Gå til innhold

Sexpress på asylmottak: Unge menn føler seg utnyttet av norske kvinner


Gjest Vanlig fyr

Anbefalte innlegg

Syke kvinner. Utnytte mennesker i en så vanskelig og sårbar situasjon? Hva søren er galt med de? Å bruke og utnytte vanskeligstilte på den måten er rett og slett forkastelig. Og like ille som om det var gifte, middelaldrende menn som presset seg på unge, kvinnelige asylsøkere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Menchit skrev:

Synes også dette er forkastelig. Men slik det kommer frem i artikkelen er ikke dette "stakkarslige kvinner" som ikke har andre muligheter. Hun de skriver om var jo atpåtil gift. Og jeg tviler på at ressurssterke kvinner som kan bruke tusenvis av kroner på restaurantbesøk ikke klarer å finne andre muligheter.

Noen blir vel forelsket, mens andre rett og slett bare utnytter den vanskelige situasjonen disse guttene er i. 

Kvinnen i saken er nok en av mange så det blir vanskelig å si sikkert hvilke kvinner dette gjelder, men jeg tenker ikke nødvendigvis at de trenger å være uattraktive, men at de har drifter de ikke får tilfredsstilt, eksempelvis fordi de er for gamle for selv å få barn, men likevel kjenner på behovet for å vise omsorg og bli trengt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er jeg ikke så forferdelig overraska egentlig. Jeg lurer også på om kvinnene genuint tror gutta elsker dem, eller om de er klar over rollen (og overgrepet) de utøver? Når kvinner tilbyr seg å være sugarmommy, så er det jo ikke kjæresteforhold de søker? Men sex.

det eneste positive med dette er jo at det nå blir belyst. Forhåpentligvis får de sprengt ned noen tabuer. Det er jo ingen hemmelighet at flyktninger og/eller andre svake migranter (kvinner og barn) oftere blir utsatt for seksuelle overgrep. At det skal være så annerledes for menn er nok noe vi liker å innbille oss ettersom kvinner generelt ikke blir sett på som seksuelle «rovdyr», eller «jaktere». Så feil kan man altså ta. Og til alle de som mener kvinner automatisk er seksuelt passive og forventer at menn skal jage dem, så bør de virkelig bite seg merke i at dette ikke er noe fasit eller gylden regel. Kvinner kan være like pågående og seksuelt utøvende som menn. 

Ts: takk for at du la ut hele artikkelen, jeg leste i tråden. Ville sikkert ikke lest alt om det bare lå en link der. :) 

 

2 timer siden, ytmnd skrev:

Alt er greit så lenge du har fitte mellom beina tydeligvis *sigh*.. Likestilling my ass.

Nei. Det er mange andre ting som «ikke er greit» nettopp fordi man har en vagina mellom bena. Å være seksuelt pågående og utsvevende for eksempel, da er du jo billig som kvinne men hingst som mann. Som kvinne er nærmest naturstridig, argumenterer mange. 

Og ingen sier vel at dette er greit? Det er nok nettopp heller den stigmatisering og generalisering av kvinner som gjør at det er tabu å snakke om akkurat dette. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, veggteppe skrev:

Dessverre er jeg ikke så forferdelig overraska egentlig. Jeg lurer også på om kvinnene genuint tror gutta elsker dem, eller om de er klar over rollen (og overgrepet) de utøver? Når kvinner tilbyr seg å være sugarmommy, så er det jo ikke kjæresteforhold de søker? Men sex.

det eneste positive med dette er jo at det nå blir belyst. Forhåpentligvis får de sprengt ned noen tabuer. Det er jo ingen hemmelighet at flyktninger og/eller andre svake migranter (kvinner og barn) oftere blir utsatt for seksuelle overgrep. At det skal være så annerledes for menn er nok noe vi liker å innbille oss ettersom kvinner generelt ikke blir sett på som seksuelle «rovdyr», eller «jaktere». Så feil kan man altså ta. Og til alle de som mener kvinner automatisk er seksuelt passive og forventer at menn skal jage dem, så bør de virkelig bite seg merke i at dette ikke er noe fasit eller gylden regel. Kvinner kan være like pågående og seksuelt utøvende som menn. 

Ts: takk for at du la ut hele artikkelen, jeg leste i tråden. Ville sikkert ikke lest alt om det bare lå en link der. :) 

 

Nei. Det er mange andre ting som «ikke er greit» nettopp fordi man har en vagina mellom bena. Å være seksuelt pågående og utsvevende for eksempel, da er du jo billig som kvinne men hingst som mann. Som kvinne er nærmest naturstridig, argumenterer mange. 

Og ingen sier vel at dette er greit? Det er nok nettopp heller den stigmatisering og generalisering av kvinner som gjør at det er tabu å snakke om akkurat dette. 

Veldig godt innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, vintage skrev:

Ulla Bjørndahl ved Pro senteret er inne på noe vesentlig: 

"– Jeg er sikker på at mottakene hadde hatt en helt annen bevissthet hvis det var unge jenter og godt voksne menn. Kanskje også hvis det var godt voksne menn som skulle inn til disse guttene"

Kudos til VG for å skrive en omfattende sak om temaet, overgrep og utnytting av unge gutter og menn har altfor lenge vært et underkommunisert tema i samfunnet vårt.

Ja det er helt sikkert. Det er merkelig av verden og Norge tror kvinner er uskyldige vesener.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peter007 skrev:

Ja det er helt sikkert. Det er merkelig av verden og Norge tror kvinner er uskyldige vesener.

Vi er hverken uskyldige, tafatte, passive, submissive, naive, automatisk mer omsorgsfull fordi vi har en vagina, dårlige ledere, mindre maktfokusert, dårlige i matematikk, alltid kjærlige og moderlige, følsomme eller noen av de typiske merker som kvinner stemples med. På godt og vondt. 

Endret av veggteppe
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser vel at det ofte alltid er mennesker i en eller annen form for maktposisjon som er tilbøyelige til å utnytte andre og svakerestilte mennesker seksuelt.

I lange tider har det vært(og fortsatt i hovedsak er) menn som er i denne maktposisjonen; så vanlig at det har blitt sett på som normal mannlig adferd. Derfor blir det så oppsiktsvekkende for mange å se at også kvinner i maktposisjon kan begå slike overgrep mot svakerestilte menn. Men så handler det om mennesker med makt som utnytter mennesker uten makt.

Takk, @Vanlig fyr for å ta opp temaet, og takk til @veggteppe for et veldig godt innlegg, #30.

Endret av Ichiko
rettelse
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, veggteppe skrev:

Vi er hverken uskyldige, tafatte, passive, submissive, naive, automatisk mer omsorgsfull fordi vi har en vagina, dårlige ledere, mindre maktfokusert, dårlige i matematikk, alltid kjærlige og moderlige, følsomme eller noen av de typiske merker som kvinner stemples med. På godt og vondt. 

Ja er jeg ikke uenige i. Men hvorfor tillates det å slippe til kvinner på denne måten. Jeg tenker også om de er noe bedre i barnehagene enn menn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Peter007 skrev:

Ja er jeg ikke uenige i. Men hvorfor tillates det å slippe til kvinner på denne måten. Jeg tenker også om de er noe bedre i barnehagene enn menn.

Hva mener du med kvinner tillates å «slippe til»? En kvinne hører like mye hjemme og er like naturlig i en posisjon med makt, som en mann. Ergo begge parter står i risiko for å utøve maktovergrep. Problemet er at om kvinner «infantiliseres» så assosieres de ikke med noen som hører hjemme i en maktposisjon («kvinner er svake») - dermed er det helller ikke naturlig å være like kritisk til deres maktutøvelse som menn (siden de ikke er «sterke ledere» men heller «svake følgere»)

Menn er såklart like gode i omsorgsyrker som kvinner. Uansett om det er snakk om helse eller pedagogikk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Peter007 said:

Ja er jeg ikke uenige i. Men hvorfor tillates det å slippe til kvinner på denne måten. Jeg tenker også om de er noe bedre i barnehagene enn menn.

Pga. mytene om at kvinner ikke har noen form for autonom seksualdrift. Det er forresten ikke kvinner som har skapt disse mytene, det er menn som har hevdet at seksualdrift innehas kun av dem, kvinner er bare noe som menn har sex med.

Når det er sagt, så tviler jeg ikke på at noen kvinner bruker slike myter for å framstå som "bare omsorg", altså uten seksuell interesse. Dette har man også sett mannlige overgripere gjøre, at de "bare gir kjærlighet".

Endret av Ichiko
korrektur ;P
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Nobile said:

Synes jo VGs bilde også er litt spesielt, hvem sin ide var det at han skulle ligge halvnaken i gresset ?

Trine Skei Grande?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, ytmnd skrev:

Alt er greit så lenge du har fitte mellom beina tydeligvis *sigh*.. Likestilling my ass.

Hvorfor i alle dager drar du inn likestilling? Tror du kvinnelige seksualforbrytere forgriper seg for å bli mer likestilt med mannlige seksualforbrytere? Det er vel ingen som synes det er greit å forgripe seg på andre mennesker bare fordi man er dame.

Noen mennesker har syke lyster og en forvrengt seksualmoral, og noen av disse er kvinner.

Endret av Ardwinna
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, ordinarygirl skrev:

Leste nettopp dette, skammer meg på norske kvinners vegne! Misbruk!

Du trenger ikke skamme deg på norske kvinners vegne, men på vegne av disse individene. På akkurat samme måte som at jeg ikke tror alle menn er voldtektsmenn heller. Vi må som et samfunn begynne å se på overgripere som individer, noe individer av begge kjønn er i stand til. Det er bare sånn vi kan få vekk problemet med f.eks at denne saken ikke har gitt noe engasjement fordi samfunnet generelt ser på menn og spesielt innvandrere som overgripere, så det blir tull i hodet til folk når det er innvandrermenn som blir utsatt for overgrep av vestlige kvinner. Folk liker ikke tanken på at vestlige mennesker også kan være overgripere, og spesielt ikke kvinner. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, veggteppe skrev:

Hva mener du med kvinner tillates å «slippe til»? En kvinne hører like mye hjemme og er like naturlig i en posisjon med makt, som en mann. Ergo begge parter står i risiko for å utøve maktovergrep. Problemet er at om kvinner «infantiliseres» så assosieres de ikke med noen som hører hjemme i en maktposisjon («kvinner er svake») - dermed er det helller ikke naturlig å være like kritisk til deres maktutøvelse som menn (siden de ikke er «sterke ledere» men heller «svake følgere»)

Menn er såklart like gode i omsorgsyrker som kvinner. Uansett om det er snakk om helse eller pedagogikk.

TAKK

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zikkzakk skrev:

Du trenger ikke skamme deg på norske kvinners vegne, men på vegne av disse individene. På akkurat samme måte som at jeg ikke tror alle menn er voldtektsmenn heller. Vi må som et samfunn begynne å se på overgripere som individer, noe individer av begge kjønn er i stand til. Det er bare sånn vi kan få vekk problemet med f.eks at denne saken ikke har gitt noe engasjement fordi samfunnet generelt ser på menn og spesielt innvandrere som overgripere, så det blir tull i hodet til folk når det er innvandrermenn som blir utsatt for overgrep av vestlige kvinner. Folk liker ikke tanken på at vestlige mennesker også kan være overgripere, og spesielt ikke kvinner. 

Ja, du har så klart rett. Dårlig formulert av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...