AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #21 Skrevet 10. oktober 2018 7 timer siden, Bella_belle skrev: Jeg skal ikke. Jeg har sagt opp Netflix abonnement mitt for å understreke at jeg ikke støtter det. Det er jo ikke noen som merker det nødvendigvis, men....det er bare meg. LOL og atter LOL Når det gjelder filmen så skal jeg definitivt se den men regner ikke med å bli noe mere opplyst da jeg har fulgt ganske godt med på denne saken siden 2011. Og naivt å mene at denne filmen burde vært på norsk.....netflix er ikke et norsk selskap og filmen er laget for et internasjonalt publikum. Anonymkode: 5a3a2...0cd 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #22 Skrevet 10. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: LOL og atter LOL Når det gjelder filmen så skal jeg definitivt se den men regner ikke med å bli noe mere opplyst da jeg har fulgt ganske godt med på denne saken siden 2011. Og naivt å mene at denne filmen burde vært på norsk.....netflix er ikke et norsk selskap og filmen er laget for et internasjonalt publikum. Anonymkode: 5a3a2...0cd Om du sikter til meg så har jeg ikke noe imot at den er på Engelsk. Mitt problem er at det er Norske skuespillere som ikke behersker Engelsk godt nok. Hadde vært bedre om det var Amerikanere som spilte i filmen. Anonymkode: 66186...11f 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #23 Skrevet 10. oktober 2018 Enig. Mye bedre med engelsk- talende skuespillerd Anonymkode: 53230...fa1 2
Bixity Skrevet 10. oktober 2018 #24 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg vet ikke om jeg vil se den. Jeg mistet ei venninne på utøya den dagen, Så jeg har litt blandede følelser rundt det å skulle se film om hendelsen. Jeg har lest mye om 22. Juli, og jeg fulgte nøye med i rettsaken, har lest manifestet til ABB, for å prøve å forstå hvorfor den fantastiske livsglade og kloke jenta måtte bøte med livet den dagen. Jeg tror for min egen del at det å lese om det på mange måter er enklere enn å se film om det, samtidig så kan det hende nysgjerrigheten tar overhånd etterhvert.. ikke vet jeg, tiden vil vel vise.. kjenner jeg blir litt kvalm av tanken på å se den foreløpig. 1
Janzypants Skrevet 10. oktober 2018 #25 Skrevet 10. oktober 2018 6 minutter siden, Bixity skrev: Jeg vet ikke om jeg vil se den. Jeg mistet ei venninne på utøya den dagen, Så jeg har litt blandede følelser rundt det å skulle se film om hendelsen. Jeg har lest mye om 22. Juli, og jeg fulgte nøye med i rettsaken, har lest manifestet til ABB, for å prøve å forstå hvorfor den fantastiske livsglade og kloke jenta måtte bøte med livet den dagen. Jeg tror for min egen del at det å lese om det på mange måter er enklere enn å se film om det, samtidig så kan det hende nysgjerrigheten tar overhånd etterhvert.. ikke vet jeg, tiden vil vel vise.. kjenner jeg blir litt kvalm av tanken på å se den foreløpig. Jeg forstår veldig godt at både de som var på utøya eller hadde venner eller familie som var der, er skeptiske til å se filmen. Det hadde jeg også vært! Til og med for meg som ikke hadde noen nære der, var det tøft å se filmatiseringen fra selve skytingen på Utøya. Leit å høre om venninnen din ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #26 Skrevet 10. oktober 2018 4 timer siden, -venter- skrev: Da har du ikke sett Titanic heller? Ingen ble skutt, men hundrevis ble låst nede i kjelleren for at de ikke skulle ta plassen i livbåten til de rike. Eller slavefilmer? Eller NOKAS-ranet hvor en politimann ble skutt på åpen gate, denne er også laget som en dokumentar. Jeg SPV sistnevnte i Stavanger og det ble klappet når rulleteksten kom. Det var rørende. Trenger ikke på noe måte være dumt at det lages film av. Nei, jeg har ikke sett Titanic. Jo, jeg har sett NOKAS-ranet fordi jeg ville vite hva som skjedde. Jeg var ikke gammel nok til å forstå hva som skjedde, osv på tidspunktet det skjedde, så filmen var opplysende. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen ser film for forståelse. Det kan være nyttig å få meg seg for å kanskje unngå lignende i fremtiden. Første jeg tenker etter å ha sett på filmen er at det burde være nærmere sjekk på hvem han faktisk var. Det kom en mann alene i en sivil bil rett etter et angrep med masse våpen, noe han innrømmet. Man tenker også på forsvaret i Norge og hvor flinke/dårlige de var under angrepet. Jeg kan tenke meg at dette også ble øvd mer på i ettertid angående muligheten for at slikt kan skje igjen. Jeg kjenner spesielt ei som var på utøya da det skjedde og har store fysiske og psykiske plager i ettertid. Nøyaktig hva som skjedde på øya og selve angrepet var filmet veldig kort (heldigvis.) Så jeg følte ikke at de skadde tenåringene ble brettet ut på film. Det å slette Netflix, ikke se filmen eller ikke ønske å se hva som gjorde at dette skjedde, det er veldig trangsynt. Anonymkode: 4a5e2...130 Er jeg virkelig trangsynt fordi jeg ikke ønsker å se filmen? Jeg har lest mye om saken (som mange andre), og blant annet lest Åsne Seierstad sin bok. Jeg har ikke noe inntrykk av at denne filmen kommer til å opplyse meg noe mer. Jeg har på INGEN måte sagt at jeg er imot filmen eller at andre ser den. Jeg reagerer fortsatt på å bli kalt trangsynt bare fordi jeg ikke ønsker å se den. Jeg vet hva som skjedde, og jeg har lest og sett om saken i artikler, bøker og dokumentarer. For min del gjør det fortsatt veldig vondt å tenke på det som skjedde, og fordi jeg ikke har noen interesse av å se filmen så kommer jeg ikke til å gjøre det. Kanskje jeg gjør det engang i fremtiden, når jeg har fått hendelsen mer på avstand. Jeg har ingenting imot at andre ser den, og den er nok absolutt opplysende for de som var for unge til å få med seg hva som hendte da det skjedde. Jeg tror likevel at den norske filmen nok er bedre enn denne. Amerikanske filmer har gjerne mer fokus på action og underholdning. Anonymkode: 19234...8f7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #27 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg så den nå. Synes det var en veldig rørende film, men jeg syntes den kunne ha vart enda lenger, og det tror jeg har å gjøre med at jeg virkelig ville forstå og virkelig ville "leve meg inn" lenger. Jeg blåser ganske i engelsken deres. Den var en reminder for meg, hvordan hele Norge ble satt på hode og i en merkelig felles sorg 22. juli i 2011. Anonymkode: 428d4...f29 5
Gjest Opie Skrevet 10. oktober 2018 #28 Skrevet 10. oktober 2018 2 timer siden, Bella_belle skrev: Ja, av prinsipp. Sytes ikke det er greit å lage film om en så stor tragedie. Hvorfor er det morsomt? 🤨 Litt av noen prinsipper... Tusenvis av filmer er laget av tragedier mye større enn dette. F.eks jødeutryddelsen, ca 6 mill jøder ble utslettet av nazistene. Hvor mange filmer det ikke laget av disse hendelsene? Men det rammes kanskje ikke av dine prinsipper?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #29 Skrevet 10. oktober 2018 Ekkelt å profittere på slike hendelser, og lage dramatikk / spenning av slike hendelser... Anonymkode: 0fcd2...9aa 1
henniie Skrevet 10. oktober 2018 #30 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg hadde ikke lyst og se den. Den gjør meg bare sint på en person jeg helst ikke vil tenke på. For han fortjener ikke oppmerksomheten. OG når 22 JULY lyser mot meg på skjermen blir jeg mer sur og irritert. Heter det ikke 22th of JULY eller JULY 22th ?? 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #31 Skrevet 10. oktober 2018 Den norsk-engelsken er grusom å høre på. Anonymkode: 106c0...325 11
henniie Skrevet 10. oktober 2018 #32 Skrevet 10. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ekkelt å profittere på slike hendelser, og lage dramatikk / spenning av slike hendelser... Anonymkode: 0fcd2...9aa Jeg mener og ha hørt at noe av pengene av profitten går til det fondet for de skadde på Utøya? Kan vær jeg fantaserer nå 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #33 Skrevet 10. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ekkelt å profittere på slike hendelser, og lage dramatikk / spenning av slike hendelser... Anonymkode: 0fcd2...9aa Jeg synes det var en veldig respektfull-film. Den har ingen intensjoner med å være kunst, men å fortelle en historie - noe som jeg synes er en god take på det. Den vekker også gamle følelser, og respekt for ofrene. Anonymkode: 428d4...f29 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #34 Skrevet 10. oktober 2018 6 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev: Du har sagt opp Netflix for å "demonstrere" mot at de har laget en film om 22. juli??🤣 De går nok konken nå! Anonymkode: 2748d...a1f 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #35 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg har veldig lyst til å se den, men ble litt skeptisk når dere skrive at det er norsk-engelsk. Jeg har master i engelsk og er perfeksjonist når det kommer til uttale. Det er egentlig ganske hyklerisk fordi jeg er imot de som pusher en standard uttale i engelskspråklige land (men det har med diskriminering av dialekter å gjøre), men jeg hater når nordmenn høres skikkelig norsk ut når de snakker engelsk. Anonymkode: 2748d...a1f 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #36 Skrevet 10. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har veldig lyst til å se den, men ble litt skeptisk når dere skrive at det er norsk-engelsk. Jeg har master i engelsk og er perfeksjonist når det kommer til uttale. Det er egentlig ganske hyklerisk fordi jeg er imot de som pusher en standard uttale i engelskspråklige land (men det har med diskriminering av dialekter å gjøre), men jeg hater når nordmenn høres skikkelig norsk ut når de snakker engelsk. Anonymkode: 2748d...a1f Ikke bare er uttalen elendig, de bruker ofte feil ord også. Dette klarer jeg ikke å se på. Anonymkode: 106c0...325 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #37 Skrevet 10. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare er uttalen elendig, de bruker ofte feil ord også. Dette klarer jeg ikke å se på. Anonymkode: 106c0...325 Hvordan er det mulig? De må da ha hatt noen kompetente mennesker som skriver manus? Så traileren nå... Anonymkode: 2748d...a1f 3
henniie Skrevet 10. oktober 2018 #38 Skrevet 10. oktober 2018 Kunne de ikke ha pratet Svorsk i steden? Eller sikkelig travel skåne-dialekt ! Om de allikavel skulle lage ett irritasjonsmoment? 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #39 Skrevet 10. oktober 2018 Gratulerer til dere som ikke klarer å se en sterk film fordi engelsken er for dårlig. Denne filmen hadde ikke vært det samme med engelsk/amerikanske skuespillere. Anonymkode: 95b67...8af 11
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #40 Skrevet 10. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i svarte er den på engelsk???????? Anonymkode: cd393...06c Det er fordi de skal tjene mest mulig penger på den filmen, noe som er helt på tryne å skulle tjene mest mulig på en slik tragedie. Anonymkode: 2adcf...53c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå