Gå til innhold

Hvorfor er du vegetarianer/veganer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 hours ago, AnonymBruker said:
 

Hvordan type slakting var dette? På et slakteri eller ala Farmen? 

 

Uamsett, det er jo klart, det vil jo ikke gjelde alle. Det er jo mennesker som jobber på slakteriene tross alt. 

 

Hilsen AB som siterte Paul McCartney 🙂 

Anonymkode: 05fa2...264

Vet ikke om vi har studier fra Norge, men studier fra utland viser at mange som jobber i slakterhus sliter med psyken. Deriblant lidelser som PTSD

https://metro.co.uk/2017/12/31/how-killing-animals-everyday-leaves-slaughterhouse-workers-traumatised-7175087/

‘The sheer amount of killing and blood can really get to you after a while,’ he wrote on his blog The Cyberactivist in 2003. ‘Especially if you can’t just shut down all emotion and turn into a robot zombie of death. You feel like part of a big death machine. [You’re] pretty much treated that way as well. ‘Sometimes weird thoughts will enter your head. It’s just you and the dying chickens. The surreal feelings grow into such a horror of the barbaric nature of your behaviour. You are murdering helpless birds by the thousands (75,000 to 90,000 a night). You are a killer.’

Anonymkode: fac78...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veganer for miljø, helse og dyr. Det er ekstreme tall på hvor mange dyr vi dreper årlig og hva det gjør med miljøet vårt, og ikke minst kroppen. Jeg er glad i dyr, og ikke bare kjæledyr, så overgangen fra vegetarianer til veganer var veldig lett, spesielt når man ser på egg- og melkeproduksjonen. 

I dag er det så mye godt å finne på markedet som gjør det enkelt og leve vegansk uten å bare spise bønner og salat. Oster, forskjellige typer plantemelk, kjøtterstatninger, plantebasert fløte, sjokolader som ikke bare er mørke 80%, pålegg...

Anonymkode: 4a486...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2018 den 21.30, AnonymBruker skrev:
 

Meieri og kjøttindustrien går hånd i hånd.ig meieri inneholde mye lidelse så hva hundrer deg i å avstå fra dette ?

Anonymkode: b4ab4...0fa

Fordi jeg kjenner kua melka kommer fra.

Anonymkode: 0cc59...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2018 den 21.40, AnonymBruker skrev:
 

Finnes det noen kilder på hvordan dyrevelferden er i matproduksjonen i Norge?

Jeg har sett og lest om de forferdelige forholdene dyr både lever og dør under i andre land. Men er det virkelig slik i Norge også? 

F eks du som skrev at kyllinger blir kvernet levende?? Er det virkelig slik? Da får jo til og med rottene som avles for slangemat en mer human avlivning.. 

Anonymkode: 74096...6b1

Ja det stemmer. Hanekyllinger for å være nøyaktig.

Kylling var det første jeg sluttet å spise..helt jævlig det som skjer med de uten at jeg skal inn på detaljene...Det er veldig mye bra vegetar kyllingerstatning der ute. Heldigvis. Det gjorde det veldig enkelt å kutte ut kyllingfilet i stede for å fortrenge det jeg visste.

Anonymkode: 0cc59...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer fordi kjøtt er dritekkelt og kvalmende. Ugh. 

Anonymkode: ee43b...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Fordi jeg kjenner kua melka kommer fra.

Anonymkode: 0cc59...e7c

Også? Kua blir fortsatt tvangsinseminert og fratatt kalven.

men la oss si at denne kua har der fantastisk  vil det si at du lever helt melkefritt bortsett fra melk fra denne ene kua. 

Anonymkode: b4ab4...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Også? Kua blir fortsatt tvangsinseminert og fratatt kalven.

men la oss si at denne kua har der fantastisk  vil det si at du lever helt melkefritt bortsett fra melk fra denne ene kua. 

Anonymkode: b4ab4...0fa

Nei den blir ikke det. Kalven blir hos mor, men deler litt på melka.

Men ja, jeg lever uten både egg og melk bortsett fra det som kommer fra den gården. Og det er tre kuer, ikke en. Antall høner de har vet jeg ikke nøyaktig, men de har alle navn.

Anonymkode: 0cc59...e7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei den blir ikke det. Kalven blir hos mor, men deler litt på melka.

Men ja, jeg lever uten både egg og melk bortsett fra det som kommer fra den gården. Og det er tre kuer, ikke en. Antall høner de har vet jeg ikke nøyaktig, men de har alle navn.

Anonymkode: 0cc59...e7c

Men hva skjer med kalvene etterhvert? For kua gir ikke melk for alltid så hun må jo bli gravid på nytt og beholder dere alle kalvene  blir det jo mere enn 3. Og hvordan blir kua gravid? 

Og legge så mye egg som hønene er avlet frem til er ikke bra for høna,så navn eller ikke synes jeg ikke det er greit

Anonymkode: b4ab4...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2018 at 11:44 PM, AnonymBruker said:
 

Fordi jeg kjenner kua melka kommer fra.

Anonymkode: 0cc59...e7c

Du kjøper melk i småskala? Dvs melk med puss og ligenende i? Uegh. Husker besteforeldrene mine som hadde gård drakk den type melk. Ganske ekkelt å tenke tilbake når man vet hva som er i den type melk 

Anonymkode: fac78...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du kjøper melk i småskala? Dvs melk med puss og ligenende i? Uegh. Husker besteforeldrene mine som hadde gård drakk den type melk. Ganske ekkelt å tenke tilbake når man vet hva som er i den type melk 

Anonymkode: fac78...7eb

Hvis du tror at melka du kjøper i butikken er helt fri for dette må du tro om igjen 

Anonymkode: b4ab4...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianer som tar veganske valg for meg selv. Jeg synes det er vanskelig å være veganer rundt andre, da det alltid er så ''slitsomt'' for alle andre. Jeg velger som regel veganske valg selv, men kategoriserer meg som vegetarianer.

Jeg er opptatt av dyrevelferd og er miljøaktivist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sphynx skrev:
 

Vegetarianer som tar veganske valg for meg selv. Jeg synes det er vanskelig å være veganer rundt andre, da det alltid er så ''slitsomt'' for alle andre. Jeg velger som regel veganske valg selv, men kategoriserer meg som vegetarianer.

Jeg er opptatt av dyrevelferd og er miljøaktivist.

Jeg var redd for å bli oppfattet som vanskelig,men folk akseptere det ganske fort. Så lenge jeg vet det jeg vet greier jeg ikke å innta animalske produkter. Jeg har også vært aktivist et år og har åtte mange nye venner som deler mine verdier :)

Anonymkode: b4ab4...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg var redd for å bli oppfattet som vanskelig,men folk akseptere det ganske fort. Så lenge jeg vet det jeg vet greier jeg ikke å innta animalske produkter. Jeg har også vært aktivist et år og har åtte mange nye venner som deler mine verdier :)

Anonymkode: b4ab4...0fa

Inspirerende å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Men hva skjer med kalvene etterhvert? For kua gir ikke melk for alltid så hun må jo bli gravid på nytt og beholder dere alle kalvene  blir det jo mere enn 3. Og hvordan blir kua gravid? 

Og legge så mye egg som hønene er avlet frem til er ikke bra for høna,så navn eller ikke synes jeg ikke det er greit

Anonymkode: b4ab4...0fa

Det er ikke min gård så hvorfor spør du meg? Det er en besøksgård oppi gata her som driver dyrevennlig og økologisk. Jeg kjøper egg og melk derfra innimellom. Jeg har aldri sagt det er min gård. Med tanke på hvor  dyrevennlige de er så regner jeg med sesongens kalver blir lykkelige kuer og okser.

At du ikke liker at høna legger egg får være opp til deg, men høna er det høna har blitt oppdrettet til så da er det iallefall viktig for meg at de blir godt tatt vare på. Så får du ta kampen om å endre høna.

Anonymkode: 0cc59...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du kjøper melk i småskala? Dvs melk med puss og ligenende i? Uegh. Husker besteforeldrene mine som hadde gård drakk den type melk. Ganske ekkelt å tenke tilbake når man vet hva som er i den type melk 

Anonymkode: fac78...7eb

Ganske rart å tenke på at noen syns melk og kjøtt er ekkelt. 

Anonymkode: a5cbe...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du kjøper melk i småskala? Dvs melk med puss og ligenende i? Uegh. Husker besteforeldrene mine som hadde gård drakk den type melk. Ganske ekkelt å tenke tilbake når man vet hva som er i den type melk 

Anonymkode: fac78...7eb

Ja jeg kjøper melk i småskala innimellom. Den er ikke mer ekkel enn den man kjøper i butikken. Det er tross alt morsmelk fra en annen art. Det er grenser for hvor appetittvekkende det er når man setter seg ned å tenker over det.

Anonymkode: 0cc59...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Ganske rart å tenke på at noen syns melk og kjøtt er ekkelt. 

Anonymkode: a5cbe...b3f

Rarere å tenke på at folk ikke synes det er ekkelt. 

Anonymkode: 0cc59...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke min gård så hvorfor spør du meg? Det er en besøksgård oppi gata her som driver dyrevennlig og økologisk. Jeg kjøper egg og melk derfra innimellom. Jeg har aldri sagt det er min gård. Med tanke på hvor  dyrevennlige de er så regner jeg med sesongens kalver blir lykkelige kuer og okser.

At du ikke liker at høna legger egg får være opp til deg, men høna er det høna har blitt oppdrettet til så da er det iallefall viktig for meg at de blir godt tatt vare på. Så får du ta kampen om å endre høna.

Anonymkode: 0cc59...e7c

Ignorens is a bliss 

Anonymkode: b4ab4...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...