Gå til innhold

Vegetar julemiddag?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Hvilke soya og quorn bruker du? Smakte soya for 100 år siden, og den smakte ingenting, men det har sikkert kommet bedre produkter de siste årene. Hi

Anonymkode: d6576...f61

Anbefaler å bruke quorn. Det smaker mye bedre og har en littkjøttaktig konsistens. Jeg brukte soya før quorn kom på markedet... såvidt jeg vet finnes det kun én type quorn. Det står tydelig quorn på pakken og den er oransje. Kjøp den som er i små biter, er best i en sånn type gryte. Stekes bare i pannen i olje eller smør, og litt salt og pepper. Anbefaler virkelig dette som julemiddag - kjenner jeg gleder meg allerede til å spise min egen gryte i slutten av desember 😊 ikke minst synes resten av familien at den er lett og overkommelig å lage. Min mamma begynte med den når jeg var 15. Var den letteste retten å lage av alle julerettene syntes hun, haha!

Anonymkode: 9fcce...9e3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Supert. Legger du de frossne inn i ovn eller tint? Hvilken grad på ovnen og hvor lenge?

Jeg legger de i folie opptint med julemiddagen til de andre så har dessverre ikke noe konkret svar 

Anonymkode: f6c98...701

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min julemiddag har de siste 15 årene som vegetarianer bestått av soyabiter eller quornbiter i brun saus. Sausen er det viktigste, og jeg spiser kun brun saus i jula så det er fortsatt spesiell julemat for meg. Bruk brunost, fløte og einebær for å få frem den gode smaken. Brun bitene lett i panna før du har de i sausen. Lag en stor mengde og frys ned i porsjoner som lett kan tas frem. Passer sammen med alt av tilbehør man har til annen julemat og man kan lett ta det med seg dersom man er invitert på julemiddag et annet sted. Veldig god og praktisk veggis julemat 👌👌👌

Jeg slår heller et slag for Hälsan kök sine biter 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan overleve på mye, men nå spør ts etter julemat som hun ønsker å lage, sannsynligvis fordi hun synes det er mer koselig julemat enn det der gørret du foreslår

Anonymkode: 04c33...43b

Okay, kan jeg legge til at jeg faktisk koser meg med denne maten, ikke gidd å kall god mat for «gørr» 😟 det er egentlig bare frekt... det var et helt ærlig forslag. Jeg har kost meg like mye med julematen som alle andre rundt meg. 

Anonymkode: 50131...3b7

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slår heller et slag for Hälsan kök sine biter 

Hälsan Kök er soyaprodukter, så de soyabitene jeg nevnte i innlegget mitt er fra dette merket. Men soya er hverken sunt for kroppen eller miljøet, så nå som det endelig finnes flere, og bedre, alternativer for oss vegetarianere vil jeg absolutt anbefale quorn! Smaker mye bedre også 😊

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hälsan Kök er soyaprodukter, så de soyabitene jeg nevnte i innlegget mitt er fra dette merket. Men soya er hverken sunt for kroppen eller miljøet, så nå som det endelig finnes flere, og bedre, alternativer for oss vegetarianere vil jeg absolutt anbefale quorn! Smaker mye bedre også 😊

Soya er ikke skadelig. Og soyaen som brukes til vegetarmat er sertifisert og tas ikke fra regnskogen,soyaen som brukes til dyrefôr derimot er ikke like snill 

• Liker 5
Skrevet
14 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Piffikrydder kommer ikke inn i mitt hus, ei heller skal noen sitte og bare spise stappe på julaften. 

Men pølser var et godt tips, veldig greit å ha på lur. Nesten alle smaker dessverre ganske vondt, men vi fant noen i fjor som var kjempegode, lurer på om de var fra Coop? 

Vi spiser pinnekjøtt og div grove pølser til jul, og her valgte vegetarianeren i familien å spise veggispølser. Husker ikke i farta hvilke som er best, men de er såpass gode at mange i familien ikke kjente forskjell i smak hehe

Anonymkode: aa71c...d68

Skrevet

Lager nøttestekk fra Green bonanza og vegisterkaker fra veganmisjonen. Helt nydelig, og går ned på høykant hos kjøtteterene også. 

Anonymkode: 7eadd...8ca

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soya er ikke skadelig. Og soyaen som brukes til vegetarmat er sertifisert og tas ikke fra regnskogen,soyaen som brukes til dyrefôr derimot er ikke like snill 

Soya er ikke sunt for kroppen da det forstyrrer hormonbalansen. Jeg vet ikke hva du mener med at soya ikke "tas fra regnskogen"? Soya produserer i ekstremt stor grad i land hvor regnskogen ryddes unna til fordel for denne produksjonen, noe som også bidrar til å ødelegge for lokalbefolkningen og deres eget arbeid/produksjon. Anbefaler deg å dykke litt dypere i dette enn hva for eksempel norske "eksperter" og helsemyndighetene sier. 

Anonymkode: a2065...e0c

• Liker 1
Skrevet

Så mange bra forslag! Vi skal prøve ut det meste her! Takk.

Hi

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lager nøttestekk fra Green bonanza og vegisterkaker fra veganmisjonen. Helt nydelig, og går ned på høykant hos kjøtteterene også. 

Fryser du de også tiner? Hvordan varmer du de best opp for smak? Hi

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Soya er ikke sunt for kroppen da det forstyrrer hormonbalansen. Jeg vet ikke hva du mener med at soya ikke "tas fra regnskogen"? Soya produserer i ekstremt stor grad i land hvor regnskogen ryddes unna til fordel for denne produksjonen, noe som også bidrar til å ødelegge for lokalbefolkningen og deres eget arbeid/produksjon. Anbefaler deg å dykke litt dypere i dette enn hva for eksempel norske "eksperter" og helsemyndighetene sier. 

Soya og hormorner er for lengst debunked. Og jeg har lest mye om det,så trenger ikke lese mere om det. Men burde lese mer om sertifisert soya og soya til menneskemat vs soya som brukes til dyrefôret man gir til dyrene som havner i kjøttdisken

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fryser du de også tiner? Hvordan varmer du de best opp for smak? Hi

Vegisterkakene kan fint fryses, og jeg varmer de i stekovnen. Nøttesteka har jeg aldri fryst. Den er litt stor, men alltid borte på få dager, så den vet jeg ikke om tåler det. Vil ikke tro den er det beste å fryse da butterdeigen rundt kanskje blir bløt? Men du kan kanskje lage fyllet ferdig og fryse det, så tine det opp og steke den med butterdeigen den dagen den skal spises.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Soya og hormorner er for lengst debunked. Og jeg har lest mye om det,så trenger ikke lese mere om det. Men burde lese mer om sertifisert soya og soya til menneskemat vs soya som brukes til dyrefôret man gir til dyrene som havner i kjøttdisken

Dette stemmer forøvrig ikke. Men det er en debatt for en annen gang, jeg vil ikke avspore julematen mer. Jeg stemmer fortsatt for quorn fremfor soya - om man nekter å tro på de helseskadelige effektene av soya kan man hvertfall se på den bedre smaken og konsistensen som quorn har :) 

Skrevet

Vegisterkaker. Veldig enkelt og lage, og man slipper å lete seg ihjel i 100 butikker og stå flere timer på kjøkkenet.  Finnes eventuelt ferdig fryseprodukter (pøse, burger, osv) så kan jo kjøre det og :)

Gjest Blomst83
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer forøvrig ikke. Men det er en debatt for en annen gang, jeg vil ikke avspore julematen mer. Jeg stemmer fortsatt for quorn fremfor soya - om man nekter å tro på de helseskadelige effektene av soya kan man hvertfall se på den bedre smaken og konsistensen som quorn har :) 

Endret av Blomst83
Feilpost
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soya til dyrefor produseres i land som fjerner regnskog pga det. Soya til vegetarprodukter blir produsert i europa.

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne myten er da avlivet for lenge siden. Soya inneholder noe som LIGNER østrogen, men kroppen vår er ikke så dum at den tror det er østrogen. Om det hadde vært så hadde ingen kvinner som spiser soya behøvd hormonprevensjon (det er nemlig mye mer av dette stoffet som ligner østrogen i soya enn det er østrogen i p-piller) og ville ikke hatt mens hver uke. Jeg spiser mye soya og har fortsatt mens og tror jeg er fruktbar (har ikke testet). Min samboer spiser like mye soya som meg og har ingen problemer med testosteronproduskjonen sin (dette testet hos lege). 

Jeg HAR dykket dypere enn hva norske eksperter sier da min samboer var veldig redd dette. 

Soyaen vi spiser er dyrket i Europa. Soya som dyrene spiser derimot er ofte dyrket i regnskogen. Jeg spiser feks soya som er dyrket i samme land jeg bor i (bor i et annet europeisk land). Finner faktisk ikke soya som er importert her. 

Endret av Inwe
  • Liker 1
Skrevet
On 10/10/2018 at 5:13 PM, AnonymBruker said:

Nei, det er basert på en misforståelse. Den type stoffer som ligner homorner i soya finnes også i mye annen mat og drikke, som for eks øl. Om du er redd for hormoner i soya burde du også unngå øl og en rekke grønnsaker. Melk derimot har hormoner som er mye nærmere mennesker som som har høyere sjanse for å påvirke menneskekroppen

De vanligste soyaproduktene i mat i Norge importeres fra Europa og tar ikke soya fra områder med regnskog. 

Anonymkode: 04c33...43b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...