Gå til innhold

Mulig å få lenger syklus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har oppdaget at jeg har forholdsvis kort menssyklus. Det går tre uker fra første mensdag til neste gang jeg begynner å blø. Jeg blør i en uke, så da har jeg dermed kun 14 dager jeg ikke har mensen. Det er frustrerende.

Jeg har sluttet med prevensjon fordi kroppen min ikke tåler hormoner særlig godt. P-stav etc. fører bare til konstante blødninger.

Finnes det noen måte å få lenger syklus på? Og er en så kort syklus noe jeg bør være bekymret for/sjekke med legen?

 

Anonymkode: 88ba0...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Men syklusen endrer seg gjennom hele livet. Min har blitt kortere med 5 dager de siste mnd, og jeg har vel ganske lik syklus som deg. 

Anonymkode: 1b649...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men syklusen endrer seg gjennom hele livet. Min har blitt kortere med 5 dager de siste mnd, og jeg har vel ganske lik syklus som deg. 

Anonymkode: 1b649...b70

Jeg er kun 31 år, og har ikke barn. Hvor gammel er du?

Anonymkode: 88ba0...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har oppdaget at jeg har forholdsvis kort menssyklus. Det går tre uker fra første mensdag til neste gang jeg begynner å blø. Jeg blør i en uke, så da har jeg dermed kun 14 dager jeg ikke har mensen. Det er frustrerende.

Jeg har sluttet med prevensjon fordi kroppen min ikke tåler hormoner særlig godt. P-stav etc. fører bare til konstante blødninger.

Finnes det noen måte å få lenger syklus på? Og er en så kort syklus noe jeg bør være bekymret for/sjekke med legen?

 

Anonymkode: 88ba0...661

Sånn har jeg hatt det helt siden jeg fikk mensen. Helt normalt og ingen grunn til bekymring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, asterix skrev:

Sånn har jeg hatt det helt siden jeg fikk mensen. Helt normalt og ingen grunn til bekymring. 

Ok. Takk for svar. Da skal jeg ikke bekymre meg, men kun fortsette med å frustrere meg over at det blir så få mensfrie dager. ;)

Anonymkode: 88ba0...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for svar. Da skal jeg ikke bekymre meg, men kun fortsette med å frustrere meg over at det blir så få mensfrie dager. ;)

Anonymkode: 88ba0...661

Vet hva du mener. Har hatt det sånn i ca 35 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For tre år siden ble syklusen min 3 dager kortere. Det føles som man har mensen hele tiden😂

Anonymkode: 80a91...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom hormonprevensjon kan du ikke gjøre noe annet enn å håpe at det endrer seg etter du får barn. ;)

Jeg hadde syklus på 14 dager før jeg fikk barn. Altså en uke uten mensen før det var påan igjen. Det var ikke farlig selv om det var unormalt (men ikke mulig å bli gravid uten hjelp), men jeg gikk på p-piller for å slippe. Etter jeg fikk barn har jeg hatt normal lengde på syklusene. 

Syklus på 3 uker er innenfor normalen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli vanskelig å bli gravid om du ønsker det, hvis perioden mellom eggløsning og menstruasjon er kort.

Anonymkode: a4b5a...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har oppdaget at jeg har forholdsvis kort menssyklus. Det går tre uker fra første mensdag til neste gang jeg begynner å blø. Jeg blør i en uke, så da har jeg dermed kun 14 dager jeg ikke har mensen. Det er frustrerende.

Jeg har sluttet med prevensjon fordi kroppen min ikke tåler hormoner særlig godt. P-stav etc. fører bare til konstante blødninger.

Finnes det noen måte å få lenger syklus på? Og er en så kort syklus noe jeg bør være bekymret for/sjekke med legen?

 

Anonymkode: 88ba0...661

Kroppen din er ingen maskin du kan styre og kontrollere. Hormoner lever sitt eget, ustyrelige liv. 

Det du derimot bør snakke med legen din om har normale blodprøver på alt som kan påvirke menssyklusen din.

Anonymkode: 961fb...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun hormoner som kan styre syklusen. Men det er ikke noe skadelig. Men om du har en kort periode fra eggløsning til mens, så kan det bli vanskelig å bli gravid. Men det kan du snakke med legen din om. Da får man hormoner som forlenger denne perioden. 

Men forstår godt at det er irriterende å ha to uker uten mensen. 

Anonymkode: c6243...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan bli vanskelig å bli gravid om du ønsker det, hvis perioden mellom eggløsning og menstruasjon er kort.

Anonymkode: a4b5a...7b6

Det er tull. 

Hun har faktisk hyppigere eggløsninger, dermed mer fertil. 

Anonymkode: 98647...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tull. 

Hun har faktisk hyppigere eggløsninger, dermed mer fertil. 

Anonymkode: 98647...a4f

Nei, dette bør du lese deg opp på.

Anonymkode: 56e46...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er tull. 

Hun har faktisk hyppigere eggløsninger, dermed mer fertil. 

Anonymkode: 98647...a4f

Det er ikke tull at det er problematisk med kort tid mellom EL og mens. Men med 3-ukers syklus er det godt mulig at det er lang nok tid, og som du påpeker - ofte eggløsning er jo bra. Men defekt lutealfase er ikke tull, for de som sliter med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen!

Da jeg skrev hovedinnlegget i forrige uke, hadde jeg menssmerter og forventet å få mensen den dagen, nøyaktig tre uker etter at forrige begynte (det har vært tralten i det siste). Jeg har hatt småmurringer siden, men fremdeles ingen mens. Så da burde jeg vel kanskje etter hvert gå til legen og få målt noen verdier - kroppen er vel antakelig ikke helt i balanse.

Anonymkode: 88ba0...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 11.08, AnonymBruker skrev:

Det er tull. 

Hun har faktisk hyppigere eggløsninger, dermed mer fertil. 

Anonymkode: 98647...a4f

Eh nei, da har hun sannsynligvis mye kortere lutealfase.

Som ikke er gunstig.

Men alt dette kan enkelt testes ved blodprøve, er dog ikke noe poeng før man faktisk skal prøve å få barn.

Korte sykluser betyr ikke tegn på infertilitet i seg selv, bare at syklusene kan behøve å forlenges ved hjelp av medikamenter o prøvetid om en ikke lykkes på egenhånd først eller har påvist defekt lutealfase. 

Anonymkode: c7c93...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det er sagt ble jeg gravid med kortere sykluser :) 

Nå har jeg perfekte sykluser og strålende verdier, men nyoppdaget endometriose og sliter med å få barn nummer 2.

Så dette med sykluser, perfekte eggløsninger, verdier osv er ikke nødvendigvis garanti fra eller til. 

Anonymkode: c7c93...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...