Gå til innhold

Vegetar julemiddag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenåringen ønsker å spise mest mulig vegetarmat, selv om det godtas noe kylling, vilt og fisk innimellom. 

Til jul har vi storfamilien på besøk og det forventes pinnekjøtt en dag, ribbe/medisterkaker/pølser en annen dag, torsk en dag og så kalkun...

Har dere erfaringsmessige gode forslag på  god vegetarmat jeg kan forberede, fryse og varmebehandle enkelt i juledagene, der alle ønsker å få fyllt sine ønsker om SIN mat, reten de er 14 eller 90 år..

Anonymkode: d6576...f61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag vegisterkaker 

Anonymkode: f6c98...701

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lag vegisterkaker 

Støtter dette. Vegisterkaker er nydelig :)

Anonymkode: 0bda7...7c4

• Liker 1
Skrevet

Vegisterkaker 😁 evt nøttestek☺️

Anonymkode: 78a8d...118

• Liker 2
Skrevet

Har dere oppskrift? Kan det fryses og hvordan i såfall varmes det best opp igjen? HI.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vegisterkaker 😁 evt nøttestek☺️

Vil gjerne ha oppskrift på begge deler.

HI

Skrevet

Vil gjerne ha oppskrift på begge deler.

HI

Finnes 1000 på Google. Jeg har bare fått det servert så har ingen oppskrift :) 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det klassiske er vel nøttestek og vegisterkaker. Vi har har gjerne laget to innbakte nøttesteker (innbakt i butterdeig) samt en haug vegisterkaker og hatt i frysen. Nøttestekene deles opp i skiver etter tining og skivene Brunes lett i panne før servering. Ellers finnes det jo nå mange gode ferdigprodukter ("biffer" etc) man kan ha ut over i julen. 

Siden tenåringen foreløpig virker fleksibel trenger du jo ikke tenke på om sausen er basert på kjøttkraft, men vi har alltid en alternativ saus uten kraft. 

Og så lager vi minst en ren vegetarisk gryte en eller annen gang, minst, i løpet av julen, denne er middag til alle. 

Endret av Guidet Kvinne
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere oppskrift? Kan det fryses og hvordan i såfall varmes det best opp igjen? HI.

Jeg har brukt oppskrifter fra de største, norske vegetar/veganbloggerne, husker ikke andre enn veganmisjonen i farten, men det er flere. 

Skrevet
4 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg har brukt oppskrifter fra de største, norske vegetar/veganbloggerne, husker ikke andre enn veganmisjonen i farten, men det er flere. 

Takk! Skal sjekke ut. Helt ny i dette og ønsker at det skal bli smakfullt for tenåringen også, samt at vi gamliser kan smake og anerkjenne. HI

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenåringen ønsker å spise mest mulig vegetarmat, selv om det godtas noe kylling, vilt og fisk innimellom. 

Til jul har vi storfamilien på besøk og det forventes pinnekjøtt en dag, ribbe/medisterkaker/pølser en annen dag, torsk en dag og så kalkun...

Har dere erfaringsmessige gode forslag på  god vegetarmat jeg kan forberede, fryse og varmebehandle enkelt i juledagene, der alle ønsker å få fyllt sine ønsker om SIN mat, reten de er 14 eller 90 år..

Falafler er kjempe godt! Og enkelt og lage selv :)
En jeg kjenner spiste kolrabistappe og piffikrydder, skal vist nok smake veldig godt :) Så har du helt sikkert soyapølser eller lignende om det faller i smak. 

Skrevet

Takk! Skal sjekke ut. Helt ny i dette og ønsker at det skal bli smakfullt for tenåringen også, samt at vi gamliser kan smake og anerkjenne. HI

Det er slik vi har tenkt også. :) Det er godt, faktisk, og vi gamlingene har også godt av å smake og tenke litt nytt. :fnise: 

• Liker 1
Skrevet

Gjør som jeg har gjort i alle år, poteter og rosenkål, fått litt påfyll av brun saus de siste årene. 

Har overlevd helt fint på det der i alle år! 

Anonymkode: 50131...3b7

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gjør som jeg har gjort i alle år, poteter og rosenkål, fått litt påfyll av brun saus de siste årene. 

Har overlevd helt fint på det der i alle år! 

Anonymkode: 50131...3b7

Man kan overleve på mye, men nå spør ts etter julemat som hun ønsker å lage, sannsynligvis fordi hun synes det er mer koselig julemat enn det der gørret du foreslår

Anonymkode: 04c33...43b

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan fryses og varmes opp igjen i ovn. Er super godt med rørte tyttebær,peppersaus og rosenkål

Skrevet

Min julemiddag har de siste 15 årene som vegetarianer bestått av soyabiter eller quornbiter i brun saus. Sausen er det viktigste, og jeg spiser kun brun saus i jula så det er fortsatt spesiell julemat for meg. Bruk brunost, fløte og einebær for å få frem den gode smaken. Brun bitene lett i panna før du har de i sausen. Lag en stor mengde og frys ned i porsjoner som lett kan tas frem. Passer sammen med alt av tilbehør man har til annen julemat og man kan lett ta det med seg dersom man er invitert på julemiddag et annet sted. Veldig god og praktisk veggis julemat 👌👌👌

Anonymkode: 9fcce...9e3

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan fryses og varmes opp igjen i ovn. Er super godt med rørte tyttebær,peppersaus og rosenkål

Supert. Legger du de frossne inn i ovn eller tint? Hvilken grad på ovnen og hvor lenge?

Skrevet

Jeg som svarte over. Dette blir forresten som en slags vegetar-viltgryte og er så godt at alle kjøttspisere slåss om å få smake... Og det fortsatt etter alle disse årene, så nå lager jeg alltid ekstra store porsjoner 😊 Ha gjerne sopp oppi også!

Skrevet
11 minutter siden, henniie skrev:

Falafler er kjempe godt! Og enkelt og lage selv :)
En jeg kjenner spiste kolrabistappe og piffikrydder, skal vist nok smake veldig godt :) Så har du helt sikkert soyapølser eller lignende om det faller i smak. 

Piffikrydder kommer ikke inn i mitt hus, ei heller skal noen sitte og bare spise stappe på julaften. 

Men pølser var et godt tips, veldig greit å ha på lur. Nesten alle smaker dessverre ganske vondt, men vi fant noen i fjor som var kjempegode, lurer på om de var fra Coop? 

• Liker 1
Skrevet

Min julemiddag har de siste 15 årene som vegetarianer bestått av soyabiter eller quornbiter i brun saus. Sausen er det viktigste, og jeg spiser kun brun saus i jula så det er fortsatt spesiell julemat for meg. Bruk brunost, fløte og einebær for å få frem den gode smaken. Brun bitene lett i panna før du har de i sausen. Lag en stor mengde og frys ned i porsjoner som lett kan tas frem. Passer sammen med alt av tilbehør man har til annen julemat og man kan lett ta det med seg dersom man er invitert på julemiddag et annet sted. Veldig god og praktisk veggis julemat 👌👌👌

Takk! Hvilke soya og quorn bruker du? Smakte soya for 100 år siden, og den smakte ingenting, men det har sikkert kommet bedre produkter de siste årene. Hi

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...