Gå til innhold

Min kjæreste er blitt narkoman


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. kjæresten min startet med å røyke hasj for noen år siden, det godtok jeg da jeg syntes at det ikke var så farlig. Røyket hver dag. Men nå har han gått videre til piller og amfetamin. I det siste har han kommet med flere løgner om hvem av kompisene og veninnene han er sammen med når han ruser seg. Dette spesiellt når de er en gjeng og det er en jente der. Det er så vondt å se at han ødelegger livet sitt å skyver meg vekk. Han vil ikke ha hjelp. Han tror han får trøbbel om han drar til legen og innrømmer misbruket. Man begynner å se det i ansiktet på han at han er blitt tynnere og mer sliten, for han sover minimalt.

Jeg har et nært forhold med svigermor, men vet at de hadde blitt knust om jeg forteller dem det. Dette er noe jeg vil gjøre fordi han bor hjemme hos dem og tar andre narkomane med hjem for å ruse seg. Om jeg forteller dem noe vil jeg tro det blir slutt mellom oss. Hjelp, hva er det rette å gjøre? Han bryr seg nesten ikke om meg lengere, selv om han vet jeg bare har han og selv sliter med å få venner pga angst.

Så spørsmålet mitt er da om det er lurt av meg å fortelle foreldrene hans dette? Slå opp og kutte han helt ut fra livet mitt? 

Er det noen her som har hatt kjæreste som er narkoman og kommet ut av det?

Anonymkode: 3326c...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som om det skulle vært tatt ut av en film. Men ja, selvfølgelig sier du ifra til foreldrene hannes.

De må da være veldig naive om de ikke har merket noe.

Endret av Sphynx
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg var sammen med en som endte opp som narkoman fra jeg var 17-19. Det var jævelig. Det starta i det små med hasj og utartet seg. Jeg sa heller ikke noe til familien hans. De var utrolig naive, men jeg skjønner det godt. Man tror liksom ikke noe så ille selv om det skjer rett forran nesa på en.

Kort fortalt; det har gått mer enn 20 år siden det ble slutt. Jeg hadde vondt i hjertet/magen i maaaaange år. Bruddet ble vanskelig, han sluttet med dop. Og sluttet og sluttet (det er ganske vanskelig å slutte, og de er så sykt gode til å lure seg selv og andre, og han greide aldri å slutte for godt). Foreldrene fikk vite det, de ville jo gjerne visst det tidligere... men vi trodde jo alle at når han sluttet og oppsøkte hjelp, så ville det funke.

For meg personlig ble det veldig ille. Han fulgte etter meg og jeg ble redd. Flyttet 60 mil unna for å studere, deretter til andre siden av jorda. Har nå flyttet 10km unna, men har *aldri* etter at jeg ble 19 vært ute på byen der jeg kommer fra.

Trist. 

Stakkars familie.

Du kan uansett hva du gjør ikke hjelpe han, han kan bare hjelpe seg selv.

Jeg ville helt klart slått opp, fortalt det til moren, og blitt ferdig med sorgen.

Endret av Ild
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der du er nå. Nesten. Det gikk så galt det kunne gå. Han døde av en overdose.

Han røyket innimellom da vi møttes, men det var ikke så ofte og han var rolig og blid, så selv om jeg ikke var veldig glad for det så sa jeg ingenting på det, bare holdt meg unna da han var ruset.

Så flyttet jeg fra han og han ble sammen med ei som var narkoman. Han skulle hjelpe henne, men hun dro han ned i stedet og han startet med tyngre stoffer. 

Han ville starte livet på nytt så han gjorde det slutt med kjæresten og fikk plass på rehab. Etter et år rusfri så skulle han og kjæresten dele eiendelene seg i mellom og hun hadde med stoff, han klarte ikke stå imot og tok en overdose. Den første gangen var eksen der og fikk ringt sykebil, men så dro hun hjem, tok ikke med seg resten av stoffet. 

Siden han hadde hatt en sprekk fikk han ikke lov til å komme tilbake til rehab før etter en uke, men så lenge levde han ikke. Han tok en overdose av det som eksen hadde lagt igjen. Og døde. 

Det finnes sikkert tusenvis av slike historier. Jeg vet ikke hva som er det rette for deg å gjøre, men jeg har skyldfølelse fordi jeg gikk fra han. Han hadde ikke blitt sammen med denne narkomane dama om jeg ikke hadde gått fra han. 

Noe bør dere nok gjøre uansett - han kan ikke fortsette. Hvis han vil slutte med dette så må han kutte helt ut de han henger med som også driver med dette. 

Og hadde jeg vært moren i dette her så ville jeg ha visst. Jeg ville at du skulle fortalt det til meg om det var min sønn. 

 

Anonymkode: 60d72...c50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på hun jenta, hun er en av gutta så ikke bekymre deg om hun. Men om hasjbruken i det hele tatt , for han ødelegger livet sitt og samlivet deres på det og du bør gi han et ultimatum deg eller hasjen. En fremtid med en som røyker den vekk i sofaen blir ikke givende eller god for deg, det ødelegger spermkvaliteten og om du velger å bo med han etter dere evn får barn så kan barnevernet komme å ta fra dere barnet . 

Anonymkode: 47621...1e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir påvirket av hvem du er sammen med, ditt liv er det du som styrer, og skal du leve i frykt av resten av ditt liv, så lykke til.. 

Å godta at noen røyker hasj? Ekkelt.

Anonymkode: 2140f...88b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fortelle det til foreldrene hans. 
Hva om han dør av overdose fordi du ikke sa noe? Det er bedre at de vet det, og om det blir slutt så blir det slutt. 
Du kan ikke fortsette å delta i løgnene hans. Han må få hjelp. 
Er forholde eller livet hans viktigere for deg? Der har du svaret. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå fra han. Men er han myndig så ikke fortell foreldrene hans det med mindre du har et veeeeldig nært forhold til de. De ser /hører/skjønner det nok på han selv. 

Anonymkode: 47621...1e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell det til foreldrene så fort som mulig. Jo raskere han får hjelp jo bedre, og han er den som må hjelpe seg selv, men noen ganger trenger man støtte og hjelp for å se det. Jeg har sittet på familie siden og ikke kjæreste siden, så fra det ståpunktet så jeg kan bare si at jeg ville vite. Og kom deg unna han, veien til å bli nykter kommer til å være lang og slitsom, og du sier du allerede sliter med angst. Denne angsten kommer bare til å bli verre om du fortsetter forholdet, ta vare på deg selv først, det er ingenting du kan gjøre for å hjelpe han annet enn å varsle hans nærmeste. 

Anonymkode: f078c...74a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør se filmen «Riding in Cars With Boys». Den er på Netflix. 

Anonymkode: d7611...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør fortelle det til foreldrene hans og DU bør avslutte forholdet umiddelbart. Litt hasj fra/til er en ting med amfetamin ++ da er ikke forholdet liv laga. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Drakan skrev:
 

Du kan fortelle det til foreldrene hans. 
Hva om han dør av overdose fordi du ikke sa noe? Det er bedre at de vet det, og om det blir slutt så blir det slutt. 
Du kan ikke fortsette å delta i løgnene hans. Han må få hjelp. 
Er forholde eller livet hans viktigere for deg? Der har du svaret. 

Etter din mening er det en overdoserisiko med døden til følge av cannabis og amfetamin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, waco skrev:
 

Etter din mening er det en overdoserisiko med døden til følge av cannabis og amfetamin?

Ikke bare, er snakk om piller også. 
Hvem vet hvor mye fyren putter i seg. Ikke faen om jeg ville vendt et blindt øye til noen som kan dø. ._.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, waco skrev:
 

Etter din mening er det en overdoserisiko med døden til følge av cannabis og amfetamin?

Når en person går fra cannais til anfetamin, er vel veien kort til ennå sterkere stoffer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Drakan skrev:
 

Ikke bare, er snakk om piller også. 
Hvem vet hvor mye fyren putter i seg. Ikke faen om jeg ville vendt et blindt øye til noen som kan dø. ._.

 

29 minutter siden, Sphynx skrev:
 

Når en person går fra cannais til anfetamin, er vel veien kort til ennå sterkere stoffer.

Nå som jeg har dere her på tråden, dere forslo å fortelle alt til moren. Er det på grunn av den alminnelige forakt mot rusbrukere, eller er det at moren på magisk vis kan trylle og gjøre mannen hennes rusfri igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, waco skrev:
 

 

Nå som jeg har dere her på tråden, dere forslo å fortelle alt til moren. Er det på grunn av den alminnelige forakt mot rusbrukere, eller er det at moren på magisk vis kan trylle og gjøre mannen hennes rusfri igjen?

Alminnelig forakt mot rusmisbrukere er vel litt å ta i? Det er jo ikke akkurat en hemmelighet at man burde holde seg unna sterkere stoffer og at typen til TS er i et dårlig miljø.

Hadde det vært min sønn, hadde det vært godt å få vite det eller å fått bekreftet det.

Siden han bor hjemme, kan kanskje foreldrene være til hjelp.

Endret av Sphynx
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.10.2018 den 16.12, AnonymBruker skrev:
 

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. kjæresten min startet med å røyke hasj for noen år siden, det godtok jeg da jeg syntes at det ikke var så farlig. Røyket hver dag. Men nå har han gått videre til piller og amfetamin. I det siste har han kommet med flere løgner om hvem av kompisene og veninnene han er sammen med når han ruser seg. Dette spesiellt når de er en gjeng og det er en jente der. Det er så vondt å se at han ødelegger livet sitt å skyver meg vekk. Han vil ikke ha hjelp. Han tror han får trøbbel om han drar til legen og innrømmer misbruket. Man begynner å se det i ansiktet på han at han er blitt tynnere og mer sliten, for han sover minimalt.

Jeg har et nært forhold med svigermor, men vet at de hadde blitt knust om jeg forteller dem det. Dette er noe jeg vil gjøre fordi han bor hjemme hos dem og tar andre narkomane med hjem for å ruse seg. Om jeg forteller dem noe vil jeg tro det blir slutt mellom oss. Hjelp, hva er det rette å gjøre? Han bryr seg nesten ikke om meg lengere, selv om han vet jeg bare har han og selv sliter med å få venner pga angst.

Så spørsmålet mitt er da om det er lurt av meg å fortelle foreldrene hans dette? Slå opp og kutte han helt ut fra livet mitt? 

Er det noen her som har hatt kjæreste som er narkoman og kommet ut av det?

Anonymkode: 3326c...18f

Så utrolig trist. Det første jeg vil si er, jeg håper du forstår at dette ikke har noe med deg å gjøre? I den forstand at han tydeligvis prøver å flykte fra følelser og vonde ting han har inni seg, noe han kanskje ha fortrengt i årevis. 

Jeg har selv vært rusmisbruker, og jeg ser jo mønsteret hans klart og tydelig. Klart han trenger hjelp, men hvis han ikke ser det selv, og "nesten akkurat" begynt med piller og amfetamin, så tenker jeg det er en lang vei å gå. En rusmibruker som nettopp har funnet kjærligheten i rusen, kommer ikke til å be om hjelp med det første. Dessverre, det er få av dem som gjør nettopp det!

Kan jeg spørre om hvor gammel han er? 

Jeg syntes du skal si det til foreldrene hans, samtidig som jeg tenker at dette også kan forverre situasjonen. Det er IKKE greit at han ruser seg hjemme, med venner, bak foreldrenes rygg. Men jeg syntes først og fremst at du skal prate med han, og si at du kommer til å si det. Si til han at du er lei deg og bekymret, og at dette blir for drøyt. 

Du burde også slå opp med han ja, for dette kommer til å bli en evig kamp for deg, du kommer nok etterhvert til å føle deg svikta og såra, fordi han velger å ruse seg ovenfor deg.. En ting må du som pårørende vite, DU er bra nok. Han velger ikke bort deg fordi han ikke er glad i deg, han velger rusen i ren egoisme og i flukt fra det vonde han har inni seg...  

Jeg har selv vært rusmisbruker, vært en narkoman kjæreste og hatt narkomane kjærester. Hvis du trenger å prate eller råd, send meg en personlig melding :)  

Som en annen her sa, veien er kort til sterkere stoffer. Jeg starta som kjæresten din, og endte opp med å prøve ALT. Jeg tok heldigvis en helomvending for 5 år siden, jeg var enda ung og er det enda. Godt er det :) 

Hilsen Jente på 25 år.

Endret av Rosatoast
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en person ruser seg så ukritisk, er det nesten alltid ett problem i bunnen. De aller fleste som blir narkomane, har traumer og psykriatiske problemer. De ruser seg for å få det bedre. Vanlige folk, begynner ikke å ruse seg på b prep eller amfetamin.

Anonymkode: b7d57...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2018 den 16.12, AnonymBruker skrev:
Er det noen her som har hatt kjæreste som er narkoman og kommet ut av det?

Anonymkode: 3326c...18f

Jeg er (Ex)narkoman og har ikke ei kjæreste/dame,så problemet vårt er litt ' motsatt' kan man si..Men en ting kan jeg si ganske sikkert,og det er at forhold hvor den ene er narkis og den andre ikke pleier som regel IKKE å funke i det lange løp(narkotikaen blir viktigere enn alt annet)..Jeg prater av erfaring..

Anonymkode: a548e...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rosatoast skrev:
 

Jeg har selv vært rusmisbruker, vært en narkoman kjæreste og hatt narkomane kjærester. Hvis du trenger å prate eller råd, send meg en personlig melding :)  

Som en annen her sa, veien er kort til sterkere stoffer. Jeg starta som kjæresten din, og endte opp med å prøve ALT. Jeg tok heldigvis en helomvending for 5 år siden, jeg var enda ung og er det enda. Godt er det :) 

Hilsen Jente på 25 år.

Bra for deg,applaus..Hvordan klarte du det?Meg er det (litt)annerledes med.Er mann på 42,og har som deg vært narkoman kjæreste og hatt narkoman kjæreste...Vært på rehab. i 4 år og er det fortsatt(er i LAR også)...Jeg klarte meg 19 mnd. uten å ruse meg da jeg la meg inn på rehab..Nå har jeg hatt 5 sprekker dette året og fått skriftlig 'ADVARSEL'..Tror boligen jeg skulle få muligens ryker..Da må jeg begynne på nytt.Tror ikke jeg gidder det...FAAAEEEEN!!!!!???????

Anonymkode: a548e...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...