Gå til innhold

Antall dødsulykker på veiene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føres det offentlig tilgjengelig detaljert statstikk over dødulykkene i Norge?

Vi får ofte vite antalle mennesker som har dødd. I Norge ligger det et sted mellom 100 og 200 i året. Og dette tallet blir ofte brukt til politiske beslutninger i mange sammenhenger. Særlig i forhold til føreropplæring, som med tiden bare blir mer og mer omfattende og selvsagt dyrere og dyrerer for den enkelte. Og dødstallene brukes som begrunnelse.

Men er det egentlig så mye å hente på å innføre føreropplæring som er så omfattende at den kunne vært en bachelor-grad?

Svaret på det ligger i årsaken til dødsulykker på veiene. Min antagelse (siden jeg ikke har funnet offentlig tilgjengelige tall) er at av 100-200 dødfall på norske veier er minst 70% direkte årsak av selvmord og/eller selvpåført rus.

https://www.tv2.no/a/10108936/

Det er derfor lite hensiktsmessig å innføre enda strengere og dyrere krav til føreropplæring når støtet bør settes inn i helsevesenet om dødstallene skal ned.

Anonymkode: 0ee56...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er grunnlaget for antagelsen om at 70 % skyldes selvmordsforsøk eller rus? 

Anonymkode: fc679...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell allment kjent at mesteparten av ulykkene står unge menn for.  Hvor har du selvmord/rus fra? 

Noen saker kan vell være det,men å si at så mange som 70% er for drøyt. Og vær litt varsom,her inne er det nok mange som kjenner noen som har omkommet i bilulykker. De bør få slippe å høre disse antagelsene dine! 

 

Anonymkode: 2852a...153

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din antakelse er feil. 

Ssb fører statistikk over dødsulykker i trafikken. 

Anonymkode: 44c9e...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å stille sprøsmål, lage hypoteser og antagelser.

Skal vi komme noen vei med 0-visjonsmålet.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Din antakelse er feil. 

Ssb fører statistikk over dødsulykker i trafikken. 

Anonymkode: 44c9e...3db

Det føres statstikk på hvor mange, hvem, og hvordan.

Ikke hvorfor.

Anonymkode: 0ee56...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at det er pøst på med milliarder i tiltak på veistandard, nye biler og bedre føreropplæring har dødstallene holdt seg på 100-200 i året i alle fall de siste 10 årene.

Hvorfor går ikke tallene ned?

Og hvorfor er folk så i mot å stille spørsmål om vi retter tiltak mot rett sted?

Ref: "Og vær litt varsom,her inne er det nok mange som kjenner noen som har omkommet i bilulykker."

Men for all del. Hvis det er tabu å snakke om hvordan vi kan få ned antall dødsulykker fordi mange kjenner noen som har omkommet i dødsulykker, så får det bare være. Da får vi heller belage oss på å vente på at andre land forsker frem svar.

 

Anonymkode: 0ee56...bfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

I 23 % av dødsulykkene (29 ulykker) har ruspåvirkning sannsynligvis vært en medvirkende faktor. I disse 29 ulykkene har det vært involvert 35 rusede personer hvorav 14 rusede bilførere, seks rusede bilpassasjerer, tre rusede fotgjengere, fire rusede syklister, fem rusede MC-førere og tre rusede ATV-førere. Av de 14 rusede bilførerene var ni påvirket av alkohol, mens fem var påvirket av annet eller blandingsrus.

I alle disse ulykkene, har ruspåvirkning vært en sannsynlig avgjørende faktor, eller en faktor som i stor grad medvirket til at ulykken inntraff. 

(Tall fra 2016): https://www.vegvesen.no/_attachment/1914679/binary/1189230?fast_title=Dybdeanalyser+av+dødsulykker+i+vegtrafikken+2016.pdf

Anonymkode: fc679...8ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er viktig å stille sprøsmål, lage hypoteser og antagelser.

Skal vi komme noen vei med 0-visjonsmålet.

Det føres statstikk på hvor mange, hvem, og hvordan.

Ikke hvorfor.

Anonymkode: 0ee56...bfb

Jo det føres statistikk på hvem hvor mange og hvordan. Ulykkene rapporteres inn av politiet. 

Anonymkode: 44c9e...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det føres statistikk på hvem hvor mange og hvordan. Ulykkene rapporteres inn av politiet. 

Anonymkode: 44c9e...3db

Det føres statistikk på hvor mange, hvem og hvordan.

Ikke hvorfor

Anonymkode: 0ee56...bfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det føres statistikk på hvor mange, hvem og hvordan.

Ikke hvorfor

Anonymkode: 0ee56...bfb

Det er ført statistikk på årsak i linken fra Vegvesen. 

Anonymkode: fc679...8ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føres det offentlig tilgjengelig detaljert statstikk over dødulykkene i Norge?

Vi får ofte vite antalle mennesker som har dødd. I Norge ligger det et sted mellom 100 og 200 i året. Og dette tallet blir ofte brukt til politiske beslutninger i mange sammenhenger. Særlig i forhold til føreropplæring, som med tiden bare blir mer og mer omfattende og selvsagt dyrere og dyrerer for den enkelte. Og dødstallene brukes som begrunnelse.

Men er det egentlig så mye å hente på å innføre føreropplæring som er så omfattende at den kunne vært en bachelor-grad?

Svaret på det ligger i årsaken til dødsulykker på veiene. Min antagelse (siden jeg ikke har funnet offentlig tilgjengelige tall) er at av 100-200 dødfall på norske veier er minst 70% direkte årsak av selvmord og/eller selvpåført rus.

https://www.tv2.no/a/10108936/

Det er derfor lite hensiktsmessig å innføre enda strengere og dyrere krav til føreropplæring når støtet bør settes inn i helsevesenet om dødstallene skal ned.

Anonymkode: 0ee56...bfb

Her tar du veldig, veldig feil. Faktisk er det slik at kjente selvmord fjernes fras ulykkesstatistikken, fordi de ikke regnes som dødsulykker.Og ruspåvirkning føres det jo så absolutt statistikk over. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til tross for at det er pøst på med milliarder i tiltak på veistandard, nye biler og bedre føreropplæring har dødstallene holdt seg på 100-200 i året i alle fall de siste 10 årene.

Hvorfor går ikke tallene ned?

Og hvorfor er folk så i mot å stille spørsmål om vi retter tiltak mot rett sted?

Ref: "Og vær litt varsom,her inne er det nok mange som kjenner noen som har omkommet i bilulykker."

Men for all del. Hvis det er tabu å snakke om hvordan vi kan få ned antall dødsulykker fordi mange kjenner noen som har omkommet i dødsulykker, så får det bare være. Da får vi heller belage oss på å vente på at andre land forsker frem svar.

 

Anonymkode: 0ee56...bfb

Hva rører du om? Tallene går jo nedover.Intervallet du setter opp på "100-200 dødsfall i året" er jo så stort at det er rom for en halvering av dødstallene innenfor dette intervallet, og det påstår du er uvesentlig? Jeg fant ikke samlet fremstilling for flere år i farta, men her har du statistikken for august måned de siste 8 årene. Og tallene for hele år viser tilsvarende tendens. Samtidig har trafikken økt jevnt og trutt, og du klarer å påstå at tiltakene ikke funker?

Skal vi vente på at "de andre landene" finner løsningene kan vi bare belage oss på mange flere dødsfall, for her er det faktisk vi som er i verdenstoppen. 

Anonymkode: 60fe3...78b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til tross for at det er pøst på med milliarder i tiltak på veistandard, nye biler og bedre føreropplæring har dødstallene holdt seg på 100-200 i året i alle fall de siste 10 årene.

Hvorfor går ikke tallene ned?

Og hvorfor er folk så i mot å stille spørsmål om vi retter tiltak mot rett sted?

Ref: "Og vær litt varsom,her inne er det nok mange som kjenner noen som har omkommet i bilulykker."

Men for all del. Hvis det er tabu å snakke om hvordan vi kan få ned antall dødsulykker fordi mange kjenner noen som har omkommet i dødsulykker, så får det bare være. Da får vi heller belage oss på å vente på at andre land forsker frem svar.

 

Anonymkode: 0ee56...bfb

Tallene går ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føres det offentlig tilgjengelig detaljert statstikk over dødulykkene i Norge?

Vi får ofte vite antalle mennesker som har dødd. I Norge ligger det et sted mellom 100 og 200 i året. Og dette tallet blir ofte brukt til politiske beslutninger i mange sammenhenger. Særlig i forhold til føreropplæring, som med tiden bare blir mer og mer omfattende og selvsagt dyrere og dyrerer for den enkelte. Og dødstallene brukes som begrunnelse.

Men er det egentlig så mye å hente på å innføre føreropplæring som er så omfattende at den kunne vært en bachelor-grad?

Svaret på det ligger i årsaken til dødsulykker på veiene. Min antagelse (siden jeg ikke har funnet offentlig tilgjengelige tall) er at av 100-200 dødfall på norske veier er minst 70% direkte årsak av selvmord og/eller selvpåført rus.

https://www.tv2.no/a/10108936/

Det er derfor lite hensiktsmessig å innføre enda strengere og dyrere krav til føreropplæring når støtet bør settes inn i helsevesenet om dødstallene skal ned.

Anonymkode: 0ee56...bfb

Alle selvmord fjernes fra statistikken. Ulykker der rus er medvirkende har vi fantastisk statistikk for. Hvorfor ikke lese statistikken isteden for å synse?

Utdannelesen til trafikklærere er tynn, å kreve bachelor vil gi to utfall: fjerne gamle og uegnede trafikklærere og gi bedre teoretisk forståelse for pedagogikk. Bedre lærere fører til at man når målet fortere. I mitt distrikt finnes det uegnede lærere som bruker uendelig mange timer og produserer talentløse sjåfører. De har også sinnssyk strykstatistikk, det øker også kostnadene.

Det finnes allerede bachelorgrad for trafikklærere. Dessverre tar ikke nok lærere den. Det er litt merkelig at man trenger 4 i matte for å undervise en snørrvalp i ah, beh, ced, og å telle til 10 på grunnskolen men kan være trafikklærer med minimal utdanning og kompetanse hvis man begynte tidlig nok.

Sammenlign drepte i Norge med land med mindre opplæring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til tross for at det er pøst på med milliarder i tiltak på veistandard, nye biler og bedre føreropplæring har dødstallene holdt seg på 100-200 i året i alle fall de siste 10 årene.

Hvorfor går ikke tallene ned?

Og hvorfor er folk så i mot å stille spørsmål om vi retter tiltak mot rett sted?

Ref: "Og vær litt varsom,her inne er det nok mange som kjenner noen som har omkommet i bilulykker."

Men for all del. Hvis det er tabu å snakke om hvordan vi kan få ned antall dødsulykker fordi mange kjenner noen som har omkommet i dødsulykker, så får det bare være. Da får vi heller belage oss på å vente på at andre land forsker frem svar.

 

Anonymkode: 0ee56...bfb

Tallet har gått ned helt siden 70-tallet? Dette er jo kategorisk feil. Siden 2005 har vi hatt massive forbedringer (da fikk vi ny læreplan for trafikkopplæring). I 2016 og 2017 døde INGEN barn under 6 år. Tenk på den enorme lidelsen som er spart. 

Det mest fantastiske er at unge mennesker skader seg mindre. Det er helt utrolig hvor dramatisk nedgangen i drepte mellom 16 og 24 er de siste årene.

Vi har gått fra 3000 til 700 hardt skadde på relativt kort tid. Hardt skadde er de som har permanente skader. Disse koster samfunnet milliarder, og tenk på den menneskelige lidelsen.'

Men for all del, fortell meg hva riktige tiltak vil være?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe enig med hva som kreves av kurs for å kjøre på veiene, vi er jo påvei dit at det nesten ikke skal gå an for vanlige personen å kjøre bil eller transport. Men selv om antall døde er lavt så er antall ulykker mye større, selv om de kanskje definerer småting som ulykker også.

 

70% selvmord og rus? Den tror jeg du må bevise. Mange dødsulykker kommer av tungtransport. Slik staten oppererer er det om å gjøre å ha mest mulig tunge kjøretøy på veiene og minst mulig transport på jernbanen. Tunge kjøretøy er dødelige projektilier, kombinerer du dette med at flertallet kommer fra øst eu og har dårlig opplærling. Har vi en dårlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det føres statistikk på hvor mange, hvem og hvordan.

Ikke hvorfor

Anonymkode: 0ee56...bfb

Du vet det skrives rapporter etter dødsulykker? De går ganske inn i dybden. Det er nesten så du kan se hva de spiste til frokost før de havnet i ulykken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kikkana skrev:

Er noe enig med hva som kreves av kurs for å kjøre på veiene, vi er jo påvei dit at det nesten ikke skal gå an for vanlige personen å kjøre bil eller transport. Men selv om antall døde er lavt så er antall ulykker mye større, selv om de kanskje definerer småting som ulykker også.

 

70% selvmord og rus? Den tror jeg du må bevise. Mange dødsulykker kommer av tungtransport. Slik staten oppererer er det om å gjøre å ha mest mulig tunge kjøretøy på veiene og minst mulig transport på jernbanen. Tunge kjøretøy er dødelige projektilier, kombinerer du dette med at flertallet kommer fra øst eu og har dårlig opplærling. Har vi en dårlig kombinasjon.

Høy fart var medvirkende i 36% til at dødsulykker skjedde. 25% av de døde i bil hadde ikke bilbelte. 22% av dødulykkene var mellom tunge kjøretøy og personbil.

Bilbelte og fart er holdningsproblemer som opplæring kan addressere. 

Trafikkulykker krever personskader som ikke er ubetydelig. Hvis det er ubetydelige eller ingen personskader kaller vi det for trafikkuhell. 

Sitat

De viktigste faktorene er: • Manglende bruk av sikkerhetsutstyr: o 25 % av omkomne personer i bil i 2017 brukte ikke bilbelte. Samlet for perioden 2005 – 2017 er andelen 40 %. o To av de 20 omkomne personene på motorsykkel i 2017 brukte ikke hjelm eller brukte hjelmen feil. Samlet for perioden er andelen som ikke brukte hjelm eller brukte hjelmen feil 19 %. o Fem av ti omkomne syklister i 2017 (50 %) brukte ikke hjelm. 56 % av de omkomne syklistene brukte ikke hjelm i perioden 2005-2017. • Høy fart har sannsynligvis medvirket til at 36 % av dødsulykkene fikk dødelig utgang i 2017. Samlet for perioden er andelen 37 % av ulykkene. • Stor forskjell i vekt og energimengde mellom involverte kjøretøy (personbil mot tunge kjøretøy, motorsykkel mot personbil/tunge kjøretøy) har sannsynligvis medvirket til at 32 % av ulykkene i 2017 fikk dødelig utgang. Samlet for perioden 2005-2017 er andelen 26 % av dødsulykkene. • Utilstrekkelig innebygget passiv sikkerhet i kjøretøy kan ha bidratt til at 28 % av dødsulykkene i 2017 fikk dødelig utgang. For perioden 2005-2017 som helhet er andelen 36 % av dødsulykkene. Dette gjelder i stor grad eldre biler. Med passiv sikkerhet menes den beskyttelsen som kjøretøyet gir fører og passasjerer, når ulykken inntreffer. • Farlig sideterreng og farlige objekter i sikkerhetssonen antas å ha medvirket til at 55 % av utforkjøringsulykkene og at 16 % av alle dødsulykkene i 2017 fikk dødelig utgang. Samlet for perioden er andelen 22 % av alle dødsulykkene. Når det gjelder farlig sideterreng har vegeier et avgjørende ansvar og gode muligheter til å redusere skadeomfanget i framtidige ulykker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føres det offentlig tilgjengelig detaljert statstikk over dødulykkene i Norge?

Vi får ofte vite antalle mennesker som har dødd. I Norge ligger det et sted mellom 100 og 200 i året. Og dette tallet blir ofte brukt til politiske beslutninger i mange sammenhenger. Særlig i forhold til føreropplæring, som med tiden bare blir mer og mer omfattende og selvsagt dyrere og dyrerer for den enkelte. Og dødstallene brukes som begrunnelse.

Men er det egentlig så mye å hente på å innføre føreropplæring som er så omfattende at den kunne vært en bachelor-grad?

Svaret på det ligger i årsaken til dødsulykker på veiene. Min antagelse (siden jeg ikke har funnet offentlig tilgjengelige tall) er at av 100-200 dødfall på norske veier er minst 70% direkte årsak av selvmord og/eller selvpåført rus.

https://www.tv2.no/a/10108936/

Det er derfor lite hensiktsmessig å innføre enda strengere og dyrere krav til føreropplæring når støtet bør settes inn i helsevesenet om dødstallene skal ned.

Anonymkode: 0ee56...bfb

Den som utarbeider og fører statstikk i Norge er SSB. 

Når en hendelse i trafikken blir politianmeldt så utarbeides det et eget skjema som går både til Vegvesenet og til SSB. Der spørres det om ulike ting for skjemaavkryssing for å avklare hendelsen. 

Statistikk brukes ikke nødvendigvis til å fordyre og forbedre førerkortopplæringen. Den kan like gjerne brukes til å se om det er et speielt område som er et problemområde på veien, eller for eksempel om den forulykkede fotgjengeren brukte refleks i mørket. Statstikk har jeg sluttet å stole blindt på etter at bråket og alt som kom frem i tilknytning til Christine Meyers avgang i SSB. 

Når ts hevder at 70 % av dødsulykkene i trafikken syldes selvmord og rus, så er det en så grov påstand tatt ut av løse luften at den påstanden må underbygges med link. Det høres nemlig langt fra riktig ut. Tv2 er heller ikke noe sannhetsvitne på området.

Anonymkode: 31030...44f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kikkana skrev:

Er noe enig med hva som kreves av kurs for å kjøre på veiene, vi er jo påvei dit at det nesten ikke skal gå an for vanlige personen å kjøre bil eller transport. Men selv om antall døde er lavt så er antall ulykker mye større, selv om de kanskje definerer småting som ulykker også.

 

70% selvmord og rus? Den tror jeg du må bevise. Mange dødsulykker kommer av tungtransport. Slik staten oppererer er det om å gjøre å ha mest mulig tunge kjøretøy på veiene og minst mulig transport på jernbanen. Tunge kjøretøy er dødelige projektilier, kombinerer du dette med at flertallet kommer fra øst eu og har dårlig opplærling. Har vi en dårlig kombinasjon.

Dette er jo rent sprøyt. Førerkort er tilgjengelig for alle normalt oppegående mennesker og enda noen til. Og det er faktisk ikke slik at alle har noe ute i trafikken å gjøre. 

Anonymkode: 60fe3...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...