Gå til innhold

Sliter meg ut- voksne barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle som har barn forstår vel at det ikke er lett kaste ut sitt eget barn? Er det siste man ønsker de siste årene barnet trenger deg som mor. Men, jeg er sliten og lei, og føler meg lite verdsatt.

TS

Anonymkode: 3a9cf...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle som har barn forstår vel at det ikke er lett kaste ut sitt eget barn? Er det siste man ønsker de siste årene barnet trenger deg som mor. Men, jeg er sliten og lei, og føler meg lite verdsatt.

TS

Anonymkode: 3a9cf...70b

Jeg forstår godt at dette er vanskelig, men jeg ville begynt å stille tydelige krav. Hver morgen skal "barnet" opp klokken syv og være ute av huset mellom 08-16. Samme søren hva han driver med i den tiden er det ingen nåde.  Ut.  Du må også slutte å vaske klær for ham. Det kan han gjøre selv. Slutt å lage middag. Lag kun til deg selv og si at han kan ta seg en skive hvis han er sulten, ELLER han kan velge å hjelpe deg med maten og rydde opp etter seg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle som har barn forstår vel at det ikke er lett kaste ut sitt eget barn? Er det siste man ønsker de siste årene barnet trenger deg som mor. Men, jeg er sliten og lei, og føler meg lite verdsatt.

TS

Anonymkode: 3a9cf...70b

Det er du selv som har oppdratt dette barnet og det er ikke rart i det hele tatt at det er blitt som det er blitt så lite ryggrad du har i forhold til å kunne være streng og faktisk stå i en konflikt og å gjennomføre tiltak og konsekvenser.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift kode på Wi-Fi, ikke handle eller lag mat, ikke vask klær, ikke rydd, og si du forventer vedkommende rydder og bidrar! Det er ikke ett hotell! Betaler vedkommende noe? Mat? Strøm? Kommunale avgifter? Renovasjon? 

Har du flere boende i huset en deg og vedkommende? 

 

Anonymkode: f161a...f82

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, glad jeg ikke har barn. Må være slitsomt å ha det sånn i eget hjem. Drar h*n med venner hjem også? 

Hvis du ikke føler du blir hørt, hvor er faren, kan han gjøre noe?

Du må la han/henne få konsekvenser, ellers kan jo dette bli langvarig...og da syr du jo puter under armene til "barnet" ditt. 

Anonymkode: 8236f...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skift kode på Wi-Fi, ikke handle eller lag mat, ikke vask klær, ikke rydd, og si du forventer vedkommende rydder og bidrar! Det er ikke ett hotell! Betaler vedkommende noe? Mat? Strøm? Kommunale avgifter? Renovasjon? 

Har du flere boende i huset en deg og vedkommende? 

 

Anonymkode: f161a...f82

Vel.. tror ikke ungdommen vil bli plaget av rotet som ikke blir ryddet. Er nok mest meg (og søsken) det vil skape utrivsel for. Noe barnet vet utnytte seg av, jeg rydder pga egen mistrivsel. Jeg har begynt ta meg nær av oppførselen til ungdommen, og setter likhetstegn mellom handling og likegyldigheten det viser til meg og min trivsel. Tror ikke barnet bryr seg om hvordan det er for oss andre leve i evig rot og diskusjoner rundt problemet. 

TS

ps: betaler ingenting hjemme.

Anonymkode: 3a9cf...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kast den voksne ut? Eller hvis det blir for dramatisk planlegg å flytte selv så ungdommen MÅ gjøre noe. Lei ut/ selg huset og finn deg et mindre sted der det så og si bare er plass til deg og evt en partner 😂 Kjenner faktisk noen som gjorde det. 

Anonymkode: 5c0b7...123

Jeg kjenner flere som har gjort dette! Faktisk kjøpte jeg min egen bolig grisebillig fordi selgerne var desperate etter å bli kvitt den ene ungen sin (30+ sofasliter).

TS:

Sønnen din er ikke "mellom studier og jobb". Han er arbeidsløs og snylter på deg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtte med kaldt vann over hodet hver morgen kl 07. Null wifi. Begynne å kaste alle klær som ikke vaskes i svartsekker og kjøre til Fretex. Vis at oppførselen får konsekvenser.

 

Det er jo du som lar han holde på sånn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, jeg har hatt en sånn en selv. I ettertid ser jeg at jeg ikke var streng nok, og at jeg gjorde ham en bjørnetjeneste ved å ikke stille strengere krav. Det varte i årevis, og det ødela mye for ham.

Søker h*n aktivt på jobber? Hvis man ikke går på skole eller jobber/får jobb, så må man melde seg på et kurs. Nesten hva som helst, bare det bidrar positivt på CV'en. 

Om h*n nekter å gå på kurs: Fjern tilgang på wifi! Vi gjorde til slutt det. For at det ikke skulle gå ut over de andre i huset endret vi på noen innstillinger (husker ikke hva/hvordan, men vi fikk hjelp til det) sånn at man måtte logges inn på hjemmenettet på nytt, og ga nytt passord til kun til de som gjorde seg fortjent til det. Vi sperret også hans tilgang på mobilnett (abonnementet sto på meg, og ble betalt av meg). Da blir det etter hvert ganske kjedelig å henge hjemme. Si at wifi kommer tilbake når h*n er igang med kurs eller jobb.

Skjønner godt at du ikke vil sette din egen unge på gata, men du er nødt til å finne sterkere skyts enn å nekte å vaske klæe eller lage middag til h*n. Dét kan h*n nok fint leve med.

Anonymkode: fdb43...99a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan få hjelp av NAV selv om det er skam, men han trenger ikke å snylte av deg... Han er voksen og det er ikke synd på han. Du gjør han udugelig, ansvarsløs og lat borger ved å la han snylte av deg og samtidig ikke stille noen krav. Kast han ut! 

Anonymkode: 5c0b7...123

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel.. tror ikke ungdommen vil bli plaget av rotet som ikke blir ryddet. Er nok mest meg (og søsken) det vil skape utrivsel for. Noe barnet vet utnytte seg av, jeg rydder pga egen mistrivsel. Jeg har begynt ta meg nær av oppførselen til ungdommen, og setter likhetstegn mellom handling og likegyldigheten det viser til meg og min trivsel. Tror ikke barnet bryr seg om hvordan det er for oss andre leve i evig rot og diskusjoner rundt problemet. 

TS

ps: betaler ingenting hjemme.

Anonymkode: 3a9cf...70b

Kast han ut da... dette høres jævlig ut og det skader han og dere at dere lar han styre huset og gi f! Hvis han blir forbanna på deg for å skifte wifipassord m.m og tvinge han ut så kan du si at han har all grunn til å være sint på deg fordi dine naive bjørnetjenester gjennom årene har tydeligvis ødelagt for hans selvstendighet og nå er du villig til å gjøre det du må for å tvinge han til å vokse opp! 

Anonymkode: 5c0b7...123

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et voksent barn som fortsatt bor hjemme. Barnet er over tenåringsalder, og er mellom studier og jobb. Dermed er ungdommen hjemme på dagtid. Det gjør absolutt ingenting hjemme. Setter knapt i oppvaskmaskinen etter seg selv. Skitner klær, kopper, og fellesrom uten å hjelpe til med vasking, matlaging osv. Jeg trives ikke lengre hjemme, der er alltid skittent og en haug med oppvask og klesvask. Og før noen sier noe- jeg har tatt dette opp daglig, men ingenting endrer seg. Jeg blir syk av arbeidsmengde, full jobb og denne uttakknemligheten fra barnet.

Anonymkode: 3a9cf...70b

Barnet mitt eller ikke. Jeg er faen med ikke noe hushjelp eller slave.

Hadde mitt barn bodd hjemme når det er myndig så hadde jeg forventet og krevd at han skulle bidra. Om ikke så hadde han ikke fått bo hjemme. Så enkelt er det faktisk. Det kalles though love.

Men jeg tenker at du må ha vært slepphendt med oppdragelsen om han ikke har innarbeider gode rutiner og vaner mht dette om han er så amøbe på det som voksen.

Om han ikke har jobb så skal han ut av huset og oppsøke jobbmuligheter daglig. Rekrutteringsbyråer etc etc. Når han er hjemme skal han vaske opp, støvsuge, rydder, vaske klær etc da han er uten jobb og studier og dermed skal ta i ekstra i hjemmet.

Gjør han ikke dette så må han gå til nav og få sosialstønad inntil han får orden på livet sitt og møte den virkelige verdenen. Oppfører han seg som en ansvarsløs unge så får han ta konsekvensen av det.

 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et voksent barn som fortsatt bor hjemme. Barnet er over tenåringsalder, og er mellom studier og jobb. Dermed er ungdommen hjemme på dagtid. Det gjør absolutt ingenting hjemme. Setter knapt i oppvaskmaskinen etter seg selv. Skitner klær, kopper, og fellesrom uten å hjelpe til med vasking, matlaging osv. Jeg trives ikke lengre hjemme, der er alltid skittent og en haug med oppvask og klesvask. Og før noen sier noe- jeg har tatt dette opp daglig, men ingenting endrer seg. Jeg blir syk av arbeidsmengde, full jobb og denne uttakknemligheten fra barnet.

Anonymkode: 3a9cf...70b

Det er nok din egen feil dessverre. Har med oppdragelse å gjøre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel.. tror ikke ungdommen vil bli plaget av rotet som ikke blir ryddet. Er nok mest meg (og søsken) det vil skape utrivsel for. Noe barnet vet utnytte seg av, jeg rydder pga egen mistrivsel. Jeg har begynt ta meg nær av oppførselen til ungdommen, og setter likhetstegn mellom handling og likegyldigheten det viser til meg og min trivsel. Tror ikke barnet bryr seg om hvordan det er for oss andre leve i evig rot og diskusjoner rundt problemet. 

TS

ps: betaler ingenting hjemme.

Anonymkode: 3a9cf...70b

Du skriver ungdommen og barnet. Er vedkommende mellom studier og jobb så er dette en voksen person. Du er ferdig med VGS når de er 18-19 år, og ergo voksne. Og fra VGS er du ikke student men elev. Så her er barnet ditt dårlig oppdratt spør du meg, har selv tenåringsbarn i ungdomsskole og VGS og de hjelper til masse hjemme, uten at jeg trenger mase. De holder rommet sitt i stand, legger skittentøy i skittentøyskurven , rydder og setter inn oppvask, støvsuger etc Dette fordi dem er opplært til å hjelpe til fra de var ganske små, det er for at alle skal trives og ha det bra hjemme. Du får be vedkommende flytte det er tydelig at såkalt ungdommen/barnert er over 18 så klarer dte ikke forholde seg til reglene hjemme så får det klare seg selv. Hadde aldri funnet meg i sånn oppførsel uansett alder¨

Anonymkode: 9b63b...44a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med de tingene som ikke går ut over andre i husstanden. 

-Slutt å vaske klærne hans. Legg alt det skitne i egen balje/sekk.

-Alt rot/skitne tallerkener o.l. settes inn på "barnets" rom. 

-yttertøy og sko som ikke settes på plass kastes ut døren

Gi tydelige beskjeder om tidsfrister og hvorfor. "I morgen skal jeg vaske gulvene etter jobb, så du må støvsuge før det." Det er helt konkret, og noe "barnet" bør klare. Går det ikke, så skrur du av wifi til det er gjort. Begrunn det med at alle må hjelpe til i fellesskapet for å ta del i godene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Kilmister skrev:

Det er nok din egen feil dessverre. Har med oppdragelse å gjøre...

Ja det var jammen et konstruktivt bidrag, du?

Anonymkode: fdb43...99a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et voksent barn som fortsatt bor hjemme. Barnet er over tenåringsalder, og er mellom studier og jobb. Dermed er ungdommen hjemme på dagtid. Det gjør absolutt ingenting hjemme. Setter knapt i oppvaskmaskinen etter seg selv. Skitner klær, kopper, og fellesrom uten å hjelpe til med vasking, matlaging osv. Jeg trives ikke lengre hjemme, der er alltid skittent og en haug med oppvask og klesvask. Og før noen sier noe- jeg har tatt dette opp daglig, men ingenting endrer seg. Jeg blir syk av arbeidsmengde, full jobb og denne uttakknemligheten fra barnet.

Anonymkode: 3a9cf...70b

1. Å søke jobb er en heltidisjobb.

2. Ditt hjem, dine regler. Your way or the hightway!

3. Gi "barnet" hovedansvar for hus og hjem siden det mest sannsynlig bor gratis og ikke bidrar med noe.

4. Slutt å tilrettelegge. Du vasker selvfølgeig IKKE barnets klær - det kan fint vaske selv eller gå med skittent. Det ordner seg helt naturlig- når det er tomt går plutselig vaskemaskinen. Ikke plukk opp, ikke lag middag, osv. Spis på vei hjem fra jobb. Slutt å handle - la det være tomt i kjøleskapet. Ting ordner seg fort dersom du ønsker det. 

5. Les tråden alt for flink mann Her Finn inspiriasjon

Anonymkode: d8d95...3e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var jammen et konstruktivt bidrag, du?

Anonymkode: fdb43...99a

Beklager hvis jeg traff et sårt punkt , frk Anonym

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det tydeligvis ultimatum til. Han er vant til at giddaløsheten ikke får konsekvenser, så det kan vel være greit å gi ham en advarsel før du kaster ham ut. Vær tydelig på at dersom han ikke gjør sånn og slik (et visst utvalg faste oppgaver) kan han ikke bo der lenger, si han må begynne i morgen og dersom ting ikke er på stell om f.eks. en uke, må han han flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...