AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #41 Skrevet 21. september 2018 Jeg har en BMI på nesten 60 og er livredd for å se legen min. Jeg har ikke vært til legen på nesten 2 år og var mye mindre da (var overvektig på den tiden og men ikke så ekstremt) og da fikk jeg mye kjeft på grunn av vekten min. Har nesten alle symptomer på diabetes 2 men tørr ikke gå til legen. Anonymkode: 9015e...415 1
Maleficenta Skrevet 21. september 2018 #42 Skrevet 21. september 2018 På 18.9.2018 den 2.02, AnonymBruker skrev: For de av dere som er overvektige: når man går til lege, vil lege ta opp vekten deres? Jeg går veldig sjeldent til lege, og gruer meg veldig... det er totalt urelatert til min vekt, men jeg er ganske overvektig, og føler jeg blir veldig flau om dette blir tema, spesielt om jeg må veie meg....😕 Noen med erfaringer? Anonymkode: 9fccd...e9e Tviler på det dersom det du går til legen for ikke er relatert til det.
Maleficenta Skrevet 21. september 2018 #43 Skrevet 21. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en BMI på nesten 60 og er livredd for å se legen min. Jeg har ikke vært til legen på nesten 2 år og var mye mindre da (var overvektig på den tiden og men ikke så ekstremt) og da fikk jeg mye kjeft på grunn av vekten min. Har nesten alle symptomer på diabetes 2 men tørr ikke gå til legen. Anonymkode: 9015e...415 Du får være i forkant av legen og nevne det selv: jeg er overvektig og har alle symptomer på diabetes 2 og har lyst til å finne ut om jeg har det.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #44 Skrevet 21. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en BMI på nesten 60 og er livredd for å se legen min. Jeg har ikke vært til legen på nesten 2 år og var mye mindre da (var overvektig på den tiden og men ikke så ekstremt) og da fikk jeg mye kjeft på grunn av vekten min. Har nesten alle symptomer på diabetes 2 men tørr ikke gå til legen. Anonymkode: 9015e...415 Vi er egentlig i samme båt, vi to. Jeg har vel egentlig bekreftet for meg selv at jeg faktisk har diabetes 2 (du kan måle selv hjemme, et gratis testapparat kan bestilles på nett). Jeg ønsker ikke å ha denne diagnosen, siden jeg forbinder den med å være feit og skammen rundt det. Derfor har jeg lest meg opp på diabetes 2, og prøver å leve etter rådene som gis. Jeg har bestemt meg for å IKKE gå til lengen igjen før blodsukkeret mitt er helt fint.... Anonymkode: 0772e...358 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #45 Skrevet 21. september 2018 On 9/18/2018 at 2:02 AM, AnonymBruker said: For de av dere som er overvektige: når man går til lege, vil lege ta opp vekten deres? Jeg går veldig sjeldent til lege, og gruer meg veldig... det er totalt urelatert til min vekt, men jeg er ganske overvektig, og føler jeg blir veldig flau om dette blir tema, spesielt om jeg må veie meg....😕 Noen med erfaringer? Anonymkode: 9fccd...e9e Jeg er 20 kg overvektig, 190cm høy og 105 kg. Legen sier bare "du burde gå ned i vekt" og da sier jeg ja jeg veit jobbed med saken. Anonymkode: 0c1b6...c5c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #46 Skrevet 21. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en BMI på nesten 60 og er livredd for å se legen min. Jeg har ikke vært til legen på nesten 2 år og var mye mindre da (var overvektig på den tiden og men ikke så ekstremt) og da fikk jeg mye kjeft på grunn av vekten min. Har nesten alle symptomer på diabetes 2 men tørr ikke gå til legen. Anonymkode: 9015e...415 Kjefter virkelig legen, eller er det du som opplever det som kjefting? Hva med å bytte fastlege? Er du interessert i å gjøre noe med overvekten? Det er hjelp å få, og mange leger som viser respekt også for overvektige. Når jeg så til min lege at jeg ikke klarte å gå ned i vekt, så spurte hun meg om det var greit at hun henviste meg til Senteret for Sykelig overvekt. Der har de kompetanse på området og man får hjelp uten at man blir sett ned på. Anonymkode: b2e63...7a7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #47 Skrevet 21. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en BMI på nesten 60 og er livredd for å se legen min. Jeg har ikke vært til legen på nesten 2 år og var mye mindre da (var overvektig på den tiden og men ikke så ekstremt) og da fikk jeg mye kjeft på grunn av vekten min. Har nesten alle symptomer på diabetes 2 men tørr ikke gå til legen. Anonymkode: 9015e...415 Kjære deg, du fortjener hjelp med dette! Jeg tenker at du trenger hjelp av helsevesenet uansett. Hvis du virkelig misliker legen, så bytter du fastlege. Evt kan du skrive et brev om at du ønsker hjelp med overvekten og er redd du har diabetes. Og at du syns at dette er et svært vanskelig og sårt tema. Brevet tar du med på legetimen. Husk at for legen er du kun en av mange pasienter den dagen. Anonymkode: 95ad3...a52
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #48 Skrevet 21. september 2018 På 20.9.2018 den 0.48, AnonymBruker skrev: Så fint for deg at du har klart det da. Men de som opereres har prøvd å gå ned utallige ganger uten at det lykkes. Fint om du kan komme med kilde ang påstanden din om at de aller fleste slankeoperete opplever komplikasjoner. Selv har jeg BMI på 37 og tilleggssykdom. Er i startfasen for helsehjelp fra det offentlige. Jeg kunne tenke meg rehabiliteringsopphold, men ventetiden der er lang. Det er inntil 1 år etter at man er ferdig med det obligatoriske opplegget der man bestemmer seg for hvilken vei man vil gå. Dvs ca 1 1/2 - 2 år etter første møte med overvektsklikikken, mens man kan regne med å være ferdig med operasjon i løpet av 1 år fra første møte der. Jeg vil ikke gå for operasjon i første omgang, men skjønner de som gjør det. Anonymkode: b2e63...7a7 Kilder på at de fleste som har fått utført fedmekirurgi får komplikasjoner, er ikke vanskelig å finne. Se for eksempel denne saken på forskning.no: Nesten alle får bivirkninger etter fedmeoperasjon "1429 opererte ble spurt om komplikasjoner som magesmerter, diaré, tretthet, gallestein, nyrestein, lavt blodsukker, dumping - det vil si ubehag etter måltider og nevrologiske symptomer som prikking i fingrene. Hele 89 prosent opplevde ett eller flere symptomer som kan tilskrives operasjonen, mens 68 prosent hadde søkt legehjelp." Det har også vært en del medieoppslag, feks på NRK, om dette, blant annet kommentert av professor Jøran Hjelmesæth. Hadde jeg hatt BMI 35+ med tilleggsykdom, eller BMI over 40, så kunne jeg vurdert operasjon. Når jeg nå ikke var i nærheten av å "oppfylle" dette kravet, og i tillegg har vært frisk og fysisk aktiv, så virker det veldig fjernt å skulle operere på eget initiativ og risikere å få alvorlige komplikasjoner. Det er jo mulig å gå ned mye i vekt uten operasjon, selv om det er jævlig krevende når man først har blitt såpass overvektig, og enn så lenge føltes det bedre med en feit og frisk kropp, enn en slank kropp med komplikasjoner etter operasjon. Som det står i artikkelen over, så er de fleste likevel glad for å ha tatt operasjonen, og risikoen for alvorlige komplikasjoner er jo liten. Men den er der, og den risikoen var uaktuell å ta. Anonymkode: 5a9ba...e20
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå