Gå til innhold

Sliter meg ut- voksne barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et voksent barn som fortsatt bor hjemme. Barnet er over tenåringsalder, og er mellom studier og jobb. Dermed er ungdommen hjemme på dagtid. Det gjør absolutt ingenting hjemme. Setter knapt i oppvaskmaskinen etter seg selv. Skitner klær, kopper, og fellesrom uten å hjelpe til med vasking, matlaging osv. Jeg trives ikke lengre hjemme, der er alltid skittent og en haug med oppvask og klesvask. Og før noen sier noe- jeg har tatt dette opp daglig, men ingenting endrer seg. Jeg blir syk av arbeidsmengde, full jobb og denne uttakknemligheten fra barnet.

Anonymkode: 3a9cf...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når begynte du å innføre oppgaver i hjemmet for barnet ditt da? Om han/hun er vokst opp uten å måtte bidra er det jo ikke så rart at det er blitt som det er blitt.

Det eneste du kan gjøre nå er å sette foten ned og kreve endring ellers får han/hun flytte, enkelt og greit.

Jeg hadde aldri i livet akseptert noe sånt av mine barn.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du si i fra ordentlig. Rydd opp etter deg eller flytt. Din jobb som hushjelp er over og ungen har 50% av ansvar for husholdningen. Mer, om man skal ta å legge økonomi i ligningen 

Anonymkode: 94a5c...a7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Du må sette tydelige grenser og si at du trenger at ungdommen bidrar i hus og hjem, at det er viktig at alle tar sin del i arbeidet. 

Ikke tru han med at han må flytte. Det kan bare skremme han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungdommene fått beskjed om at om de ikke går på skole/ jobber så får de flytte ut! Er ikke interessert i å være hotell med all inklusive til barna når de i utgangspunktet skal klare seg selv!!! Det har gjort at de nettop gjør det de skal og bør skole eller jobb! Sett krav!!

Anonymkode: f75c8...1bf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har satt krav, de overholdes ikke. 

TS

Anonymkode: 3a9cf...70b

Når begynte du å sette krav?

Om kravene ikke overholdes er det slutt på å bo hjemme hos mor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har satt krav, de overholdes ikke. 

TS

Anonymkode: 3a9cf...70b

Hva er konsekvensen da?

Anonymkode: 94a5c...a7a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sagt at du ikkje trivest heima og at du er lei? Har du sagt at du er sliten? Har du kommunisert tydelig at detta MÅ endra seg NÅ?

Anonymkode: 1b661...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast den voksne ut? Eller hvis det blir for dramatisk planlegg å flytte selv så ungdommen MÅ gjøre noe. Lei ut/ selg huset og finn deg et mindre sted der det så og si bare er plass til deg og evt en partner 😂 Kjenner faktisk noen som gjorde det. 

Anonymkode: 5c0b7...123

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kast den voksne ut? Eller hvis det blir for dramatisk planlegg å flytte selv så ungdommen MÅ gjøre noe. Lei ut/ selg huset og finn deg et mindre sted der det så og si bare er plass til deg og evt en partner 😂 Kjenner faktisk noen som gjorde det. 

Anonymkode: 5c0b7...123

Kast den voksne ungdommen ut, mente jeg å skrive! 

Anonymkode: 5c0b7...123

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har satt krav, de overholdes ikke. 

TS

Anonymkode: 3a9cf...70b

Da får du jo kaste ut dette "barnet" da. Dette er en situasjon du velger å stå i selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har satt krav, de overholdes ikke. 

TS

Anonymkode: 3a9cf...70b

Da sier du at h*n må flytte ut.At h*n tydeligvis ikke lærer særlig av å bo hjemme 🙂 og livet må læres  hardt  mot hardt så og si.

Anonymkode: 5e6fd...d0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et voksent barn som fortsatt bor hjemme. Barnet er over tenåringsalder, og er mellom studier og jobb. Dermed er ungdommen hjemme på dagtid.

Du omtaler avkommet både som 'voksent barn', 'ungdom' og 'barnet', og den håpefulle er over tenåringsalder og ikke minst mellom studier og jobb*. Oppførselen du beskriver er naturligvis uansett uakseptabel og barnslig (derav din ordbruk?), men samtidig så hadde jeg nok forventet noe ulik oppførsel og deltagelse av en på 16, en på 20 og en på 24. Bare av nysgjerrighet, hva snakker vi om i eksakt alder?

* For meg er 'studier' = høyskole eller universitet, og da er "barnet" fort rundt 25 år. I så fall er nok tiden kommet for å klippe navlestrengen, og det er åpenbart av hensyn til dere begge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du sagt at du ikkje trivest heima og at du er lei? Har du sagt at du er sliten? Har du kommunisert tydelig at detta MÅ endra seg NÅ?

Anonymkode: 1b661...86b

Har kommunisert tydelig. Har forsøkt si hvor sliten og lei jeg er. Men, ingen endring. Virker ikke som ungdommen bryr seg om at jeg blir utslitt. Så lenge h*n slipper unna.

TS

Anonymkode: 3a9cf...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det ikke vanskelig å rydde opp i. Du har satt krav som barnet ikke følger, da må det selvsagt følge konsekvenser. Du har i tillegg til dette kommunisert hva situasjonen gjør med deg. Da er det vel på tide med et "utkastelsesvarsel," er det ikke? Om barnet er i jobb i tillegg til studier, tjener hen nok til å klare seg selv. 

Anonymkode: e8b30...e8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store problemet her er jo at han ikke gjør noe med livet sitt. Det er der du må begynne. "Mellom studier og jobb" - my ass. Nei du TS - begynn  med å sende ham ut av huset 8 timer hver dag. Det er et krav at han jobber eller studerer, det er faktisk mye viktigere enn at han tar ut av oppvaskmaskinen.

Anonymkode: c5d1f...1f0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...