Gå til innhold

Hva tenker du om offentlig ansatte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet mange år i forskjellige offentlig etater, og mange år i store og små private bedrifter og konsern - de aller fleste gjør en ærlig jobb!!! Det finnes alltid noen, men de finnes overalt! Enkelte har latterlige holdninger... 

Anonymkode: ba829...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, HankySpanky skrev:

Jeg tenker at offentlig ansatte kunne vært halvparten så mange, slik at de får utført ca dobbelt så mye, til halve prisen.

 

Oppsamligsplass for mange udugelige døgenikter som jobber 6 timersdager og venter på å heve Norgest aller mest beskyttede pensjon.

De få som gjør en god jobb, og som vi trenger flere av, og som faktisk BURDE hatt bedre lønn, jobber som helsearbeidere, stort sett.

Er selv offentlig ansatt i en større organisasjon, og jeg kan fortelle deg at det ikke er noe slaraffenliv. Siden sommerferien var over, har jeg i snitt jobbet 10 timers arbeidsdager. Lunsj har man ofte ikke, det er det ikke tid til. Har for øvrig bare hatt noen uker sommerferie, og langt fra de fem ukene man egentlig skulle hatt. 

Møkk lei av mennesker som deg, som ikke forstår annet enn det du har 10 cm foran deg.

Og hvor tar du seks timers arbeidsdager fra? Hos oss er det 8 timer som for de fleste andre, men for vår del betydelig overtid. 

Anonymkode: 92503...406

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har jobbet i det offentlige som vaktmester i mange år, og der slapper du av når du har pause! Ellers er du aktiv hele dagen, fordi det er alltid så mye å gjøre. Du er ansvarlig for skoler, kommunale boliger, eldrehjem osv. Uten mennesker i det offentlige hadde alt stoppet opp. 

Kommunen jeg bor i nå er en FRP kommune som har prøvd å sitte inn private til å gjøre ting som kommunale ansatte har gjort før. Det er har gått rett i dass, fordi private bedrifter eksisterer for å tjene penger, og hvis de kan spare inn litt penger samtidig som de slipper unna med å gjøre en dårligere jobb, så gjør de det. Bedre kvalitet koster dem mer penger, så man får sjeldent det fra private.

Anonymkode: e2e09...32b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min far har jobbet i det offentlige som vaktmester i mange år, og der slapper du av når du har pause! Ellers er du aktiv hele dagen, fordi det er alltid så mye å gjøre. Du er ansvarlig for skoler, kommunale boliger, eldrehjem osv. Uten mennesker i det offentlige hadde alt stoppet opp. 

Kommunen jeg bor i nå er en FRP kommune som har prøvd å sitte inn private til å gjøre ting som kommunale ansatte har gjort før. Det er har gått rett i dass, fordi private bedrifter eksisterer for å tjene penger, og hvis de kan spare inn litt penger samtidig som de slipper unna med å gjøre en dårligere jobb, så gjør de det. Bedre kvalitet koster dem mer penger, så man får sjeldent det fra private.

Anonymkode: e2e09...32b

Sier meg i stor grad enig med disse betraktningene. Joda, i min jobb i det offentlige har vi noen gode leverandører av tjenester/produkter for ting som har blitt outsourcet, men har også sett mye dårlig opp gjennom årene. Leveranser av dårlig kvalitet, eller som rett og slett ikke har blitt gjort ferdig, og i noen tilfeller ikke utført i det hele tatt! Det igjen har skapt massivt merarbeide for oss som jobber internt, siden den samme oppgaven har måttet bli utført på nytt en gang til for å gjøre det riktig. Altså har privatisering i mange tilfeller ført til at den samme arbeidsoppgaven må gjøres flere ganger. Ja, her spares det penger gitt :ironi:

I andre tilfeller har de private leverandørene levert så dårlig produkt at det er snakk om rykte/omdømme til avdelingen, på en måte som ikke kan gjøres på nytt (f. eks. ved et prosjekt der en leverandør skal gjøre en oppgave, og som naturlig nok ikke kan gjøres om på i etterkant siden prosjektet er ferdig)

I bransjen "min" tar mange av de private tilbyderne mange snarveier der de slipper unna med det, og man må ofte følge opp hver millimeter for at ting skal bli gjort til god nok kvalitet. Denne administrasjonen og oppfølgingen tar svært mye tid, og i mange tilfeller hadde det vært bedre, mer effektivt og billigere å bare gjøre jobben selv. 

Anonymkode: 92503...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Som mange her sier: offentlig ansatte er svært mye forskjellig, og jeg tror ikke akkurat det er noen spaferie å jobbe i skolen eller på pleiehjem. Men jeg har jobbet i to ulike statlige foretak, og ble ikke akkurat imponert over innsatsen der. De flinke og engasjerte slutta og gikk til det private mens avdelingen sitter igjen med de som syns det er komfortabelt med et meget lavt tempo eller de som har for dårlige kvalifikasjoner til å få jobb andre steder. Jeg var vel stort sett alene på jobb i alle høstferien og inneklemt-dager og kontoret var tomt etter 12 på fredager. Det var faktisk uttalt politikk å ikke legge møter til fredager, de telte liksom ikke som arbeidsdag. 

Glad jeg er i det private. Mye morsommere å jobbe et sted der folk er engasjert.

Anonymkode: 4904a...162

Jeg jobber i staten, og hos oss er det også slik at det er en del som går over til det private/det kommunale - men det er for å få høyere lønn. I perioder hvor det er mye å gjøre møter folk hos oss opp kl. 7, og de som kan sitter da til kl 17. Hos oss er kvalifikasjonene gode; vi er klageinstans og har veiledningsplikt overfor kommunene, så da sier det seg selv at vi må kunne mer enn den gjennomsnittlige kommuneansatte. Får inn plenty med skriv fra private advokater som rett og slett er rævva. Vi har åpent hele året, også i fellesferien, og har åpent på alle inneklemte dager.

"Staten" er ikke en stor smørje hvor alt er helt likt, og det finnes mange statlige og offentlige arbeidsgivere hvor tempoet er høyt og hvor kvalifikasjonene også er det. Men ja, det er ikke akkurat snakk om å komme innom for å jobbe lørdager eller søndager, men der jeg jobber går det ikke i snegletempo. Jeg har likevel selv opplevd denne "fredagspolitikken" som du snakker om, spesielt når vi forsøker å booke møter med kommunene, men der er det selvsagt også stor variasjon. Men når folk tar seg fri på en fredag her og der så er det jo nettopp fordi de har opparbeidet seg plusstid som må tas ut.

Anonymkode: f0d12...0f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg tenker om offentlig ansatte? At de helt sikkert er som andre folk. De fleste (enten du er offentlig ansatt eller i det private næringsliv), er helt sikkert mellom tålelig fornøyd og ganske så fornøyd med jobben sin. De fleste er forhåpentligvis stolte av det de gjør, og har en meningsfull hverdag. De fleste gjør en god jobb, og de fleste gjør så godt de kan. Noen ganger går livet litt i motbakke, og da håper man på at man har en arbeidsgiver og kolleger som kan hjelpe en gjennom det tøffe. Men det har med livet å gjøre, og ikke om man er offentlig ansatt eller ansatt i det private.

Og ja, det finnes sikkert noen som helst ville hatt fri, eller som ikke liker jobben sin, eller som ikke er særlig motivert for å gjøre jobben sin akkurat nå. Både blant offentlig ansatte og i det private næringsliv. Men jeg tror det har mest med personen å gjøre.

Anonymkode: 12a7b...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HankySpanky
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er selv offentlig ansatt i en større organisasjon, og jeg kan fortelle deg at det ikke er noe slaraffenliv. Siden sommerferien var over, har jeg i snitt jobbet 10 timers arbeidsdager. Lunsj har man ofte ikke, det er det ikke tid til. Har for øvrig bare hatt noen uker sommerferie, og langt fra de fem ukene man egentlig skulle hatt. 

Møkk lei av mennesker som deg, som ikke forstår annet enn det du har 10 cm foran deg.

Og hvor tar du seks timers arbeidsdager fra? Hos oss er det 8 timer som for de fleste andre, men for vår del betydelig overtid. 

Anonymkode: 92503...406

"for meg"

"for oss"

 

Navle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeezz...her var det mye idioti!

Da foreslår jeg et lite forskningsprosjekt. Alle offentlig ansatte tar fri ei uke.

Ei uke uten politi, brannvesen, leger, sykepleiere, lærere, barnehageansatte, sivilforsvar, forsvaret, redningstjenesten, eldreomsorgen....

Norge hadde knelet etter få timer. Kaos, anarki, vold, opptøyer. Mange liv ville gått tapt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som driftstekniker i på en vedlikeholdsavdeling mot kommunale bygg. Alle her er i jobb kl 07 om morgenen og er på farta til kl 15 hver dag. Lunsjen som er ubetalt blir som regel tatt i bilen eller over pc’en når du bestiller varer. Men, å få hjelp fra enkelte bedrifter før kl 10 på mandager eller etter kl 12 fredager blir vanskelig ja. Ovale helger er en fin ting.

Så slappe holdninger finner du overalt.

Anonymkode: 55894...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig ansatte er som de fleste andre ansatte. Problemet i offentlig sektor er for mange mellomledere, det tar både fokus og ressurser bort fra de som skal få jobbene gjort. 

Anonymkode: 72752...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de gjør en jobb de som alle oss andre. Samt at de trolig har noe mindre betaling siden de ikke jobber i privat næringsliv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatte i pleie og omsorg, barnehager, sykehus arbeider hardt. 

På enkelte kontorer foregår det derimot veldig lite til tider. Og sikkert også veldig mye til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva de jobber med. Folk som gjør en nyttig jobb er kjempebra, men det er synd at det virker som en del tar mastergrader innen lite matnyttige fag og deretter ender opp som saksbehandlere i NAV eller kommunen. Da tenker jeg en heller kunne brukt tiden til noe mer fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...