ikke angret, så det var bare den scenen under rettsaken som ble feil. At politiet ikke greide gjøre jobben sin mens privatpersoner reddet ungdommene burde vært med i filmen synes jeg. Ellers likte jeg at Lippestad ble fremstilt som "eliten" med det lyse og store huset sitt på toppen av Oslo, mens breiviks mor ble vist i en trang, mørk og trist leilighet. Da følte jeg filmen var litt inne på hvordan Breivik har blitt formet til å hate så mye som han gjør. Anonymkode: 3ecd5...ccd 1
Lexicon Skrevet 12. oktober 2018 #79 Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Jeg har ikke sett den ferdig men jeg synes den var bedre en den Norske filmen av Erik Poppe. Den Norske følte jeg dro mange scener ut et par minutter for mye, og det ble litt monotont. Det var liksom bare løping, venting, løping, venting og repeat mens Breivik skøt i bakgrunnen med infinite-ammo hack. For fuck's sake, I get it, han er skyteglad. Du slipper å gjenta det tusen ganger. Denne her virker mer som en vanlig film føler jeg, med bedre drama og cinematografi Endret 12. oktober 2018 av Lexicon 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #80 Skrevet 12. oktober 2018 1 time siden, Lexicon skrev: Jeg har ikke sett den ferdig men jeg synes den var bedre en den Norske filmen av Erik Poppe. Den Norske følte jeg dro mange scener ut et par minutter for mye, og det ble litt monotont. Det var liksom bare løping, venting, løping, venting og repeat mens Breivik skøt i bakgrunnen med infinite-ammo hack. For fuck's sake, I get it, han er skyteglad. Du slipper å gjenta det tusen ganger. Denne her virker mer som en vanlig film føler jeg, med bedre drama og cinematografi Det jeg tror var "greia" med den norske filmen, var at publikum skulle få en slags følelse på hvordan det var. Den var på en måte laget i sanntid. I den tiden filmen varer, var også så lang tid ungdommene på Utøya måtte være der med en skytende ABB rundt seg før både politiet kom og de frivillige i båtene. Når det er sagt, likte jeg ikke måten selve filmen var bygd på. At alt er i kun én takning og med et kamera som går opp og ned i det uendelige. Det ble veldig "slitsomt" å se på i lengden. Det hadde vært MYE bedre med filming fra flere vinkler og et kamera som sto i "ro". Altså at man slapp å bli svimmel av å se på. Anonymkode: cc988...c9c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå