Gå til innhold

Skolebarn, utstyr som skal tas med hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan løser dere at skolebarn som går hjem alene husker å ta med seg riktig utstyr hjem? F.eks i dag skal sønnen min på speideren og trenger utebuksen. Jeg ba han ta den med hjem på morgenen i dag. Nå kommer han straks hjem, og jeg er veldig spent på om han har husket det. Jeg advarte han om at han må gå tilbake og hente den hvis den blir glemt, men føler meg utrolig streng og slem hvis jeg faktisk ber han gjøre det. Er 15 minutter hver vei. Brått oppoverbakke den ene veien. 

Lurer også på hva det er vanlig å gjøre med f.eks regntøy. Kanskje det regner når han går på morgenen, men så blir det fint vær til han skal hjem, og han går uten regntøy. Neste morgen regner det igjen, men regntøyet ligger på skolen. 

Anonymkode: a47a9...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har de uteklær/regnklær både hjemme og på skolen. Så slipper vi stort sett dette med å huske å ta med til og fra

Bruker stort sett ikke regntøy til/fra skolen da de har allværsjakker(utebukse omtrent nekter de å bruke)

Anonymkode: 5caee...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo løsningen. Du har gitt beskjed på forhånd om konsekvensene av å glemme utebuksen. Og da er det bare å gjennomføre slik du har tenkt. Eventuelt kan du jo la ham sykle tilbake til skolen for å hente den.

Når det gjelder regntøy, så klarer jo barna å gå til skolen uten regntøy. Ja, de blir våte, men da lærer de kanskje til neste gang. Og du sender naturligvis med skift slik at de kan skifte til tørre klær på skolen hvis nødvendig.

Ellers kan det være nyttig å feste en gul lapp på matboksen hans, så blir han i alle fall påmint en ekstra gang i løpet av dagen, og kanskje ser han boksen rett før han skal gå hjem også.

Eller så er det jo et triks å ha en ekstra utebukse hjemme (gjerne i neste størrelse), eller la ham gå på speider i regnbuksa i stedet for, eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Vi har også to regnjakker, men plutselig ligger begge på skolen. 

Ja, jeg får bare la han ta konsekvensen og gå tilbake til skolen, selv om jeg syns vanvittig synd på han. Han måtte gå i regnet og bli våt en dag også. 

Anonymkode: a47a9...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Hadde han husket utebuksen idag? 

Anonymkode: 1dd3a...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Her har de uteklær/regnklær både hjemme og på skolen. Så slipper vi stort sett dette med å huske å ta med til og fra

Bruker stort sett ikke regntøy til/fra skolen da de har allværsjakker(utebukse omtrent nekter de å bruke)

Anonymkode: 5caee...d7d

Blir dyrt med to sett regntøy og uteklær om man har flere barn.

Anonymkode: 68782...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Blir dyrt med to sett regntøy og uteklær om man har flere barn.

Anonymkode: 68782...e17

Det kan jo arves

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan løser dere at skolebarn som går hjem alene husker å ta med seg riktig utstyr hjem? F.eks i dag skal sønnen min på speideren og trenger utebuksen. Jeg ba han ta den med hjem på morgenen i dag. Nå kommer han straks hjem, og jeg er veldig spent på om han har husket det. Jeg advarte han om at han må gå tilbake og hente den hvis den blir glemt, men føler meg utrolig streng og slem hvis jeg faktisk ber han gjøre det. Er 15 minutter hver vei. Brått oppoverbakke den ene veien. 

Lurer også på hva det er vanlig å gjøre med f.eks regntøy. Kanskje det regner når han går på morgenen, men så blir det fint vær til han skal hjem, og han går uten regntøy. Neste morgen regner det igjen, men regntøyet ligger på skolen. 

Anonymkode: a47a9...118

Da får barnet gå tilbake og hente det. Evt gå til skolen dagen etter i regnvær uten riktig tøy på seg om det regner. Det er konsekvensen av å glemme tingene. Det lærer de av. Min datter har måttet gå til skolen i regnvær i joggesko og uten jakke engang, fordi alt lå på skolen...selv etter gjentatte beskjeder. Det var jo konsekvensen av å glemme..og det har ikke skjedd igjen...vi har og 2 av alt...men plutselig havner de på skolen..alt sammen.

Nå er hun flink til å ta med tingene sine hjem etter å ha fått beskjed om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånne ting skjer her også. Speidergutten må noen ganger ha med regntøy hjem på fredager fordi de skal på tur i helgen. Jeg gidder ikke kjøpe to sett utetøy når vi 99% av gangene klarer oss med ett, det er bare dumt og unødvendig dyrt. Jeg sender ham ikke tilbake alene heller, men han må bli med når jeg kjører og henter i barnehagen og da svipper vi innom skolen og han springer inn og henter det han glemte. De dagene han må ha med noe hjem fra skolen minner jeg ham på det om morgenen, det hjelper. I de få tilfellene hvor regntøy ligger på skolen og det regner om morgenen har de fått på seg alternative klær, de kan bruke skalljakke eller en regnjakke i en størrelse større eller mindre eller noe annet. Det er bare for å komme seg til skolen og så har de regntøyet sitt der.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke gjøre stort annet enn å minne dem på det, evt kjøre innom skolen og hente om det blir glemt, eller sende de tilbake for å hente det (avhengig av alderen). Nå med kjølige morgener og varmt utpå dagen har min 8-åring i dag 3 utejakker på skolen....:roll: Må ha de på morgenen, men trenger ikke jakke når han går hjem, og da blir de glemt. Får håpe at alle gode ting er 3 og at han husker å ta med noen av dem hjem i dag, han har fått mange formaninger. Men jeg kommer til å sjekke om han har husket det og kjøre innom skolen å hente de om han ikke har husket de. For nå har jeg ikke flere jakker til han hjemme.

Heldigvis vet jeg av erfaring at de blir flinkere til å huske på tingene sine fra 9-10 års alderen, selv om det absolutt hender at 13-åringen glemmer ting innimellom også.

Anonymkode: 93be4...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvor gammel er han? Hadde han husket utebuksen idag? 

Anonymkode: 1dd3a...bd4

Han er akkurat fylt 8. Han husket buksen 😃😃

Anonymkode: a47a9...118

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er akkurat fylt 8. Han husket buksen 😃 😃

Så bra!!! Ble glad nå på dere begges vegne 🙂 Håper du ga han positiv tilbakemelding på det, du skal se han modner etterhvert med tiden. Å så må en bare regne med at noe vil bli glemt nå og da. 

Har du mulighet å hente han de dager det er ekstra viktig ting kommer med hjem, så er jo det også en løsning. Evt. Gå han i møte så det ikke blir hele turen hjemmefra og tilbake om ting er glemt.  

Anonymkode: 1dd3a...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har 2sett regntøy,dresser og doc boots til barna. På skolen og hjemme. Ja det blir dyrt.Men det trengs. Ser andre glemmer å ta med seg hele tiden og er våt og kald.Går ikke joggesko og så åpner himmelen seg.Eller de skal på tur uten atman får beskjed først. Utegym eller andre ting. 

Dyrt med barn idag i forhold til før.Og enda mer å følge opp på skole og bhg enn før.Men sånn er det. I tilegg meldes alle til barnevernet for en slikk og ingenting... 

Barna kan heller ikke feile eller gjøre noe uten at vennene filmer og har alt på tlf..

Anonymkode: 70937...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...