Gå til innhold

Varsle barnevern?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres absolutt ikke optimalt ut, men barnevernet tar ikke tak i saker der ting «ikke er optimalt». Aner du hvor lite ressurser bv faktisk har, i forhold til hvilken jobb de må utføre? Hjem med alvorlig omsorgssvikt er utrolig krevende, og det er maange slike hjem. Her har du er barn som definitivt kunne hatt det bedre, men det er ikke alvorlig nok til at bv skal bruke ressurser på det. Anbefaler deg å heller stikke innom ig hente gutten når det er party på gang. Kanskje det får foreldrene til å forstå at det de gjør blir reagert på

Anonymkode: f5663...45d

Nå er det opp til barnevernet å avgjøre hvor alvorlig det er, ikke deg!

Anonymkode: 820b2...b5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, AnonymBruker said:

Her får barnevernet gjort svært lite. Dette er ikke et barn som lider under a l v o r l i g omsorgssvikt. Jeg tror ikke folk her inne skjønner hva barnevernet jobber med. Dette er ikke optimalt - men det er vanvittig mange barn i Norge som ikke har det opptimalt. Det betyr IKKE at det er barnevern. 

Jeg leser at noen skriver: «ingen barn skal leve slik». Etter over tyve år i barnevernet tenker jeg at det er et utrolig naivt utsagn! 

 

Anonymkode: b2f0f...62e

....Ok?

Hvis du jobber i barnevernet ville du vel heller at det skal meldes slik at familien kan undersøkes? Etter "tyve år" i barnevernet har du ikke lært at det kan være mer enn det vi ser? Det kan være mer enn hva det meldes om?

Folk og deres falske jobbtitler som kommer inn i tråder og skal backe opp sine bastante meninger. Og om det du sier er sant, du har den erfaringen, er det ikke rart at barnevernet sliter.

Anonymkode: ffc63...ac8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt barnevernsvakten og hørt med dem. Det er ikke skummelt å ringe dem, du behøver ikke å fortelle hva du heter. Du legger saken frem for dem og hører hva de har å si om den. Jeg har selv ringt dem to ganger, en gang fortalte de meg at jeg skulle melde det inn ( jeg hadde bare fått med meg en liten del av historien til den familien, men det endte opp med øyeblikkelig omsorgsovertakelse. Vold. Jeg meldte om andre ting, jeg visste ikke om volden.), en annen gang mente de at det ikke var nødvendig å melde inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange melder saker inn som ikke har noe hos barnevernet å gjøre.Så de som virkelig trenger hjelpen får den gjerne ikke. Her meldte noen oss inn med renspikka løgn.Og ødela hele familien. Tenk dere om før dere gjør noe sånt mot andre. 

Barn skal ha det bra. Barn skal ikke vokse opp med alkohol. 

Dette høres ikke greit ut. Og ville snakket med helsesøster på skolen evt lærere om det ikke går ann å snakke med foreldrene. Ingenting virker konktakt barnevernet. 

 

Anonymkode: b5fdf...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her får barnevernet gjort svært lite. Dette er ikke et barn som lider under a l v o r l i g omsorgssvikt. Jeg tror ikke folk her inne skjønner hva barnevernet jobber med. Dette er ikke optimalt - men det er vanvittig mange barn i Norge som ikke har det opptimalt. Det betyr IKKE at det er barnevern. 

Jeg leser at noen skriver: «ingen barn skal leve slik». Etter over tyve år i barnevernet tenker jeg at det er et utrolig naivt utsagn! 

 

Anonymkode: b2f0f...62e

Vi ble meldt av nær familie som ikke er tilstede i hverdagen.Denne personen løy som bare det.Helt sjokka ble vi.Det ødela desverre familien vår.Og endte med skilsmisse. De skal på skolen flere ganger,samtaler med barna og med oss voksne og hjem til oss. Utrolig tungt. Og de som ikle har vært i det forstår nok ikke all smerten man blir påført av å bli meldt falskt. Vokste selv opp og burde fått hjelp. Men der skjedde det ingenting..

Alle barn har rett på ett godt hjem. Men altfor mange melder inn i hytt og pine uten å tenke på familiene og hva de går igjennom.

Anonymkode: b5fdf...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble meldt av nær familie som ikke er tilstede i hverdagen.Denne personen løy som bare det.Helt sjokka ble vi.Det ødela desverre familien vår.Og endte med skilsmisse. De skal på skolen flere ganger,samtaler med barna og med oss voksne og hjem til oss. Utrolig tungt. Og de som ikle har vært i det forstår nok ikke all smerten man blir påført av å bli meldt falskt. Vokste selv opp og burde fått hjelp. Men der skjedde det ingenting..

Alle barn har rett på ett godt hjem. Men altfor mange melder inn i hytt og pine uten å tenke på familiene og hva de går igjennom.

Anonymkode: b5fdf...6ed

Jeg blir rett og slett litt trist av at du som angivelig jobber i bv går ut på denne måten og påstår 1) bvtj får ikke gjort noe her 2) ikke alvorlig omsorgssvikt, ergo ikke sak for bvtj 3) viser til at folk ikke forstår hva bvtj jobber med. 

Ved bekymring har man plikt til å melde.

Grad av omsorgssvikt avdekkes først i en evt undersøkelse og uansett så jobber bvtj primært forebyggende for å unngå alvorlig omsorgssvikt.

Bvtj har såvisst forebyggende hjelpetiltak og kan selvsagt gjøre noe dersom det anses nødvendig.

Og til deg som fikk tilværelsen ødelagt: utrolig trist med løgner

Anonymkode: d1591...024

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg blir rett og slett litt trist av at du som angivelig jobber i bv går ut på denne måten og påstår 1) bvtj får ikke gjort noe her 2) ikke alvorlig omsorgssvikt, ergo ikke sak for bvtj 3) viser til at folk ikke forstår hva bvtj jobber med. 

Ved bekymring har man plikt til å melde.

Grad av omsorgssvikt avdekkes først i en evt undersøkelse og uansett så jobber bvtj primært forebyggende for å unngå alvorlig omsorgssvikt.

Bvtj har såvisst forebyggende hjelpetiltak og kan selvsagt gjøre noe dersom det anses nødvendig.

Og til deg som fikk tilværelsen ødelagt: utrolig trist med løgner

Anonymkode: d1591...024

Her datt visst den du siterte bort, altså fra vedkommende i bvtj

Anonymkode: d1591...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke ille nok nei! Ta det heller opp med dem fremfor å varsle barnevernet over lav sko! Hadde du likt det hvis noen gjorde det mot deg?

 

Anonymkode: cf495...a9d

Som en annen skriver er det ikke bare omsorgsovertakelses-materiale som bør meldes. Er man bekymret for et barn så melder man til barnevernet. 

Det er ikke hvermannsens oppgave å veilede foreldre. Det er faktisk barnevernets jobb å avgjøre om det er grunn til bekymring og eventuelle tiltak. 

Personlig (har ikke utdanning/erfaring med å jobbe med barn) mener jeg det er sterk grunn til bekymring hvis det som framkommer i hovedinnlegget stemmer, noe jeg forøvrig regner med stemmer. Jeg ville ikke tatt fem øre for å melde en slik sak til barnevernet. Og pga av all propaganda som spres om barnevernet ville jeg av hensyn til megselv meldt fra anonymt. Ikke pga feighet, men for å slippe hets og sjikane fra diverse foreldre som ikke skjønner hvorfor vi har et barnevern i Norge.

Anonymkode: 29c64...c39

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt og uten tvil bør du anmelde. Dette er mer en nok. De fleste er alt for tilbakeholdne med å anmelde og for livredde til å gjøre det. Det er tross bv som skal gjøre en vurdering og finne ut om det er omsorgssvikt eller ei. Ikke oss naboer. Det er godt det finnes edle folk som deg som bryr deg og du kan redde et barn fra mye elendighet og traumer ved å anmelde. 

Det høres ut som mor ser at noe er galt men ikke klarer å se at hun selv er skyld i det. Hennes ide om å gi barnet sovetabletter er rett og slett uhyrlig, og kan lett føre til overdosering, leverskader eller død for dette barnet. I og med at mor og far ikke høres ut som de er blandt de mest kunnskapsrike når det konmer til å oppdra barn tviler jeg på om hun vet at man ikke selvmedisinerer barna sine med reseptbelagte tabletter. Dette med utallige fester, fyll og feststøy er ikke gode oppvekstvilkår og det er at barnet lider. Foreldre trenger veiledning og opplæring men flrst og fremst må barnet vernes og beskyttes. Jeg ville ringt eller skrevet til bv med temmelig detaljert info om antall fester pr uke og hvordan dere som naboer opplever barnet. En anmeldelse med navn står langt sterkere enn en anonym anmeldelse men jeg respekterer ønsket om å være anonym. 

Jeg er en voksen som ønsker at da jeg var barn så ble mine foreldre anmeldt til barnevernet, det hadde spart meg for mye traumer, så da jeg ble 18 meldte jeg dem selv til barnevernet for omsorgssvikt ovenfor mine mye yngre søsken. Så vær så snill å anmeld asap så vi unngår å lese overskrifter i Dagbladet om 11 åring døde etter at mor gav ham sovetabletter. 😔 Lykke til - du er en engel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt omsorgssvikt, og bør meldes! Blir helt matt av å lese om alle som mener at dette ikke er alvorlig nok til å meldes! 

Ring eventuelt anonymt til barnevernet først, og fortell dem om situasjonen før du melder. Noen ganger er det greit å få bekreftet at det faktisk er noe å melde, og her er jeg ikke i tvil om at barnevernet kommer til å be deg om å sende bekymringsmelding.

Kjempeflott at dere bryr dere og er der for denne gutten!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, veronicalake skrev:

Dette er absolutt omsorgssvikt, og bør meldes! Blir helt matt av å lese om alle som mener at dette ikke er alvorlig nok til å meldes! 

Ring eventuelt anonymt til barnevernet først, og fortell dem om situasjonen før du melder. Noen ganger er det greit å få bekreftet at det faktisk er noe å melde, og her er jeg ikke i tvil om at barnevernet kommer til å be deg om å sende bekymringsmelding.

Kjempeflott at dere bryr dere og er der for denne gutten!

Jeg er helt enig med deg. Kjære TS, dette må du melde! Så flott at dere tar dere av denne gutten, det er så viktig for han! 

Som samarbeidspartner til BV og stadig på tverrfaglige møter er jeg sjokkert over at påståtte BV ansatte påstår at dette ikke er alvorlig nok. Det er det! Takk for at du bryr deg! 

Anonymkode: 99646...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Har tatt det opp med dem, og familien blir diskutert i "nabolaget". Har tenkt på saken en lang stund, og varsler ikke over en lav sko. Også derfor jeg spør om innspill her. Jeg ville selv ikke likt om mitt barn slet i økende grad psykisk og  var tilstede på voksenfester med alkohol 3-4 ganger hver uke. Ofte er han i seng ved 2-3 tiden selv om det er skole dagen etter. 

TS

Anonymkode: 75958...014

Mener du virkelig at foreldrene fester 3-4 ganger i uka og lar ungen legge seg 2-3 så er jo det selvfølgelig ille. Hvordan klarer de å stå opp å gå på jobb🙈 Jeg vet ikke helt hva jeg ville ha gjort egentlig. Bv tar jo så fullstendig av i mange tilfeller at det skremmer meg! Du ønsker jo bare at de skal våkne opp å se sønnen sin. Hva med et brev? Anonymt. Jeg forstår at du ikke vil miste kontakten m gutten.

Anonymkode: defe6...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eskalerte fort fra litt selskapeligheter og fest uten fyll til det rene kaos ser jeg.. i tillegg er det rart at du vet når barnet legger seg. I tillegg er det også andre barn tilstede på disse festene? Men familien fremstår som ressurssterk og oppegående? 

Her tror jeg vi snakker kulturkrasj og ikke bv sak.... 

Anonymkode: a4c39...a5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.9.2018 den 18.59, AnonymBruker skrev:

Er bekymret for barnet til en nær venninne. Han er 11 år. Vokser opp i en ressurssterk familie sett utenfra. Mor og far i jobb, har hus og ting på stell økonomisk. Mor har noen lettere psykiske plager. Far er lite emosjonelt og praktisk tilstede for barnet i det daglige. Foreldrene er glad i barnet, og alle fysiske behov blir godt dekket. 

Denne familien har et voldsomt høyt tempo på festfronten. Mor og far er ekstremt sosiale og rastløse av seg, og har gjester eller fester stort sett hver eneste helg og gjerne et par ganger midt i uken. Det er ofte flere barn tilstede, og barna går da for "lut og kaldt vann". Ofte får ikke 11 åringen lagt seg før seint på natt. De voksne drikker da, men ikke flatfyll eller utagering av noe slag. Opplever ikke at det i seg selv er voldsomme fester, men det blir mye. 

Jeg opplever også at foreldrene neglisjerer barnet sitt og dyrker egne interesser og behov. De gjør sjelden eller aldri noen familieaktiviteter slik vi er vant med. Mor forteller meg at barnet har begynt å slite i hverdagen. Han viser uro, søvnmangel (?), gråter mye, veldig labil.  Kan vise klengete adferd, både på foreldrene og andre. Ellers en fin og hjertevarm gutt som også klarer seg godt på skolen og har mange venner.

Mor har luftet tanken for meg om å gi barnet sovemedisin. Jeg har rådet til at foreldrene bør skjerme barnet mer og gi faste rutiner, men det skjer ikke. Behovet for å feste er større. 

Vi stiler ofte opp og passer barnet i helger. Han har sagt at han skulle ønske foreldrene var som oss, at de aldri gjør noe for hans skyld. Vi som familie tar ofte med barna på aktiviteter, turer, spiller og koser oss sammen både store og små. Selv om vi synes det er koselig at han trives hos oss, gjør det vondt å tenke på at han blir "sett" så lite hjemme. 

Jeg har tenkt på å varsle barnevern, men er usikker på om dette er "ille nok". Ved en undersøkelse vil barnevernet neppe finne grove kritikkverdige forhold, men kanskje kan de få seg en liten vekker om å prioritere annerledes. Samtidig  vil jeg i så fall måtte varsle anonymt, da jeg ikke ønsker å bli fratatt kontakten med barnet. Noe som garantert vil skje om foreldrene skjønner at det er jeg som varslet. Og da blir kanskje ikke henvendelsen tatt så alvorlig. 

Bør jeg varsle eller er det ikke barnets beste i dette tilfellet?

Anonymkode: 75958...014

Hadde meldt inn anonym bekymringsmelding med fokus om at barnet er emsojonelt ustabil, viser tegn til angst, søvnløshet, frykt og at det gråter mye.

At du er bekymret for barnets psyke da foreldrene er mer opptatt av fester og dyrke egne interesser enn å tilbringe tid sammen med barnet.

At deres løsning er å fikse søvnløsheten til barnet med å gi det sovemedisin når barnet helt klart ikke sover pga angst og frykt nettopp fordi foreldrene ikke er der for han.

Mor ha lette psykiske problemer og fester med alkohol hver helg og flere ganger i uka i eget hjem med barnet tilstede.

At du tror de kunne ha godt av et COS kurs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet ved neste fest, og si at det er barn til stede. De melder videre til barnevern etter at de har vært der.

Anonymkode: 4c489...56d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gi deg cred for å bry deg, og dine tanker virker veloverveide. Har selv varslet i en sak. Der ble det tatt grep, og i ettertid har det blitt åpenbart at det burde skjedd lenge før... en kan aldri vite. 

Snakk med bv, og så bestemmer du deg. Som andre skriver, bv driver med mye, bla veiledning. Og noen foreldre trenger en «vekker». 

Anonymkode: 5f6bf...4a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville absolutt ringt. Du har rådet foreldrene til å søke hjelp og endre livsførsel uten at det når fram. Gutten får alt for lite søvn pga festing og manglende rutiner og oppfølging, og sliter med å følge opp skolegangen. Dette er en åpenbar melding, spør du meg. Hvis skolen hadde hatt den samme informasjonen som deg om årsakene bak fraværet og at han må gå hjem fra skolen jevnlig, er jeg sikker på at de ville se det på samme måte. Og om fraværet fortsetter å øke, vil jo skolen fort melde også, men unødvendig at det skal gå så langt. Som privatperson har du mer info og må heller ikke forholde deg til taushetplikten, som gjør at en skole må ha mistanke om alvorlig omsorgssvikt. 

Forstår også veldig godt at du vil drøfte anonymt, for å bevare kontakten med gutten, noe som sikkert er viktig for ham. Foreldrene vil mest sannsynlig få lest opp en bekymringsmelding, så jeg ville gitt info som ikke bare du kjenner til. Her er det jo flere som er bekymret, så det bør gå greit? 

Kanskje en alvorsprat med barnevernet er det som skal til for å få dem til å innse hva de gjør? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjokkert over at så mange mener dette ikke er tema for barnevern.

Det er det jo helt klart.

Foreldrene har åpenbart et problematisk forhold til alkohol, og barnet viser tydelige skader av omsorgssvikt.

Jeg hadde helt uten tvil meldt dette anonymt til barnevern. 

Utrolig trist at så mange mener dette er OK oppvekstvilkår. 

Foreldrene trenger åpenbart mye veiledning sammen med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2018 at 7:01 PM, AnonymBruker said:

Dette er ikke ille nok nei! Ta det heller opp med dem fremfor å varsle barnevernet over lav sko! Hadde du likt det hvis noen gjorde det mot deg?

Anonymkode: cf495...a9d

On 9/22/2018 at 7:02 PM, AnonymBruker said:

Fordi de ikke er "slik som dere er vant med det" er det da ikke en barnevernssak!! 

Anonymkode: a4c39...a5d

On 9/22/2018 at 7:07 PM, AnonymBruker said:

Forøvrig så skal det sies at når du varsler anonymt viser du også utad hvilken feig person du egentlig er. Varsler du så får du i det minste gjøre det med fullt navn - selvom i dette tilfellet her er helt idiotisk. 

Anonymkode: cf495...a9d

On 9/22/2018 at 8:47 PM, AnonymBruker said:

Her får barnevernet gjort svært lite. Dette er ikke et barn som lider under a l v o r l i g omsorgssvikt. Jeg tror ikke folk her inne skjønner hva barnevernet jobber med. Dette er ikke optimalt - men det er vanvittig mange barn i Norge som ikke har det opptimalt. Det betyr IKKE at det er barnevern. 

Jeg leser at noen skriver: «ingen barn skal leve slik». Etter over tyve år i barnevernet tenker jeg at det er et utrolig naivt utsagn!

Anonymkode: b2f0f...62e

On 9/22/2018 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

Varsle barnevernet fordi mor og far har besøk og drikker litt alkohol og han legger seg sent noen helger? Og at de ikke gjør veldig mange barnevennlige aktiviteter? Synes dette virker veldig overdrevet å melde barnevernet for dette. Han er 11 år, da jeg selv var på den alderen tilbringer jeg som oftes helgene med å leke med andre barn i gaten og den slags aktiviteter selv. Nå er det jo sånn sinnsykt foreldre konkurranse, og foreldrene skal tilrettelegge og forfølge hver minste detalje. 

Anonymkode: 6a561...b7c

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor varsle barnevernet når det er kjent at de ofte gjør situasjonen verre? 

Anonymkode: 9ce32...548

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke propaganda når barnevernbarn og andre i familier som viser til sine opplevelser og erfaringer med dem. Alle som har negative erfaringer skal også lyttes til, tas på alvor og bli trodd på. Har man opplevd at barnevernet på en eller annen måte har sviktet, bedrevet dokumentforfalskninger og andre former for bevisste lovbrudd for å få sin vilje så skal det bli trodd på. Da er det din oppgave å forstå at barnevernet ikke er så perfekt som du på en måte her fremstiller dem som. Det viktigste du gjør er å tenke fremover og konsekvenser for hva dine handlinger fører til. Barnets beste skal ikke være et dekkord for en bekymringsmelding, men en drivkraft begge veier. Hvis du er klar over hva barnevernet er i stand til, hva de har makt til og ønsker å gjøre så skal du veie dine tanker og handlinger før du gjør noe. Ikke tenk automatisk at barnevernet vil det beste for barnet bare fordi at de har et fint ord som barnevern som navn på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 9ce32...548

Innlegg som dette viser hva som er ett av problemene hjelpeetater står overfor: medmenneskers likegyldighet når andre er i nød. Det er helt klart at denne gutten som omtales her i tråden, ikke har det bra, og dere som har skrevet disse innleggene, mener TS ikke skal tilkalle hjelp. Flere av dere mener at gutten får tåle at de voksne "fester litt".

Søvnløshet er klassifisert som helseskade. Og når det er snakk om barn som mister nattesøvn pga. foreldrenes festing, så er dette omsorgssvikt! Uansett hvor familien bor, hva foreldrene gjør til daglig, hvor mye de tjener eller betaler for drikkevarene. Livsstilen deres skader et barns oppvekst, det er helt klart at situasjonen er uholdbar. Altfor lenge har såkalt ressurssterke foreldre gått under radaren til barnevernet, en ryddig fasade er blendende nok til at problemene ikke blir tatt alvorlig. Dette er noe som i senere tid blir belyst i pensumlitteraturen for barnevernspedagoger.

Du AB her i tråden som hevder å ha tyve års erfaring i barnevernet, kan med fordel oppdatere kunnskapene dine om hva som faktisk er ansett som omsorgssvikt; for det er en del. Som ansatt i barnevernet skal du vite allerede at det er langt billigere for barnevernet å forebygge framfor å reparere. Viktigst av alt: det er til det beste for barnet å gripe inn før det er blitt så ille at uopprettelige skader er påført. Dette er uhyre viktig når det er snakk om barn, deres utvikling kan ikke gjøres om igjen, det er det gjelder! At du kun tenker på etatens økonomi og ikke et barns rett til en sunn og god oppvekst, får meg til å tenke at du er en ansatt som ikke ser de menneskelig hensyn.

T.S.: Du gjør helt rett i å reagere. og jeg oppfordrer deg til å si fra til noen som har autoritet til å gjøre noe med denne familien. Varsel til barnevernet er én mulighet, ved akutte tilfeller som disse hyppige festene går det også an å ringe politiet som har egen barnevernsvakt - med den begrunnelse at barn holdes søvnløse pga. voksnes festing. Politiet kan gripe inn direkte, se situasjonen, og de varsler barnevernet videre, som så vil kontakte deg. Fortell om hva du vet om familien, og om din bekymring for gutten.

Det er ikke OK for barn å stadig måtte være utsatt for berusede voksne, noe jeg og mange andre kan skrive under på.

Takk for at du bryr deg, TS. :)

Anonymkode: daee8...0d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...