Gå til innhold

''Snakk med meg. Jeg lærer norsk''


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ho/jakkemerke-inviterer-til-spraktrening-1.14225791

 

Skulle ønske jeg hadde et jakkemerke som dette da jeg flyttet til Norge. Alle snakket engelsk til meg da de hørte at jeg snakket lite norsk og med utenlansk uttale. De som snakket norsk snakket for fort eller med dialekt som var enda vanskeligere for en som lærer seg et nytt språk. Jeg håper initiativet når alle kommuner for dette er en enkel, men genial måte å hjelpe utlendinger som lærer norsk på :) Og dere, nordmenn, ikke ytt til engelsk med en gang - snakk tydelig, saktere og bruk enkle ord når dere møter en som vil lære :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Hiro skrev:

Enig ❤️ Jeg er her for å snakke med deg hvis du vil da ❤️

Hehe, takk, men det var aktuelt for mange år siden. ;) Nå er det ingen som bytter til engelsk lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanligvis bevisst på dette... men så er det så sjelden jeg får sjansen til å snakke engelsk.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men hvorfor trenger en 53-åring som har drevet tre grønnsaksfortetninger arbeidstrening? Kiwi burde ansatt ham og gitt ham vanlig lønn. Snikreklame hvor kiwi fremstår som sosialt engasjerte, mens de i virkeligheten har gratis arbeidskraft, men bortsett fra det er språktiltaket bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Drizzt skrev:

Hehe, takk, men det var aktuelt for mange år siden. ;) Nå er det ingen som bytter til engelsk lenger :)

Å ja, men jeg er her hvis du trenger meg❤️

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tuxy skrev:

Litt på siden, men hvorfor trenger en 53-åring som har drevet tre grønnsaksfortetninger arbeidstrening? Kiwi burde ansatt ham og gitt ham vanlig lønn. Snikreklame hvor kiwi fremstår som sosialt engasjerte, mens de i virkeligheten har gratis arbeidskraft, men bortsett fra det er språktiltaket bra.

Det er forskjell på å drive forretning, enten det er grønnsaker eller aksjer, i et samfunn som Norge kontra Syria.

Alle nyankomne bør få arbeidstrening uansett utdanningsnivå og erfaring. Der de lærer de skrevne og uskrevne reglene for norsk arbeidsliv og regler for forretningsdrift. Særlig det første trenger de trening i. Husk at de fleste ikke engang er vant til å se kvinner i arbeidslivet. Da blir det et enormt sjokk å plutselig få en kvinnelig overordnet.

Mange trenger også trening i hvordan man behandler kvinnelige kollegaer. Bare fordi de er på jobb uten mannlig verge betyr ikke at de er horer du kan klå på når du vil.

Ellers er arbeidstrening helt klart den beste måten å lære et språk på. Deriomt er jeg uenig i at nordmenn skal snakke sakte med han. For hans del bør nordmenn snakke vanlig til han. Det er etter min erfaring den beste måten å lære språket på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bli medlem said:

Det er forskjell på å drive forretning, enten det er grønnsaker eller aksjer, i et samfunn som Norge kontra Syria.

Alle nyankomne bør få arbeidstrening uansett utdanningsnivå og erfaring. Der de lærer de skrevne og uskrevne reglene for norsk arbeidsliv og regler for forretningsdrift. Særlig det første trenger de trening i. Husk at de fleste ikke engang er vant til å se kvinner i arbeidslivet. Da blir det et enormt sjokk å plutselig få en kvinnelig overordnet.

Mange trenger også trening i hvordan man behandler kvinnelige kollegaer. Bare fordi de er på jobb uten mannlig verge betyr ikke at de er horer du kan klå på når du vil.

Ellers er arbeidstrening helt klart den beste måten å lære et språk på. Deriomt er jeg uenig i at nordmenn skal snakke sakte med han. For hans del bør nordmenn snakke vanlig til han. Det er etter min erfaring den beste måten å lære språket på.

Hvor lenge tror du noen hadde blitt værende i arbeidstrening på en arbeidsplass hvis de klådde på den kvinnelige kollegaen? Uansett hvilket land man kommer fra skjønner de fleste at det ikke er greit å klå på fremmede eller kolleager.

De lærer like godt uskrevne og skrevne regler med lønn. En midlertidig kontrakt f. eks er mer nyttig for arbeidstakeren og bedre sammfunnsøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2018 den 17.54, Bli medlem skrev:

Det er forskjell på å drive forretning, enten det er grønnsaker eller aksjer, i et samfunn som Norge kontra Syria.

Alle nyankomne bør få arbeidstrening uansett utdanningsnivå og erfaring. Der de lærer de skrevne og uskrevne reglene for norsk arbeidsliv og regler for forretningsdrift. Særlig det første trenger de trening i. Husk at de fleste ikke engang er vant til å se kvinner i arbeidslivet. Da blir det et enormt sjokk å plutselig få en kvinnelig overordnet.

Mange trenger også trening i hvordan man behandler kvinnelige kollegaer. Bare fordi de er på jobb uten mannlig verge betyr ikke at de er horer du kan klå på når du vil.

Ellers er arbeidstrening helt klart den beste måten å lære et språk på. Deriomt er jeg uenig i at nordmenn skal snakke sakte med han. For hans del bør nordmenn snakke vanlig til han. Det er etter min erfaring den beste måten å lære språket på.

Enig med deg. Kommer man fra et land med vesentlig forskjellig (arbeids)kultur er det en absolutt fordel med arbeidstrening. Dessuten så er det en arena for å lære språket og lære mer om samfunnet for øvrig.

Men jeg er uenig i den siste delen. Det er absolutt bedre å snakke saktere (dvs tydeligere og med klar uttale) til utlendinger som ikke kan norsk så godt ennå. Det er mye bedre å styrke selvtilliten at man faktisk forstår noe og får til noe enn å bare oppleve nederlag etter nederlag. Tenk deg at du drar til Japan og har nylig begynt å lære japansk. Du kan en del, men slett ikke mye. Ville du likt at folk snakket tydelig og saktere til deg med enkelt språk eller ville du foretrukket vanlig tale på dialekt hvor folk dropper halvparten av lydene?

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tuxy skrev:

Hvor lenge tror du noen hadde blitt værende i arbeidstrening på en arbeidsplass hvis de klådde på den kvinnelige kollegaen? Uansett hvilket land man kommer fra skjønner de fleste at det ikke er greit å klå på fremmede eller kolleager.

De lærer like godt uskrevne og skrevne regler med lønn. En midlertidig kontrakt f. eks er mer nyttig for arbeidstakeren og bedre sammfunnsøkonomi.

Lærlinger ville også lært like mye selv med vanlig lønn. Likevel får de mindre fordi hovedfokuset ikke er produktivitet, men kunnskap.

Nyankomne fra land med en helt annen arbeidslivskultur bør ha samme fokus. Kunnskap, ikke produktivitet. Kunnskap om skrevne og uskrevne regler for norsk forretnigsdrift og "do's and dont's" på arbeidsplassen. For å ta denne grønnsakshandleren som eksempel: Hans opplæring er ikke først og fremst knyttet til hvordan se forskjell på en squash og en aubergine, men heller hva gjør du om du blir syk? Hvordan svarer du når den kvinnelige butikksjefen ber deg gjøre noe? Hva gjør du om du mister druene på gulvet?

Altså helt basic ting som ikke engang lærlinger trenger å lære.

Å tro at alle skjønner at det ikke er lov å klå på damer som går ute uten verge er i beste fall naivt og vitner om hvor lite erfaring du har med innvandrere. Dette er faktisk noe som må sies eksplisitt og læres fra grunnen av. Det er ikke noe de har fått inn med morsmelken.

Å bli klådd på eller trakassert seksuelt er fortsatt ødeleggende for den som rammes selv om personen skulle få sparken i etterkant (hvis de i det hele tatt får sparken, det er ingen selvfølge).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er et utrolig bra tiltak. Slik jeg har forstått det har de faktisk stort utbytte av dette lille merket på jakka, og det er jo litt artig at det er noe så lite som skal til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...