Gå til innhold

Flytte til Fredrikstad,hvor bo?

Fremhevede innlegg

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordre Kråkerøy er absolutt finest. Bydalen er også fint. 

Anonymkode: 47440...172

Samt Falchåsen og Oredalen. 

Østsiden (minus Gamlebyen) liker jeg ikke så godt, ikke Rolvsøy eller Gressvik heller. Resten av Onsøy er for langt unna sentrum for min smak, men det er koselig i Engelsviken. 

Jeg tok et kjapt Finnsøk og det finnes ok boliger på alle disse stedene nå. 

Anonymkode: 47440...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det også si at ungene dine dermed kommer til å legge om dialektene sine fra vanlig Oslo/Akershus-dialekt til denne "ille gøtte" Fredrikstad-dialekta?

Anonymkode: 8e20d...650

Snakker vanlig Oslo-dialekt som meg :) Nå har vi bodd her i 2 år. 

Hva har det med saken å gjøre?

• Liker 1
Skrevet

Det bor helt vanlige folk på Kråkerøy, altså. Vi bor på Nordre Kråkerøy og elsker det. Det er kort vei til alt, og godt bomiljø, mange barn i området og lett å bli kjent med folk. Men ja, litt dyrere enn en del andre områder i Fredrikstad, men absolutt overkommelige priser.

Anonymkode: a3f46...64e

Skrevet
1 time siden, Absurdah skrev:

Snakker vanlig Oslo-dialekt som meg :) Nå har vi bodd her i 2 år. 

Hva har det med saken å gjøre?

Dialekten som snakkes i Østfold og Vestfold er bare så utrolig kul! Og kult er det også med "kællær som prekær ille dialekt". :)

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dialekten som snakkes i Østfold og Vestfold er bare så utrolig kul! Og kult er det også med "kællær som prekær ille dialekt". :)

Ååh, trodde du mente det i negativ forstand. 

Jeg liker dialekten også, men hører veldig mange som «misliker» det skikkelig. Men østfoldinger er såå koselige folk :) 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke mange igjen av dem.

Hilsen vokst opp i Fredrikstad, men høres ut som en parodi når hun prøver å snakke østfolddialekt.

Anonymkode: c3b65...84f

• Liker 2
Skrevet

Kråkerøy er et flott sted. Gressvk er ingen favoritt. Leie, Bydalen og falcåsen er fine bynære strøk.

Anonymkode: 3c512...96f

Skrevet

Falchåsen og ned mot Wilbergjordet - kort vei til byen og Fredrikstadmarka rett i nærheten

Nordre Kråkerøy - bra som nevnt av flere

Anonymkode: 7aa7c...3e3

• Liker 1
Skrevet

Lisleby, Selbak, Holmen hvis du vil at barnet skal vokse opp i et multikulturelt eksperiment.

Kråkerøy, Ambjørnrød, Begby hvis du foretrekker monokulturell majoritetsbefolkning med middelklassebakgrunn. Eller kaksefeltene inne i byen.

Gressvik hvis du tilhører en lavere sosioøkonomisk klasse men ikke vil ha ekstremt med multikult. 

Torsnes, Onsøy, Skjærviken hvis du liker å bo på landet.  

Rolvsøy omfatter alt som er nevnt over, og du må undersøke nærmere hva slags nabolag det er snakk om. 

Husk at over et femtiårs perspektiv er det Kråkerøy, Ambjørnrød, Kurland og Skjeberg i Nedre Glomma-regionen de eneste bydelene som ikke vil ha samme befolkningssammensetning og sosioøkonomiske status som det Lisleby har idag.

Anonymkode: 6c900...d8d

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lisleby, Selbak, Holmen hvis du vil at barnet skal vokse opp i et multikulturelt eksperiment.

Kråkerøy, Ambjørnrød, Begby hvis du foretrekker monokulturell majoritetsbefolkning med middelklassebakgrunn. Eller kaksefeltene inne i byen.

Gressvik hvis du tilhører en lavere sosioøkonomisk klasse men ikke vil ha ekstremt med multikult. 

Torsnes, Onsøy, Skjærviken hvis du liker å bo på landet.  

Rolvsøy omfatter alt som er nevnt over, og du må undersøke nærmere hva slags nabolag det er snakk om. 

Husk at over et femtiårs perspektiv er det Kråkerøy, Ambjørnrød, Kurland og Skjeberg i Nedre Glomma-regionen de eneste bydelene som ikke vil ha samme befolkningssammensetning og sosioøkonomiske status som det Lisleby har idag.

Hvorfor er Gressvik forbeholdt de med lavere sosioøkonomisk klasse? Har en søster som bodde der noen år pga. samboeren som var fra området. Er bare nysgjerrig. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil det også si at ungene dine dermed kommer til å legge om dialektene sine fra vanlig Oslo/Akershus-dialekt til denne "ille gøtte" Fredrikstad-dialekta?

De fleste unge i Fredrikstad snakker dessverre ikke Fredrikstad-dialekt, men noe som er nærmere standard østnorsk.

Anonymkode: 219f5...7fa

Skrevet
3 hours ago, Petra35 said:

Hvorfor er Gressvik forbeholdt de med lavere sosioøkonomisk klasse? Har en søster som bodde der noen år pga. samboeren som var fra området. Er bare nysgjerrig. 

Det er historiske grunner. Trosvik, Torp, Lisleby, Selbak, Lundheim, Kongsten, Gressvik, Hauge m.m har det tradisjonelt bodd mange arbeidere. Lisleby og Selbak har blitt overtatt av innvandrere, pga billige huspriser, men steder som Torp og Selbak er fortsatt befolket av majoritetsnordmenn, mange av dem med bakgrunn fra de lavere sosiale lag. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er historiske grunner. Trosvik, Torp, Lisleby, Selbak, Lundheim, Kongsten, Gressvik, Hauge m.m har det tradisjonelt bodd mange arbeidere. Lisleby og Selbak har blitt overtatt av innvandrere, pga billige huspriser, men steder som Torp og Selbak Gressvik er fortsatt befolket av majoritetsnordmenn, mange av dem med bakgrunn fra de lavere sosiale lag. 

Skrevet

Absurdah, du må hilse artisten Staysman og forfatteren Jan Erik Fjell fra meg, da. De bor også i Fredrikstad, og er flinke til å holde på fredrikstaddialekta selv om alle østlandsdialektene er i ferd med å drukne i vanlig oslodialekt.

• Liker 1
Skrevet

Gressvik har et stort narkotikamiljø så det kan også være noe å tenke på. Kråkerøy er nok fint, men litt kjedelig hver gang man skal noe sted siden man må kjøre gjennom Fredrikstad sentrum. F.eks Begby eller Torp ligger bedre til da, mye nærmere E6 og Sarpsborg (Torp er ca. midt mellom Sarpsborg og Fredrikstad). Samme gjelder Rolvsøy, men der er det mye trafikk i rushtid igjen, bedre på østsiden sånn sett. 

Begby ville nok vært min favoritt. Passe bynært, passe landlig, godt miljø, lite sosiale problemer. 

Anonymkode: d48d2...71a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gressvik har et stort narkotikamiljø så det kan også være noe å tenke på. Kråkerøy er nok fint, men litt kjedelig hver gang man skal noe sted siden man må kjøre gjennom Fredrikstad sentrum. F.eks Begby eller Torp ligger bedre til da, mye nærmere E6 og Sarpsborg (Torp er ca. midt mellom Sarpsborg og Fredrikstad). Samme gjelder Rolvsøy, men der er det mye trafikk i rushtid igjen, bedre på østsiden sånn sett. 

Begby ville nok vært min favoritt. Passe bynært, passe landlig, godt miljø, lite sosiale problemer. 

Anonymkode: d48d2...71a

Jeg visste ikke at det er narkotikamiljø på Gressvik. Fikk inntrykk av at det bodde en del A4 barnefamilier der. Tilsynelatende ihvertfall. 

Skrevet
Akkurat nå, Petra35 skrev:

Jeg visste ikke at det er narkotikamiljø på Gressvik. Fikk inntrykk av at det bodde en del A4 barnefamilier der. Tilsynelatende ihvertfall. 

Alle byer i Norge med over 20 000 innbyggere har narkomiljø, men det betyr ikke at sannsynligheten for at barna til ts blir narkomaner er stor.

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Petra35 said:

Jada, det bor mange barnefamilier på Gressvik. Men også endel sosialklienter, rusmisbrukere osv. 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle byer i Norge med over 20 000 innbyggere har narkomiljø, men det betyr ikke at sannsynligheten for at barna til ts blir narkomaner er stor.

Men narkomane og sosialklienter er sjeldent jevnt fordelt mellom bydelene. Du finner ikke mange av dem på Begby eller på Ambjørnrød, men på Gressvik er de ikke akkurat noe sjeldent syn. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absurdah, du må hilse artisten Staysman og forfatteren Jan Erik Fjell fra meg, da. De bor også i Fredrikstad, og er flinke til å holde på fredrikstaddialekta selv om alle østlandsdialektene er i ferd med å drukne i vanlig oslodialekt.

Staysman er en hyggelig fyr, ordner meg hos kona hans innimellom 😄

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det bor mange barnefamilier på Gressvik. Men også endel sosialklienter, rusmisbrukere osv. 

Men narkomane og sosialklienter er sjeldent jevnt fordelt mellom bydelene. Du finner ikke mange av dem på Begby eller på Ambjørnrød, men på Gressvik er de ikke akkurat noe sjeldent syn. 

Da snakker du om Gressvik sentrum? Jeg er oppvokst i Fredrikstad og er mye på Gressvik i forbindelse med jobb. Jeg har ennå tilgode å se narkomane rave rundt der. 

En fordel er å lese levekårsundersøkelsen, den gir et mer riktig innblikk i tilstandene i de ulike bydelene. 

Anonymkode: 704fa...294

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...