Gå til innhold

Hvor lang tid tar det med overføring mellom banker?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har overført penger fra min samboers konto i DNB til vår felles konto i Sparebanken Hedmark. Tidligere har dette tatt noen timer, men nå har det gått ca 6 timer og pengene er fortsatt ikke kommet inn.

De har gått fra samboers konto, for der er beløpet registrert at det har blitt tatt fra den kontoen. Men på min konto er det ikke kommet inn noen penger enda.

Overførte via nettbanker.

Er det noen som vet noe om hvor lang tid det tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg overfører fra dnbnor til dnbnor går det med en gang.

Fra Dnbnor til skandiabanken så går det over natta.

Samme med nordea til skandiabanken.

Tror det er rett over midnatt jeg får pengene inn på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Fru strert

Å overføre penger fra Posten til en annen bank tar utrolig lang tid. Penger ble ført ut fra konto 21.11. - nå den 26.11. er de enda ikke fremme på kontoen de skulle føres til. Enda det i dette tilfelle var overføring til DnB NOR, som Posten er en del av, så tar det altså så lang tid.

Det lukter juks lang vei. Hvis Posten konsekvent holder på slik med all overføringene blir det snakk om mye renter de "stjeler" frakundene iløpet av året.

Men verst av alt var at pengene skulle benyttes til en investering som forfaller i dag. Og pengene er altså fortsatt ikke kommet. Elendig kundeservice og null respekt for kundene.

Ferdig med Posten og DnB NOR (som eier banken der), og anbefaler alle som verdsetter god kundebehandling å unngå dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å overføre penger fra Posten til en annen bank tar utrolig lang tid. Penger ble ført ut fra konto 21.11. - nå den 26.11. er de enda ikke fremme på kontoen de skulle føres til. Enda det i dette tilfelle var overføring til DnB NOR, som Posten er en del av, så tar det altså så lang tid.

Det lukter juks lang vei. Hvis Posten konsekvent holder på slik med all overføringene blir det snakk om mye renter de "stjeler" frakundene iløpet av året.

Men verst av alt var at pengene skulle benyttes til en investering som forfaller i dag. Og pengene er altså fortsatt ikke kommet. Elendig kundeservice og null respekt for kundene.

Ferdig med Posten og DnB NOR (som eier banken der), og anbefaler alle som verdsetter god kundebehandling å unngå dem.

Det høres litt merkelig ut for jeg overfører ofte penger fra Postbanken til DnBNOR og motsatt og pengene er alltid på konto i samme øyeblikk som jeg har avsluttet transaksjonen i nettbanken. Har du sjekket at det ikke har oppstått en feil ett eller annet sted?

For øvrig tar overføringer vanligvis en virkedag, d.v.s. det må gå en natt, fra en bank til en annen. Noen ganger to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Tre dager er vel en sånn standardregle?

Å overføre penger fra Posten til en annen bank tar utrolig lang tid. Penger ble ført ut fra konto 21.11. - nå den 26.11. er de enda ikke fremme på kontoen de skulle føres til. Enda det i dette tilfelle var overføring til DnB NOR, som Posten er en del av, så tar det altså så lang tid.

Det lukter juks lang vei. Hvis Posten konsekvent holder på slik med all overføringene blir det snakk om mye renter de "stjeler" frakundene iløpet av året. Men verst av alt var at pengene skulle benyttes til en investering som forfaller i dag. Og pengene er altså fortsatt ikke kommet. Elendig kundeservice og null respekt for kundene.

Ferdig med Posten og DnB NOR (som eier banken der), og anbefaler alle som verdsetter god kundebehandling å unngå dem.

Eh, dette er jo en del av livsgrunnlaget til bankene da - de tjener penger på renter, det er liksom essensen i bankvirksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bankansatt
Å overføre penger fra Posten til en annen bank tar utrolig lang tid. Penger ble ført ut fra konto 21.11. - nå den 26.11. er de enda ikke fremme på kontoen de skulle føres til. Enda det i dette tilfelle var overføring til DnB NOR, som Posten er en del av, så tar det altså så lang tid.

Det lukter juks lang vei. Hvis Posten konsekvent holder på slik med all overføringene blir det snakk om mye renter de "stjeler" frakundene iløpet av året.

Men verst av alt var at pengene skulle benyttes til en investering som forfaller i dag. Og pengene er altså fortsatt ikke kommet. Elendig kundeservice og null respekt for kundene.

Ferdig med Posten og DnB NOR (som eier banken der), og anbefaler alle som verdsetter god kundebehandling å unngå dem.

For å presisere en ting først. Det heter Postbbanken og ikke posten. Posten gjør banktjenester for Postbanken, men Posten Norge og Postbanken er altså ikke det samme.

Hvor lang tid det tar før en betaling er inne på mottager sin konto avhenger av betalingsmåte og tidspunkt. Den raskeste måten er å benytte elektroniske tjenester som nettbank eller telegiro. I min bank må betalingen legges inn før kl. 12 (på formiddagen) for at mottager skal få pengene samme dag . Betalinger lagt inn etter kl. 12 vil først gå ut av konto natt til neste virkedag. Betalinger innen samme bank/bankkonsern går som regel raskere pga. at betalingene ikke går gjennom BBS.

Hvis du betaler over skranke i banken, tar det lenger tid. Det kan fort gå inntil 3-5 virkedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt merkelig ut for jeg overfører ofte penger fra Postbanken til DnBNOR og motsatt og pengene er alltid på konto i samme øyeblikk som jeg har avsluttet transaksjonen i nettbanken. Har du sjekket at det ikke har oppstått en feil ett eller annet sted?

For øvrig tar overføringer vanligvis en virkedag, d.v.s. det må gå en natt, fra en bank til en annen. Noen ganger to.

Postbanken og DNB samarbeider eller har samarbeidet, så det er nok grunnen til at overføring skjer raskt.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postbanken og DNB samarbeider eller har samarbeidet, så det er nok grunnen til at overføring skjer raskt.

De tilhører samme konsern og betalingene går utenom BBS. Derfor går det raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest BjørgS

Det tar kjempelang tid å få inn penger som er betalt på Posten. Jeg har en leieboer som skal betale husleie innen den 15. hver måned og det er aldri inne på min konto før det har gått 5-6 dager. Det er elendig, og jeg tror det er ulovlig også. Mottaker taper renter på dette og Postbanken tjener grovt på lang tid innestående på en intern konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Det tar kjempelang tid å få inn penger som er betalt på Posten. Jeg har en leieboer som skal betale husleie innen den 15. hver måned og det er aldri inne på min konto før det har gått 5-6 dager. Det er elendig, og jeg tror det er ulovlig også. Mottaker taper renter på dette og Postbanken tjener grovt på lang tid innestående på en intern konto.

Det tar lang tid når det blir betalt over skranke. Betalingen går via en giro som blir sendt til BBS (bankenes betalingssentral). Der blir betalingene tatt manuelt. Alt dette tar mye lenger enn betalinger gjort elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Jeg lurer på om jeg har misforstått noe her, ser flere sier at bankene lopper kundene ved å bruke flere dager på overføring. Men jeg trodde da det var slik at hvis du feks overfører penger den tiende, så blir den tiende rentedato? I hvert fall har det vært slik de gangene jeg har overført penger. Det kan ta flere dager før jeg får tilgang til pengene, men beløpet blir ført inn på den datoen man overførte? Sjekket dette nå med en overføring jeg gjorde i januar. Det står samme dato i banken jeg overførte fra, og i den jeg overførte til. Selv om jeg vet det tok noen dager før jeg så pengene på tilkontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evine
Jeg lurer på om jeg har misforstått noe her, ser flere sier at bankene lopper kundene ved å bruke flere dager på overføring. Men jeg trodde da det var slik at hvis du feks overfører penger den tiende, så blir den tiende rentedato? I hvert fall har det vært slik de gangene jeg har overført penger. Det kan ta flere dager før jeg får tilgang til pengene, men beløpet blir ført inn på den datoen man overførte? Sjekket dette nå med en overføring jeg gjorde i januar. Det står samme dato i banken jeg overførte fra, og i den jeg overførte til. Selv om jeg vet det tok noen dager før jeg så pengene på tilkontoen.

Så lenge begge kontoene er dine så får du valuta samme dagen som du overfører dem - men hvis pengene går fra en annen person (eller, rettere sagt, konto som du ikke disponerer) så får du valuta (renter) fra dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Et spørsmål: Hvis man overfører penger fra bank A til bank B den tiende i måneden. Får man da renter fra bank A eller bank B for pengene den dagen. Eller for å si det på en annen måte, hvis man starter opp en konto den tiende i måneden, får man da renter for den dagen, eller først for den ellevte? Og når man tar ut pengene, får man da renter for den dagen man tar ut?

Håper dette ikke ble for forvirrende ;) noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Guuest2
Et spørsmål: Hvis man overfører penger fra bank A til bank B den tiende i måneden. Får man da renter fra bank A eller bank B for pengene den dagen. Eller for å si det på en annen måte, hvis man starter opp en konto den tiende i måneden, får man da renter for den dagen, eller først for den ellevte? Og når man tar ut pengene, får man da renter for den dagen man tar ut?

Håper dette ikke ble for forvirrende ;) noen som vet?

Jo det ble det, svært forvirrende. Umulig å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...