Gå til innhold

Får man vallergan og seroquel på blå resept om man bruker det for søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får man vallergan og seroquel på blå resept om man bruker det for søvn? Jeg har fått diagnosen schizofreni om det har noe å si.

Anonymkode: 17cf2...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du kan ikke få vallergan på blå resept. Men på grunn av din schizofreni-diagnose vil legen høyst sannsynlig skrive ut seroquel på blå respet med F2 som begrunnelse. Jeg har selv fått seroquel (grunnet søvn) på blå resept fordi jeg har en stemningslidelse. 

Anonymkode: a89ad...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få Vallergan på blå resept, men da mot kløe, palliativ behandling eller mot bivirkninger av behandling for tuberkulose. Ikke søvn altså. 

Seroquel gis på blå resept når det gis mot stemningsleie.  Så lenge legen din skriver den er mot det så får du det på blå resept. 

Anonymkode: 49795...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elán skrev:

Jeg har fått Vallergan på blåresept for søvn. 

Måtte legen søke om det?

Anonymkode: 17cf2...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekket opp på jobben nå og for søvn er ikke godkjent diagnose for å få Vallergan på blåresept. Man kan få den på blåresept for følgende:

Bivirkninger ved tuberkulosebehandling

Palliativ behandling i livets sluttfase

seboreisk dermatitt

atopisk dermatitt/ eksem

kontaktallergi

Bleiedermatitt

psoriasis

urticaria

hud/ underhudsykdom

annen langvarig og alvorlig hudsykdom

Anonymkode: eeb57...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekket opp på jobben nå og for søvn er ikke godkjent diagnose for å få Vallergan på blåresept. Man kan få den på blåresept for følgende:

Bivirkninger ved tuberkulosebehandling

Palliativ behandling i livets sluttfase

seboreisk dermatitt

atopisk dermatitt/ eksem

kontaktallergi

Bleiedermatitt

psoriasis

urticaria

hud/ underhudsykdom

annen langvarig og alvorlig hudsykdom

Anonymkode: eeb57...360

Mulig jeg fikk det da fordi jeg har en hudsykdom i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg fikk seroquel på blå resept. Vet ikke hvorfor. Kan være fordi jeg er i behandling for traumelidelse.

Eneste man kan få det blå respet grunnet er lidelser under f2 og f3, gitt at legen ikke spesifikt søkte om å få det på blå respet, men det skjer ikke på minuttet. 

Anonymkode: a89ad...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 26.9.2018 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Eneste man kan få det blå respet grunnet er lidelser under f2 og f3, gitt at legen ikke spesifikt søkte om å få det på blå respet, men det skjer ikke på minuttet. 

Anonymkode: a89ad...a9b

Så merkelig. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Så merkelig. Jeg har ikke søkt om noe. Kan det henge sammen med at jeg har frikort på DPS? 

Nei. Medisiner som ikke er på blå resept må betales for uansett. Du har ingen affektiv lidelse, da? Mild depresjons-diagnose eller lignende? Din lege må enten ha spesifikt søkt om blå resept for deg eller begrunnet det med f2 eller f3. 

Anonymkode: a89ad...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
På 26.9.2018 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Nei. Medisiner som ikke er på blå resept må betales for uansett. Du har ingen affektiv lidelse, da? Mild depresjons-diagnose eller lignende? Din lege må enten ha spesifikt søkt om blå resept for deg eller begrunnet det med f2 eller f3. 

Anonymkode: a89ad...a9b

Ikke som jeg vet om.

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste man kan få det blå respet grunnet er lidelser under f2 og f3, gitt at legen ikke spesifikt søkte om å få det på blå respet, men det skjer ikke på minuttet. 

Hvilke lidelser er under F2 og F3?

Anonymkode: 06158...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke lidelser er under F2 og F3?

Anonymkode: 06158...e3d

F2 - psykotiske lidelser som ulike typer schizofreni, enkeltstående psykoser, schizotyp lidelse (i det amerikanske diagnosesystemet er dette en personlighetsforstyrrelse, og det som skiller den fra andre personlighetsforstyrrelser er at man har "enkle" psykiatriske symptomer, men man blir ikke psykiatrisk, bare tidvis i grenseland)

F3 - stemningslidelser, algså depressiv lidelse (tilbakevendende og enkeltstående episode), bipolar lidelse, dystymi og cyklotymi. 

Anonymkode: a89ad...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ikke som jeg vet om. Mulig traumelidelsen går under F2, men trodde det var F4. Er veldig usikker. Fikk hvertfall blå resept uten å spørre ei heller søke om noe som helst. Det lå inne på apoteket. 

Rart. Noen leger "gir" pasienter diagnoser de ikke har for å få medisiner på blå respet, mulig det er det din lege har gjort? Ellers er det også mulig at du har en diagnose du ikke har fått informasjon om. Det er ikke uvanlig å innlate å fortelle pasientene diagnoser i psykiatrien, dessverre.

Anonymkode: a89ad...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 26.9.2018 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Rart. Noen leger "gir" pasienter diagnoser de ikke har for å få medisiner på blå respet, mulig det er det din lege har gjort? Ellers er det også mulig at du har en diagnose du ikke har fått informasjon om. Det er ikke uvanlig å innlate å fortelle pasientene diagnoser i psykiatrien, dessverre.

Anonymkode: a89ad...a9b

Det hadde vært veldig merkelig for de har i utgangspunktet vært veldig restriktive på medisiner under hele behandlingsforløpet.

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 26.9.2018 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Rart. Noen leger "gir" pasienter diagnoser de ikke har for å få medisiner på blå respet, mulig det er det din lege har gjort? Ellers er det også mulig at du har en diagnose du ikke har fått informasjon om. Det er ikke uvanlig å innlate å fortelle pasientene diagnoser i psykiatrien, dessverre.

Anonymkode: a89ad...a9b

Synes pasientene fortjener en forklaring på det de sliter med da. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man vallergan og seroquel på blå resept om man bruker det for søvn? Jeg har fått diagnosen schizofreni om det har noe å si.

Anonymkode: 17cf2...03c

Blåreseptforskriften definerer hvilke medisiner og diagnoser legen kan skrive på blå resept. Ingen av de medisinene du nevner kommer inn under blåreseptforskriften.

Anonymkode: e68a9...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...