AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #1 Skrevet 21. september 2018 Sikkert ikke interessant for alle men kanskje for noen. Her kan du spørre meg alt om hvordan det er å være overvektig. Er en mann på 130 kilo som har slitt med overvekt i mange år. Er ganske lei av hets, fordommer og generaliseringer, derfor vil jeg åpent og ærlig svare på seriøse spørsmål vedrørende hvordan det er å være overvektig. Spør gjerne om alt du måtte ønske. Oppleves spørsmålet eller kommentaren din stilt for å krenke, hetse eller mobbe, så besvares det ikke. Er ganske tykkhudet så spør du skikkelig skal du få skikkelige svar. Spør i vei Anonymkode: 022f8...3ec 11
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #2 Skrevet 21. september 2018 Føler du at hverdagslige aktiviteter er tunge? Sette deg opp i seng, vaske osv, eller blir man på en måte vandt til det? Anonymkode: e9428...061
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #3 Skrevet 21. september 2018 Jeg levde sammen med en i mange år som var enda tyngre enn deg og som aldri gjorde noe med det og derfor døde før han var 50. Hvorfor er man ikke villig til å ta tak for å kunne være der for kone og barn? Hvorfor må man alltid spise seg stappmett og proppe i seg godteri? Anonymkode: 44efb...23c 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #4 Skrevet 21. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler du at hverdagslige aktiviteter er tunge? Sette deg opp i seng, vaske osv, eller blir man på en måte vandt til det? Anonymkode: e9428...061 Det kan være tungt å sette seg opp i sengen fordi magen er såpass stor. Når det gjelder hygiene er det null problemer og kommer greit til som alle andre. Ved "manscaping" er det vanskelig, igjen på grunn av magen, å komme sikkelig til og se området man vil barbere/frisere. Det med manscapingen er det største problemet når det kommer til velvære - rett og slett fordi det er vanskelig å se. Man blir jo vant til det meste. Det er ikke sånn at man blir overvektig over natten. Som regel bruker man lang tid å bli overvektig, så man venner seg til de ekstra kiloene etterhvert som de kommer. HILSEN TS:) Anonymkode: 022f8...3ec
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #5 Skrevet 21. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg levde sammen med en i mange år som var enda tyngre enn deg og som aldri gjorde noe med det og derfor døde før han var 50. Hvorfor er man ikke villig til å ta tak for å kunne være der for kone og barn? Hvorfor må man alltid spise seg stappmett og proppe i seg godteri? Anonymkode: 44efb...23c Det er vanskelig å svare for alle andre. Min kone har vært redd (eller er redd) for å miste meg. Jeg var større før. Jeg er i ganske god fysisk form for å være overvektig så det hjelper - det betyr ikke at det ikke er farlig å være overvektig. Jeg har også vært en del større enn det jeg er nå. Det er ikke sånn at de som har fedme alltid spiser seg stappmett og propper i seg godteri, selv om det kan se sånn ut. Jeg har i perioder spist veldig moderat og til dels uforsvarlig lite. Å gå ned i vekt er utrolig vanskelig, ihvertfall gang nr.2 osv videre. Det er ikke slik at det er "bare til å spise mindre". Ofte er det følelser, avhengighet til mat, misbruk av mat som gjør det å endre kosthold/spise mindre vanskelig. Jeg er enig i at det burde være en motivasjon for alle mennesker at man kan dø, at ektefelle/barn osv er redd for å miste meg. For meg var det ikke en motivasjon selv om jeg forstod det logisk. Jeg har slitt med angst og depresjon i store deler av livet mitt, det påvirker også hvordan man bruker mat/snop osv. Jeg legger ikke skjul på at jeg i dag har fedme fordi jeg her spist for mye over mange år. Håper det var svar på spørsmålet ditt. HILSEN TS:) Anonymkode: 022f8...3ec 12
Antlers Skrevet 21. september 2018 #6 Skrevet 21. september 2018 Hva synes du er mest motiverende når du forsøker å gå ned i vekt? Er det noe du synes er direkte demotiverende? Tenker både på ting andre mennesker kan gjøre/si, og dine egne tanker her. Er det noen spesielle former for trening (bortsett fra svømming) som føles mindre belastende for kroppen? Jeg har en god venn som er svært overvektig (veier mye mer enn du gjør), og vekten hans gjør det ofte vanskelig å ta ham med på ting. Vanlige møbler kan knekke når han sitter på dem, han får ikke plass i en del biler, og buss utgår fordi han synes det er for flaut å måtte bruke belteforlenger. Nå som han er på sitt største er god hygiene også en utfordring, da han ikke får vasket seg godt nok. Det aller verste er hvordan han har det psykisk. Kraftig dødsangst pga. vekten Han har klart å gå ned i vekt før, til lettere overvektig, og hadde egentlig ingen store problemer med det. Det ser ut til å være motivasjonen (og eventuelle psykiske problemer) som setter en stopper nå. Jeg skulle gjerne hatt noen gode tips om hva jeg kan gjøre for å motivere og hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #7 Skrevet 21. september 2018 Har du målt testosteronsnivået ditt? Anonymkode: 1ff4e...be4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #8 Skrevet 21. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du målt testosteronsnivået ditt? Anonymkode: 1ff4e...be4 Ja, det har jeg. Det er null problemer der. HILSEN TS:) Anonymkode: 022f8...3ec 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #9 Skrevet 21. september 2018 15 minutter siden, Antlers skrev: Hva synes du er mest motiverende når du forsøker å gå ned i vekt? Er det noe du synes er direkte demotiverende? Tenker både på ting andre mennesker kan gjøre/si, og dine egne tanker her. Er det noen spesielle former for trening (bortsett fra svømming) som føles mindre belastende for kroppen? Jeg har en god venn som er svært overvektig (veier mye mer enn du gjør), og vekten hans gjør det ofte vanskelig å ta ham med på ting. Vanlige møbler kan knekke når han sitter på dem, han får ikke plass i en del biler, og buss utgår fordi han synes det er for flaut å måtte bruke belteforlenger. Nå som han er på sitt største er god hygiene også en utfordring, da han ikke får vasket seg godt nok. Det aller verste er hvordan han har det psykisk. Kraftig dødsangst pga. vekten Han har klart å gå ned i vekt før, til lettere overvektig, og hadde egentlig ingen store problemer med det. Det ser ut til å være motivasjonen (og eventuelle psykiske problemer) som setter en stopper nå. Jeg skulle gjerne hatt noen gode tips om hva jeg kan gjøre for å motivere og hjelpe. Hei. Dette må jeg tenke mer på før jeg svarer. Jeg lover å svare deg senere. Takk for omsorgen din til vennen din - vedkommende er heldig som har deg. HILSEN TS:) Anonymkode: 022f8...3ec 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #10 Skrevet 21. september 2018 Har du alltid vært overvektig? Anonymkode: d472e...568
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #11 Skrevet 21. september 2018 31 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vanskelig å svare for alle andre. Min kone har vært redd (eller er redd) for å miste meg. Jeg var større før. Jeg er i ganske god fysisk form for å være overvektig så det hjelper - det betyr ikke at det ikke er farlig å være overvektig. Jeg har også vært en del større enn det jeg er nå. Det er ikke sånn at de som har fedme alltid spiser seg stappmett og propper i seg godteri, selv om det kan se sånn ut. Jeg har i perioder spist veldig moderat og til dels uforsvarlig lite. Å gå ned i vekt er utrolig vanskelig, ihvertfall gang nr.2 osv videre. Det er ikke slik at det er "bare til å spise mindre". Ofte er det følelser, avhengighet til mat, misbruk av mat som gjør det å endre kosthold/spise mindre vanskelig. Jeg er enig i at det burde være en motivasjon for alle mennesker at man kan dø, at ektefelle/barn osv er redd for å miste meg. For meg var det ikke en motivasjon selv om jeg forstod det logisk. Jeg har slitt med angst og depresjon i store deler av livet mitt, det påvirker også hvordan man bruker mat/snop osv. Jeg legger ikke skjul på at jeg i dag har fedme fordi jeg her spist for mye over mange år. Håper det var svar på spørsmålet ditt. HILSEN TS:) Anonymkode: 022f8...3ec Så du forstår at det du gjør er det samme som selvskadere gjør? Eller alkoholikere? Hva tenker om selvskadere eller alkoholikere som ikke forsøker endre seg, selv når alle rundt ser at man har en fot i graven? Anonymkode: 90bcd...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #12 Skrevet 21. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du alltid vært overvektig? Anonymkode: d472e...568 Nei. Jeg var tynn og slank i oppveksten, men følte meg tjukk på en rar måte, på ungdomskolen. Ble mobbet så tror at det kan ha gjort noe med hva jeg tenkte om meg selv på. Tror kanskje at jeg forvekslet det jeg trodde var tjukk med at jeg ikke var veltrent. Begynte å legge på meg halvveis ut i 20 års alderen. HILSEN TS:) Anonymkode: 022f8...3ec 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #13 Skrevet 21. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du forstår at det du gjør er det samme som selvskadere gjør? Eller alkoholikere? Hva tenker om selvskadere eller alkoholikere som ikke forsøker endre seg, selv når alle rundt ser at man har en fot i graven? Anonymkode: 90bcd...7d8 Det jeg gjør i dag, har ingenting med selvskading å gjøre. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det jeg har gjort for selvskading, men jeg har ikke hatt egenomsorg for meg selv. Og så er det ikke enten eller. Man driver ikke bare med selvskading, eller overspising eller andre negative mønstre. Man gjør både det ene og det andre. I dag bruker mat på en helt annen måte enn jeg har gjort tidligere. I dag har jeg et normalt og sunt kosthold - kanskje sunnere enn de aller fleste når det gjelder snop osv. Jeg tror nok at jeg har brukt mat/snop til å kjøre meg opp med "gode" og kortvarige følelser tidligere. I dag bearbeider jeg følelsene mine på en annen måte. Hva jeg tenker om mennesker som selvskader seg eller andre ting som du nevner? Jeg tenker først og fremst at de fortjener hjelp av helsepersonell som ser muligheter som vedkommende ikke ser selv. Og så håper jeg at familie og venner ikke gir opp troen på vedkommende selv om det tilsynelatende kan se ut som en håpløs situasjon. Aldri gi opp et menneske. Vær tolmodig. HILSEN TS:) Anonymkode: 022f8...3ec 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #14 Skrevet 21. september 2018 Er det vanskelig å ha sex? Anonymkode: 51ed7...aa6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #15 Skrevet 21. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det vanskelig å ha sex? Anonymkode: 51ed7...aa6 Nei. Vi har et veldig kreativt sexliv med mye moro, kåthet og glede . Jeg syns magen av og til er i veien i enkelte stillinger men det er ikke til hinder. Det vanskelige med sexlivet er at vi har hjemmeboende ungdommer slik at vi ikke kan ha så mye sex som vi ønsker. Det handler selvfølgelig ikke om overvekt. HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec 7
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 21. september 2018 #16 Skrevet 21. september 2018 (endret) Hva syns du om bompengefinansiering? Endret 21. september 2018 av HerrBæsjerumpehull
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #17 Skrevet 21. september 2018 Er selv sykelig overvektig (104 kg) og er i startfasen av helsehjelp fra det offentlige. Har du vært borti det og har erfaring på det området? Anonymkode: 78910...29b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #18 Skrevet 21. september 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er selv sykelig overvektig (104 kg) og er i startfasen av helsehjelp fra det offentlige. Har du vært borti det og har erfaring på det området? Anonymkode: 78910...29b Ja. Jeg har vært på livsstilskurs på overvektsklinikken på sykehus. Etterpå fikk jeg ikke videre hjelp. Det er ikke grunnen til at jeg bare ble større og større, men sørg for at du er obs på at du har en plan/opplegg/oppfølging etter det tilbudet du er ferdig med. Enten det er via helsevesenet, fastlegen eller noe du finner på selv - på en sunn, trygg og realistisk måte. (Anbefaler ikke Grete Roede, Fedon, lavkarbo, kurer, osv osv) Jeg var også gjennom prosessen med å få fedmeoperasjon, ble godkjent og det endte med at jeg takket nei. Har også vært på reabilitering for overvekt over flere uker. Det var tilbudet som i stor grad endret meg. Det var positivt på alle måter. Når går vekten veldig veldig langsomt nedover på en helt naturlig måte. Våg å spørre om hjelp. HILSEN TS Anonymkode: 022f8...3ec 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #19 Skrevet 21. september 2018 Opplever du fatshaming? Anonymkode: 51ed7...aa6 1
kaleidoskop Skrevet 21. september 2018 #20 Skrevet 21. september 2018 Ville du tatt operasjon om du fikk sjansen til det? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå