Gå til innhold

Drapene i Trondheim begått av asylsøker "et direkte resultat av norsk asylpolitikk"


NordicViking

Anbefalte innlegg

Ine Johannessen, den tidligere vergen for afghaneren som er siktet for dobbeltdrap i Trondheim, legger alt ansvaret for drapene på den norske staten. Hun kaller det "systemsvikt" og "et direkte resultat av norsk asylpolitikk". Disse guttene tåler ikke mer, hevder hun. Hun vil derfor plassere ansvaret hos norske myndigheter.

Er det flere enn meg som finner hennes påstand helt hårreisende?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såpass, ja. Så det er ikke morderen som er ansvarlig for drapet, det er ''systemet''. Flott, godt å vite. Da er det bare å slippe Breivik fri, han er også et resultat av systemsvikt. Eller hva? Men jeg kan delvis være enig at det også er resultat av norsk asylpolitikk. Hadde Norge hatt en mer rettferdig asylpolitikk ville unge, friske menn ikke blitt sent av sine familier på farlig reise gjennom halve kloden til Norge for å tjene penger til familien i hjemlandet. For disse ville enten fått automatisk avslag og sent straks tilbake hjem eller stoppet ved grensen og sent tilbake. Fattigdom i hjemlandet er ikke gyldig asylgrunnlag i Norge.

Endret av Drizzt
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke bare ta imot og ta imot sterkt traumatiserte menn(esker) og tenke at alt er bra, for nå er de i trygghet i Norge. Enkelte "forståsegpåere" mener faktisk at vi skal skyfle inn flest mulig. Da blir selvsagt den oppfølgingen og hjelpen de trenger redusert.

Drap er det morderen som har ansvar for.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du er god planta inne på venstresida når selv et dobbeltdrap kan bortforklares med systemsvikt, og ikke personlige valg. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Kendall skrev:

Hva var motivet bak drapet egentlig?

Drapsmannen ble skutt i foten av politiet, og ligger på sykehuset. Personen som overlevde knivstikkingen er alvorlig skadet, og ligger også på sykehuset. Tviler på om politiet har fått avhørt noen av dem ennå, og dermed kjenner man neppe til motivet bak knivstikkingen. Men hva får en tenåring til å knivstikke tre andre tenåringer? Krangel om penger? Mobbing? Ikke godt å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller klanfeide fra hjemlandet, eller at de drepte hadde blitt for vestlige. Personlig heller jeg til det siste. Jeg har hørt at de levde som norske ungdommer.

En annen, stygg mulighet er at han drepte for å få bli i Norge. I Sverige har en afghaner fått oppholdstillatelse for hele sin familie, fordi han drepte et søskenbarn. Hans advokat argumenterte for at han ville bli drept i blodhevn hvis han ble returnert til Afghanistan. Og fikk medhold i at det var grunn god nok for å få bli i Sverige. Han hadde først fått avslag.

Det er ikke sikkert vi får vite motivet før rettsaken kommer opp, eller før statsadvokaten legger fram siktelsen. Jeg tipper på at han ikke blir utvist, enten på grunn av risikoen for å bli drept av ofrenes familier, eller fordi han er "psykotisk" og må ha behandling i Norge.

Etter min mening er det ikke spekulasjon å diskutere motivet. Men vi får ikke vite noe før politiet eller statsadvokaten legger det fram.

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 10.59, NordicViking skrev:

Ine Johannessen, den tidligere vergen for afghaneren som er siktet for dobbeltdrap i Trondheim, legger alt ansvaret for drapene på den norske staten. Hun kaller det "systemsvikt" og "et direkte resultat av norsk asylpolitikk". Disse guttene tåler ikke mer, hevder hun. Hun vil derfor plassere ansvaret hos norske myndigheter.

Er det flere enn meg som finner hennes påstand helt hårreisende?

 

Det er den norske stat - regjering og storting - som er ansvarlig for all innvandring til Norge. Staten velger åpne dører og slipper inn folk fra andre kulturer,religioner,ofte med krigstraumer, psykiske problemer osv. og så lar de ferdes fritt rundt. Når de begår grove overgrep mot nordmenn (eller som her andre asylsøkere) så er det åpenbart staten sitt ansvar og skyld.

Har den utenlandske gjerningsmannen ansvar og skyld? Ja, selvfølgelig. Det hjelper dog strengt tatt lite at den person får 16 år i fengsel og så slippes det inn 240 likesinnede de neste månedene. Galskapen og ansvaret ligger hos staten som fører en innvandringspolitikk som er til stor skade for Norge og norske borgere.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ops2 skrev:

I Sverige har en afghaner fått oppholdstillatelse for hele sin familie, fordi han drepte et søskenbarn. Hans advokat argumenterte for at han ville bli drept i blodhevn hvis han ble returnert til Afghanistan. Og fikk medhold i at det var grunn god nok for å få bli i Sverige. Han hadde først fått avslag.
 

😯 Har Sverige synket så lavt? Virkelig? Det er ikke til å tro ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Drizzt said:

😯 Har Sverige synket så lavt? Virkelig? Det er ikke til å tro ...

Les og gråt. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dex76/sa-sig-ha-dodat-slakting-med-en-sten--far-stanna-i-sverige

I tillegg har en palestiner som brannbombet en fest ved en synagoge slippet unna utvisning. https://www.sydsvenskan.se/2018-09-18/att-attackera-judar-i-sverige-lonar-sig

Sweden. The land who reward murderers and arsonists with a residence permit.

 

Endret av ops2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske hårreisende å påstå at systemet er årsaken til dette. Hvor mange innvandrere, asylsøkere og flyktninger tar Norge inn? Det er en del. Og hvor ofte hører vi at disse begår drap? Det er svært sjelden. Da er det jo veldig mange som ikke begår slike handlinger som dette. Det finnes ikke et system som vil føre til at det aldri begåes drap, dessverre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Paperwall skrev:

Det er ganske hårreisende å påstå at systemet er årsaken til dette. Hvor mange innvandrere, asylsøkere og flyktninger tar Norge inn? Det er en del. Og hvor ofte hører vi at disse begår drap? Det er svært sjelden. Da er det jo veldig mange som ikke begår slike handlinger som dette. Det finnes ikke et system som vil føre til at det aldri begåes drap, dessverre. 

Du mener det er så sjeldent altså? Hva med de andre lovbruddene - overgrep,voldtekt,narkotika ,vold osv.- hvor gjerningsmannen er asylsøker-flytning-innvandrer?

1 drap eller 1 voldtekt er uansett altfor mye og det blir enda verre når de handlingene  foretas av folk som overhodet ikke skulle ha vært i landet fra starten av.

Det finnes kanskje ikke et system som vil føre til at det ikke begås drap, men du bør ikke gå lenger enn til Sverige - og faktatall over drapsutviklingen der - for å se hvilke systemer som fører til FLERE drap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 1.51, Jr.Garcon skrev:

Du mener det er så sjeldent altså? Hva med de andre lovbruddene - overgrep,voldtekt,narkotika ,vold osv.- hvor gjerningsmannen er asylsøker-flytning-innvandrer?

1 drap eller 1 voldtekt er uansett altfor mye og det blir enda verre når de handlingene  foretas av folk som overhodet ikke skulle ha vært i landet fra starten av.

Det finnes kanskje ikke et system som vil føre til at det ikke begås drap, men du bør ikke gå lenger enn til Sverige - og faktatall over drapsutviklingen der - for å se hvilke systemer som fører til FLERE drap.

Ok, så hvis jeg forstår deg riktig så er du enig med denne vergen om at det er pga. asyl- og innvandringspolitikken at vedkommende utførte dobbeltdrapet, at det ikke har noe å gjøre med hans personlighet? Det er det jeg argumenterer mot. Jeg mener at det er vedkommende, alene, som er skyldig i drapet. Det er flere som har samme bakgrunn som han, som ikke velger utføre en slik grufull handling. 

Vi snakker heller ikke om situasjonen i Sverige, den er ganske annerledes enn i landet her. Norge og Sverige har ikke den samme asyl- og innvandringspolitikken, og denne tråden stiller spørsmål om det er politikken i Norge som gjør at det blir begått drap. En kan vel heller ikke påstå at dette er et stort problem i landet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Paperwall skrev:

Ok, så hvis jeg forstår deg riktig så er du enig med denne vergen om at det er pga. asyl- og innvandringspolitikken at vedkommende utførte dobbeltdrapet, at det ikke har noe å gjøre med hans personlighet? Det er det jeg argumenterer mot. Jeg mener at det er vedkommende, alene, som er skyldig i drapet. Det er flere som har samme bakgrunn som han, som ikke velger utføre en slik grufull handling. 

Vi snakker heller ikke om situasjonen i Sverige, den er ganske annerledes enn i landet her. Norge og Sverige har ikke den samme asyl- og innvandringspolitikken, og denne tråden stiller spørsmål om det er politikken i Norge som gjør at det blir begått drap. En kan vel heller ikke påstå at dette er et stort problem i landet. 

Nei, jeg mener han er ansvarlig for drapet og at drapet  har sammenheng med hans personlighet/levde liv.

Jeg mener dog at asyl og innvandringspolitikken den norske stat fører er så uansvarlig at de har det overordnede ansvaret for drap osv. som begås av innvandrere. Stat-regjering har - spør du meg - blod på henda og ansvar for hvert drap/voldtekt en asylsøker/innvandrer begår i Norge.

Samme som jeg var inne på  at man også kan si det er politikken i Norge som gjør at det begås drap hvis man vektlegger faktumet  at man  bevisst overlater krigstraumatiserte personer med psykiske plager osv. helt til seg selv, helt uten nødvendig oppfølging og helsehjelp.

Norge er på god vei til å bli som Sverige.

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Nei, jeg mener han er ansvarlig for drapet og at drapet  har sammenheng med hans personlighet/levde liv.

Jeg mener dog at asyl og innvandringspolitikken den norske stat fører er så uansvarlig at de har det overordnede ansvaret for drap osv. som begås av innvandrere. Stat-regjering har - spør du meg - blod på henda og ansvar for hvert drap/voldtekt en asylsøker/innvandrer begår i Norge.

Samme som jeg var inne på  at man også kan si det er politikken i Norge som gjør at det begås drap hvis man vektlegger faktumet  at man  bevisst overlater krigstraumatiserte personer med psykiske plager osv. helt til seg selv, helt uten nødvendig oppfølging og helsehjelp.

Norge er på god vei til å bli som Sverige.

Du er klar over at det ikke begåes mye drap blant innvandrere i Norge? Norge tar også inn svært lite asylsøkere og flyktninger - men de vi tar inn, har vi et ansvar for å integere og det er alltid rom for forbedring. F.eks. er det et stort problem at det tar flere år før situasjonen deres blir avklart. Der er jeg enig med vergen - men det blir for enkelt å skylde på staten istedenfor den som begår drap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Paperwall skrev:

Du er klar over at det ikke begåes mye drap blant innvandrere i Norge? Norge tar også inn svært lite asylsøkere og flyktninger - men de vi tar inn, har vi et ansvar for å integere og det er alltid rom for forbedring. F.eks. er det et stort problem at det tar flere år før situasjonen deres blir avklart. Der er jeg enig med vergen - men det blir for enkelt å skylde på staten istedenfor den som begår drap.

 Personlig syns jeg 1 drap er 1 drap for mye - og i tillegg til drap så har vi voldtekter, overgrep, narkotikaforbrytelser osv.

Ja, men jeg ser poenget hennes og langt på vei logikken. Forskjellen er vel at der hun mener  - det er synd på drapsmannen og drapet er staten sitt fulle ansvar siden de har neglisjert sine plikter -  så mener jeg at han ikke skulle vært i sluppet inn i landet og nettopp det at han er sluppet inn (kombinert med hvordan de følges opp osv. ) gjør at hans handlinger er staten sitt ansvar.  Jeg mener også  at han er personlig ansvarlig for sine handlinger i strafferettslig forstand.

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

 Personlig syns jeg 1 drap er 1 drap for mye - og i tillegg til drap så har vi voldtekter, overgrep, narkotikaforbrytelser osv.

Ja, men jeg ser poenget hennes og langt på vei logikken. Forskjellen er vel at der hun mener  - det er synd på drapsmannen og drapet er staten sitt fulle ansvar siden de har neglisjert sine plikter -  så mener jeg at han ikke skulle vært i sluppet inn i landet og nettopp det at han er sluppet inn (kombinert med hvordan de følges opp osv. ) gjør at hans handlinger er staten sitt ansvar.  Jeg mener også  at han er personlig ansvarlig for sine handlinger i strafferettslig forstand.

Fakta er at det kommer svært lite flyktninger og asylsøkere til Norge. Mottak over hele landet legges ned, så dette er et ikke-problem p.d.d. Det er ikke lenger slike tilstander som det var i 2015, så jeg forstår ikke hvorfor folk fortsetter å spre usannheter om at Norge tar inn for mange. De fleste som kommer inn, kommer pga. familiegjenforening. Det er også svært vanskelig å finne ut hvem som kommer til å utføre slike ugjerninger på forhånd.

For øvrig: jeg mener også at vi burde gjøre en bedre innsats når det kommer til integrering. Heldigvis er det stor takhøyde for debatt i Norge, også når det gjelder dette temaet, noe som dessverre ikke er tilfellet i Sverige.

Endret av Paperwall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Paperwall skrev:

Fakta er at det kommer svært lite flyktninger og asylsøkere til Norge. Mottak over hele landet legges ned, så dette er et ikke-problem p.d.d. Det er ikke lenger slike tilstander som det var i 2015, så jeg forstår ikke hvorfor folk fortsetter å spre usannheter om at Norge tar inn for mange. De fleste som kommer inn, kommer pga. familiegjenforening. Det er også svært vanskelig å finne ut hvem som kommer til å utføre slike ugjerninger på forhånd.

For øvrig: jeg mener også at vi burde gjøre en bedre innsats når det kommer til integrering. Heldigvis er det stor takhøyde for debatt i Norge, også når det gjelder dette temaet, noe som dessverre ikke er tilfellet i Sverige.

Jeg ser ikke logikken din med å fokusere på 1 eller 3 år tilbake i tid.

Innvandring-flyktninger/asylsøkere/(schengen borgere i nyere tid) er det etter min mening naturlig å vurdere antallet på fra f.eks. 1980 tallet frem til 2018. Du må gjerne mene at det er få som har kommet til Norge i løpet av denne perioden på nærmere 40 år, men personlig mener jeg det er ekstremt mange. Når innvandrere da i snitt får langt flere barn enn etnisk norske, så blir farsen komplett. Det hjelper null og niks om man tok inn "få" innvandrere i første halvdel av 2018.

Ja, heldigvis er det enn så lenge litt bedre takhøyde for debatt i Norge :)

 

 

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...