Gå til innhold

Falske voldtektsanmeldelser begynner å straffe seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endelig begynner falske voldtektsanmeldelser å bli tatt på fullt alvor av rettsvesenet. En 18 år gammel kvinne er dømt til 1 år og 4 mndr. ubetinget fengsel:

https://www.aftenposten.no/norge/i/J15lJ7/18-ar-gammel-kvinne-domt-til-fengsel-i-ett-ar-og-fire-maneder-for-falske-voldtektsanmeldelser

Jeg mener at straffen enda er litt lav, den burde tilsvare hva den som ble anmeldt hadde fått. Men det går rett vei! 

Kanskje dette kan skremme noen av de som anmelder falskt.

Anonymkode: 84698...844

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en god ting, samme hvor utbredt det måtte være. Risikerer å ødelegge livet til mannen som anklages - og for faktiske ofre som har dårligere sjanser til å bli trodd. Absolutt ingen grunn til å ikke straffe de som først anmeldelser falskt strengt.

Anonymkode: 8c397...c82

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bevisbyrden for å bli dømt for falsk voldtektsanmeldelse er lik bevisbyrden for å bli dømt for voldtekt, så må de gjerne dømmes strengt for min del. 

Men vi kan ikke ha det slik at voldtektsutsatte vegrer seg for å anmelde fordi de er redd for selv å bli dømt om gjerningsmannen ikke blir det. De ferreste voldtekter ender med dom. Og det er ikke automatisk slik at en frifinnelse for voldtekt betyr at anklagen var falsk. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra skrev:

Så lenge bevisbyrden for å bli dømt for falsk voldtektsanmeldelse er lik bevisbyrden for å bli dømt for voldtekt, så må de gjerne dømmes strengt for min del. 

Men vi kan ikke ha det slik at voldtektsutsatte vegrer seg for å anmelde fordi de er redd for selv å bli dømt om gjerningsmannen ikke blir det. De ferreste voldtekter ender med dom. Og det er ikke automatisk slik at en frifinnelse for voldtekt betyr at anklagen var falsk. 

Nei, de må jo faktisk bevise at den som anmelder falskt gjør nettopp det.

Anonymkode: 84698...844

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra. Slikt ødelegger for alle de som virkelig er rammet av voldtekt, noe som skjer langt hyppigere enn falske anmeldelser. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de må jo faktisk bevise at den som anmelder falskt gjør nettopp det.

Anonymkode: 84698...844

Det tragiske er at svært mange kvinner som innrømmer falsk anmeldelse, gjør dette fordi de paradoksalt nok synes synd på sin overgriper. De kjenner i de fleste tilfeller overgriperen godt, og vil dermed ikke skade ham. Derfor tar de skylda selv i stedet.

En innrømmelse av falsk anmeldelse bør derfor aldri være tilstrekkelig for domfellelse for dette, det må i tillegg kreves bevis for at innrømmelsen faktisk er falsk. Dette kreves likevel ikke i dag, og typisk for vårt patriarkalske samfunn er at det skal mye mer til for å få dømt menn som voldtar enn kvinner som anmelder "falskt".

Anonymkode: db311...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tragiske er at svært mange kvinner som innrømmer falsk anmeldelse, gjør dette fordi de paradoksalt nok synes synd på sin overgriper. De kjenner i de fleste tilfeller overgriperen godt, og vil dermed ikke skade ham. Derfor tar de skylda selv i stedet.

En innrømmelse av falsk anmeldelse bør derfor aldri være tilstrekkelig for domfellelse for dette, det må i tillegg kreves bevis for at innrømmelsen faktisk er falsk. Dette kreves likevel ikke i dag, og typisk for vårt patriarkalske samfunn er at det skal mye mer til for å få dømt menn som voldtar enn kvinner som anmelder "falskt".

Anonymkode: db311...4d5

Er det helt utelukkende for deg å tro på at noen kvinner faktisk leverer en falsk anmeldelse?

Anonymkode: 84698...844

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tragiske er at svært mange kvinner som innrømmer falsk anmeldelse, gjør dette fordi de paradoksalt nok synes synd på sin overgriper. De kjenner i de fleste tilfeller overgriperen godt, og vil dermed ikke skade ham. Derfor tar de skylda selv i stedet.

En innrømmelse av falsk anmeldelse bør derfor aldri være tilstrekkelig for domfellelse for dette, det må i tillegg kreves bevis for at innrømmelsen faktisk er falsk. Dette kreves likevel ikke i dag, og typisk for vårt patriarkalske samfunn er at det skal mye mer til for å få dømt menn som voldtar enn kvinner som anmelder "falskt".

Anonymkode: db311...4d5

Og det som er enda mer tragisk er at svært mange menn innrømmer falsk voldtekt, og dette gjør de paradoksalt siden de syntes synd på den som anmelder på falskt grunnlag.

En innrømmelse av voldtekt bør derfor aldri være tilstrekkelig for domfellelse av dette, det må i tillegg kreves bevis for at voldtekten fant sted, uavhengig av hva voldtektspersonen har innrømmet. Det er typisk for vårt matriarkalske samfunn at man skal kunne dømme folk uten beviser bare fordi de tilstår noe de kanskje ikke har gjort.

Anonymkode: ce7bc...16d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tragiske er at svært mange kvinner som innrømmer falsk anmeldelse, gjør dette fordi de paradoksalt nok synes synd på sin overgriper. De kjenner i de fleste tilfeller overgriperen godt, og vil dermed ikke skade ham. Derfor tar de skylda selv i stedet.

Anonymkode: db311...4d5

Kilde på dette?

Anonymkode: 4129c...8a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endelig begynner falske voldtektsanmeldelser å bli tatt på fullt alvor av rettsvesenet. En 18 år gammel kvinne er dømt til 1 år og 4 mndr. ubetinget fengsel:

https://www.aftenposten.no/norge/i/J15lJ7/18-ar-gammel-kvinne-domt-til-fengsel-i-ett-ar-og-fire-maneder-for-falske-voldtektsanmeldelser

Jeg mener at straffen enda er litt lav, den burde tilsvare hva den som ble anmeldt hadde fått. Men det går rett vei! 

Kanskje dette kan skremme noen av de som anmelder falskt.

Anonymkode: 84698...844

Hvis jeg en gang blir uskyldig anklaget håper jeg IKKE at hun skal frykte streng straff for å innrømme falsk forklaring. Det viktigste for meg ville vært at hun trakk forklaringen så jeg ikke ble uskyldig dømt.

Med andre ord så synes jeg ikke de som trekker en anmeldelse eller selv innrømmer falsk forklaring bør straffes strengt. Jeg tror de som dikter opp sånt er psykisk syke på et eller annet nivå. Dessverre er det nok ikke så sjeldent som noen vil ha det til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endelig begynner falske voldtektsanmeldelser å bli tatt på fullt alvor av rettsvesenet. En 18 år gammel kvinne er dømt til 1 år og 4 mndr. ubetinget fengsel:

https://www.aftenposten.no/norge/i/J15lJ7/18-ar-gammel-kvinne-domt-til-fengsel-i-ett-ar-og-fire-maneder-for-falske-voldtektsanmeldelser

Jeg mener at straffen enda er litt lav, den burde tilsvare hva den som ble anmeldt hadde fått. Men det går rett vei! 

Kanskje dette kan skremme noen av de som anmelder falskt.

Anonymkode: 84698...844

En voldteksmann hadde aldri fått så lang straff.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sokkar skrev:

En voldteksmann hadde aldri fått så lang straff.

Den lovfestede minstestraffen for voldtekt er tre års fengsel. Normalstraffen er fire år, ved skjerpende omstendigheter er utgangspunktet seks år. I enkelte spesielle tilfeller kan man gå under minstestraffen, men de aller, aller fleste voldtektsmenn som flest blir dømt får vesentlig strengere straffer enn dette. Så kan man godt mene det burde vært enda mye strengere, men jeg tror vel de fleste mener det største problemet er at så altfor, altfor mange slipper unna.

At voldtektsmenn gjerne får kortere straffer enn dette er blank løgn. Det er så mye man rettmessig kan være forbanna over i denne sammenheng, som andelen som aldri blir anmeldt og andelen anmeldelser som ender i henleggelse, at det er en uting å dikte opp ting å bli forbanna av i stedet.

Anonymkode: 8c397...c82

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sokkar said:

En voldteksmann hadde aldri fått så lang straff.

Voldtektskvinner har det enda bedre. De blir aldri dømt for kvinner gjør ikke slikt hevder mange. 

Anonymkode: 52e57...e81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempebra. Må være minst like ille å bli falsk anklaget for voldtekt, som å bli voldtatt.

Anonymkode: 9dc7f...498

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Voldtektskvinner har det enda bedre. De blir aldri dømt for kvinner gjør ikke slikt hevder mange. 

Anonymkode: 52e57...e81

Blir de anmeldt, da?

Anonymkode: ab42d...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Isambard skrev:

 

Hvis jeg en gang blir uskyldig anklaget håper jeg IKKE at hun skal frykte streng straff for å innrømme falsk forklaring. Det viktigste for meg ville vært at hun trakk forklaringen så jeg ikke ble uskyldig dømt.

Med andre ord så synes jeg ikke de som trekker en anmeldelse eller selv innrømmer falsk forklaring bør straffes strengt. Jeg tror de som dikter opp sånt er psykisk syke på et eller annet nivå. Dessverre er det nok ikke så sjeldent som noen vil ha det til.

 

Da har du allerede mistet jobben, alle venner, kanskje også familie og er blitt omtalt som voldtektsforbryter i media. Livet ditt er allerede lagt i grus, og en eventuell henleggelse vil ikke hverken bli lest av folk eller bli tillagt noe troverdighet.

Anonymkode: aac15...14b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du allerede mistet jobben, alle venner, kanskje også familie og er blitt omtalt som voldtektsforbryter i media. Livet ditt er allerede lagt i grus, og en eventuell henleggelse vil ikke hverken bli lest av folk eller bli tillagt noe troverdighet.

Anonymkode: aac15...14b

Så du mener falsk anklage skal straffes hardere enn voldtekt? For voldtekt er ikke å ødelegge liv?

Anonymkode: 99d8a...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe poeng i å mate trollet. Lett gjenkjennelig, vedkommende har holdt på sånn i mange år og bare lar det eskalere helt til folk ikke gidder å svare lenger. Bare la det ligge med en gang. Virkelig.

 

Men som sagt, at det blir en ubetinget fengselsstraff av en viss lengde for slike falske anmeldelser er selvfølgelig en god ting for oss alle. Det skal en god del til for at man tar ut tiltale for noe slikt, og det kreves nå samme grad av sikkerhet (og selvfølgelig også bevis utover en tilståelse) for å dømme for dette som for å dømme for voldtekt. Man gjør bare dette når det er konkrete holdepunkter for at anmeldelsen er falsk, det er noe ganske annet enn å gå løs på voldtektsofre bare fordi man ikke kan bevise den påståtte overgriperens skyld. Jeg tror ikke slike falske anmeldelser er særlig utbredt, men det forekommer jo, og da er det fint at man kjører saken helt ut når det først skjer.

Anonymkode: 8c397...c82

Ah, du er en av sannsigerne som ser at du vet hvem dette er:-). KG-syndromet:-)

Anonymkode: c741e...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener falsk anklage skal straffes hardere enn voldtekt? For voldtekt er ikke å ødelegge liv?

Anonymkode: 99d8a...a5b

Ja selvfølgelig. Stjeler du 1000 kr fra noen så blir du ikke dømt til å bare tilbakebetale 1000 kr....

Anonymkode: aac15...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tragiske er at svært mange kvinner som innrømmer falsk anmeldelse, gjør dette fordi de paradoksalt nok synes synd på sin overgriper. De kjenner i de fleste tilfeller overgriperen godt, og vil dermed ikke skade ham. Derfor tar de skylda selv i stedet.

En innrømmelse av falsk anmeldelse bør derfor aldri være tilstrekkelig for domfellelse for dette, det må i tillegg kreves bevis for at innrømmelsen faktisk er falsk. Dette kreves likevel ikke i dag, og typisk for vårt patriarkalske samfunn er at det skal mye mer til for å få dømt menn som voldtar enn kvinner som anmelder "falskt".

Anonymkode: db311...4d5

Å trekke anmeldelsen, noe mange som blir utsatt for voldtekt eller annen vold fra noen de kjenner og har (hatt) følelser for, er ikke nødvendigvis det samme som å innrømme falsk anmeldelse. Selv om hendelsen er reell, kan fornærmede velge å la være å anmelde, eller å trekke en anmeldelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...