Gå til innhold

Leie bil i Bergen. Betale 10 000 i depositum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant en side som heter leiebilguiden.no, og tenkte å bestille fra siden deres. Leser litt opp på leieavtaler og finner dette.

Depositum
Leverandøren krever et depositum på NOK 10000.0 ved henting. Depositumet er en garanti som holdes igjen i tilfelle av skade på eller tyveri av kjøretøyet. Dette beløpet frigis automatisk dersom tyveri eller skade ikke har funnet sted i løpet av leieperioden.

Er dette vanlig? Jeg har aldri leid bil før, så jeg er redd for å finne sider som ikke er ekte. Noen som har brukt leiebilguiden.no før? Står at selskapet er AVIS.

Anonymkode: 38794...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener å huske at vi betalte rundt 15k pr bil for Hertz i Spania, om ikke det var et annet merke. Uansett, spurte pappa om det var normalt og joda, det var det. Alle disse som leier ut biler krevet et depositum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 
Fant en side som heter leiebilguiden.no, og tenkte å bestille fra siden deres. Leser litt opp på leieavtaler og finner dette.

Depositum
Leverandøren krever et depositum på NOK 10000.0 ved henting. Depositumet er en garanti som holdes igjen i tilfelle av skade på eller tyveri av kjøretøyet. Dette beløpet frigis automatisk dersom tyveri eller skade ikke har funnet sted i løpet av leieperioden.

Er dette vanlig? Jeg har aldri leid bil før, så jeg er redd for å finne sider som ikke er ekte. Noen som har brukt leiebilguiden.no før? Står at selskapet er AVIS.

Anonymkode: 38794...e40

Har du kredittkort? Norwegian har en sak der du slipper disse høye "sikkerhetsgebyrene". Vil tro flere andre kort har det samme. Er dog usikker på om betingelsene gjelder bare for leiebil i utlandet eller om de også gjelder i Norge. Underaøk hva du har. 

Dernest bør du undersøke om du har medlemskap av ulik art med medlemsfordeler. Obos og Huseiernes landsforbund gir deg gunstigere priser på leiebil når du er medlem. 

For å si som i reklamen men med en vri, det enkleste er ikke alltid det beste. 

Anonymkode: c3228...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du kredittkort? Norwegian har en sak der du slipper disse høye "sikkerhetsgebyrene". Vil tro flere andre kort har det samme. Er dog usikker på om betingelsene gjelder bare for leiebil i utlandet eller om de også gjelder i Norge. Underaøk hva du har. 

Dernest bør du undersøke om du har medlemskap av ulik art med medlemsfordeler. Obos og Huseiernes landsforbund gir deg gunstigere priser på leiebil når du er medlem. 

For å si som i reklamen men med en vri, det enkleste er ikke alltid det beste. 

Anonymkode: c3228...8b1

Jeg har ikke kredittkort dessverre.

Ble veldig usikker nå. Vet ikke om jeg tørr å bestille.

Anonymkode: 38794...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 
Fant en side som heter leiebilguiden.no, og tenkte å bestille fra siden deres. Leser litt opp på leieavtaler og finner dette.

Depositum
Leverandøren krever et depositum på NOK 10000.0 ved henting. Depositumet er en garanti som holdes igjen i tilfelle av skade på eller tyveri av kjøretøyet. Dette beløpet frigis automatisk dersom tyveri eller skade ikke har funnet sted i løpet av leieperioden.

Er dette vanlig? Jeg har aldri leid bil før, så jeg er redd for å finne sider som ikke er ekte. Noen som har brukt leiebilguiden.no før? Står at selskapet er AVIS.

Anonymkode: 38794...e40

Depositum må du nok betale (i praksis er dette bare et beløp de reserverer på kortet ditt når du tar ut bilen) 

MEN Leiebilguiden har ingen leiebiler, bruk gjerne slike sider til å finne laveste pris, men bestill alltid direkte fra leiebilfirmaet så sparer du deg for masse rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har ikke kredittkort dessverre.

Ble veldig usikker nå. Vet ikke om jeg tørr å bestille.

Anonymkode: 38794...e40

Ved leie av bil ta alltid gode bilder av bilen både utvendig og innvendig før du signerer på noe. Noter deg skader og se at uleier har notert skadene på skjemaet du skal skrive under på. 

Det samme gjør du når du har parkert bilen og før du leverer inn nøklene. Skader er noe av det det blir mest trøbbel av mht leiebiler. Med god fotodokumentasjon så stiller du sterkt ved en eventuell sak. 

Anonymkode: c3228...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...