AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #1 Skrevet 18. september 2018 For de av dere som er overvektige: når man går til lege, vil lege ta opp vekten deres? Jeg går veldig sjeldent til lege, og gruer meg veldig... det er totalt urelatert til min vekt, men jeg er ganske overvektig, og føler jeg blir veldig flau om dette blir tema, spesielt om jeg må veie meg....😕 Noen med erfaringer? Anonymkode: 9fccd...e9e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #2 Skrevet 18. september 2018 Nei, det har jeg aldri opplevd. Jeg har dog tatt opp vekt selv og veid meg både her og der, og har aldri møtt på hverken en lege eller sykepleier som har kommentert nedlatende eller gitt meg følelsen av at de har sett ned på meg på noe vis. Har blitt møtt på omsorgsfull og respektfull måte. Anonymkode: 07cb3...928 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #3 Skrevet 18. september 2018 Dessuten, det er du som bestemmer hva som skal foregå på en legetime. Legen kan ikke tvinge deg til noe som helst. Om du kommer dit, så regner jeg med at legen forholder seg til det du har oppgitt som grunn for timen. Om vedkommende (som jeg finner usannsynlig) tar opp vekten din, så er det ikke verre enn at du sier at du ikke er interessert i å diskutere det. Anonymkode: 07cb3...928 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #4 Skrevet 18. september 2018 Nei, jeg har kun opplevd det når jeg har tatt det opp selv. Legen min var også kjent innenfor det området, og hadde grafer med progresjoner til pasientene hengene på kontoret. En gang nevnet han det i forbindelse med knesmerter. Da tok han det opp på en fin måte, og var verken nedlatende eller streng. Kun "det kan være smertene blir litt mindre ved mindre belastning. Å gå ned i vekt og gå litt turer kan hjelpe godt på" Anonymkode: 30e8b...c3f 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #5 Skrevet 18. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har jeg aldri opplevd. Jeg har dog tatt opp vekt selv og veid meg både her og der, og har aldri møtt på hverken en lege eller sykepleier som har kommentert nedlatende eller gitt meg følelsen av at de har sett ned på meg på noe vis. Har blitt møtt på omsorgsfull og respektfull måte. Anonymkode: 07cb3...928 Er du overvektig? Har vekten vært tema, uten at du selv har tatt det opp først? Jeg er veldig stor, cirka 140 kilo, så er nesten skråsikker på at dette vil bli et tema...... Anonymkode: 9fccd...e9e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #6 Skrevet 18. september 2018 Jeg tok selv opp vekten med legen min, veide meg der og planen var at jeg skulle gå ned i vekt. Men på ett år så hadde jeg ikke klart å gå ned, men opp. Bestilte derfor time for å få hjelp til vektnedgang. Nå er jeg heldig som har en lege som tok meg på alvor, og hun sa at hun ville henvise meg til overvektsklinikken og lurte på om det var greit for meg - noe det var. Jeg har hatt en time på overvektsklinikken, og venter nå på videre opplegg. Jeg ble godkjent for helsehjelp av det offentlige. Det kan man få om man har en BMI på 40 og opp. Hvis man har tilleggssykdom som diabetes, høyt blodtrykk, søvnapne og noen andre sykdommer som jeg ikke husker, kan man få det med BMI på 35 og opp. Man kan da få hjelp til livsstilsendring, rehabilitering eller slankeoperasjon. Hvis du sliter med vekten så vil jeg anbefale deg å ta det opp med legen din. Anonymkode: b2e63...7a7 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #7 Skrevet 18. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du overvektig? Har vekten vært tema, uten at du selv har tatt det opp først? Jeg er veldig stor, cirka 140 kilo, så er nesten skråsikker på at dette vil bli et tema...... Anonymkode: 9fccd...e9e Ja, ellers hadde jeg ikke svart på dette. Vekten har som sagt, aldri vært et tema uten at jeg har tatt det opp selv først. Anonymkode: 07cb3...928
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #8 Skrevet 18. september 2018 Min lege tok det opp med meg. Han sa at han så jeg hadde gått endel opp i vekt, noe jeg var helt klar over selv. Så vi har snakket litt om vektnedgang og sånn. Han sa det ikke på en stygg måte og jeg tok det ikke ille opp. Det er jo sant! Hva er det du er redd for hvis legen sier noe? Anonymkode: e5d1f...76e 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #9 Skrevet 18. september 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du overvektig? Har vekten vært tema, uten at du selv har tatt det opp først? Jeg er veldig stor, cirka 140 kilo, så er nesten skråsikker på at dette vil bli et tema...... Anonymkode: 9fccd...e9e Du skal ikke være redd for å ta det opp med legen. Det er mange som er overvektige og får hjelp for det. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppen "slankeoperasjon" på facebook. Den gruppen er ikke bare for slankeopererte, men også for de som vurderer operasjon. Der vil du se at det er mange som er i din situasjon. Anonymkode: b2e63...7a7
Perle Skrevet 18. september 2018 #10 Skrevet 18. september 2018 Jeg svarer selvom jeg er i motsatt ende av skalaen. Jeg opplever at de leger jeg møter, være seg gynekologer eller, fastleger kommenterer vekt dersom jeg blir for tynn. Tror du bør være forberedt på at h*n tar dette opp med deg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #11 Skrevet 18. september 2018 Jeg har veid 125kg med mine 166 cm. Legen min tok egentlig aldri opp det temaet om jeg ikke begynte å snakke om det selv. Jeg hadde ingen fysiske problemer, dermed ingen snakk om det. Jeg har gått til legen MYE. (Kyssesyke, masse luftveisinfeksjoner, bihulebetennelse osv, osv). De fleste leger er så forsinket at hvis du kommer med influensa, så vil de nok bare gi deg evt sykemelding og sende deg ut. Har du dermed fysiske problemer som at du sliter med knær eller ryggen, så er det nok større sjangs for at vekten blir et tema, på grunn av belastningen. Men de fleste leger er flinke til å ta det opp på en fin måte, uten at det virker dømmende. Man blir møtt med forståelse! Så ikke vær redd for det dette går fint! Anonymkode: f9fdf...a57 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #12 Skrevet 18. september 2018 Legen min kommenterte det til meg en gang. Var ikke ekstremt feit, BMI 33 tror jeg, ca 100 kg. Det er jo alt for mye, men ikke så mye at man er i nærheten av å ha krav på å få hjelp gjennom helsevesenet (for å bli henvist til overvektsklinikken i regionen her må man ha BMI på over 40, over 20 kg mer (for min høyde) enn jeg veide da. Legen sa at jeg MÅTTE veies, men jeg klarte å snike meg unna... Jeg syntes det var ubehagelig, og følte at det ikke var relevant i forhold til det jeg gikk til legen med. Anonymkode: 5a9ba...e20
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #13 Skrevet 18. september 2018 3 timer siden, Perle skrev: Jeg svarer selvom jeg er i motsatt ende av skalaen. Jeg opplever at de leger jeg møter, være seg gynekologer eller, fastleger kommenterer vekt dersom jeg blir for tynn. Tror du bør være forberedt på at h*n tar dette opp med deg. Helt enig. Jeg har hatt to fastleger der begge har kommentert ved flere anledninger ting som "du er tynn nok ihvertfall" og "du er jo ikke akkurat verdens største person" eller "du har ingenting å gå på, så det er viktig at du får i deg nok kalorier selv når du er syk". Jeg tenker det er en del av jobben som fastlege, og har ikke tatt meg nær av det. Anonymkode: 4c2e1...cfb 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #14 Skrevet 18. september 2018 Veldig mange leger vegrer seg for å ta opp overvekt, det er tross alt et sårt tema. Men det er også, i aller høyeste grad, noe som har med helsen din å gjøre. Ikke bare er det skadelig, men kan også være tegn på for eksempel hormonforstyrrelser. Du er heldig om du har en lege som tar dette opp på en god måte! Anonymkode: 8fc99...faa 8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #15 Skrevet 18. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Legen min kommenterte det til meg en gang. Var ikke ekstremt feit, BMI 33 tror jeg, ca 100 kg. Det er jo alt for mye, men ikke så mye at man er i nærheten av å ha krav på å få hjelp gjennom helsevesenet (for å bli henvist til overvektsklinikken i regionen her må man ha BMI på over 40, over 20 kg mer (for min høyde) enn jeg veide da. Legen sa at jeg MÅTTE veies, men jeg klarte å snike meg unna... Jeg syntes det var ubehagelig, og følte at det ikke var relevant i forhold til det jeg gikk til legen med. Anonymkode: 5a9ba...e20 Bmi 33 er helseskadelig overvekt. Ekstremt feit er ikke akkurat et medisinsk uttrykk, men bmi 33 utgjør en reell helsefare. Anonymkode: 8fc99...faa 9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #16 Skrevet 18. september 2018 Jeg er overvektig, bmi på 38, og vekten min pleier ikke å bli et tema hos lege. Dvs jeg følges opp for en sykdom der jeg la mye på meg etter at jeg ble syk, så når jeg er hos spesialist spør de alltid om vekten, men kommenterer det ikke negativt. Men det kan nok være på sin plass å nevne vekt i forbindelse med f.eks muskel og skjelettplager, diabetes, høyt blodtrykk, tungust, infertilitet eller søvnforstyrrelse. Anonymkode: bf8e9...281 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #17 Skrevet 18. september 2018 Har aldri vært et tema når jeg har vært hos legen min, men han vet at jeg vet at jeg er feit. Og du må ikke gjøre noe du ikke vil. Har aldri blitt spurt om å veie meg, eneste gangene jeg blir spurt om vekta er når det kommer til medisiner og MR. Anonymkode: 772c8...8a7 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #18 Skrevet 18. september 2018 Legen tok det opp da jeg etter hvert fikk problemer med knær og hofter, selvfølgelig knyttet til overvekten. Men det må sies at jeg var svært overvektig med en BMI på 38. Hadde det blitt nevnt om jeg var frisk med en BMI på 28 så hadde jeg ikke likt det. Når man er så stor at man har sykelig fedme, så har man allerede en diagnose som må tas på alvor. Om dette ignoreres hos legen, så gjør ikke legen jobben sin. Jeg ønsket selvfølgelig å bruke de ressursene jeg hadde tilgjengelig i helseapparatet da jeg bestemte meg for å gå ned i vekt, og å kunne ha fortrolige samtaler med en nøytral fagperson som ikke ville dømme meg for overvekten. Anonymkode: 01159...ca0 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #19 Skrevet 18. september 2018 Legen min har nevnt det når det har passet til det vi snakker om. F.eks. når har foreslo ny type prevensjon som kunne gjøre det lettere for meg å gå ned i vekt. Han sier aldri noe mer. Jeg synes leger burde ha flere virkemidler og mulighet til å henvise overvektige til langvarig oppfølging. Å bare snakke om det hjelper sjelden. Anonymkode: 6a8b9...ea0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #20 Skrevet 18. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du overvektig? Har vekten vært tema, uten at du selv har tatt det opp først? Jeg er veldig stor, cirka 140 kilo, så er nesten skråsikker på at dette vil bli et tema...... Anonymkode: 9fccd...e9e Når du er så stor så er vekten din et medisinsk tema allerede. Du er sykelig overvektig, og kan ikke forvente at en seriøs lege skal "overse" det. Da gjør hun jo ikke jobben sin fordi en slik overvekt ikke kan ses isolert fra de helseproblemene du måtte ha. Nå høres jeg kanskje brutal ut, men jeg har vært der selv, og jeg vet hvor sårt det er. Men jeg vil anbefale deg å ha en åpen og ærlig dialog med legen din. Det er et trygt sted, og jeg har aldri opplevd fordømmelse fra helsevesenet. Anonymkode: 857da...dee 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå