Gå til innhold

Samboeren min mener at å bruke mer enn 4000 på mat i mnd er alt for mye!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste andre har andre ting å bruke pengene sine på... pensjon, nedbetaling av lån, bilkjøp... Det er ikke noe galt i å bruke 10 000 i måneden på mat, men det er ikke mange av oss som har penger til såpass mye. TS og samboeren må bare finne et kompromiss her, og finne ut av hvilket "matnivå" de ønsker å ligge på. 

Anonymkode: 66da4...852

Det er mange som har råd til kr 10 000,- pr måned i mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Brunello said:

Det er mange som har råd til kr 10 000,- pr måned i mat.

Joda, men også mange som ikke har det. Som sagt har jo de fleste andre ting å prioritere enn mat. Igjen - det ikke noe galt i å bruke så mye penger på mat, men 10 000,- i måneden på to stykker er ikke normalsituasjonen, nei. 

Anonymkode: 66da4...852

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kraftfôr brukt i Norge er lagd av norsk korn som hovedbestanddelen

Anonymkode: 56d38...bf4

Karbohydratdelen ja. Men proteindelen er importert (soya, raps). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny.no og leveres på døren. Gjør det sammen. Noen ting er dyrere, men dere sparer på å unngå den daglige handlingen. Og mannen din får bedre overblikk over hva dere kjøper 😊

Anonymkode: 543dd...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er flaks for de aller fleste. Det er ekstremt sløseri. 120 000 kr på mat i året er ekstremt. 

Det er gjerne slik når man har  mer penger enn man har vett

Anonymkode: a34b6...35f

Ja men om de har råd til det og prioritere det, må de vel få lov til det? Man lever bare engang og må få bruke sine egne penger på det som gleder dem. Og i dette tilfellet er maten viktigere enn rådyre møbler som alle skal ha nå for tiden 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 16.32, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren setter inn 2000 kroner hver på en felles konto i begynnelsen av mnd. 

Vi er kjempedårlige på å storhandle, så jeg handler stort sett middager og sånt hver dag. Nå 6 dager før lønning så sier jeg til samboeren at matkontoen er tom og at vi må sette inn mer. Da sier han "Hæ? Vi har jo satt inn 4000 kroner, hvordan holder ikke det? Vi må bli bedre på å spare inn på ting, 4000 skal jo holde for 2 stykker på en mnd"

Som om han fikk sjokk liksom? Jeg prøvde å argumentere mot at maten er jo blitt kjempedyr og at det ikke er UNORMALT mye å bruke mer enn 4000 kroner?

Kan noen fortelle meg om jeg har rett eller feil? Hvor mye bruker dere?

Anonymkode: 8ce21...c8f

Du har i allefall ikke rett. 4000 på to personer!!! Herregud hvor mye eter du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.9.2018 den 17.23, Mystic woman skrev:

Min mann var ram til å klage over at jeg brukte så mye penger på dagligvarer. Vi hadde flere barn. Jeg gikk lei av dette og sa at han kunne stå for innkjøpene selv. Javel, det skulle han klare fint, sa han. Det gikk ikke mer enn et par uker, før han ikke var fullt så høy i hatten, men bad meg ta over igjen. Han hadde brukt mer på disse to ukene enn jeg brukte på en måned.

Karma is a bitch 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ca 4 000 i mnd, men kan også bevege oss opp til 5 000. 2 voksne og en 2åring. Og toåringen spiser ikke all verden altså. Så synes ikke 4 000.- er helt urealistisk. Man _kan_ bruke en god del mindre, vi var nede på 2 000 når vi var bare oss to, i tillegg til at vi hadde dårligere økonomi. Men da snudde vi på hver krone, og det er ikke noe jeg ønsker å holde meg nede på med mindre jeg absolutt må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meny.no og leveres på døren. Gjør det sammen. Noen ting er dyrere, men dere sparer på å unngå den daglige handlingen. Og mannen din får bedre overblikk over hva dere kjøper 😊

Anonymkode: 543dd...cdb

Støtter denne, og eller i kombo med kolonial.no. 

 

 

Anonymkode: 3e4a6...82e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Vi bruker cirka 5000-6000 i mnd på mat. Men da har vi cirka 50% av kjøttet fra egne dyr/jakt. Synes ikke det er mye jeg, men vi er opptatt av kvalitet. Kjøper ikke first price, coop, osv. 

Anonymkode: dd8ca...492

Jeg ligger godt over budsjettet pr. pers som TS snakker om selv, og er opptatt av å spise godt, men jeg er ikke nødvendigvis enig i siste setningen din. Billigmerkene er ikke dårlige fordi de er billige. F. eks kjøper jeg ofte både ris og brød fra first price. Jeg kan fint kjøpe kneipbrød til 35kr, men alternativet til first price er like godt som de andre, synes jeg, så hvorfor ikke da gå for det? Innsparinger ved produksjonskvanta, lagring & transport trenger ikke gå på bekostning av kvalitet. Derfor avskriver jeg ikke billigmerkene før de er prøvd, så fortsetter jeg med de produktene jeg liker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker alt fra 2000-5000 i måneden på mat og husholdningsartikler. Vi er to voksne. Man kan fint klare seg på langt under 4000, men min erfaring er at man da må gå inn for det ved å lete etter tilbud osv, det går ikke av seg selv.  

Jeg ser flere nevner at å handle hver dag blir dyrere enn å ukeshandle, men det er ikke nødvendigvis sant. Man kan planlegge hva man skal handle inn hver uke, og deretter fordele disse varene på de dagene man handler. Det er en liste som er cluet, ikke antall handledager. 

Anonymkode: 28301...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får foreslå at dere heller starter å betale inn etter SIFOs referansebudsjett - 2880 kr på ham, 2310 kr på deg :)

Eller i hvert fall opplyse ham om det, hva som er regna som et vanlig, nøkernt forbruk på mat, og at dere lever svært sparsommelig som det er - og kan hende går over litt innimellom, om det skal kjøpes inn stort eller dere skal ha noe ekstra godt.

Anonymkode: 1cb65...893

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie med 2 voksene og 3 bra fra 1-8 år, og vi bruker ca 4000 kr i mnd på mat, jeg handler en gang i uken og planlegger middagene. Bruker lite halvfabrikat og har mye grønnsaker. 

Nå kjøper vi lite av snop og den slags som koster en del. 

 

Anonymkode: 0cda2...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får foreslå at dere heller starter å betale inn etter SIFOs referansebudsjett - 2880 kr på ham, 2310 kr på deg :)

Eller i hvert fall opplyse ham om det, hva som er regna som et vanlig, nøkernt forbruk på mat, og at dere lever svært sparsommelig som det er - og kan hende går over litt innimellom, om det skal kjøpes inn stort eller dere skal ha noe ekstra godt.

Anonymkode: 1cb65...893

SIFOs referansebudsjett har ingenting med hva som er nøkternt å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...