Gå til innhold

Hvordan komme seg videre fra utroskap


altervondt

Anbefalte innlegg

Hvordan kommer man seg videre fra utroskap, om man noen gang gjør det, eller gjør det lettere, og hvor lang tid tar det? 

Det har nå gått noen dager siden kjæresten fortalte meg at hun hadde vært utro med to gutter på ett hotell, ikke sex, men fortsatt.. Det smerter sånn fordi hun er alt for meg. Føler ikke så mye på sviket eller skuffelsen, men mer at det skulle jo bare være oss og det skulle bare være meg.

Vi er begge innstilt på at vi skal være sammen, og at det er oss, men det virker sånn som at hun stresser med å komme seg videre. Hvor lang tid vil det ta? Noen som har erfaring med tidsperspektivet? Og vil bildene og smerten forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lang tid det tar spørs nok på hvor mye arbeid dere legger i forholdet fremover. Tillitten er jo brutt, og den blir ikke reparert på et par dager. Kommunikasjon er viktig. Hun må tåle at du får snakke ut om dine redsler og følelser rundt dette, hun må tåle å høre at hun har såret deg, og at du ikke lenger stoler på henne. 

Så må du jobbe med disse følelsene. Tilgi, og jobbe mot å klare å stole på henne igjen. Noe som krever at dere er ærlig med hverandre. Etterhvert, om dere klarer å gjennomføre, vil tillitten  bygges opp igjen. Men som sagt, ikke regn med at det går fort. Hvor lenge har dere vært sammen? Tror du det er fare for at hun gjør det igjen?

Anonymkode: 538e8...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del dumpet jeg henne der og da, så jeg aner ingenting om hvordan det er å leve med henne hver dag etter noe slik. Det tok det kort tid før jeg kom over partner, men selve utroskapen satt dypt. Det er tungt og vondt å forholde seg til, og jeg antar at dersom jeg hadde gitt henne en ny sjanse, måtte man bygge opp tillit helt fra bunn av. Noe slikt tar tid, og det må være opp til deg å styre denne prosessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det men det blir aldri helt borte.

Hennes handlemåte i ettertid betyr alt

 Legger hun seg flat og svarer på alle spørsmål og viser respekt for at du sliter eller er utålmodig etter å legge det bak seg betyr mye.

Jeg ble utsatt for utroskap for 20år siden. Og måtte takle skiten alene. Det gikk ikke bra. Jeg tenker på det enda og er selv utro ved jevne mellomrom for min egen selvfølelse. Hun ødela noe fint først

Jeg burde aldri ha blitt i forholdet og prøvde lenge å fortrenge. Hun vil nok si at vi er sterkere, ferdig og gått videre. Det har gått for lang tid. Barn har kommet, huslån osv. Men hadde jeg kunnet dra tilbake i tid ville jeg gått. Bli ferdig med det nå, gå fra dama. Bedre enn årevis med grubling.

Hilsen mann 45.

Anonymkode: a44e1...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid det tar spørs nok på hvor mye arbeid dere legger i forholdet fremover. Tillitten er jo brutt, og den blir ikke reparert på et par dager. Kommunikasjon er viktig. Hun må tåle at du får snakke ut om dine redsler og følelser rundt dette, hun må tåle å høre at hun har såret deg, og at du ikke lenger stoler på henne. 

Så må du jobbe med disse følelsene. Tilgi, og jobbe mot å klare å stole på henne igjen. Noe som krever at dere er ærlig med hverandre. Etterhvert, om dere klarer å gjennomføre, vil tillitten  bygges opp igjen. Men som sagt, ikke regn med at det går fort. Hvor lenge har dere vært sammen? Tror du det er fare for at hun gjør det igjen?

Anonymkode: 538e8...ae9

Vi har vært sammen i 7 år, har barn og er forlovet.

Hun sier hun ikke kan forklare hvorfor det skjedde, skjedde på fylla og flere ting hun ikke husker.

Verste er at jeg har tillit til hun, og føler vi hver dag går to steg frem og ett tilbake og at det blir bedre, men smerten og bildene av det som har skjedd ligger der og gnager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler veldig å høre podkasten Kjærlighetspodden (https://www.vg.no/podcast/kjaerlighetslabben/) med Sissel Gran og Catrin Sagen. De har fem episoder som handler om utroskap fra ulike perspektiver og hva som må til fra begge parter for at forholdet skal kunne bygges opp igjen. Veldig interessant, og går mye dypere enn det klassiske KG-svaret "dump ham/henne". 

Lykke til, jeg håper dere kommer fram til en god løsning. :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, NyOgBedre skrev:

Jeg anbefaler veldig å høre podkasten Kjærlighetspodden (https://www.vg.no/podcast/kjaerlighetslabben/) med Sissel Gran og Catrin Sagen. De har fem episoder som handler om utroskap fra ulike perspektiver og hva som må til fra begge parter for at forholdet skal kunne bygges opp igjen. Veldig interessant, og går mye dypere enn det klassiske KG-svaret "dump ham/henne". 

Lykke til, jeg håper dere kommer fram til en god løsning. :klem:

Takk for tipset, har hørt gjennom den en gang allerede og tenkte å høre en andre gang gjennom nå. Kjenner meg igjen i mye i det de sier og snakker om, så fint å kjenne man ikke er alene om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altervondt skrev:

Takk for tipset, har hørt gjennom den en gang allerede og tenkte å høre en andre gang gjennom nå. Kjenner meg igjen i mye i det de sier og snakker om, så fint å kjenne man ikke er alene om det. 

Du er ikke alene. :klem:

Og det er mulig å tilgi og komme seg videre, det trenger ikke være skambelagt. Jeg heier på dere! ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2018 den 9.38, altervondt skrev:

Hvordan kommer man seg videre fra utroskap, om man noen gang gjør det, eller gjør det lettere, og hvor lang tid tar det? 

Det har nå gått noen dager siden kjæresten fortalte meg at hun hadde vært utro med to gutter på ett hotell, ikke sex, men fortsatt.. Det smerter sånn fordi hun er alt for meg. Føler ikke så mye på sviket eller skuffelsen, men mer at det skulle jo bare være oss og det skulle bare være meg.

Vi er begge innstilt på at vi skal være sammen, og at det er oss, men det virker sånn som at hun stresser med å komme seg videre. Hvor lang tid vil det ta? Noen som har erfaring med tidsperspektivet? Og vil bildene og smerten forsvinne?

Hvordan utro uten sex? Å du føler du kan tro på at "vi kysset bare" ?

Føler med deg 😕 Det tar nok langt mer enn noen dager, kanskje år, dessverre kanskje aldri. Får du svar på det du lurer på og finner ut hvorfor hun gjorde som hun gjorde, så kan det vel være mulig å legge dette bak seg. Etter hvert som tiden går så vil nok minnene om det  "blekne" litt/ melde seg sjeldnere, men personlig tror jeg nok at det alltid vil gjøre vondt for deg å tenke på det/bli minnet på det.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Hvordan utro uten sex? Å du føler du kan tro på at "vi kysset bare" ?

Føler med deg 😕 Det tar nok langt mer enn noen dager, kanskje år, dessverre kanskje aldri. Får du svar på det du lurer på og finner ut hvorfor hun gjorde som hun gjorde, så kan det vel være mulig å legge dette bak seg. Etter hvert som tiden går så vil nok minnene om det  "blekne" litt/ melde seg sjeldnere, men personlig tror jeg nok at det alltid vil gjøre vondt for deg å tenke på det/bli minnet på det.

Utro som i ble med to gutter på nach på ett hotell, endte i senga med de to halvnaken og kysset med dem og de tok på hun. Jeg tror hun når hun sier det kun var kyss, men hun sier det er flere ting hun ikke husker men hun er sikker på at hun ikke har hatt sex, så jeg velger å stole på hun og tro på det, skal vi komme videre må jeg bare det, så har hun lovet å si om hun skulle huske noe (har spurt hun rett ut om hun velger å fortelle det i bolker).

Nå har vi kommet oss ut av første uka etter hun sa det og ting ser veldig lyst ut, vi har kommet oss mange steg frem og begge føler vi er nærmere og sterkere av det, og har klart å snakke «rolig» og voksent om hva som har skjedd, men er bare redd jeg skal få en fallback med bildene, tankene og smerten igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, altervondt skrev:

Utro som i ble med to gutter på nach på ett hotell, endte i senga med de to halvnaken og kysset med dem og de tok på hun. Jeg tror hun når hun sier det kun var kyss, men hun sier det er flere ting hun ikke husker men hun er sikker på at hun ikke har hatt sex, så jeg velger å stole på hun og tro på det, skal vi komme videre må jeg bare det, så har hun lovet å si om hun skulle huske noe (har spurt hun rett ut om hun velger å fortelle det i bolker).

Nå har vi kommet oss ut av første uka etter hun sa det og ting ser veldig lyst ut, vi har kommet oss mange steg frem og begge føler vi er nærmere og sterkere av det, og har klart å snakke «rolig» og voksent om hva som har skjedd, men er bare redd jeg skal få en fallback med bildene, tankene og smerten igjen...

Skjønner 😕 huff, føler med deg, forstår at det smerter langt inn i sjela 😕

Det er bra da! Så lenge det går mer opp enn ned - og blir lenger mellom hver gang du plages, så går det jo riktig vei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2018 den 22.52, altervondt skrev:

Utro som i ble med to gutter på nach på ett hotell, endte i senga med de to halvnaken og kysset med dem og de tok på hun. Jeg tror hun når hun sier det kun var kyss, men hun sier det er flere ting hun ikke husker men hun er sikker på at hun ikke har hatt sex, så jeg velger å stole på hun og tro på det, skal vi komme videre må jeg bare det, så har hun lovet å si om hun skulle huske noe (har spurt hun rett ut om hun velger å fortelle det i bolker).

Nå har vi kommet oss ut av første uka etter hun sa det og ting ser veldig lyst ut, vi har kommet oss mange steg frem og begge føler vi er nærmere og sterkere av det, og har klart å snakke «rolig» og voksent om hva som har skjedd, men er bare redd jeg skal få en fallback med bildene, tankene og smerten igjen...

Med "sex", mener du egentlig samleie? Det som skjedde var jo absolutt av seksuell art.

Jeg har opplevd utroskap. Prøvde en stund, men endte med å bli så nedbrutt at jeg mistet meg selv. Skulle gått med en gang, for smerten var ikke verdt det. Jeg sliter fortsatt, og tror ikke jeg noen gang vil være i stand til å stole fullt og helt på noen. Er i et nytt forhold nå, men har sagt i fra at jeg har nulltoleranse for alt av tillitsbrudd. Er vedkommende utro, forsvinner jeg på sekundet, uten å nøle. Det er rett og slett ikke verdt det.

Anonymkode: 0c648...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...