AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #21 Skrevet 18. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Legen min kommenterte det til meg en gang. Var ikke ekstremt feit, BMI 33 tror jeg, ca 100 kg. Det er jo alt for mye, men ikke så mye at man er i nærheten av å ha krav på å få hjelp gjennom helsevesenet (for å bli henvist til overvektsklinikken i regionen her må man ha BMI på over 40, over 20 kg mer (for min høyde) enn jeg veide da. Legen sa at jeg MÅTTE veies, men jeg klarte å snike meg unna... Jeg syntes det var ubehagelig, og følte at det ikke var relevant i forhold til det jeg gikk til legen med. Anonymkode: 5a9ba...e20 Med BMI på 33 og 100 kg vil jeg absolutt påstå at du er overvektig selv om du ikke fyller kravene for helsehjelp fra det offentlige. Anonymkode: b2e63...7a7 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #22 Skrevet 18. september 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du er så stor så er vekten din et medisinsk tema allerede. Du er sykelig overvektig, og kan ikke forvente at en seriøs lege skal "overse" det. Da gjør hun jo ikke jobben sin fordi en slik overvekt ikke kan ses isolert fra de helseproblemene du måtte ha. Nå høres jeg kanskje brutal ut, men jeg har vært der selv, og jeg vet hvor sårt det er. Men jeg vil anbefale deg å ha en åpen og ærlig dialog med legen din. Det er et trygt sted, og jeg har aldri opplevd fordømmelse fra helsevesenet. Anonymkode: 857da...dee Tingen er jo det at jeg er både ung og føler meg ganske bra. Det er jo ikke sånn at jeg ikke vet at jeg er overvektig, og at jeg burde gjøre noe med det. Anonymkode: 9fccd...e9e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #23 Skrevet 18. september 2018 Dersom du er der på grunn av noe som kan knyttes til eller forverres av overvekten så kan godt legen nevne det, men leger er veldig flinke til å si ting på en grei måte. Man vet jo at leger utelukkende er opptatt av helsa og ikke hvorvidt man har pen kropp eller ikke, så det føles mye mer greit at leger kommenterer vekta enn at andre folk gjør det. Jeg har blitt veid eller spurt om vekt noe få ganger, men da hos spesialister i forbindelse med spesielle undersøkelser (MR-røntgen, stresstest for hjertet o.l.) og operasjoner, aldri hos fastlegen. Jeg har aldri opplevd at jeg har blitt behandlet nedlatende på grunn av vekta mi selv om noen leger er litt mer rett på sak enn andre. Det er jo f.eks. naturlig at vekta mi blir nevnt i forbindelse med utredning for høyt blodtrykk, da jeg har en BMI på ca 30. Dersom grunnen til at du søker legen ikke har noe som helst med overvekten å gjøre, vil heller ikke legen kommentere det eller tvinge deg på vekta. Anonymkode: 84623...97b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #24 Skrevet 19. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Med BMI på 33 og 100 kg vil jeg absolutt påstå at du er overvektig selv om du ikke fyller kravene for helsehjelp fra det offentlige. Anonymkode: b2e63...7a7 Ja, jeg skrev jo at det er for mye - men BMI 33 er ikke høyt nok til diagnosen sykelig overvekt. Jeg benekter selvfølgelig ikke at jeg var overvektig, men når alt legen kunne tilby var en tur på vekta (og kanskje overflatisk informasjon om hva man bør spise...) så skjønner jeg ikke hensikten. Akkurat det var jeg fint i stand til å gjøre/sette meg inn i selv. (Nå, derimot, finnes det jo medisiner som reduserer sultfølelsen. Da de kom, oppsøkte jeg legen og fikk hjelp - for da var det faktisk noe han kunne hjelpe meg med.) Anonymkode: 5a9ba...e20 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #25 Skrevet 19. september 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg skrev jo at det er for mye - men BMI 33 er ikke høyt nok til diagnosen sykelig overvekt. Jeg benekter selvfølgelig ikke at jeg var overvektig, men når alt legen kunne tilby var en tur på vekta (og kanskje overflatisk informasjon om hva man bør spise...) så skjønner jeg ikke hensikten. Akkurat det var jeg fint i stand til å gjøre/sette meg inn i selv. (Nå, derimot, finnes det jo medisiner som reduserer sultfølelsen. Da de kom, oppsøkte jeg legen og fikk hjelp - for da var det faktisk noe han kunne hjelpe meg med.) Anonymkode: 5a9ba...e20 Jeg hadde samme bmi som deg og tok slankeoperasjon privat og har aldri angret, verdt hver eneste krone. Anonymkode: d741d...8e3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #26 Skrevet 19. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde samme bmi som deg og tok slankeoperasjon privat og har aldri angret, verdt hver eneste krone. Anonymkode: d741d...8e3 Hvordan betalte du for den operasjonen? Anonymkode: 5b00f...8a9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #27 Skrevet 19. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan betalte du for den operasjonen? Anonymkode: 5b00f...8a9 Ikke meg du sitrer, men noen bruker oppsparte midler og noen tar opp lån. Anonymkode: b2e63...7a7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #28 Skrevet 19. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde samme bmi som deg og tok slankeoperasjon privat og har aldri angret, verdt hver eneste krone. Anonymkode: d741d...8e3 Ah, de som «reklamerer» for slankeoperasjon irriterer meg så mye. Ikke anbefal det videre liksom. Anonymkode: f9fdf...a57 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #29 Skrevet 19. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ah, de som «reklamerer» for slankeoperasjon irriterer meg så mye. Ikke anbefal det videre liksom. Anonymkode: f9fdf...a57 ? Anonymkode: b2e63...7a7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #30 Skrevet 19. september 2018 Lege tok det opp med meg da jeg fikk en kronisk sykdom. Jeg veide da 83 kg (171 cm). Lege sa det veldig enkelt: - det blir enklere å være deg om du ikke har overvekt å bære på. Jeg gikk ned 25 kg og fikk det mye bedre. Jeg slanket meg selv og fikk ingen oppfølging. Helt greit, det gikk jo fint på egenhånd også. Anonymkode: f3a4b...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #31 Skrevet 19. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde samme bmi som deg og tok slankeoperasjon privat og har aldri angret, verdt hver eneste krone. Anonymkode: d741d...8e3 Du vet ikke fremtiden, folk får komplikasjoner i årevis etterpå. Ikke så kult hvis det er vanskelig med kreftoperason pga sammenvoksninger innvendig etter slankeoperasonen, hvis sammenkoblingene av tarm eller skjøten der magen ble klippet bort lekker osv. Folk som mener alt er positivt med slankeoperasjon har ikke satt seg godt nok inn i komplikasjonsfaren og risikoen å sikt. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, de som «reklamerer» for slankeoperasjon irriterer meg så mye. Ikke anbefal det videre liksom. Anonymkode: f9fdf...a57 Takk, det er godt vi er flere som tenker slik. Hvis du veier 200 kg kan slankeoperasjon være tingen, men ikke bmi på 33 slik det beskrives her. Anonymkode: bf8e9...281 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #32 Skrevet 19. september 2018 Har du vært hos legen nå TS? Hvordan gikk det evt? Anonymkode: e5d1f...76e
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #33 Skrevet 19. september 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde samme bmi som deg og tok slankeoperasjon privat og har aldri angret, verdt hver eneste krone. Anonymkode: d741d...8e3 Så fint for deg! 🙂 Selv er jeg glad for at jeg klarte å gå ned i vekt uten å gjøre irreversible inngrep i den feite, men fullt friske og spreke kroppen min. De aller fleste som får utført fedmekirurgi opplever komplikasjoner/problemer etterpå, og det ønsket jeg ikke å risikere. Anonymkode: 5a9ba...e20 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #34 Skrevet 19. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet ikke fremtiden, folk får komplikasjoner i årevis etterpå. Ikke så kult hvis det er vanskelig med kreftoperason pga sammenvoksninger innvendig etter slankeoperasonen, hvis sammenkoblingene av tarm eller skjøten der magen ble klippet bort lekker osv. Folk som mener alt er positivt med slankeoperasjon har ikke satt seg godt nok inn i komplikasjonsfaren og risikoen å sikt. Takk, det er godt vi er flere som tenker slik. Hvis du veier 200 kg kan slankeoperasjon være tingen, men ikke bmi på 33 slik det beskrives her. Anonymkode: bf8e9...281 Enig i at noen opplever komplikasjoner, og enkelte kan få det etter flere år, men man må heller ikke glemme de det går bra med. Det offentlige hadde neppe blitt operert så mange via det offentlige som det gjøres idag om det hadde ødelagt livet til så mange. En annen ting er farene og komplikasjoner ved sykelig overvekt. Det må også tas i betraktning. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så fint for deg! 🙂 Selv er jeg glad for at jeg klarte å gå ned i vekt uten å gjøre irreversible inngrep i den feite, men fullt friske og spreke kroppen min. De aller fleste som får utført fedmekirurgi opplever komplikasjoner/problemer etterpå, og det ønsket jeg ikke å risikere. Anonymkode: 5a9ba...e20 Så fint for deg at du har klart det da. Men de som opereres har prøvd å gå ned utallige ganger uten at det lykkes. Fint om du kan komme med kilde ang påstanden din om at de aller fleste slankeoperete opplever komplikasjoner. Selv har jeg BMI på 37 og tilleggssykdom. Er i startfasen for helsehjelp fra det offentlige. Jeg kunne tenke meg rehabiliteringsopphold, men ventetiden der er lang. Det er inntil 1 år etter at man er ferdig med det obligatoriske opplegget der man bestemmer seg for hvilken vei man vil gå. Dvs ca 1 1/2 - 2 år etter første møte med overvektsklikikken, mens man kan regne med å være ferdig med operasjon i løpet av 1 år fra første møte der. Jeg vil ikke gå for operasjon i første omgang, men skjønner de som gjør det. Anonymkode: b2e63...7a7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #35 Skrevet 19. september 2018 Det at jeg er overvektig er sjeldent et tema når jeg er hos legen. Men jeg synes overhode ikke det er noe sårt eller vanskelig å snakke om, jeg vet utmerket godt hvordan jeg ser ut og hva jeg veier. Anonymkode: 61a9c...49b 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #36 Skrevet 19. september 2018 Legene mine har aldri tatt det opp uten at jeg har nevnt det først. Har snakket med det om legen min, men det er pga en skade i foten som gjør at det er vanskelig å rehabilitere om jeg går opp mer. Da tok jeg det selv opp og vi lo litt i lag av "snacksident"-begrepet både jeg og legen min var for godt kjent med. Ikke noe ukomfortabel samtale. Har heller ikke opplevd at en eneste kirurg har nevnt det, selv om det er relevant for skaden min. Der har jeg selv spurt rett ut om det er slik og slik pga vekten min siden de ikke sier noe. Eneste i helsevesenet som har tatt det opp uoppfordret fra meg er en anestesilege i forbindelse med operasjon. Er du til legen for noe som ikke har med vekten å gjøre er sjansen svært liten. Er det relatert til vekten kan det være fint å ta initiativet selv om samtalen, for da kan legen møte deg og dine tanker på halvveien. Og da har han/hun kanskje noe fint å si eller hjelp å gi uten at det er for unehagelig. Anonymkode: 67a06...d80
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #37 Skrevet 20. september 2018 På 19.9.2018 den 11.01, AnonymBruker skrev: ? Anonymkode: b2e63...7a7 Må du virkelig skrive et spørsmålstegn til hvorfor det er irriterende? Det burde være ganske åpenbart. Anonymkode: f9fdf...a57
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #38 Skrevet 20. september 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Så fint for deg! 🙂 Selv er jeg glad for at jeg klarte å gå ned i vekt uten å gjøre irreversible inngrep i den feite, men fullt friske og spreke kroppen min. De aller fleste som får utført fedmekirurgi opplever komplikasjoner/problemer etterpå, og det ønsket jeg ikke å risikere. Anonymkode: 5a9ba...e20 Ikke bare komplikasjoner, men de fleste jeg vet om som har tatt slankeoperasjon har jo gått opp i vekt igjen. Det er kun en person har klart å holde vekten nede og stabil i løpet av årene som har gått av nærmere 7 stk (i min krets). Hvis man ikke klarer å endre kosthold/livsstil på egenhånd, hvordan skal da en operasjon plutselig endre de? Ved operasjonen slanker man seg fordi magesekken blir på størrelse med ett egg, så selvfølgelig går man ned i vekt. Men når man ikke over tid har endret kosthold og matvaner, så er det sykt vanskelig å faktisk holde vekten nede når magesekken begynner å utvide seg igjen og man skal spise som normalt. Men når normalen ikke er endret over tid (som ved naturlig vektnedgang), så vil man spise som den gamle normalen og dermed gå opp i vekt igjen. Jeg som deg, er glad jeg hadde motivasjonen og fant min indre viljestyrke til å gå ned nærmere 60kg på egenhånd. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å bli overvektig igjen, for jeg har endret matvanene mine HELT over disse årene. Det er vanskelig ved en slankeoperasjon. Anonymkode: f9fdf...a57 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #39 Skrevet 20. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare komplikasjoner, men de fleste jeg vet om som har tatt slankeoperasjon har jo gått opp i vekt igjen. Det er kun en person har klart å holde vekten nede og stabil i løpet av årene som har gått av nærmere 7 stk (i min krets). Hvis man ikke klarer å endre kosthold/livsstil på egenhånd, hvordan skal da en operasjon plutselig endre de? Ved operasjonen slanker man seg fordi magesekken blir på størrelse med ett egg, så selvfølgelig går man ned i vekt. Men når man ikke over tid har endret kosthold og matvaner, så er det sykt vanskelig å faktisk holde vekten nede når magesekken begynner å utvide seg igjen og man skal spise som normalt. Men når normalen ikke er endret over tid (som ved naturlig vektnedgang), så vil man spise som den gamle normalen og dermed gå opp i vekt igjen. Jeg som deg, er glad jeg hadde motivasjonen og fant min indre viljestyrke til å gå ned nærmere 60kg på egenhånd. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å bli overvektig igjen, for jeg har endret matvanene mine HELT over disse årene. Det er vanskelig ved en slankeoperasjon. Anonymkode: f9fdf...a57 Nå kjenner ikke du så mange slankeopererte i forhold til alle som har fått utført operasjon. Jeg vet at noen går opp igjen etter en stund, men det er også mange som lykkes og klarer å forbli slanke. Kurs i kost og ernæring er viktig, og det er obligatorisk når man om man opereres i det offentlige. Der tar prossessen tid, mens i det private så får man operasjon i løpet av kort tid og må ikke gjennom slankeskole. Alle er ikke like, og jeg synes du er arrogant som ser ned på de som må ha hjelp til vektnedgang. Du skal også være forsiktig for ikke å gå opp igjen - selv om du har vært så flink å gå ned på egenhånd. Anonymkode: b2e63...7a7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #40 Skrevet 20. september 2018 Legen min tok det opp, selv om det ikke hadde noe med sykdommen min å gjøre. Hun er fra en annen kultur og jeg mistenker at hun ser ting i et større perspektiv, alt henger sammen. Nå har jeg gått ned noen kilo og hun kommenterte det også. Hun virker å mangle litt sperrer, for hun spurte meg om sexlivet en gang jeg var der med en forstuet ankel, og nei, ankelen skyldtes ikke sengesprell. Hun er bare veldig nyskjerrig. Ikke for alle, men jeg synes hun er festlig! Har aldri hørt om andre som har fått vekten kommentert hos fastlege. Anonymkode: 5103e...13a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå