Gå til innhold

Kan jeg fortsatt ha borderline personlighetsforstyrrelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg fortsatt ha borderline personlighetsforstyrrelse dersom symptomene jeg har er å føle meg tom, ha lavt selvbilde og en veldig selvdestruktiv atferd og problemer med følelser og å ikke vite hva jeg føler og svinge ofte i stemningsleie? Det var den nye psykiateren min som foreslo denne diagnosen så vidt og jeg ble veldig usikker på om den passer siden jeg ikke passer de kriteriene som går ut på å være redd for å bli forlatt, komme med trusler og innlede intense og ustabile forhold. Jeg er redd for å bli avvist, truer aldri og forholdene jeg har til andre mennesker er stabile. Jeg kan fort bli sint, men lar det bare gå ut over meg selv. Synes dere dette høres ut som borderline eller noe annet?

Anonymkode: 31268...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må oppfylle fem av ni kriterier. 

Du har altså kronisk tomhetsfølelse, selvskadende/destruktiv atferd, ustabilt stemningsleie, problemer med sinne (det er ikke nødvendigvis typisk borderline å være voldelig). Å true andre er heller ikke nødvendigvis typisk borderline. Her listet du altså opp 4/9 kriterier.

Er du impulsiv? Bulimi? Overforbruk av penger? Rusmisbruk?

Har du svingende selvbilde, altså at du ikke vet hvem du er/din egen tolkning av deg selv skifter fort/fremtidsplaner, mål osv skifter fort?

Har du problemer med dissosiasjon?

Vil legge til at å være redd for å bli avvist er typisk borderline. En kan også ha en type borderline som er mer "stille" altså at man ikke er eksplosiv mot andre, men heller tar det ut over en selv i større grad. 

Anonymkode: 402a2...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at du må ha alle trekkene og kjenne deg igjen i alt. Du kan ha noen trekk, men det viktige er å få hjelp til å håndtere de trekkene, diagnose eller ei. Anbefaler forresten ikke å si ja til den diagnosen, det er mer til hinder enn hjelp. 

Det finnes også en mer stille type som vedkommende over meg nevner. I perioder er jeg det selv.

Anonymkode: e6fd4...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må oppfylle fem av ni kriterier. 

Du har altså kronisk tomhetsfølelse, selvskadende/destruktiv atferd, ustabilt stemningsleie, problemer med sinne (det er ikke nødvendigvis typisk borderline å være voldelig). Å true andre er heller ikke nødvendigvis typisk borderline. Her listet du altså opp 4/9 kriterier.

Er du impulsiv? Bulimi? Overforbruk av penger? Rusmisbruk?

Har du svingende selvbilde, altså at du ikke vet hvem du er/din egen tolkning av deg selv skifter fort/fremtidsplaner, mål osv skifter fort?

Har du problemer med dissosiasjon?

Vil legge til at å være redd for å bli avvist er typisk borderline. En kan også ha en type borderline som er mer "stille" altså at man ikke er eksplosiv mot andre, men heller tar det ut over en selv i større grad. 

Anonymkode: 402a2...d6c

Jeg ofte impulsiv og tar dårlige og lite gjennomtenkte valg og jeg har nok også spiseforstyrrelse da jeg ofte kan gå lenge uten å spise eller spiser mye og kaster opp. Jeg har nok svingende selvbilde også, men planene jeg har endrer seg ikke så ofte, men det er ofte jeg varierer mellom å tenke lyst og mørkt på fremtiden. Med andre ord at jeg enten tenker at jeg kommer til oppnå alle planene som jeg har eller at jeg aldri kommer til å klare noe.

Anonymkode: 31268...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at du må ha alle trekkene og kjenne deg igjen i alt. Du kan ha noen trekk, men det viktige er å få hjelp til å håndtere de trekkene, diagnose eller ei. Anbefaler forresten ikke å si ja til den diagnosen, det er mer til hinder enn hjelp. 

Det finnes også en mer stille type som vedkommende over meg nevner. I perioder er jeg det selv.

Anonymkode: e6fd4...640

Skjønner. Men dersom psykiateren kommer frem til at jeg har denne diagnosen går det an å si at man ikke ønsker den? Jeg har ikke fått det inntrykket at man kan velge om en diagnose skal bli satt eller ikke dessverre.

Anonymkode: 31268...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ofte impulsiv og tar dårlige og lite gjennomtenkte valg og jeg har nok også spiseforstyrrelse da jeg ofte kan gå lenge uten å spise eller spiser mye og kaster opp. Jeg har nok svingende selvbilde også, men planene jeg har endrer seg ikke så ofte, men det er ofte jeg varierer mellom å tenke lyst og mørkt på fremtiden. Med andre ord at jeg enten tenker at jeg kommer til oppnå alle planene som jeg har eller at jeg aldri kommer til å klare noe.

Anonymkode: 31268...d9b

Ja, da har du jo selv "bekreftet" en god del trekk fra eupf. Som i teorien kan være nok til diagnosen, men om du har eupf kan jeg ikke si noe om. Men ut ifra det du beskriver er det absolutt ikke umulig. 

Anonymkode: 402a2...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Men dersom psykiateren kommer frem til at jeg har denne diagnosen går det an å si at man ikke ønsker den? Jeg har ikke fått det inntrykket at man kan velge om en diagnose skal bli satt eller ikke dessverre.

Anonymkode: 31268...d9b

Nei, man kan ikke velge selv. Oppfyller man kriteriene til en diagnose, så gjør man det.

Anonymkode: 402a2...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da har du jo selv "bekreftet" en god del trekk fra eupf. Som i teorien kan være nok til diagnosen, men om du har eupf kan jeg ikke si noe om. Men ut ifra det du beskriver er det absolutt ikke umulig. 

Anonymkode: 402a2...d6c

Skjønner. Jeg forventet ikke å få en diagnose over nettet for det er jo umulig. Jeg bare lurte på om det fortsatt kunne være en mulighet at jeg har borderline. 

Anonymkode: 31268...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan ikke velge selv. Oppfyller man kriteriene til en diagnose, så gjør man det.

Anonymkode: 402a2...d6c

Men burde jeg lyve til psykiateren for å sleppe unna diagnosen da? Da får jeg jo ikke den rette hjelpen og den hjelpen som jeg trenger?

Anonymkode: 31268...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en diagnose jeg ville løyet meg til nei!! Veldig stigmatisert dessverre. La det være opp til fagpersoner alt med utredning og diagnosesetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cammomille skrev:

Det er ikke en diagnose jeg ville løyet meg til nei!! Veldig stigmatisert dessverre. La det være opp til fagpersoner alt med utredning og diagnosesetting. 

Jeg tror du misforsto det jeg skrev? Jeg spurte om jeg burde lyve for å IKKE få diagnosen. 

Anonymkode: 31268...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforsto det jeg skrev? Jeg spurte om jeg burde lyve for å IKKE få diagnosen. 

Anonymkode: 31268...d9b

Da beklager jeg! 

Ville ikke løyet meg fra den heller, men vært helt ærlig og sagt det sånn som det er. Jeg ba selv om å bli utredet for samme diagnose for mange år siden, og var i grenseland, men fikk overtalt psykologen til å sette den. Dummeste valget ever! 

Jeg har fått mye riktig hjelp, men skulle gjerne vært alle fordommene foruten fra annet helsepersonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cammomille skrev:

Da beklager jeg! 

Ville ikke løyet meg fra den heller, men vært helt ærlig og sagt det sånn som det er. Jeg ba selv om å bli utredet for samme diagnose for mange år siden, og var i grenseland, men fikk overtalt psykologen til å sette den. Dummeste valget ever! 

Jeg har fått mye riktig hjelp, men skulle gjerne vært alle fordommene foruten fra annet helsepersonell. 

Skjønner. Jeg har hørt det at det er en mye stigmatisert diagnose med mange fordommer da mange innen helsevesenet tenker at de med denne diagnosen ikke burde få oppmerksomhet eller innleggelse da de "ikke har godt av det" og "bare er manipulerende". Så jeg ble ganske redd da psykiateren sa at jeg kanskje kunne ha denne diagnosen. 

Anonymkode: 31268...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforsto det jeg skrev? Jeg spurte om jeg burde lyve for å IKKE få diagnosen. 

Anonymkode: 31268...d9b

Det burde du ikke.

 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Jeg har hørt det at det er en mye stigmatisert diagnose med mange fordommer da mange innen helsevesenet tenker at de med denne diagnosen ikke burde få oppmerksomhet eller innleggelse da de "ikke har godt av det" og "bare er manipulerende". Så jeg ble ganske redd da psykiateren sa at jeg kanskje kunne ha denne diagnosen. 

Anonymkode: 31268...d9b

Mennesker med eupf har som ikke godt av langvarige innleggelser, det er fakta. En kan bli dårligere, rett og slett. Da mange med eupf er ansvarsfraskrivende, og vil ha omsorg noe man får under innleggelser. En innleggelse vil ha lite hensikt i det lange løp, men korte innleggelser i krisesituasjoner kan være hensiktsmessig. Det er viktig at du ikke lyver deg fra diagnosen hvis du vil ha best mulig hjelp. 

Anonymkode: 402a2...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...