Gå til innhold

Er "rart" et annet ord for godteri/snop?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor kommer det ordet fra, det står ikke i ordboka? Hvilken dialekt bruker dette ordet?

Anonymkode: 6db5c...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hvilke ordbøker du har sett i. Dette er er et helt vanlig ord. Oppslagsordet er "rar, -t". Jeg har aldri hørt rart bli brukt om godteri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mystic woman skrev:

Jeg forstår ikke hvilke ordbøker du har sett i. Dette er er et helt vanlig ord. Oppslagsordet er "rar, -t". Jeg har aldri hørt rart bli brukt om godteri.

Jeg skrev feil, det står så klart i ordboka men jeg finner ikke definisjonen at det skal bety det samme som godteri.

Anonymkode: 6db5c...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor og hvem jeg har det fra, men når jeg var liten husker jeg noen som brukte ordet rart om godteri. Er i slutten av tredveåra nå :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mystic woman skrev:

Hvordan kom du til dette egentlig? Har du hørt noen bruke det om godteri?

Ja her:

det var noen andre som lurte på det samme (jeg er ikke den personen i den andre tråden) så jeg startet en ny tråd for å ikke avspore. Det høres helt merkelig ut å si "rart" der jeg sier godteri. Aldri hørt det før.

Anonymkode: 6db5c...600

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Prague skrev:

Jeg vet ikke hvor og hvem jeg har det fra, men når jeg var liten husker jeg noen som brukte ordet rart om godteri. Er i slutten av tredveåra nå :) 

Så rart 😛

Var det en gammel person som sa det?

Anonymkode: 6db5c...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel (født 1972) pleide å si vi skulle få noe rart om godtesnop. Sandefjordsfolk.

Anonymkode: 8abdd...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så rart 😛

Var det en gammel person som sa det?

Anonymkode: 6db5c...600

Høres litt rart ut nå ja, hehe. Er så lenge siden jeg har hørt det brukt. Var en eldre person ja :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene brukte det ordet om godteri den gangen jeg var lita, husker jeg. Foreldrene i familien var omtrent på mine foreldres alder, dvs. at de er vel rundt 70 et sted nå. 

Vi snakker om det sentrale Østlandet på 80-tallet. 

Anonymkode: 3e110...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer det ordet fra, det står ikke i ordboka? Hvilken dialekt bruker dette ordet?

Anonymkode: 6db5c...600

Husker mormor pleide å bruke det ordet hvert fall ❤

Anonymkode: cb109...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har hørt det, men det har ikke vært vanlig å si der jeg kommer fra. Jeg er fra Aust-Agder. 

Rart om godteri fikk meg til å tenke på sangen "Tre søte småbarn" I et av versene heter det "Far hadde lovet han noe rart,  derfor han tenker: han kommer snart." Kan rart her bety noe godt? Teksten er forøvrig skrevet av Caroline Schytte Jensen som var mor til forfatteren Gabriel Scott. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Min bestemor på 80 år fra Oslo sier det. Ungene mine skjønte ikke hva det var i starten 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor, som opprinnelig var fra Østfold, men bodde mesteparten av sitt liv i Oslo, pleide også å bruke ordet «rart» om godteri da jeg var barn på 80- og 90-tallet. (Nå er hun dessverre død :) )

Jeg hadde faktisk helt glemt at hun sa det, så det var litt koselig å bli minnet på det gjennom denne tråden!

Anonymkode: 604ce...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Farmor sier det. Vi er fra Akershus. Vet ikke om noen andre som bruker det ordet..

Anonymkode: 834fa...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hørte det ofte før i Østfold. Og det er et annet ord for smågodt. Da det jo er mye "rart" i en smågodt pose.

Anonymkode: e8d51...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...