Gå til innhold

Ønsker folk virkelig å ha monarkiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kritt skrev:

En diskusjon rundt monarkiet som styreform er alltid forfriskende, men dette blir jo bare usaklig. De rike i landet er langt rikere enn de kongelige, og de har ingen ting med hverandre å gjøre, så jeg skjønner ikke hvorfor du blander dem inn i diskusjonen. 

 

Når det er sagt har jeg sans for monarki som styreform, i hvert fall sålenge de er noenlunde bra egnet. Regjeringer skifter og det er fint med en maktfaktor som er konstant. Det har man jo særlig sett når landet har vært truet av krig. Uansett synes jeg ikke alternativene er så mye bedre. Det siste jeg ønsker er i hvertfall en ordning med presidentvalg à la det de har i USA.

Åjoda de aller rikeste og de kongelige har fellesnevnere. Blant annet at de arver rikdom og den makt som følger, både politisk og makt over enkelt personer.

 

Jeg har personlig lite i mot vår nåværende konge og hans far. Men å støtte monarki fordi vår nåværende er ok blir jo også ganske usaklig. Den dagen det kommer en konge eller droning som ikke er ok, hva da? Og konger har også mulighet til å skape mer uro en ro i krisesituasjoner. Det blir gambling etter hvem som er konge. Han er ikke general basert på ferdigheter.

Anonymkode: 6dee1...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart jeg vil ha de kongelige. Elsker monarkiet. Både Norges konge og Dronning Margerethe fra Danmark er nydelige mennesker.

Anonymkode: 8a0eb...f96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hvorfor det må være enten eller? Hvorfor må det være enten rebublikk eller monarki? Begge er jo menneskeskapt, går det ikke å skape noe nytt? Fjerne monarkiet og fortsette som før med statsminister og hele pakka. 

Anonymkode: 62cb5...171

Å se på temning er noe alle liker. Det er noe av det morsomste vi vet å se på alle mulige slags underkastelse. Det er derfor det er så mange som stimler sammen for å se et kongeinntog.

Fra første side av mannen som ler av Victor Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, dette er ikke noe som merkes på statsbudsjettet. Så vi har råd til å ha dem og deres såkalte stillinger. Kongelige har ikke akkurat vært noen trivelige personer igjennom historien og vi behandler dyr bedre i dag en hva folk kunne bli behandlet før. Så jeg forstår ikke helt denne sympatien med denne tradisjonen. Det er først under demokrati, at etikk har betydd noe.

 

Men å forandre systemet, hva er galt med det? Er dette innført som en naturlov, altså at det må være enten a eller b? Hvorfor skal en president ha mer lønn og luksus en statsminnister?

Anonymkode: 6dee1...72b

Joda, men nå har jo demokratiet i mange land kllart å utvikle seg med en kongefamilie intakt da, det gjelder bla. flere europeiske land. Sympati eller ikke, jeg er mer pragmatisk. Kongefamilien slik den er nå er lite trolig til skade for demokratiet, så jeg ser heller ikke vitsen i å gjøre en kostbar omlegging til presidentskap - særlig ikke hvis man skal endre til en mer utøvende president ala modell fra USA. Denne oppgaven klarer statsministeren og resten av regjeringen helt fint, så jeg ser det ikke som nødvendig å overføre den utøvende rollen fra statsminister til en president. 

Hvorvidt de skal ha mer lønn har jeg vel ikke sagt, men jeg tviler som sagt på at det ville blitt noe billigere med presidentfamilier. De skal jo også lønn/tilskudd til livsopphold, boliger, biler, sikkerhet osv. I tillegg ville man måtte bekostet gjennomføring og administrasjon ennå et valg, nemlig valg av president, visepresident osv. i tillegg til fylkesvalg, kommunale valg og stortingsvalg vi allerede har. Jeg ser ikke hensikten i å byråkratisere Norge ennå mer. 

Anonymkode: 57829...8ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, med tanke på antall individer som lever i elendighet tror jeg ikke de skal klage.

Anonymkode: 6dee1...72b

Nei, det skal vel de færreste av oss som er født i Norge gjøre. Men hvis jeg hadde hatt valget, ville jeg heller vært meg enn en kongelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare presidenten som er dyr i republikkene, eks-presidentene har også kostbare livvakter og masse styr rundt seg. Det blir mye penger av sånt. Og Det hvite hus pusses jo opp hver gang det kommer en ny president. Sikkert kjempebillig. 

Anonymkode: 46c2f...0bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer bare på trådstarters spørsmål om folk virkelig ønsker å ha monarkiet, og svaret er at de aller fleste i landet vil det.

I følge en undersøkelse fra i fjor: hele 81 prosent av landets innbyggere ønsker monarki(69 prosent av hovedstadens innbyggere), 15 prosent vil ha en annen styreform, fire prosent er usikre.

http://www.dagen.no/Nyheter/undersøkelse/Stadig-flere-vil-beholde-kongehuset-448405

I følge en undersøkelse fra 2016: 67,1 prosent for monarki, 32,9 prosent for republikk.

https://www.tv2.no/a/7941082/

Anonymkode: c569a...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker måten kongehuset samler hele folket, og representerer samtlige av oss i sitt arbeid som Norges ansikt utad. 

En representant fra politikken vil alltid ha et politisk og religiøst ståsted, og der er ytterst få i norsk politikk jeg ser for meg kan klare å gjøre jobben like godt som kongehuset.  

Anonymkode: c983a...306

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Vel, med tanke på antall individer som lever i elendighet tror jeg ikke de skal klage.

Anonymkode: 6dee1...72b

Ikke kongelig er vel ikke akkurat ensbetydende med et liv i elendighet. Jeg trakk ikke kongekortet, og er strålende fornøyd med det. Märtha tenker det samme. Hun meldte seg ut, og er sikkert fornøyd hun også. 

Men jeg er egentlig glad vi har et kongehus. De representerer Norge på en positiv måte, i det store og hele, og skaper nok en slags tilhørighet man ikke har i en republikk. Det at de ikke har noen politisk utøvende makt er selvfølgelig på sin plass, siden de ikke er folkevalgte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som både kvinner og menn kan bli monark synes jeg vi kan legge ned hele driten. Poenget med monarki er tradisjon, ikke politisk korrekthet. 

 

Anonymkode: 6e9e1...e5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke noe fan av monarki i det hele tatt. Forferdelig at vi er med på å mate kongehuset. Synes heller ikke noe om presidenter. Jeg personlig heller mer mot direkte demokrati i så stor grad som overhode mulig.

Anonymkode: 4bbc9...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, LiseTV said:

Hva er alternativet?   President ?   Slik som i USA ?     Takke meg til monarkiet likevel

Vi MÅ ikke ha president. Fjern kongehuset, kun ha statsminister. Altså akkurat som i dag, bare uten ‘konge’familien.

Anonymkode: 6ea6b...361

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 13.25, AnonymBruker skrev:

I praksis vil det nok spille liten rolle om man beholder demokratiet eller innfører en representativ president. Skal man ha en utøvende president som f. eks. i USA, så må mye innen det norske politiske systemet endres, siden det er statsministeren og regjeringen som er utøvende her på berget. 

Uansett er det å innføre republikk heller ikke gratis. Minst like store sikkerhetstiltak må til, og både presidenten og hans/hennes familie skal jo ha lønn/bidrag til livsopphold, reiser, annet underhold etc. 

Anonymkode: 57829...8ff

det er nok der skoen trykker for mange. 

Så... Det vil koste folket utansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi MÅ ikke ha president. Fjern kongehuset, kun ha statsminister. Altså akkurat som i dag, bare uten ‘konge’familien.

Anonymkode: 6ea6b...361

Ja for det hadde jo ikke blitt horribelt.. Neida.. Ehm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Påkrevd skrev:

Ikke kongelig er vel ikke akkurat ensbetydende med et liv i elendighet. Jeg trakk ikke kongekortet, og er strålende fornøyd med det. Märtha tenker det samme. Hun meldte seg ut, og er sikkert fornøyd hun også. 

Men jeg er egentlig glad vi har et kongehus. De representerer Norge på en positiv måte, i det store og hele, og skaper nok en slags tilhørighet man ikke har i en republikk. Det at de ikke har noen politisk utøvende makt er selvfølgelig på sin plass, siden de ikke er folkevalgte. 

Jeg synes kongehuset er flinke til å holde en fin tone i kontakt med andre land noe som kommer oss folket til gode da vi slipper unødvendig dramatikk. Jeg synes kongen og dronningen er flinke jeg.. Dessverre er de nå så høyt opp i årene at de må vel snart gi stafettpinnen videre.. En god jobb har de iallfall gjort! Søte og snille mennesker virker de også til å være både kongen og dronninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi MÅ ikke ha president. Fjern kongehuset, kun ha statsminister. Altså akkurat som i dag, bare uten ‘konge’familien.

Anonymkode: 6ea6b...361

Godt forslag, for politikerne som er i dag er jo så flinke og vil alle folk sitt beste. 🤠🤠

Anonymkode: 4bbc9...316

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Godt forslag, for politikerne som er i dag er jo så flinke og vil alle folk sitt beste. 🤠🤠

Anonymkode: 4bbc9...316

🤭 Det føles særlig slik for de som ligger nede..

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...