Gå til innhold

Hvem tror dere SE skriver om i boka?


denlillehavfruen

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, amadine skrev:
 

Det hjelper jo ikke hvis alle vet hvem hun skriver om. 

Alle vet det jo ikke, mtp. at noen startet tråd her inne om det. 

Endret av smartbimbo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, smartbimbo skrev:
 

Alle vet det jo ikke, mtp. at noen startet tråd her inne om det. 

Alle var kanskje å ta i, men ganske mange. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, amadine skrev:
 

Det hjelper jo ikke hvis alle vet hvem hun skriver om. 

Anonymisering handler ikke nødvendigvis om at ingen skal skjønne hvem det handler om. Men like mye om at det ikke skal være noe som er søkbart i ditt navn. Hun sikrer jo seg også mot det kaoset annijor er i nå, for dersom denne ukjente mannen går til sak vil han da offentliggjøre at han er den boken handler om.  

Det blir jo det samme som med avisene. I veldig mange av sakene der folk blir anonymisert er det gjerne slik at alle i lokalmiljøet deres vet hvem det er snakk om. Men da dukker ikke saken opp når en fremtidig arbeidsgiver googler personen. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var temmelig lett å gjette seg til. De som har fulgt med på bloggen hennes vet vel at de eneste mannen som er noen år eldre enn henne selv, som hun har hatt et forhold til er nettopp Thodesen. Syns derfor det var ganske overraskende når VG skrev i sin anmeldelsen av boka: 

Sitat

 

Nå står unge kjendiser i kø for å eie historiene sine, og fortelle det som fortelles kan. Er det noe den siste ukens bloggerbok-bråk bør ha lært oss, så er det at jo da, man må eie sin egen historie. Men om den involverer andre, må de få eie sin.

Hvis ikke, må man må anonymisere og kamuflere, slik Sophie Elise har gjort i sin nye bok «Elsk meg». Så vidt jeg kan forstå har hun og forlaget gjort kloke valg ved å ikke gi Ham et navn og en gjenkjennbar identitet. 

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/0EyRR2/bokanmeldelse-sophie-elise-isachsen-elsk-meg-utleverer-seg-selv

 

 

VG har tidligere i uken gått hardt ut mot Anjor og kritisert henne for å utlevere andre personer. Jeg er absolutt ikke uenig i den kritikken, men hvis det er så lett å forstår hvem SE her skriver om forstår jeg ikke hvorfor hun skal strykes medhårds og få skryt for å anonymisere hvis hun ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Zinatara skrev:
 

Anonymisering handler ikke nødvendigvis om at ingen skal skjønne hvem det handler om. Men like mye om at det ikke skal være noe som er søkbart i ditt navn. Hun sikrer jo seg også mot det kaoset annijor er i nå, for dersom denne ukjente mannen går til sak vil han da offentliggjøre at han er den boken handler om.  

Det blir jo det samme som med avisene. I veldig mange av sakene der folk blir anonymisert er det gjerne slik at alle i lokalmiljøet deres vet hvem det er snakk om. Men da dukker ikke saken opp når en fremtidig arbeidsgiver googler personen. 

Det handler ikke bare om at det ikke om at det ikke skal være søkbart, men det skal ikke være gjenkjennbart. Det har vært nettopp det mye av kritikken om denne virkelighets-litteraturen har gått på. De bruker ofte ikke reelle navn, endrer småting, men allikevel forstår leserne hvem det faktisk gjelder. 

Forstår leseren hvem det gjelder, så kunne man like gjerne lagt ved navn og nummer. Jeg vet ikke om om du husker / har fått med deg,  debatten om boka til Vigdis Hjorth "arv og miljø", og søsterens motsvar. https://www.dn.no/magasinet/2-1-238277 

Jeg er så motstander av denne formen for litteratur, men vet at det er en pågående debatt - også blant de store. Dett er ikke et bloggerfenomen, men et samtidsfenomen rett og slett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Newroz skrev:
 

Det handler ikke bare om at det ikke om at det ikke skal være søkbart, men det skal ikke være gjenkjennbart. Det har vært nettopp det mye av kritikken om denne virkelighets-litteraturen har gått på. De bruker ofte ikke reelle navn, endrer småting, men allikevel forstår leserne hvem det faktisk gjelder. 

Forstår leseren hvem det gjelder, så kunne man like gjerne lagt ved navn og nummer. Jeg vet ikke om om du husker / har fått med deg,  debatten om boka til Vigdis Hjorth "arv og miljø", og søsterens motsvar. https://www.dn.no/magasinet/2-1-238277 

Jeg er så motstander av denne formen for litteratur, men vet at det er en pågående debatt - også blant de store. Dett er ikke et bloggerfenomen, men et samtidsfenomen rett og slett. 

 

Jeg er enig i at det ikke alltid er er bra fenomen. 

Men er ikke enig i at det hadde vært like bra å skrive navnene. Jeg følger ikke med på hva SE driver med på blogg og i sosiale medier, så jeg hadde ikkje gjort meg opp noen tanker rundt dette og det tror jeg gjelder mange folk her i landet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Zinatara skrev:
 

Jeg er enig i at det ikke alltid er er bra fenomen. 

Men er ikke enig i at det hadde vært like bra å skrive navnene. Jeg følger ikke med på hva SE driver med på blogg og i sosiale medier, så jeg hadde ikkje gjort meg opp noen tanker rundt dette og det tror jeg gjelder mange folk her i landet. 

Mange vil nok ikke forstå hvem det er snakk om nei, men jeg tror heller ikke de som ikke følger bloggen hennes vil lese boka hennes. 

Når det er sagt så har den fått gode anmeldelser, så det er jo bra for henne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Newroz skrev:
 

Mange vil nok ikke forstå hvem det er snakk om nei, men jeg tror heller ikke de som ikke følger bloggen hennes vil lese boka hennes. 

Det er nok sant. Men hadde hun ikke anonymisert hadde det stått: «SE har skrevet en bok om sitt forhold til ........» i alle de norske nettavisene. Og de er det mange som leser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zinatara skrev:
 

Det er nok sant. Men hadde hun ikke anonymisert hadde det stått: «SE har skrevet en bok om sitt forhold til ........» i alle de norske nettavisene. Og de er det mange som leser. 

Det er sant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Newroz skrev:
VG har tidligere i uken gått hardt ut mot Anjor og kritisert henne for å utlevere andre personer. Jeg er absolutt ikke uenig i den kritikken, men hvis det er så lett å forstår hvem SE her skriver om forstår jeg ikke hvorfor hun skal strykes medhårds og få skryt for å anonymisere hvis hun ikke gjør det. 

Fordi det ikke er SE som identifiserer personen hun skriver om. At andre identifiserer han får jo stå på deres regning (Se og hør omtalte romanseryktene mens de pågikk og Thodesen har selv bekreftet dette i Podcasten til Ida Fladen).

Nå har jeg ikke lest boka ennå, men i Podcasten til Ida Fladen (som handler om samme forhold som forholdet i boka) så legger hun fokuset på egne følelser og opplevelser i og rundt det forholdet. Hun forteller ikke ting om Han, men om seg selv. 

Annikens eks har jo godtatt manuset for boka hennes, så der kan man jo ikke kritisere henne for å ha utvist lite hensyn, men jeg synes at det er veldig kritikkverdig at hun navngir kompisen hans og forteller at han har vært utro. At hun prøver å bagatellisere dette ved å påpeke at "det kun gjelder tre setninger i boka" er en selvmotsigelse i seg selv. Hvis det var MEG og personlige opplysninger om mitt privatliv som ble utlevert i en bok med fullt navn, så er skaden allerede skjedd uavhengig av om det er tre setninger eller tre kapitler. Man kan jo også spørre seg om hvorfor disse opplysningene skulle være i det hele tatt. Ifølge Anniken selv så er jo ikke denne personen sentral for bokas handling, så hvorfor ta det med i det hele tatt? Fordi han er kjendis og navnet hans vil skape blest om boka?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Viljaa skrev:
 

Fordi det ikke er SE som identifiserer personen hun skriver om. At andre identifiserer han får jo stå på deres regning (Se og hør omtalte romanseryktene mens de pågikk og Thodesen har selv bekreftet dette i Podcasten til Ida Fladen).

Nå har jeg ikke lest boka ennå, men i Podcasten til Ida Fladen (som handler om samme forhold som forholdet i boka) så legger hun fokuset på egne følelser og opplevelser i og rundt det forholdet. Hun forteller ikke ting om Han, men om seg selv. 

Annikens eks har jo godtatt manuset for boka hennes, så der kan man jo ikke kritisere henne for å ha utvist lite hensyn, men jeg synes at det er veldig kritikkverdig at hun navngir kompisen hans og forteller at han har vært utro. At hun prøver å bagatellisere dette ved å påpeke at "det kun gjelder tre setninger i boka" er en selvmotsigelse i seg selv. Hvis det var MEG og personlige opplysninger om mitt privatliv som ble utlevert i en bok med fullt navn, så er skaden allerede skjedd uavhengig av om det er tre setninger eller tre kapitler. Man kan jo også spørre seg om hvorfor disse opplysningene skulle være i det hele tatt. Ifølge Anniken selv så er jo ikke denne personen sentral for bokas handling, så hvorfor ta det med i det hele tatt? Fordi han er kjendis og navnet hans vil skape blest om boka?

Enig med deg i at det er en forskjell på hva SE og Anjor gjør her ja. 

Jeg mener strengt talt det må være mulig å skrive disse bøkene slik at de hverken handler om dem selv, og heller ikke andre virkelige personer. Nå er det så klart vanskeligere å bygge opp et fiktivt univers, og fiktive karakterer, men så er det ingen menneskerett å gi ut ei bok heller. 

Overraskende mange bloggere som gir ut bøker denne høsten om eget, og andres liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men handler hele boka om HT? De var jo ikke i forhold en gang, så lurer på hva hun egentlig skal skrive om 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minnie23 skrev:
 

Men handler hele boka om HT? De var jo ikke i forhold en gang, så lurer på hva hun egentlig skal skrive om 🤔

Hør på podcasten til ida fladen, først soph så henrik 👍🏻 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, foreveralone skrev:
 

Hør på podcasten til ida fladen, først soph så henrik 👍🏻 

Endret av amadine
Fant det selv :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, foreveralone skrev:
 

Hør på podcasten til ida fladen, først soph så henrik 👍🏻 

Hvor hører jeg den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.10.2018 den 22.57, MarianneE skrev:
 

Hu må gjerne skrive om en potetåker for min del. 

Da kan jeg anbefale Trine Skei Grande sin bok 😇

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Daisy_B said:
 

Da kan jeg anbefale Trine Skei Grande sin bok 😇

😂😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Daisy_B skrev:
 

Da kan jeg anbefale Trine Skei Grande sin bok 😇

Det tror jeg så gjerne 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...