Gå til innhold

Hei jeg har gått på en smell å handlet på salg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er nedkomst stønad? Har sosialhhjelp fra nav og handlet fra de pengene heletiden, kunne de dekke klær osv?

Han snuser for ca 3000 i mnd men nekter å slutte.. han forteller ikke sin inntekt til meg, men han er butikkmedarbeider

Anonymkode: 57cb2...517

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

5000 i mnd inkl barnebidrag + bostøtte og dekt strøm. 5000 er til mat og andre regninger. Bor ikke med barnefar men vil ikke kreve barnebidrag av han. Kan si at han må ut med litt penger til utstyr om han klarer det da. Familien min sliter selv økonomisk så ønsker ikke å fortelle noe til dem. Barnefar bidrar ikke med 1 kr. Vi er sammen men ikke samboere.

Anonymkode: 57cb2...517

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei egentlig ikke. Han har aldri kjøpt noe til babyen vår. Kun jeg så da har jeg måtte brukt klarna en del men aldri handlet for så mye som nå.. så det på samlet gjeld hos klarna at det ble så dyrt... takk :)

Anonymkode: 57cb2...517


Men kjære vakre vene menneske - dette er jo ikke greit i det hele tatt.....!!

Kjæresten din er far til barnet, men betaler ikke en krone for det....? Du blir utnytta og snytt her. Du får opp hans barn helt gratis og vederlagsfritt for ham. 

Det er IKKE greit, at han lar deg og barnet overleve på snau sosialstønad - mens hans selv ikke bidrar med en dritt og SNUSER OPP store beløp hver måned. 

Du må manne deg opp her, og ha en seriøs alvorsprat med denne noksakten, som lar ungens behov gå for lut og kaldt vann. Det er så mye som er HELT FEIL her - som ikke handler om at du har handla over måte. Det var jo dumt, men ingen stor krise - det fikser du med nedbetalingplan hos Klarna.

MEN - økonomien din er jo helt krise, først og fremst fordi du lar deg utnytte av barnefaren. Du må virkelig ta inn over deg, at kjæresten din lar deg forsørge og fø opp barnet hans helt gratis. Du blir utnytta. Har du tenkt på, at for han er dette en lykkesituasjon....? Ved å være kjæresten din og holde deg varm, så slipper han helt unna å betale barnebidrag. Jeg kjenner jo ikke deg og dere - men en som prioriterer 3000 kr til snus over å bidra til ungen sin, mistenker jeg nettopp kan være så kynisk, dessverre 😕

 

Anonymkode: 0c94f...296

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt der også tidligere men utrolig dårlig erfaring. Hull og flekker som ikke blir opplyst, loete og dritt... alt jeg har handlet på finn har vært dårlig.. tilogmed ting til bunaden 😕 tapt masse penger der. Så er det ofte salg på nettet som er like "billig" som folk selger bruktklær på finn. Enklere å handle på nett pga klarna også.. men skal se om jeg kan få nødhjelp av nav. Problemet da er at barnevernet blir kontaktet når man tar ut nødhjelp mer en 1 gang :(

Anonymkode: 57cb2...517


Du får ikke nødhjelp for å dekke gjeld, beklager, men sånn funker det ikke. Det du evt. kan få nå, er et lån for å dekke gjelda. Men da kan det være like greit å fikse det selv, ved å ordne nedbetalingsplan hos Klarna.

Siden du og barnefar ikke bor sammen, så skal du ha krav på en ekstra barnetrygd, får du dette? Siden du er aleneforsørger.

Går du på sosialstønad, så kan du nok søke om litt ekstra hjelp til ekstra store utgifter - men  - du må søke i forkant. De vil også kreve at barnefaren betaler bidrag, at du krever ham for det. Naturlig nok - det er ikke meninga at NAV skal dekke opp utgifter for barna til foreldre som er i fast jobb osv, men ikke gidder å fø på ungene sine. 

Har du lest inne hos NAV angående stønads og støtteordninger for aleneforeldre? Kan være du kvalifiserer for overgangsstønd f.eks. Les her, på samlesiden til NAV. og har du hatt møte hos NAV og snakket gjennom din situasjon nå, med baby og dine rettigheter, muligheter framover?

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/oversikt-over-stønader-til-enslig-mor-eller-far--1038

Anonymkode: 0c94f...296

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg vet ikke. Fikk du ca 16000,- til klær og utstyr (som ab ad1 over her nevner) kort tid etter fødselen?

Anonymkode: de85c...3be

Nei har kun fått 4000 i mnd + barnetrygd, så 5000 samlet men får dekt husleie og strøm

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ingen venner i det hele tatt? Eller har du venner i en annen by  (der du bodde før)?

Anonymkode: de85c...3be

Ingen i det heletatt. Har jo kjæreste da men han er så kald og ser sjeldent til oss. 2-3 ganger i uken, mest for å hjelpe til å handle men så rett hjem igjen, så bor han 20 min unna oss med bil. Prøvd å reist litt på helsestasjon å snakket med mammaer der men jeg tror det er noe med meg. Jeg har ingen sans for humor. Kan jo si at jeg bor i Vestfold, så om noen kjenner til området vet dere at noen steder kan det være stoor avstand fra hus til hus.. desverre bor jeg på et sånt sted.. 

Anonymkode: 57cb2...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, vintage skrev:

Det er han ikke hvis hun mottar sosialstønad fra NAV. Det aller første de ville tatt tak i, var såklart barnebidrag fra far. 

Nei vi var samboere første måneden da babyen kom, har ikke sagt i fra om at han flyttet, jeg tror ikke man kan få barnebidrag om man er kjæreste med barnets far?

Anonymkode: 57cb2...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vi var samboere første måneden da babyen kom, har ikke sagt i fra om at han flyttet, jeg tror ikke man kan få barnebidrag om man er kjæreste med barnets far?

Anonymkode: 57cb2...517

Jeg vet ikke om man kan få barnebidrag  om man er kjæreste med barnefar. Men han oppfører seg ikke som en god kjæreste da... Flyttet han til egen leillighet eller hjem til sine foreldre el.l.? Har han penger å bruke på leillighet og snus, men han ønsker ikke å forsørge sitt eget barn??

Anonymkode: de85c...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnet kontakt med sine besteforeldre på din side og på barnefars side?

Anonymkode: de85c...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vi var samboere første måneden da babyen kom, har ikke sagt i fra om at han flyttet, jeg tror ikke man kan få barnebidrag om man er kjæreste med barnets far?

Anonymkode: 57cb2...517

Du skrev jo tidligere i tråden at du mottar bidrag?

Anonymkode: de85c...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

5000 i mnd inkl barnebidrag + bostøtte og dekt strøm. 5000 er til mat og andre regninger. Bor ikke med barnefar men vil ikke kreve barnebidrag av han. Kan si at han må ut med litt penger til utstyr om han klarer det da. Familien min sliter selv økonomisk så ønsker ikke å fortelle noe til dem. Barnefar bidrar ikke med 1 kr. Vi er sammen men ikke samboere.

Anonymkode: 57cb2...517

 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om man kan få barnebidrag  om man er kjæreste med barnefar. Men han oppfører seg ikke som en god kjæreste da... Flyttet han til egen leillighet eller hjem til sine foreldre el.l.? Har han penger å bruke på leillighet og snus, men han ønsker ikke å forsørge sitt eget barn??

Anonymkode: de85c...3be

? Hvorfor gjør du det ikke slutt med han, når han bare utnytter deg? Krev bidrag fra han. Har du og barnet kontakt med din familie? Bor de langt unna? Treffes dere jevnlig? Kan det være bedre for deg og barnet å bo nære din familie?

Anonymkode: de85c...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vi var samboere første måneden da babyen kom, har ikke sagt i fra om at han flyttet, jeg tror ikke man kan få barnebidrag om man er kjæreste med barnets far?

Anonymkode: 57cb2...517

  9 timer siden, AnonymBruker skrev:

5000 i mnd inkl barnebidrag + bostøtte og dekt strøm. 5000 er til mat og andre regninger. Bor ikke med barnefar men vil ikke kreve barnebidrag av han. Kan si at han må ut med litt penger til utstyr om han klarer det da. Familien min sliter selv økonomisk så ønsker ikke å fortelle noe til dem. Barnefar bidrar ikke med 1 kr. Vi er sammen men ikke samboere.

Anonymkode: 57cb2...517

 

? Hvem betaler dette barnebidraget som du får?

OG Hvorfor gjør du det ikke slutt med han, når han bare utnytter deg? Krev bidrag fra han. Har du og barnet kontakt med din familie? Bor de langt unna? Treffes dere jevnlig? Kan det være bedre for deg og barnet å bo nære din familie?

 

Anonymkode: de85c...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du planer om utdanning eller jobb for deg selv og barnehageplass til barnet i løpet av året som kommer?
Vil det være lurt å flytte, eller er det muligheter for deg innen utdanning og jobb der dere bor nå?

Anonymkode: de85c...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange erfarer også å få nye venner gjennom utdanning og arbeid.

Anonymkode: de85c...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei har kun fått 4000 i mnd + barnetrygd, så 5000 samlet men får dekt husleie og strøm

Ingen i det heletatt. Har jo kjæreste da men han er så kald og ser sjeldent til oss. 2-3 ganger i uken, mest for å hjelpe til å handle men så rett hjem igjen, så bor han 20 min unna oss med bil. Prøvd å reist litt på helsestasjon å snakket med mammaer der men jeg tror det er noe med meg. Jeg har ingen sans for humor. Kan jo si at jeg bor i Vestfold, så om noen kjenner til området vet dere at noen steder kan det være stoor avstand fra hus til hus.. desverre bor jeg på et sånt sted.. 

Anonymkode: 57cb2...517

Dette er ikke et godt kjæresteforhold. 

Dette er hans hjemkommune? Bor dine foreldre langt unna? Kan du tenke deg å flytte for å få et bedre liv inkl mer sosial kontakt med familie og andre?

 

Anonymkode: de85c...3be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, tabben din er grei. Du dreit deg ut, men det er ikke verdens ende. Det som begynner å nærme seg verdens ende er jo det faktum at barnefar ikke bidrar med en dritt til barnet sitt, og du lar han slippe unna med det? Det er jo helt bak mål. Her må du tenke på babyen din og ikke tenke så mye på den kjæresten din som bruker 3000 (!!!)kr på SNUS i mnd. Har han råd til det så har han fader meg råd til å betale mat og klær til babyen sin. Her må du ta ansvar! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:


Du får ikke nødhjelp for å dekke gjeld, beklager, men sånn funker det ikke. Det du evt. kan få nå, er et lån for å dekke gjelda. Men da kan det være like greit å fikse det selv, ved å ordne nedbetalingsplan hos Klarna.

Siden du og barnefar ikke bor sammen, så skal du ha krav på en ekstra barnetrygd, får du dette? Siden du er aleneforsørger.

Går du på sosialstønad, så kan du nok søke om litt ekstra hjelp til ekstra store utgifter - men  - du må søke i forkant. De vil også kreve at barnefaren betaler bidrag, at du krever ham for det. Naturlig nok - det er ikke meninga at NAV skal dekke opp utgifter for barna til foreldre som er i fast jobb osv, men ikke gidder å fø på ungene sine. 

Har du lest inne hos NAV angående stønads og støtteordninger for aleneforeldre? Kan være du kvalifiserer for overgangsstønd f.eks. Les her, på samlesiden til NAV. og har du hatt møte hos NAV og snakket gjennom din situasjon nå, med baby og dine rettigheter, muligheter framover?


https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/oversikt-over-stønader-til-enslig-mor-eller-far--1038

Anonymkode: 0c94f...296

Dette er viktig!

Anonymkode: de85c...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei har kun fått 4000 i mnd + barnetrygd, så 5000 samlet men får dekt husleie og strøm

Ingen i det heletatt. Har jo kjæreste da men han er så kald og ser sjeldent til oss. 2-3 ganger i uken, mest for å hjelpe til å handle men så rett hjem igjen, så bor han 20 min unna oss med bil. Prøvd å reist litt på helsestasjon å snakket med mammaer der men jeg tror det er noe med meg. Jeg har ingen sans for humor. Kan jo si at jeg bor i Vestfold, så om noen kjenner til området vet dere at noen steder kan det være stoor avstand fra hus til hus.. desverre bor jeg på et sånt sted.. 

Anonymkode: 57cb2...517

Svarstad ? ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er jo ikke problemet ditt denne smellen, men hele din situasjon, både økonomisk, følelsesmessig, praktisk, og mentalt. Du kan da på ingen måte ta deg av et barn alene slik som du beskriver det og deg selv? Skaff deg (og barnet) kompetent hjelp! Begynn på helsestasjonen og NAV.

Disse 12 000,- er jo et symptom på en veldig gal situasjon barnet og du er i (også økonomisk). Du må få hjelp til å forstå hva barnet virkelig trenger nå og framover, (det er IKKE leker du ikke har råd til), og hva du trenger og må gjøre for å bedre din livvsituasjon. Om noen hadde gitt deg 12 000,- til å betale disse regningene, ville alt vært like ille uansett.

Anonymkode: a963f...ca5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg få 60 000?? Når kan jeg få det? har ikke blitt fortalt det av nav hvertfall så tror ikke jeg har krav på det da

Anonymkode: 57cb2...517

Alle har krav på det

Anonymkode: 1d406...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenk at folk tror på dette her.

Anonymkode: 48564...1ae


Nei, det er det som er så vanskelig, med tråder som dette - at nesten helt sikker på at det er bare tull. Men, så er det også folk som virkelig er så tafatte (unnskyld TS, om du virkelig skulle være virkelig) der ute, og ikke makter å ta tak i ting selv og trenger et spark bak. Så sitter her og teller på knappene om skal orke å skrive et seriøst svart til eller ei - siden jeg også får veldig følelsen av at dette må være tull.

Men TS - om du nå virkelig er virkelig, så er det kanskje en ting å ta inn over seg? At de valgene du gjør, og slik du fremstår i tråden her, så kunne du like gjerne vært et troll? Så usannsynlig høres det hele ut.

Du bor (visstnok) langt inni en skog, uten kontakt med hverken venner eller familie, ikke barselgruppe engang. Har ikke lappen, eller andre transport muligheter? Eneste voksenkontakten er denne eksen som kommer innom et par ganger i uka for å kjøre deg på butikken. Og ja, jeg sier eks - fordi det du beskriver er på ingen måte noe kjæresteforhold. Han holder deg akkurat varm nok til at du ikke krever han for barnebidrag, så du som lever på sosialstønad blir stående med hele utgiften for hans barn.

Ser du ikke hvor jævla råttent det er mot deg og den lille....? Du er nok avhengig av ham, for å få handla. Hvordan skal du ordne deg, om han ikke gidder det heller mer....? Du kan jo ikke belage deg på å bo et sted hvor du er avhengig av andre for transport, med en liten baby.

Og selvfølgelig skal du melde fra til NAV at du ikke er samboer mer, og i praksis er enslig forsørger. Det kan påvirke størrelsen på bostøtte og sosialstønad for din del. Og det kan utløse en del andre rettigheter og hjelpetiltak, som f.eks overgangsstønad. En ekstra barnetrygd ol.

Har du noen planer framover? Hvordan skal du ordne livet for deg og barnet, etterhvert som det vokser til? At denne eksen er snill og hjelper deg å handle, gjør jo at han holder deg på gress. Og hindrer deg i å ta tak i livet ditt og ting som må fikses.

Anonymkode: 0c94f...296

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...