Gå til innhold

Hvordan ta vare på bil om vinteren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg ny bil i høst. Jeg har har ikke mulighet for å vaske bilen hjemme om vinteren, og det er ikke anlegg for selvvask i nærheten. Eneste mulighet for bilvask er maskinvask. Spørsmålet er da hvordan jeg best tar vare på bilen gjennom vinteren?

Hvor ofte et anbefalt å vaske? Skal jeg vaske med full avfetting og såpe ved hver vask, eller tærer det veldig på lakken? Er det evt best å kjøre en børsteløs vask som mer eller mindre bare spyler bilen, istedenfor full vask hver gang?

Anonymkode: 34e02...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskin med børster går fint, bare kikk på dem først. Om de er veldig skitne i tuppene kan du få merker i vasken. 

Ta et program med voks, så henger ikke dritten like godt fast. 

Alle vasker når det er tørt ute, da er risikoen for skitne børster størst. Jeg kan godt finne på å vaske selv om det regner, jeg kaller det å bytte dritten 😜 Å vaske i mange minus er ikke lurt om du ikke har garasje eller et stykke vei å kjøre hjem. 

Husk silikon til dørlister etc og evt låsolje! :) 

Anonymkode: 20e48...ce3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøpt helt ny bil ville jeg ha holdt meg milevis unna maskinvask. Meg bekjent fins det ikke noe system som ikke skader lakken. Polering og forsegling gjør jo susen, ellers er rådet om å vaske når det likevel regner gull verdt. Det er da man vasker for å bevare bilen. Husk understellet!

Anonymkode: 44115...fff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du kjøpt helt ny bil ville jeg ha holdt meg milevis unna maskinvask. Meg bekjent fins det ikke noe system som ikke skader lakken. Polering og forsegling gjør jo susen, ellers er rådet om å vaske når det likevel regner gull verdt. Det er da man vasker for å bevare bilen. Husk understellet!

Anonymkode: 44115...fff

Har kjørt bilen gjennom maskinvask hver vinter siden jeg kjøpte den. Det elsisterer ikke skader i lakken på den, som du hevder oppstår. Forsegling av lakken gjør man billigst på egenhånd, men da heter det polering. Lakkforsegling er noe som er oppskrytt og dyrt å få gjort, og du må inn til ”kontroll” som heller ikke er gratis! Det er kun en slu måte å frarøve en bileier en haug med penger!

Anonymkode: 6eb44...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,  det er polering jeg snakket om i tilfelle det var uklart.

Anonymkode: 44115...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2018 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte et anbefalt å vaske? Skal jeg vaske med full avfetting og såpe ved hver vask, eller tærer det veldig på lakken? Er det evt best å kjøre en børsteløs vask som mer eller mindre bare spyler bilen, istedenfor full vask hver gang?

Jeg er i samme situasjon og vurderer det fra gang til gang. Hvis bilen er groskitten så velger jeg gjerne full vask med børster. Har imidlertid prøvd å bruke mest mulig børsteløs vask, selv om jeg ikke er helt sikker på nytteverdien. Har ingen lakkskader som følge av vask så langt (bilen er nå litt over et år). 

Har ikke sett tæring av lakk pga. avfetting/såpe verken på denne eller tidligere biler. Det som jeg tror (merk:tror) er viktig er å kjøre underspyling nokså jevnlig slik at ikke salt og grus får satt seg i understellet, så om vinteren velger jeg alltid program med underspyling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...