AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #21 Skrevet 21. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: I dag bruker mat på en helt annen måte enn jeg har gjort tidligere. I dag har jeg et normalt og sunt kosthold - kanskje sunnere enn de aller fleste når det gjelder snop osv. Jeg tror nok at jeg har brukt mat/snop til å kjøre meg opp med "gode" og kortvarige følelser tidligere. I dag bearbeider jeg følelsene mine på en annen måte. Anonymkode: 022f8...3ec Hvordan bearbeider du følelsene dine? Tips til sider eller steder man kan få hjelp med dette? Er selv lettere overvektig, og jeg sliter så fælt med å ikke ty til mat/snop når jeg føler meg nedfor, og så havner jeg i en ond spiral fordi jeg hater meg selv enda mer når jeg da stapper i meg masse mat, som jeg vet jeg egentlig ikke trenger, men tyr til for å fylle en tomhet eller få bort tankene... Anonymkode: c29ef...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #22 Skrevet 21. september 2018 Hva var det som gjorde at du begynte å legge på deg i 20-årene? Og hva gjorde du når du merket at du gikk opp/hvorfor lar man det gå så langt? Anonymkode: c3b76...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #23 Skrevet 21. september 2018 37 minutter siden, kaleidoskop skrev: Ville du tatt operasjon om du fikk sjansen til det? Jeg og fastlege søke om operasjon. Var gjennom hele godkjenningsprosessen men valgt å takke nei. Dette fikser jeg selv HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #24 Skrevet 21. september 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplever du fatshaming? Anonymkode: 51ed7...aa6 Ja. Opplever faktisk fatshaming på KG. Det er overraskende mange kunnskapsløse medlemmer med stygge holdninger. Opplever også fatshaming i media og litt på arbeidsplassen. Det på arbeidsplassen har ført til at man ikke ønsker å spise mens vedkommende er tilstede. Heldigvis er jeg flyttet til et annet arbeidssted. HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #25 Skrevet 21. september 2018 Tror du det er like vanskelig å gå opp i vekt for en som er undervektig som det er å gå ned i vekt for en som er overvektig? Du virker som en hyggelig kar Anonymkode: 77363...b39 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #26 Skrevet 21. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan bearbeider du følelsene dine? Tips til sider eller steder man kan få hjelp med dette? Er selv lettere overvektig, og jeg sliter så fælt med å ikke ty til mat/snop når jeg føler meg nedfor, og så havner jeg i en ond spiral fordi jeg hater meg selv enda mer når jeg da stapper i meg masse mat, som jeg vet jeg egentlig ikke trenger, men tyr til for å fylle en tomhet eller få bort tankene... Anonymkode: c29ef...b7a Ikke ha snop og slikt tilgjengelig. Jeg endte med å lage opp ukens porsjoner, og låse inn resten i skap og ha nøkkelen i en slik som kun åpner seg til visse tider, frem til jeg hadde bmitt vant til nye rutiner. Tok noen uker, men det hjalp Anonymkode: 892f5...daa 1
kaleidoskop Skrevet 21. september 2018 #27 Skrevet 21. september 2018 38 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og fastlege søke om operasjon. Var gjennom hele godkjenningsprosessen men valgt å takke nei. Dette fikser jeg selv HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec Så bra 😄 Dette fikser du. Men når vi er inne på det. Synes du selv at du er for feit? Ønsker du å gjøre noe med situasjonen? Spør litt om dette fordi jeg selv er overvektig. Ikke sykelig, men likevel overvektig. Det er 15 kg for mye. Og det synes jeg til tider er vanskelig. Jeg blir anpusten, magen er hengete og ruller ut av buksa. Ubehagelig. Må innrømme jeg er litt "redd" for å bli like mange kg som deg. Både pga helse og eget velvære. Men jeg sliter med maten. Ikke at jeg nødvendigvis alltid spiser så usunt, men jeg spiser for mye. I tillegg spiser jeg nok mer usunt en de som er tynne gjør... Synes du kosthold er vanskelig?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #28 Skrevet 21. september 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det har jeg. Det er null problemer der. HILSEN TS:) Anonymkode: 022f8...3ec Kan jeg spørre om verdien? Og, har du tider hvor du går opp 5-10-15 kg på forholdsvis kort tid, sånn 1 kg i uka nesten? For det har jeg gjort siden i sommer og jeg føler meg rett og slett feit. At t-skjortene presser, beltet må ned et hakk for å sitte, lår er klammere, alt er mykere og jeg kjenner på udugeligheten av å la det skje. Anonymkode: 762da...94b 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #29 Skrevet 21. september 2018 Tenker du at overvekt/overspising er en sykdom? Sånn type motsatt av anoreksi? Sier familie/venner/bekjente noe om vekten din? Det virker som om det er "greit" å si at man er bekymret for noen som blir veldig tynne, men at det overhode ikke er greit når det gjelder overvekt. Hva tenker du om det? Burde folk si ifra? Heier på deg btw ✌️ Anonymkode: b6498...bd7 1
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 21. september 2018 #30 Skrevet 21. september 2018 Er det vanlig kutyme å vinke/nikke til andre overvektige mennesker på gaten, i trafikken og på butikken og sånn?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #31 Skrevet 21. september 2018 1 minutt siden, HerrBæsjerumpehull skrev: Er det vanlig kutyme å vinke/nikke til andre overvektige mennesker på gaten, i trafikken og på butikken og sånn? Sånn som motorsyklistene? 🏍💨 Anonymkode: b6498...bd7 1
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 21. september 2018 #32 Skrevet 21. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Sånn som motorsyklistene? 🏍💨 Anonymkode: b6498...bd7 Akkurat sånn, ja. Har lest (på KG) at skallede menn også gjør dette.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #33 Skrevet 21. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Jeg har vært på livsstilskurs på overvektsklinikken på sykehus. Etterpå fikk jeg ikke videre hjelp. Det er ikke grunnen til at jeg bare ble større og større, men sørg for at du er obs på at du har en plan/opplegg/oppfølging etter det tilbudet du er ferdig med. Enten det er via helsevesenet, fastlegen eller noe du finner på selv - på en sunn, trygg og realistisk måte. (Anbefaler ikke Grete Roede, Fedon, lavkarbo, kurer, osv osv) Jeg var også gjennom prosessen med å få fedmeoperasjon, ble godkjent og det endte med at jeg takket nei. Har også vært på reabilitering for overvekt over flere uker. Det var tilbudet som i stor grad endret meg. Det var positivt på alle måter. Når går vekten veldig veldig langsomt nedover på en helt naturlig måte. Våg å spørre om hjelp. HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec Hvorfor valgte du å takke nei til operasjon? Jeg har selv tatt gastric sleeve og er så glad jeg for at gjorde det og at jeg endelig er normalvektig. Anonymkode: 95bcf...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #34 Skrevet 21. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du det er like vanskelig å gå opp i vekt for en som er undervektig som det er å gå ned i vekt for en som er overvektig? Du virker som en hyggelig kar Anonymkode: 77363...b39 Det har jeg faktisk ingen anelse om. Jeg vil tro at det for enkelte kan være vanskelig å gå opp i vekt. Vi er alle mennesker men noen av oss er ikke skrudd helt i sammen som "alle andre". Takk for komplimentet, det var kjekt å høre HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #35 Skrevet 21. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor valgte du å takke nei til operasjon? Jeg har selv tatt gastric sleeve og er så glad jeg for at gjorde det og at jeg endelig er normalvektig. Anonymkode: 95bcf...bb1 Jeg har stor respekt for alle som jobber med å gå ned i vekt - enten på den ene eller andre måten. Det er på ingen måte en skam å ha tatt en operasjon - det er knallhardt arbeid som ligger bak kiloene som man mister. `Å ta en operasjon føltes ikke ut som det rette for meg. Jeg fant ut at jeg skulle "slankeoperere" meg selv. Snart har jeg nådd målet mitt med å gå ned 10% av kroppsvekten min på et år. Jeg tror jeg er på rett vei. Jeg er veldig glad for at du valgte en god løsning for deg selv. Gratulerer og klem til deg! HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #36 Skrevet 21. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om verdien? Og, har du tider hvor du går opp 5-10-15 kg på forholdsvis kort tid, sånn 1 kg i uka nesten? For det har jeg gjort siden i sommer og jeg føler meg rett og slett feit. At t-skjortene presser, beltet må ned et hakk for å sitte, lår er klammere, alt er mykere og jeg kjenner på udugeligheten av å la det skje. Anonymkode: 762da...94b Jeg husker desverre ikke verdien. Legen tok en haug med tester og jeg spurte ham spesifikt om den testen viste noe unormalt. Alt var helt greit ifølge fastlegen. Den sommeren jeg var på mitt tyngste gikk jeg opp en god del. Det var bilferie, masse mat, snop og kos. Vet ikke hvor mye jeg gikk opp men vekten bare økte og økte. Jeg håper du finner ut hvordan du kan endre det du beskriver. Siden du ikke spør hvilke tips jeg har til å gå ned i vekt har jeg ikke lyst å plage deg med å gi tips du ikke spør om. Det er forresten en kjip greie, man tror at alle overvektige trenger tips, råd og hjelp.... Jeg kjenner igjen situasjonen, kiloene sniker seg sakte på litt etter litt, gram for gram... som blir til kilo. Jeg tror du kan fikse det når du finner ut at du er klar for det. HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #37 Skrevet 21. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg husker desverre ikke verdien. Legen tok en haug med tester og jeg spurte ham spesifikt om den testen viste noe unormalt. Alt var helt greit ifølge fastlegen. Den sommeren jeg var på mitt tyngste gikk jeg opp en god del. Det var bilferie, masse mat, snop og kos. Vet ikke hvor mye jeg gikk opp men vekten bare økte og økte. Jeg håper du finner ut hvordan du kan endre det du beskriver. Siden du ikke spør hvilke tips jeg har til å gå ned i vekt har jeg ikke lyst å plage deg med å gi tips du ikke spør om. Det er forresten en kjip greie, man tror at alle overvektige trenger tips, råd og hjelp.... Jeg kjenner igjen situasjonen, kiloene sniker seg sakte på litt etter litt, gram for gram... som blir til kilo. Jeg tror du kan fikse det når du finner ut at du er klar for det. HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec Takker for svar . Når det gjelder testosteronverdier, så er spekteret meget bredt, derfor jeg lurer. Og snittverdien hos menn har sunket drastisk så selv om man er innafor "normalen" som baseres på befolkningen, kan man ha lavt, men normalt. Måte selv mase litt på legen for å få tatt test, er visstnok dyrere enn å teste vitaminer og annet. Uansett, fikk vite at jeg er innafor normalen, men fikk vite verdien. Jeg vet egentlig hvordan jeg kan gå ned i vekt, men dagene blir lange, og initativet på bunn. Det ender opp med å begynne fra i morgen, fra mandag, fra neste uke eller en eller annen tid fremover - ikke nå. Og i morgen tenker jeg samme. Har jo litt snop igjen, så når jeg er tom, da skal jeg begynne. Så kjøper jeg mer, fordi jeg skal ha kontroll, så litt snop på fredagskvelden gjør ikke noe. Om det så er onsdag, skader det heller ikke. Der gikk visst hele posen, og jeg kjøper igjen på torsdagen. Det jeg tror er viktig er en stadig påminnelse. Ikke at man er tykk, men at man ikke aktivt kontrollerer kostholdet. En annen ting som er rart, er at jeg har mindre problemer med å bruke 250,- på en pizza, hamburger, kebab eller annet og spise det i løpet av en kveld. Frossenpizza: 60,- , brus: 40,-, litt snop: 30,- dip (m rømme): 25. Som et eksempel, det blir rundt 150 på ingenting annet enn skam. Men en ny praktisk ting derimot, den sitter langt inne. Å bruke 150,- vannkoker, 700 for ekstern harddisk, elelr andre praktiske ting jeg kunne tenkt meg lar jeg være å kjøpe. Mat og sånt`Pffft, der flyr pengene fortere. 2-300 i uka på bare drittmat jeg ikke hadde trengt, kunne kjøpt mye praktisk for det. Skammer du deg om folk får se magen din? Anonymkode: 762da...94b 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #38 Skrevet 21. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan bearbeider du følelsene dine? Tips til sider eller steder man kan få hjelp med dette? Er selv lettere overvektig, og jeg sliter så fælt med å ikke ty til mat/snop når jeg føler meg nedfor, og så havner jeg i en ond spiral fordi jeg hater meg selv enda mer når jeg da stapper i meg masse mat, som jeg vet jeg egentlig ikke trenger, men tyr til for å fylle en tomhet eller få bort tankene... Anonymkode: c29ef...b7a Vanskelig spørsmål å svare på. Det å misbruke mat og snop ( ja, jeg mener at snop ikke er mat) er noe jeg tror man kan venne seg av med. Rett og slett gå cold turky en god periode og ha det kjipt. Så får man avhengigheten og misbruket litt på avstand. Etter en god stund så merker man de tingene man spiste for å trøste seg ikke har den samme gode smaken. Et godt sted å begynne er å fortelle seg selv at man er god nok. Øv på å være god nok. Vær bevisst på hvordan du snakker med og om deg selv (tankene er din indre dialog). Har ikke tips til nettsider osv men vi må slutte å snakke ned om oss selv og også slutte å sammenligne oss med andre. Begynne også å øve på egenomsorg - altså å være en god kjæreste for deg selv. HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #39 Skrevet 21. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar . Når det gjelder testosteronverdier, så er spekteret meget bredt, derfor jeg lurer. Og snittverdien hos menn har sunket drastisk så selv om man er innafor "normalen" som baseres på befolkningen, kan man ha lavt, men normalt. Måte selv mase litt på legen for å få tatt test, er visstnok dyrere enn å teste vitaminer og annet. Uansett, fikk vite at jeg er innafor normalen, men fikk vite verdien. Jeg vet egentlig hvordan jeg kan gå ned i vekt, men dagene blir lange, og initativet på bunn. Det ender opp med å begynne fra i morgen, fra mandag, fra neste uke eller en eller annen tid fremover - ikke nå. Og i morgen tenker jeg samme. Har jo litt snop igjen, så når jeg er tom, da skal jeg begynne. Så kjøper jeg mer, fordi jeg skal ha kontroll, så litt snop på fredagskvelden gjør ikke noe. Om det så er onsdag, skader det heller ikke. Der gikk visst hele posen, og jeg kjøper igjen på torsdagen. Det jeg tror er viktig er en stadig påminnelse. Ikke at man er tykk, men at man ikke aktivt kontrollerer kostholdet. En annen ting som er rart, er at jeg har mindre problemer med å bruke 250,- på en pizza, hamburger, kebab eller annet og spise det i løpet av en kveld. Frossenpizza: 60,- , brus: 40,-, litt snop: 30,- dip (m rømme): 25. Som et eksempel, det blir rundt 150 på ingenting annet enn skam. Men en ny praktisk ting derimot, den sitter langt inne. Å bruke 150,- vannkoker, 700 for ekstern harddisk, elelr andre praktiske ting jeg kunne tenkt meg lar jeg være å kjøpe. Mat og sånt`Pffft, der flyr pengene fortere. 2-300 i uka på bare drittmat jeg ikke hadde trengt, kunne kjøpt mye praktisk for det. Skammer du deg om folk får se magen din? Anonymkode: 762da...94b Det å være overvektig er en litt rar greie. I motsettning til alle andre sykdommer og tilstander så vises problemene dine på utsiden av kroppen din. Man er liksom blottlagt. Jeg går i svømmehallen jevnlig for å trene. Det er ikke akkurat kult å vise seg fram til støtt og standighet men det handler om å ikke gi etter for negative tanker og for skam. Jeg liker ikke å vise meg frem men jeg vil ikke hindre meg selv fra å leve et bra liv. Så ja, jeg er flau og skammer meg over magen min. Jeg jobber med å ikke være det. Jeg hater for eksempel å kjøpe klær. Hilsen TS Anonymkode: 022f8...3ec 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #40 Skrevet 21. september 2018 Hva synes du om "the body positivity movement"? Anonymkode: 01fcf...0b6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå