Gå til innhold
AnonymBruker

Hvorfor er du vegetarianer/veganer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er du vegetarianer/veganer og hvorfor bør jeg bli det? 

Og hvorfor er du veganer og ikke vegetarianer og omvent? 

Anonymkode: a5cbe...b3f

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du vegetarianer/veganer og hvorfor bør jeg bli det? 

Og hvorfor er du veganer og ikke vegetarianer og omvent? 

Jeg er vegetarianer utelukkende pga kjøttindustrien/dyrene.

Har alltid vært veldig glad i dyr og opptatt av deres velferd. Det startet med at jeg begynte å følge diverse dyrerettightssider på FB. Etterhvert som tiden gikk fikk jeg oftere og oftere en dårlig følelse når jeg spiste kjøtt og jeg fikk grusomme bilder i hodet.  Så det startet å begrense seg av seg selv. Sluttet først med rødt kjøtt, så svin, så kylling. Levde som pescetarianer i noen år før jeg plutselig begynte å synes det var litt ekkelt/ubehagelig å spise fisk også. Nå har jeg ikke lyst på noen form for kjøtt lengre. Synes det faktisk er ekkelt. Jeg savner dog følelsen jeg fikk av visse retter tidligere - feks så urolig godt jeg synes gatekjøkken-burger var 😅 Men jeg vet at jeg ikke ville klart å spise det i dag.

Mtp dyrevelferd håper jeg at jeg en dag klarer å bli veganer - det ville vært ideellt. Men for meg må disse tingene gå litt gradvis og naturlig. 

Paul McCartney har sagt noe som at om slakteriene hadde glassvegger ville alle vært vegetarianere/veganere. Jeg tror det er mye sannhet i det. Jeg husker selv hvordan jeg ikke lot meg selv reflektere over kjøttindustrien for å ikke måtte kjenne på samvittigheten når jeg spiste/kjøpte kjøtt. 

Anonymkode: 05fa2...264

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Veganer pga dyrene. Jeg mener at sier du at du er glad i dyr og bryr deg om dyr så er veganer det eneste svaret. Jeg hopper rett fra alteter til veganer fordi jeg forsto at kjøttindustrien og egg/meieri industrien går hånd i hånd og at det faktisk er mere lidelse i meieri/egg industrien enn kjøttindustrien.

Anonymkode: b4ab4...0fa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg er uglitarianer, og spiser kun stygge dyr.

Anonymkode: 748f8...59a

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uglitarianer, og spiser kun stygge dyr.

Anonymkode: 748f8...59a

Kun ugler? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veganer pga dyrene. Jeg mener at sier du at du er glad i dyr og bryr deg om dyr så er veganer det eneste svaret. Jeg hopper rett fra alteter til veganer fordi jeg forsto at kjøttindustrien og egg/meieri industrien går hånd i hånd og at det faktisk er mere lidelse i meieri/egg industrien enn kjøttindustrien.

Jeg er glad i katten min og spiser ikke den. Spiser egg, melk og kjøtt selv om jeg er glad i dyr. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad i katten min og spiser ikke den. Spiser egg, melk og kjøtt selv om jeg er glad i dyr. 

Da er du glad i selskapsdyr/kjæledyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kalver blir tatt fra kumoren innen få dager eller timer, noen av de blir satt i båser helt for seg selv, uten mulighet til å gå eller leke med andre kalver. Har ikke behov for å spise egg. Så derfor veganer.

Skal sies at jeg gikk ned noen overflødige kilo da jeg kuttet ut ost fra kostholdet. Ost er kaloririkt og jeg innser når at jeg hadde en tendens til å overspise når jeg spiste ost. Magen min ble også noe bedre da jeg droppet osten

Anonymkode: fac78...7eb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalver blir tatt fra kumoren innen få dager eller timer, noen av de blir satt i båser helt for seg selv, uten mulighet til å gå eller leke med andre kalver. Har ikke behov for å spise egg. Så derfor veganer.

Skal sies at jeg gikk ned noen overflødige kilo da jeg kuttet ut ost fra kostholdet. Ost er kaloririkt og jeg innser når at jeg hadde en tendens til å overspise når jeg spiste ost. Magen min ble også noe bedre da jeg droppet osten

De sier også at man fort blir avhengig av ost, husker ikke helt hva det stoffet het. 

Anonymkode: 129c0...c72

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Nå har heldigvis gilde kommet med grise løftet på edelgris, så da kan disse spises med god samvittighet! 

Anonymkode: 0e87c...c87

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har sett gris bli slaktet og fikk ikke skrekk av det. Lurer på om folk er for sarte og naive. 

Spesielt om begrunnelsen er at man er glad i dyr. Virker på meg som 10åringinger som finner ut at svartpølse er laget av hest og at det finnes fattige barn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inwe

Veganer først og fremst for egen helse, men også for miljøet og dyrene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BiancaWhite

Fordi jeg ikke takler konsistensen og smaken av kjøtt. Dessuten føler jeg ubehag i kroppen etter særlig rødt kjøtt. Kylling smaker ekkelt, og har også ekkel konsistens. Og fy F de gangene jeg fikk disse senene i kjeften! ÆSJ! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet rett å slett for mye om lidelsene og dødsangsten dyrene går igjennom for å ende opp som mat.

Jeg personlig ønsker ikke å være ansvarlig for at kyllinger blir kvernet levende and so on...

Mitt behov for å spise kjøtt er ikke større enn deres rett til å ikke lide. Jeg ønsker ikke å påføre noe levende slik lidelse. Så jeg er vegetarianer. Jeg drikker melk og spiser egg fra en økologisk gård oppi gata her en gang i blant. 

Anonymkode: 0cc59...e7c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet rett å slett for mye om lidelsene og dødsangsten dyrene går igjennom for å ende opp som mat.

Jeg personlig ønsker ikke å være ansvarlig for at kyllinger blir kvernet levende and so on...

Mitt behov for å spise kjøtt er ikke større enn deres rett til å ikke lide. Jeg ønsker ikke å påføre noe levende slik lidelse. Så jeg er vegetarianer. Jeg drikker melk og spiser egg fra en økologisk gård oppi gata her en gang i blant. 

Meieri og kjøttindustrien går hånd i hånd.ig meieri inneholde mye lidelse så hva hundrer deg i å avstå fra dette ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man setter ting opp mot hverandre er det vel verre å drikke melk enn å spise kylling? De dør jo ganske momentan mens kua lider av å melkes over flere.år? 

Anonymkode: 0e87c...c87

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Finnes det noen kilder på hvordan dyrevelferden er i matproduksjonen i Norge?

Jeg har sett og lest om de forferdelige forholdene dyr både lever og dør under i andre land. Men er det virkelig slik i Norge også? 

F eks du som skrev at kyllinger blir kvernet levende?? Er det virkelig slik? Da får jo til og med rottene som avles for slangemat en mer human avlivning.. 

Anonymkode: 74096...6b1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen kilder på hvordan dyrevelferden er i matproduksjonen i Norge?

Jeg har sett og lest om de forferdelige forholdene dyr både lever og dør under i andre land. Men er det virkelig slik i Norge også? 

F eks du som skrev at kyllinger blir kvernet levende?? Er det virkelig slik? Da får jo til og med rottene som avles for slangemat en mer human avlivning.. 

Anonymkode: 74096...6b1

https://www.tv2.no/a/8144425/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett gris bli slaktet og fikk ikke skrekk av det. Lurer på om folk er for sarte og naive. 

Spesielt om begrunnelsen er at man er glad i dyr. Virker på meg som 10åringinger som finner ut at svartpølse er laget av hest og at det finnes fattige barn. 

Hvordan type slakting var dette? På et slakteri eller ala Farmen? 

Uamsett, det er jo klart, det vil jo ikke gjelde alle. Det er jo mennesker som jobber på slakteriene tross alt. 

Hilsen AB som siterte Paul McCartney 🙂 

Anonymkode: 05fa2...264

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det har med empati å gjøre. Noen kan for eks slå en annen person uten å føle noe, mens de fleste ville fått dårlig samvittighet i etterkant. På samme måte kan noen se en video av en katt blir slått ihjel uten å føle noe særlig, mens andre synes det er grusomt. 

Når man vet at husdyr kan føle smerte og frykt, så er det naturlig å føle empati med dem og føle aversjon mot drap av dem. Det er en naturlig konsekvens av empati. Det at man ikke føler noe når dyr blir drept, handler om at man er distansert fra dyret på en måte der empatien ikke blir vekket. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her