Gå til innhold

Bytte boliglånet fra DNB til Sparebanken Øst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei!

Tror dere det er lurt å flytte boliglånet mitt fra DNB til Sparebanken Øst? Eller er det litt risky, mtp at den nye banken også kan sette opp boliglånsrenten..?

 

Litt usikker på om det koster penger å bytte boliglån til annen bank.. :) 

Anonymkode: 5083b...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle banker kommer til å sette opp renten. Hadde venta litt med å flytte og sett hva som skjer. Noen banker tar etableringsgebyr for nye lån, og så koster det litt i tinglysingsgebyr ved bankbytte. 

Anonymkode: 5b851...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ventet en del for å se hvordan de ulike bankene justerer renten. Vil tro alle kommer til å øke, men hvor mye vil nok kunne variere. 
Og som AB over sier, det kan komme en del gebyrer ved bytte, så om det er små forskjeller i renten så er det ikke sikkert det er verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heihei!

Tror dere det er lurt å flytte boliglånet mitt fra DNB til Sparebanken Øst? Eller er det litt risky, mtp at den nye banken også kan sette opp boliglånsrenten..?

 

Litt usikker på om det koster penger å bytte boliglån til annen bank.. :) 

Anonymkode: 5083b...cd7

Først må du få et kunderforhold godkjent hos ny bank, dernest kan du forhandle om flytting av lån og resten av kundeforholdet ditt. 

Anonymkode: 978de...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heihei!

Tror dere det er lurt å flytte boliglånet mitt fra DNB til Sparebanken Øst? Eller er det litt risky, mtp at den nye banken også kan sette opp boliglånsrenten..?

 

Litt usikker på om det koster penger å bytte boliglån til annen bank.. :) 

Anonymkode: 5083b...cd7

Jeg vurderer det samme, men tenkte å vente en ukes tid for å se om de gjør noe med renten sin først. 

Anonymkode: 6d5a8...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett dumt å flytte umiddelbart - som regel settes ikke renta opp på eksisterende lån før ca 6 uker etter varsling, mens nye lån får den nye (og høyere) renta med en gang. Og bankbytte = «nytt» lån.

In short: det lønner seg sannsynligvis å vente inntil 6 uker uansett.

Anonymkode: 8e095...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparebank1 er vel de første som allerede har annonsert at de ville sette opp renta. Jeg skal selv bytte bank så fort banken min setter opp renta. 

Forhåpentligvis merker bankene renteeffekten på en negativ måte at andre bankene lar være å sette opp eller at jeg får spesialavtale.

Anonymkode: f7c36...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra Dnb med sine 2,55% til Sparebanken Øst (DinBank.no) med 1,97% rente nå i september. Selv om renten går opp, starter jo DinBank.no lavere. Lånesum 1,5 mill. Belåningsgrad på boligen er ca 50-55%.

Prøvde å forhandle med Dnb før byttet og spurte om de kunne matche rente/lånetilbudet jeg fikk hos DinBank.no, men det kunne de dessverre ikke. Så da byttet jeg bank da, for første gang i mitt liv. Hatt samme banken i over 30 år.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Million skrev:

Jeg byttet fra Dnb med sine 2,55% til Sparebanken Øst (DinBank.no) med 1,97% rente nå i september. Selv om renten går opp, starter jo DinBank.no lavere. Lånesum 1,5 mill. Belåningsgrad på boligen er ca 50-55%.

Prøvde å forhandle med Dnb før byttet og spurte om de kunne matche rente/lånetilbudet jeg fikk hos DinBank.no, men det kunne de dessverre ikke. Så da byttet jeg bank da, for første gang i mitt liv. Hatt samme banken i over 30 år.

Jeg fikk forhandlet lån hos Dnb til 1,99% med belåningsgraden på 80%. 

Før det hadde jeg 2,55% men da jeg truet med å bytte bank fikk jeg nytt tilbud. Så langt er jeg fornøyd. 

Men setter de opp renta, skal jeg vurdere Dinbank.no

Anonymkode: f7c36...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk forhandlet lån hos Dnb til 1,99% med belåningsgraden på 80%. 

Før det hadde jeg 2,55% men da jeg truet med å bytte bank fikk jeg nytt tilbud. Så langt er jeg fornøyd. 

Men setter de opp renta, skal jeg vurdere Dinbank.no

Anonymkode: f7c36...350

Jeg prøvde å forhandle med Dnb selv, men det gikk ikke så bra som for deg. Jeg fikk tilbud om rentenedsettelse fra 2,55 til 2,25%. Det var for dårlig ifht tilbudet om 1,97 som jeg fikk av DinBank, så jeg byttet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Million said:

Jeg prøvde å forhandle med Dnb selv, men det gikk ikke så bra som for deg. Jeg fikk tilbud om rentenedsettelse fra 2,55 til 2,25%. Det var for dårlig ifht tilbudet om 1,97 som jeg fikk av DinBank, så jeg byttet.

 

Har samme erfaring med dnb, de ville ikke sette ned renta selv om jeg hadde lav belåningsgrad og langt kundeforhold så da bytta jeg. Enda godt det har blitt såpass enkelt å bytte bank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gliffy skrev:

Har samme erfaring med dnb, de ville ikke sette ned renta selv om jeg hadde lav belåningsgrad og langt kundeforhold så da bytta jeg. Enda godt det har blitt såpass enkelt å bytte bank.

Jeg syns det er bra at du og @Million bytta bank. Skulle ønske flere benyttet seg at forbrukermakten. Særlig når det ikke er så vanskelig å bytte bank. 

Anonymkode: f7c36...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...