henniie Skrevet 10. oktober 2018 #41 Skrevet 10. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer til dere som ikke klarer å se en sterk film fordi engelsken er for dårlig. Denne filmen hadde ikke vært det samme med engelsk/amerikanske skuespillere. Anonymkode: 95b67...8af Det er ikke det som er poenget. Hvorfor kan de ikke godta norsk som språk i filmen, og dubbe om de absolutt ikke vil høre ett norsk ord i en film? Hvorfor skal de få viljen sin? Hvorfor er det godt nok for oss å se en engelsk talende film, men ikke for verden å se en norsk talende en? 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #42 Skrevet 10. oktober 2018 4 minutter siden, henniie skrev: Det er ikke det som er poenget. Hvorfor kan de ikke godta norsk som språk i filmen, og dubbe om de absolutt ikke vil høre ett norsk ord i en film? Hvorfor skal de få viljen sin? Hvorfor er det godt nok for oss å se en engelsk talende film, men ikke for verden å se en norsk talende en? Men det var ikke det folk i tråden her klaget over, det var hvor ille det var å høre dårlig norsk engelsk, og at de da ikke klarte se filmen, det synes jeg sier litt om de. Forøvrig enig i at det burde vært norsk talende. Anonymkode: 95b67...8af 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #43 Skrevet 10. oktober 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det var ikke det folk i tråden her klaget over, det var hvor ille det var å høre dårlig norsk engelsk, og at de da ikke klarte se filmen, det synes jeg sier litt om de. Forøvrig enig i at det burde vært norsk talende. Anonymkode: 95b67...8af Jeg skal se filmen, men det vil være sykt irriterende å høre på, ja. Hva du mener om oss det bryr vi oss fint lite om. Det er ikke som om vi kan noe for at det er irriterende å høre på. Anonymkode: 2748d...a1f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #44 Skrevet 10. oktober 2018 26 minutter siden, henniie skrev: Det er ikke det som er poenget. Hvorfor kan de ikke godta norsk som språk i filmen, og dubbe om de absolutt ikke vil høre ett norsk ord i en film? Hvorfor skal de få viljen sin? Hvorfor er det godt nok for oss å se en engelsk talende film, men ikke for verden å se en norsk talende en? Jeg skulle ønske det var sånn, men realiteten er at de ville tapt på å ha den på norsk. Jeg har bodd i både USA og i England, og mennesker fra engelsk språklige land liker ikke se filmer på andre språk. Det er sykt frustrerende, og til og med fornærmende at de ikke takler undertekst, men sånn er det. Jeg husker jeg hadde en lang samtale med en amerikansk venn om en japansk anime jeg trodde hun ville like. Hun virker skikkelig gira og ba meg om å sende henne en link. Hun sa at hun gledet seg, og jeg sa at jeg gledet meg til vi kunne snakke sammen etter på. Hun så tre minutter før hun ga opp fordi den japanske serien var på... wait for it.... japansk! Hun forventet at automatisk at den skulle være på engelsk, selv om jeg aldri sa at den var det. Den var selvfølgelig tekstet, og hvem gidder å se på dubbet anime, det høres teit ut. Anonymkode: 2748d...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #45 Skrevet 10. oktober 2018 Sett ferdig nå. For en treeeeg film. Og slutten, at ABB tapte... Vet ikke helt jeg, Norge er mye nærmere hans ideologi i dag, enn det var før terroraksjonen.. Anonymkode: 53230...fa1 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #46 Skrevet 10. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle ønske det var sånn, men realiteten er at de ville tapt på å ha den på norsk. Jeg har bodd i både USA og i England, og mennesker fra engelsk språklige land liker ikke se filmer på andre språk. Det er sykt frustrerende, og til og med fornærmende at de ikke takler undertekst, men sånn er det. Jeg husker jeg hadde en lang samtale med en amerikansk venn om en japansk anime jeg trodde hun ville like. Hun virker skikkelig gira og ba meg om å sende henne en link. Hun sa at hun gledet seg, og jeg sa at jeg gledet meg til vi kunne snakke sammen etter på. Hun så tre minutter før hun ga opp fordi den japanske serien var på... wait for it.... japansk! Hun forventet at automatisk at den skulle være på engelsk, selv om jeg aldri sa at den var det. Den var selvfølgelig tekstet, og hvem gidder å se på dubbet anime, det høres teit ut. Anonymkode: 2748d...a1f Men syns de virkelig det er greit, uansett hvordan det høres ut, så lenge det er på engelsk? Det må jo være utrolig irriterende at det er på dårlig engelsk. Det er det jo for oss også, og det er ikke morsmålet vårt en gang. Anonymkode: 19234...8f7
henniie Skrevet 10. oktober 2018 #47 Skrevet 10. oktober 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det var ikke det folk i tråden her klaget over, det var hvor ille det var å høre dårlig norsk engelsk, og at de da ikke klarte se filmen, det synes jeg sier litt om de. Forøvrig enig i at det burde vært norsk talende. Anonymkode: 95b67...8af Det ER ille! Jeg måtte spole tilbake for å høre om han sa «learn to eat me again» eller «learn to feed me again». Nå skal jeg ikke skryte på meg verdens beste engelskkunskaper, langt i fra. Men det er travelt. Hvorfor ikke leie inn engelske skuespillere når de først skal snakke engelsk? Altså når de gjør et mindre bra forsøk på å snakke «norsk» i Bones så bør fe i det minste snakke noen Lunde fungerende engelsk i denne filmen 😅 men kan vær jeg krever å få i pose og sekk 😬🙊 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #48 Skrevet 10. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men syns de virkelig det er greit, uansett hvordan det høres ut, så lenge det er på engelsk? Det må jo være utrolig irriterende at det er på dårlig engelsk. Det er det jo for oss også, og det er ikke morsmålet vårt en gang. Anonymkode: 19234...8f7 Jeg tror de bruker uttalen for å gjøre det mer virkeligsnært for dem. Memoirs of a Geisha handler om japanere i Japan, men den er på engelsk med en aksent. The Book Thief handler om tyskere i Tyskland, men den er også på engelsk med en aksent. De vil ikke høre andre språk, men de vil føle at det er mennesker i et annet land som snakker. Anonymkode: 2748d...a1f 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #49 Skrevet 10. oktober 2018 1 time siden, henniie skrev: Jeg hadde ikke lyst og se den. Den gjør meg bare sint på en person jeg helst ikke vil tenke på. For han fortjener ikke oppmerksomheten. OG når 22 JULY lyser mot meg på skjermen blir jeg mer sur og irritert. Heter det ikke 22th of JULY eller JULY 22th ?? 22nd. Anonymkode: aea35...87c 3
Elhaym Skrevet 11. oktober 2018 #50 Skrevet 11. oktober 2018 Er nå helt overbevist om at 22 juli rett og slett ikke gjør seg som spillefilm. Den forrige utøya-filmen var eksepsjonelt kjedelig og ensidig, det samme var denne: bare på en annen måte. At engelsken er dårlig henger jeg meg ikke opp i. De fremstår likevel med god nok engelsk for utlandet, samtidig som aksenten gjør de nære og norske nok for et utenlandsk publikum. Øigarden gjør den beste figuren, men selv han gjør ingen god rolle og skuespillet er som i den andre utøya-filmen; platt. Om jeg vil se noe utøya-relatert setter jeg heller på Brennpunkt sin dokumentar- Utøya er mer egnet for dette
Vampyrina Skrevet 11. oktober 2018 #51 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg liker den jeg, altså... synes det er mange som spiller bra. Men spesielt Jon Øigarden. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #52 Skrevet 11. oktober 2018 Det er nok et poeng at skuespillerne ikke snakker perfekt engelsk. Det er normalt at utlendinger snakker dårlig engelsk i engelske/amerikanske filmer. Da blir det mer ekte for amerikanerne som ikke kan ha originalspråk og undertekst. Jeg synes filmen var bra, litt treg. Jeg savnet hvordan landet Norge tok dette, med rosetoget ol. At man ikke gikk mot krig med mer våpen, som faktisk er vanlig. Anonymkode: 7d0ed...7d0 7
Vampyrina Skrevet 11. oktober 2018 #53 Skrevet 11. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes filmen var bra, litt treg. Jeg savnet hvordan landet Norge tok dette, med rosetoget ol. At man ikke gikk mot krig med mer våpen, som faktisk er vanlig. Anonymkode: 7d0ed...7d0 Ja, det savnet jeg også. Det var jo en vesentlig del av det hele. 2
El Duderino Skrevet 11. oktober 2018 #54 Skrevet 11. oktober 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt dumt å bruke Norske skuespillere, da Engelsken er så dårlig hos de aller fleste. Der bommet de litt synes jeg, det drar ned kvaliteten drastisk for min del. På norsk bruker man ikke stor forbokstav i "norske" eller "engelsken". Norsken din er tydeligvis like dårlig som engelsken til de norske skuespillerne i filmen.. 6
Christiane_W Skrevet 11. oktober 2018 #55 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg har ikke sett filmen enda, men er enig i at grunnen til at de bruker norske skuespillere som snakker engelsk sannsynligvis er pga at filmen er ment for et internasjonalt marked. Jeg har selv bodd i USA og har mange amerikanske venner og de fleste av dem skyr filmer på fremmedspråk med undertekster som pesten. De foretrekker filmer med engelsk tale, sånn er det bare. Den norske aksenten på engelsken gjør det mer "autentisk" for amerikanerene. Amerikanerene er jo forresten ikke alene om å ikke like undertekster. I flere europeiske land er det jo vanlig å dubbe fremmedspråklige filmer/tv-serier etc. 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #56 Skrevet 11. oktober 2018 3 timer siden, Christiane_W skrev: Jeg har ikke sett filmen enda, men er enig i at grunnen til at de bruker norske skuespillere som snakker engelsk sannsynligvis er pga at filmen er ment for et internasjonalt marked. Jeg har selv bodd i USA og har mange amerikanske venner og de fleste av dem skyr filmer på fremmedspråk med undertekster som pesten. De foretrekker filmer med engelsk tale, sånn er det bare. Den norske aksenten på engelsken gjør det mer "autentisk" for amerikanerene. Amerikanerene er jo forresten ikke alene om å ikke like undertekster. I flere europeiske land er det jo vanlig å dubbe fremmedspråklige filmer/tv-serier etc. Det er jo en kjent sak at i USA så lager de sine egne versjoner av utenlandske filmer og serier. Fordi de ikke liker undertekster. Vi i Norge er vandt til filmer med undertekst. I Tyskland så dubber de til og med nyheter! Det er helt sykt hvor dårlig tyskere er i engelsk, fordi de vokser opp med dubbing og ikke undertekst. Ihvertfall hos den eldre generasjonen. Nå så er jo unge på nett og lærer engelsk på den måten. Mens de eldre har kun oppvokst med dubbing. Anonymkode: 66186...11f 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #57 Skrevet 11. oktober 2018 Småkleint med engelsken, men ikke verre enn at jeg holdt ut uten å ergre meg for mye. Øigarden gjorde en bra innsats, ellers var filmen nokså platt og kjedelig. Jeg synes de brukte for mye tid på historien om den ene familien fra Svalbard), og burde heller brukt mer tid på Breivik/bakgrunnen for udåden og rettssaken. Anonymkode: d8695...dcb 3
NancyDrew Skrevet 11. oktober 2018 #58 Skrevet 11. oktober 2018 21 timer siden, Bella_belle skrev: Ja, av prinsipp. Sytes ikke det er greit å lage film om en så stor tragedie. Hvorfor er det morsomt? 🤨 Da regner jeg med du ikke har sett andre filmer basert på virkelige hendelser også? Flystyrten i Andesfjellene, Twin Towers, flodbølgen i Asia etc. 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #59 Skrevet 11. oktober 2018 Mye merkelige klager på mangel av norsk språk i denne filmen. Ser ut som mange tror at netflix er et norsk selskap og derfor burde denne filmen være med norsk tale Netflix gjorde det eneste riktige da de lagde filmen med engelsk tale....netflix er avhengige av at abonnenter faktisk ser det de lager og en stor andel av verdens befolkning kan ikke fordra undertekster.....spesielt amerikanere.... men også tyskere,franskmen,italienere og spanjoler osv. At noen skuespillerne prater dårlig engelsk fungerer nok veldig bra for det utenlanske publikummet men ikke for oss nordmenn,100% enig at det er forstyrrende og/eller irriterende. Anonymkode: 5a3a2...0cd 2
Gjest tranedatter Skrevet 11. oktober 2018 #60 Skrevet 11. oktober 2018 Overraskende bra. Engelsken gjorde ingenting, hadde vært merkeligere med norske med perfekt uttale. Gav bra innblikk i det å være overlevende av en sånn katastrofe. Hollywoodfilmer viser jo ekstremt urealistisk hvordan folk kjemper seg tilbake til livet igjen. Der virker det så lekende lett, men virkeligheten er bare vond og smertefull.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå