Gå til innhold

Samboeren min mener at å bruke mer enn 4000 på mat i mnd er alt for mye!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren setter inn 2000 kroner hver på en felles konto i begynnelsen av mnd. 

Vi er kjempedårlige på å storhandle, så jeg handler stort sett middager og sånt hver dag. Nå 6 dager før lønning så sier jeg til samboeren at matkontoen er tom og at vi må sette inn mer. Da sier han "Hæ? Vi har jo satt inn 4000 kroner, hvordan holder ikke det? Vi må bli bedre på å spare inn på ting, 4000 skal jo holde for 2 stykker på en mnd"

Som om han fikk sjokk liksom? Jeg prøvde å argumentere mot at maten er jo blitt kjempedyr og at det ikke er UNORMALT mye å bruke mer enn 4000 kroner?

Kan noen fortelle meg om jeg har rett eller feil? Hvor mye bruker dere?

Anonymkode: 8ce21...c8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp en detaljert oversikt hva dere har kjøpt hver gang dere handler mat. Ta med kvittering fra butikken. Da er det lettere å se hva dere bruker penger på og hva dere kan endre slik at dere havner på 4000 pr. måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren setter inn 2000 kroner hver på en felles konto i begynnelsen av mnd. 

Vi er kjempedårlige på å storhandle, så jeg handler stort sett middager og sånt hver dag. Nå 6 dager før lønning så sier jeg til samboeren at matkontoen er tom og at vi må sette inn mer. Da sier han "Hæ? Vi har jo satt inn 4000 kroner, hvordan holder ikke det? Vi må bli bedre på å spare inn på ting, 4000 skal jo holde for 2 stykker på en mnd"

Som om han fikk sjokk liksom? Jeg prøvde å argumentere mot at maten er jo blitt kjempedyr og at det ikke er UNORMALT mye å bruke mer enn 4000 kroner?

Kan noen fortelle meg om jeg har rett eller feil? Hvor mye bruker dere?

Anonymkode: 8ce21...c8f

Ifølge Statens Institutt For Forbruksforskning, bruker en mann og en kvinne i alderen 20-50 år gjennomsnittlig ca 5200 kr i mnd i matbudsjett.

Så dere ligger allerede mer enn tusen kroner under det som er "vanlig".

Fyll ut og sjekk selv

http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/blank_template.php

Endret av Million
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye vi bruker, men ikke mer enn 4000-5000,- .. Vi handler dog mye kjøtt og diverse ting i Sverige, slik at vi ikke trenger å prioritere det så mye her i dagligvarebutikkene.

Hvor handler du? Og ikke minst, det er MYE dyrere å handle inn middag hver dag, istedenfor å planlegge dager fremover. F.eks handle inn ingredienser som dere kan bruke flere ganger den uka...

Endret av Rosatoast
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4000 høres drøyt ut for et matbudsjett med en gang, men det blir fort mer enn det, selv om man ikke kjøper det mestt råflotte som finnes, spesielt når man er to eller fler.  

Endret av FrankDrebin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva dere spiser. Om dere kjøper inn store kvanta av ris, linser, frosne grønnsaker av billig variant, kjøtt på tilbud osv, så er det meget mulig å ligge under 2000 per pers og fortsatt spise godt

Så spørs det om det er øl og cider inne i dette budsjettet. Eller spising ute. Hvor mye bruker dere på godterier? Har dere en dyr favorittsjokolade eller kjøper dere mye ferdigmat som koster mye i forhold til å lage det selv? osv. 

Sambo og jeg går hovedsaklig over ca 3500 når vi har kjøpt mye "luksus" som litt ekstra brus, sjokolade, potetgull, dyre ferdiglagd mat som vi ønsker prøve (ferdighummus, dyr juice, de dyreste variantene av plantemelk, ferdisalsa osv)

Så kommer det an på prioriteringer. For min del spiser jeg godt i den prisgrensen og så lenge jeg sparer til bolig så kommer jeg nok til å ha budsjettet ca der. Om jeg endelig går opp i lønn, så kanskje øker jeg litt på matbruk

Anonymkode: a34b6...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 kr per måned kan fint dekke mat til to, men brukes pengene dere setter inn kun på mat, eller kjøper dere andre dagligvarer også? Barberblader, shampoo og balsam, dyremat, vaskemidler, osv, kan fort gjøre at det blir lite igjen til mat.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. 😂 Vi var i Oslo forrige uke (bor i Trøndelag) og handlet fjærkre (gås, and, kylling) for 10.000,- på én butikk.. 😂 Flaks for typen din at han ikke er sammen med meg.. 😂 

Vi bruker rundt 10.000,- i mnd på mat, men kjøper kun topp kvalitet, økologisk, vilt, gressfôra osv. Har flere frysere som vi fyller opp med f. Eks en halv ku i året. 

Kjøper alt annet (klær, møbler, bil osv) brukt, så det er lite penger som går til andre ting. :)

Anonymkode: 3e2cb...d61

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med smart handling skal det holde med 4000 på to personer. Jeg er helt enig i at det er usmart og bortkasta å småhandle flere ganger i uka eller alltid en brus og snop på vei hhem fra jobb og take away mat fra spisested til lunsj liksom. Men om dere bruker 5200 er ikke det krise, men bruker dere 6-7 lapper i mnd på mat så tenk på det sånn at om dere handler smartere kan dere reise på ferie sammen ofte eller ha råd til andre opplevelser givende for parforholdet som spa, hotellweekend, ferietur, fast datenight en gang i mnd på restaurant, handle klær sammen når dere har lyst osv. 

Anonymkode: 90adb...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha.. 😂 Vi var i Oslo forrige uke (bor i Trøndelag) og handlet fjærkre (gås, and, kylling) for 10.000,- på én butikk.. 😂 Flaks for typen din at han ikke er sammen med meg.. 😂 

Vi bruker rundt 10.000,- i mnd på mat, men kjøper kun topp kvalitet, økologisk, vilt, gressfôra osv. Har flere frysere som vi fyller opp med f. Eks en halv ku i året. 

Kjøper alt annet (klær, møbler, bil osv) brukt, så det er lite penger som går til andre ting. :)

Anonymkode: 3e2cb...d61

Dere sløser penger heter det

Anonymkode: 678c5...234

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha.. 😂 Vi var i Oslo forrige uke (bor i Trøndelag) og handlet fjærkre (gås, and, kylling) for 10.000,- på én butikk.. 😂 Flaks for typen din at han ikke er sammen med meg.. 😂 

Vi bruker rundt 10.000,- i mnd på mat, men kjøper kun topp kvalitet, økologisk, vilt, gressfôra osv. Har flere frysere som vi fyller opp med f. Eks en halv ku i året. 

Kjøper alt annet (klær, møbler, bil osv) brukt, så det er lite penger som går til andre ting. :)

Anonymkode: 3e2cb...d61

Jeg tror det er flaks for de aller fleste. Det er ekstremt sløseri. 120 000 kr på mat i året er ekstremt. 

Det er gjerne slik når man har  mer penger enn man har vett

Anonymkode: a34b6...35f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper for det meste firstprice shampoo/vaskemidler og bruker ikke penger på barberblader o.l med matbudsjettet. 

Men jeg tror at det går mye fordi samboeren spiser utrolig mye og fordi at jeg handler hver dag. Han er dårlig på å bli med meg på å storhandle, og siden vi ikke har bil så er det begrenset hva jeg klarer bære. Derfor blir det til at jeg går innom butikken etter jobb. 

TS

Anonymkode: 8ce21...c8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at samboeren din ikke har peiling. Det er ikke det at det er umulig å holde seg til 4000 per måned for to personer, men min påstand er at det er svært snaut, og i alle fall hvis andre dagligvarer også inngår i de 4000 og man ønsker et variert kostohold bestående av mer enn linser og bønner ;) . Selv med god planlegging og ukeshandling bruker i alle fall vi, som er to voksne, betydelig over 1000 kroner per uke. Vi er storspiste, men med noenlunde økonomisk sans, og handler gjerne butikkjedenes egne billigmerker framfor de dyrere produktene. Det er altså ikke hummer, vaktler og butikkens dyreste produkter vi handler. Langt derifra. Et sted mellom 1200 og 1500 kr per uke, altså ca 5-6000 per mnd er et langt mer realistisk budsjett enn deres 4000. Siden han ikke gidder å være med deg og handle, får han i alle fall ikke komme og kritisere slik! 

Endret av Ullvott
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt å bruke mer enn 4000 på to voksne. Jeg bruker 1800 - 2000 på én person, men jeg er litt sparsom (lite kjøtt, men mye godteri da...). Dere må sammen finne et nivå som dere ønsker å ligge på - et kompromiss. Husk også at menn normalt spiser mer enn kvinner. Ta vare på alt av kvitteringer i en måned slik at samboeren din kan se hva ulike ting koster. Da får dere også bedre oversikt slik at dere kan se om dere kjøper for mye av helt unødvendige saker.

Anonymkode: 66da4...852

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker 2000, men da kjøper jeg myyye firstprice. Litt grønnsaker men ikke de dyreste. Men jeg kunne ha brukt mindre om jeg kuttet enda mer ned på ferdigmiddag.

Om man vil spare litt penger tenker jeg 2000 er greit. For student tenker jeg 1500. Men om man begge er i full jobb så er det litt teit skulle spare så mye penger på mat.  

Få samboeren din til å handle inn da i 1 mnd og se hvordan det går :)

Anonymkode: 7e5b8...764

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har dere i inntekt? Forbruket bør stå til inntekten, kanskje han synes det er mye i forhold til inntekten?

Anonymkode: 34aba...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøper for det meste firstprice shampoo/vaskemidler og bruker ikke penger på barberblader o.l med matbudsjettet. 

Men jeg tror at det går mye fordi samboeren spiser utrolig mye og fordi at jeg handler hver dag. Han er dårlig på å bli med meg på å storhandle, og siden vi ikke har bil så er det begrenset hva jeg klarer bære. Derfor blir det til at jeg går innom butikken etter jobb. 

TS

Anonymkode: 8ce21...c8f

Hva brukte han på mat før dere ble sammen? Ta med kvitteringene hjem og vis han at maten han spiser koster mer enn han tror? Om han er overvektig eller meget godt trent og spiser i store mengder, så går det selvsagt litt mer enn om man er gjennomsnittlig trent og gjennomsnittlig... vektig

Anonymkode: a34b6...35f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kr 4000,- er lite for to voksne synes jeg. Vi bruker mer enn det bare på innkjøp til 4x weekender pr. måned.

Endret av Brunello
Feilskrift
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...