Gå til innhold

Håndvask vs antibac


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er verst for huden? Hendene mine tåler så lite og huden tar så fort skade av hyppig håndvask, og jeg har lurt på om det ville vært bedre å i noen av tilfellene bruke håndsprit i stedet. Hva er mest ødeleggende for huden?

Anonymkode: 467a5...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håndvask er verre hvis man må vaske hender 40 g pr dag slik man måtte ha gjort i helsevesenet.  Hjemme vil nok sprit være mer skånsomt.  Det er begrenset hvor ofte man må vaske hendene hjemme i sitt eget hus.  Jeg gjør det bare etter dobesøk og før jeg lager mat og hvis jeg har griset med noe selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme kan man benytte seg av håndvask. I helsevesenet bruker vi håndsprit når hendene er tørre fordi det dreper flere bakterier og fordi man ville fått svært tørre hender om man skulle vasket seg i 40 sek med vann og såpe hver gang man gikk inn og ut av pasientrom og flere ganger før ulike prosedyrer. 

Anonymkode: 99bde...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er verst for huden? Hendene mine tåler så lite og huden tar så fort skade av hyppig håndvask, og jeg har lurt på om det ville vært bedre å i noen av tilfellene bruke håndsprit i stedet. Hva er mest ødeleggende for huden?

Anonymkode: 467a5...3a5

Håmdsprit kan aldri erstatte håndvask. 

I påske florerte det med magevirus på turistforeningens hytter i fjellheimen. Ingen tenkte på at håndsprit ikke tar knekken på mageviruset som da herjet, før noen kloke hoder kom på banen. Jeg tenker mitt, men sier ingenting, når folk spriter fingrene sine før de skal spise ute i Norge, fordi de ikke vil bli dårlig i magen. At maten i tillegg kan inneholde ting de blir dårlig i magen av tenker de ikke på. 

Når man ikke har tid til å vaske hendene så spriter man innimellom. 

Når du har ømtålig hus så er det mer enn viktig at du smører deg etter hver håndvask med feite spesialkremer av typen Avene Cicalfate, Locobase Repair ol. 

Håndsrit lukter også mye. På sikt vil nok personer som blir eksponert for håndsprit i jobbsammenheng pådra seg allergier ol. På lik linje med rengjøringsperaonale sine reaksjoner på rengjøringssprayer og frisørers kjemikalier m.m. 

Anonymkode: 24ff3...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Håmdsprit kan aldri erstatte håndvask. 

I påske florerte det med magevirus på turistforeningens hytter i fjellheimen. Ingen tenkte på at håndsprit ikke tar knekken på mageviruset som da herjet, før noen kloke hoder kom på banen. Jeg tenker mitt, men sier ingenting, når folk spriter fingrene sine før de skal spise ute i Norge, fordi de ikke vil bli dårlig i magen. At maten i tillegg kan inneholde ting de blir dårlig i magen av tenker de ikke på. 

Når man ikke har tid til å vaske hendene så spriter man innimellom. 

Når du har ømtålig hus så er det mer enn viktig at du smører deg etter hver håndvask med feite spesialkremer av typen Avene Cicalfate, Locobase Repair ol. 

Håndsrit lukter også mye. På sikt vil nok personer som blir eksponert for håndsprit i jobbsammenheng pådra seg allergier ol. På lik linje med rengjøringsperaonale sine reaksjoner på rengjøringssprayer og frisørers kjemikalier m.m. 

Anonymkode: 24ff3...b8c

Håndsprit er faktisk mer bakteriedrepende enn håndvask hvis man er tørr på hendene. For norovirus og chlostridium difficile brukes det både håndvask og spriting. Jeg jobber på infeksjon og kan derfor si jeg har ganske god koll på det her. 

Anonymkode: 99bde...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde håndsprit uttørket med enn håndsåpe og vask. Kommer an på type såpe. Jeg ville valgt såpe og vasking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke egentlig svar på spørsmålet, men et par tips:

- Skaff en god håndsåpe du kan ha hjemme som ikke tørker ut huden

- Bruk av engangshansker kan redusere behovet for håndvask

- Smør hendene med en god, fet krem etter vask

- Beskytt hendene mot kulde med votter eller hansker

Anonymkode: f389a...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håmdsprit kan aldri erstatte håndvask. 

I påske florerte det med magevirus på turistforeningens hytter i fjellheimen. Ingen tenkte på at håndsprit ikke tar knekken på mageviruset som da herjet, før noen kloke hoder kom på banen. Jeg tenker mitt, men sier ingenting, når folk spriter fingrene sine før de skal spise ute i Norge, fordi de ikke vil bli dårlig i magen. At maten i tillegg kan inneholde ting de blir dårlig i magen av tenker de ikke på. 

Når man ikke har tid til å vaske hendene så spriter man innimellom. 

Når du har ømtålig hus så er det mer enn viktig at du smører deg etter hver håndvask med feite spesialkremer av typen Avene Cicalfate, Locobase Repair ol. 

Håndsrit lukter også mye. På sikt vil nok personer som blir eksponert for håndsprit i jobbsammenheng pådra seg allergier ol. På lik linje med rengjøringsperaonale sine reaksjoner på rengjøringssprayer og frisørers kjemikalier m.m. 

Anonymkode: 24ff3...b8c

Det gjelder jo ikke vanlig omgangssyke, med mindre det er norovirus da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke egentlig svar på spørsmålet, men et par tips:

- Skaff en god håndsåpe du kan ha hjemme som ikke tørker ut huden

- Bruk av engangshansker kan redusere behovet for håndvask

- Smør hendene med en god, fet krem etter vask

- Beskytt hendene mot kulde med votter eller hansker

Anonymkode: f389a...0ff

Vet du om en håndsåpe?🙂 alt jeg har prøvd til nå er uttørkende uansett 😣

Anonymkode: 467a5...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Peonjenta skrev:

Håndvask er verre hvis man må vaske hender 40 g pr dag slik man måtte ha gjort i helsevesenet.  Hjemme vil nok sprit være mer skånsomt.  Det er begrenset hvor ofte man må vaske hendene hjemme i sitt eget hus.  Jeg gjør det bare etter dobesøk og før jeg lager mat og hvis jeg har griset med noe selvsagt. 

40 ganger per dag er en stor underdrivelse av håndvask per dag i helsevesenet. 

Anonymkode: 63f42...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om en håndsåpe?🙂 alt jeg har prøvd til nå er uttørkende uansett 😣

Anonymkode: 467a5...3a5

Prøv en babysåpe isteden for vanlig håndsåpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

40 ganger per dag er en stor underdrivelse av håndvask per dag i helsevesenet. 

Anonymkode: 63f42...919

Det kommer helt an på hvor og hvordan man jobber.  Jeg er mye inne hos en og samme bruker/pasient.  Da er ikke behovet for å sprite hender like stort som når jeg jobber med 12 pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

 

 

Det kommer helt an på hvor og hvordan man jobber.  Jeg er mye inne hos en og samme bruker/pasient.  Da er ikke behovet for å sprite hender like stort som når jeg jobber med 12 pasienter.

Joda, men flertallet av jobber i helsevesenet omhandler flere pasienter, og mye frem og tilbake mellom rom. 

Anonymkode: 63f42...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk en god håndkrem. 
Jeg har alltid slitt noe med huden, spesielt på vinter, og da jeg byttet jobb hvor det ble hyppigere håndvask og spriting, så var hendene helt ødelagt. Så oppdaget jeg La Roche-posay sin Cicaplast håndkrem. Den har reddet hverdagene mine, gikk fra å ha blødende sprekker i huden til myke fine hender... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du om en håndsåpe?🙂 alt jeg har prøvd til nå er uttørkende uansett 😣

Anonymkode: 467a5...3a5

Jeg har dessverre ingen gode tips, så jeg håper kanskje noen andre har. Jeg skulle selv gjerne hatt en mindre uttørkende såpe til vinteren.

Anonymkode: f389a...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...