Gå til innhold

Meld ut barnet ditt fra Kirketilhørighet om du vil her.


Wonders

Anbefalte innlegg

Vi er foreldre til to barn. Vi fikk papirer på sykehuset med spørsmål om religion. Vi skrev våre respektive religioner ned på arket, slik at våre barn ikke automatisk skulle bli medlemmer av den Norske Kirke, som da er min, som mor, sin religion.

 

Trodde da at vi hadde gjort alt riktig. Men nei da. Jeg har fått nyss om at barna allikevel står som kirketilhørige, og at kirken får penger for dette.

 

OM flere er i samme posisjon som oss, og ikke vil dette, kan jeg hjelpe på veien.

 

Meldte de ut her; https://www.kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/medlemskap/2014/skjema-for-inn--og-utmelding/melding_barns_kirketilh_bm.pdf

 

Begge foreldre må signere om barna er under 15 år. Ta bilde og send det til [email protected]

De fra kirkerådet sa det kom endringer i høst angående dette. Men nå tar jeg ingen sjanser lenger.

 

 

 

 

 

Jeg ønsker ikke en debatt om for eller i mot, bare å hjelpe de dette er tiltenkt. Takk for forståelsen :kghjerte:

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og man bør sjekke med jevne mellomrom, at man ikke er meldt inn igjen. Har en venninne som måtte melde seg ut 5 ganger.

Anonymkode: fe3ea...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg og mine barn også står i den norske kirke, så er det to kirker som får penger på grunn av oss. Det unner jeg dem. 

Men jeg har full forståelse for at man ikke vil være registrert i et trossamfunn man ikke har samme tro som. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en kristen si byråkratiet som kludrer det til med vilje!

Anonymkode: 8e140...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ingen forskjell. Vi ble meldt inn da vi var små og våre barn er meldt inn. Det har ikke skadet oss på noen som helst måte

Anonymkode: 63582...993

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wonders skrev:

Vi er foreldre til to barn. Vi fikk papirer på sykehuset med spørsmål om religion. Vi skrev våre respektive religioner ned på arket, slik at våre barn ikke automatisk skulle bli medlemmer av den Norske Kirke, som da er min, som mor, sin religion.

 

Trodde da at vi hadde gjort alt riktig. Men nei da. Jeg har fått nyss om at barna allikevel står som kirketilhørige, og at kirken får penger for dette.

 

OM flere er i samme posisjon som oss, og ikke vil dette, kan jeg hjelpe på veien.

 

Meldte de ut her; https://www.kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/medlemskap/2014/skjema-for-inn--og-utmelding/melding_barns_kirketilh_bm.pdf

 

Begge foreldre må signere om barna er under 15 år. Ta bilde og send det til [email protected]

De fra kirkerådet sa det kom endringer i høst angående dette. Men nå tar jeg ingen sjanser lenger.

 

 

 

 

 

Jeg ønsker ikke en debatt om for eller i mot, bare å hjelpe de dette er tiltenkt. Takk for forståelsen :kghjerte:

 

 

 

 

Dette er helt unødvendig å legge ut link til. Hver og en må finne frem og ut av spørsmål rundt tilknytning til Kirken på egenhånd. Ingen tar heller skade av å ha en tilknytning til kirken. Tilhører man et annet kirkesamfunn så får en melde seg inn der. Og ferdig med den. 

At noen har averajon mot kirken, det synes jeg de får holde for seg selv. 

Anonymkode: aa485...e9a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt unødvendig å legge ut link til. Hver og en må finne frem og ut av spørsmål rundt tilknytning til Kirken på egenhånd. Ingen tar heller skade av å ha en tilknytning til kirken. Tilhører man et annet kirkesamfunn så får en melde seg inn der. Og ferdig med den. 

At noen har averajon mot kirken, det synes jeg de får holde for seg selv. 

Anonymkode: aa485...e9a

Enig. 

Anonymkode: f30dc...a1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, så får en trosretning ca 500 kr for hvert medlem (mulig summen er høyere nå). Hvis kirken melder inn dine barn inn uten din tillatelse, er det egentlig svindel. At dere sier at vi ikke skal bry oss om det. Det er jo snakk om våre skattepenger som kunne ha blitt brukt på andre område.

Anonymkode: 75130...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wonders skrev:

Trodde da at vi hadde gjort alt riktig. Men nei da. Jeg har fått nyss om at barna allikevel står som kirketilhørige, og at kirken får penger for dette.

Hvordan fant du det ut? Jeg vil gjerne sjekke mine barn.

Anonymkode: 75130...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt unødvendig å legge ut link til. Hver og en må finne frem og ut av spørsmål rundt tilknytning til Kirken på egenhånd. Ingen tar heller skade av å ha en tilknytning til kirken. Tilhører man et annet kirkesamfunn så får en melde seg inn der. Og ferdig med den. 

At noen har averajon mot kirken, det synes jeg de får holde for seg selv. 

Anonymkode: aa485...e9a

Er så enig med deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, stan said:

Hvis jeg og mine barn også står i den norske kirke, så er det to kirker som får penger på grunn av oss. Det unner jeg dem. 

Men jeg har full forståelse for at man ikke vil være registrert i et trossamfunn man ikke har samme tro som. 

Dessverre fungerer det ikke slik, nei. Om du er medlem i Den norske kirke, vil statsstøtten gå dit.

Anonymkode: 7cca6...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statskirka går penger for deg allikevel, først når du er registrert med i en annen trosretning så slutter det. 

Holder ikke å melde seg ut, man må melde seg inn i noe annet også som feks humanetisk forbund. 

Anonymkode: 180b6...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt unødvendig å legge ut link til. Hver og en må finne frem og ut av spørsmål rundt tilknytning til Kirken på egenhånd. Ingen tar heller skade av å ha en tilknytning til kirken. Tilhører man et annet kirkesamfunn så får en melde seg inn der. Og ferdig med den. 

At noen har averajon mot kirken, det synes jeg de får holde for seg selv. 

Anonymkode: aa485...e9a

Ser hva du mener, og for min del spiller det heller ingen rolle, men slik trenger det ikke være for alle. Religion og religiøs (u)tilhørighet varierer stort. Ville du f. eks tenke det samme hvis det var Islam, Scientologikirken eller Smiths Venner du automatisk ble meldt inn i? Svarene i tråder omhandlende dette viser at det er mange som ikke engang vet at de er medlemmer, så jeg synes det er helt ok med den linken, jeg. Den tar man heller ikke skade av å vite om

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...