Gå til innhold

Overgangsalderen - hvordan takler dere den?


Majott

Anbefalte innlegg

På 20.9.2018 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Har alle kvinner overgangsalder? Menopause?

Anonymkode: 7f797...c7c

Ja, det er ingen kvinner som menstruerer og kan bli gravide hele sitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dere som er litt mer erfarne på området enn meg: når jeg nå har merket det i et år, vil det fortsette å komme nye symptomer og bli verre eller kan det holde seg sånn nogenlunde stabilt? 

Anonymkode: 4e09c...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket de første tegnene på overgangsalder da jeg var 46. Håret ble plutselig supertørt og tynt, mistet masse hår. Så begynte mensen å fuske, forsvant og kom igjen. Jeg førte loggbok over den, og den var borte flere ganger i året. Noen ganger to måneder uten på rad, så et par-tre mnd med mens, en uten igjen osv. 

Nå er jeg 51 og siste mens var for halvannet år siden.

Jeg plages en hel del med hetetokter. Jeg hater dem! Svetten kan sile. Plages heldigvis ikke om natten av det, annet enn at jeg kan bli litt varm og da sparker av meg dyna. Men jeg får ikke rennende svette om natten, sånn som hetetoktene på dagen gjør.

Lurer på når jeg skal bli ferdig med disse elendige hetetoktene. Snakket med en venninne i går på samme alder, ett år eldre enn meg, og hun hadde faktisk ingen hetetokter overhodet, selv om hun var i overgangsalderen. Heldiggrisen!

Utenom hetetokter og at mensen har opphørt, så har jeg ikke noe plager som jeg kan relatere til overgangsalderen og det. Tenker ikke på døden etc, men jeg har tenkt en del på at jeg nærmer meg 60 med stormskritt og at da er jeg virkelig blitt det man kan kalle "eldre". Grøss og gru.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Men dere som er litt mer erfarne på området enn meg: når jeg nå har merket det i et år, vil det fortsette å komme nye symptomer og bli verre eller kan det holde seg sånn nogenlunde stabilt? 

Anonymkode: 4e09c...e35

.

 

 

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Million skrev:

Jeg merket de første tegnene på overgangsalder da jeg var 46. Håret ble plutselig supertørt og tynt, mistet masse hår. Så begynte mensen å fuske, forsvant og kom igjen. Jeg førte loggbok over den, og den var borte flere ganger i året. Noen ganger to måneder uten på rad, så et par-tre mnd med mens, en uten igjen osv. 

Nå er jeg 51 og siste mens var for halvannet år siden.

Jeg plages en hel del med hetetokter. Jeg hater dem! Svetten kan sile. Plages heldigvis ikke om natten av det, annet enn at jeg kan bli litt varm og da sparker av meg dyna. Men jeg får ikke rennende svette om natten, sånn som hetetoktene på dagen gjør.

Lurer på når jeg skal bli ferdig med disse elendige hetetoktene. Snakket med en venninne i går på samme alder, ett år eldre enn meg, og hun hadde faktisk ingen hetetokter overhodet, selv om hun var i overgangsalderen. Heldiggrisen!

Utenom hetetokter og at mensen har opphørt, så har jeg ikke noe plager som jeg kan relatere til overgangsalderen og det. Tenker ikke på døden etc, men jeg har tenkt en del på at jeg nærmer meg 60 med stormskritt og at da er jeg virkelig blitt det man kan kalle "eldre". Grøss og gru.

 

Jeg hater også hetetoktene! Jeg har også ofte hjertebank forbundet med hetetokter. Har du det?

Har ikke merket noe med håret, men vet det er vanlig. 

Er 51 jeg også, og føler det samme når det gjelder det at 60 er neste runde tall! Da er vi "eldre", ja! Så uvant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke kommet i overgangsalderen enda, men mistenker at den er på vei. Jeg er snart 48 år gammel. Det siste året har menssyklusene blitt kortere, og ofte går det ikke stort mer enn tre uker mellom hver gang. Noen andre plager har jeg foreløpig ikke. 

Jeg hørte en forklaring på de korte syklusene, men vet ikke om det stemmer helt. Teorien var at kroppen prøver å kvitte seg med eggene før det er for seint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får man hjertebank? Og hvordan er det jobbmessig med tanke på hetetokter og slit med nattesøvn? Menn slipper slike plager. Kvinner skulle fått ekstra ferie i menopause tiden.

Anonymkode: 29d61...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Majott skrev:

Jeg hater også hetetoktene! Jeg har også ofte hjertebank forbundet med hetetokter. Har du det?

Har ikke merket noe med håret, men vet det er vanlig. 

Er 51 jeg også, og føler det samme når det gjelder det at 60 er neste runde tall! Da er vi "eldre", ja! Så uvant!

Når jeg tenker etter, så hadde jeg hjertebank før. Men det var vel i starten av overgangsalderen, men det ga seg. Har ikke hatt det på et par år nå, tror jeg.

Mange kvinner får tynnere hår under overgangsalderen. Ikke alle, men noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/20/2018 at 10:34 PM, Cata said:

For å si det litt fleipete så ventet jeg til den gikk over :fnise: . Hos meg tok det ca. et år med hetetokter som dukket opp hvert femte minutt (eller slik føltes det i allfall). Nattsvetten var verst. Nå har det roet seg  betraktelig. Det kan komme et og annet hetetokt , men ikke så ofte at det virkelig plager meg. 

Jeg kjenner igjen det med å tenke på at man er over 50 og dermed over halvveis, og de der "hvis jeg lever så lenge" tankene sveiper innom hos meg også, men det er ikke noe jeg tenker aktivt på. Vi skal alle dø en gang og døden kommer når den kommer. Jeg mistenker at min kan komme i tidligste laget (har en tendens til at slike forutanelser slår til, samt at halve familien min har en heller dårlig historikk på det der med døing. Min ene bestemor døde i en alder av 63. Det er ikke sååå lenge til, liksom.) Jeg lar det likevel ikke bekymre meg. 

En annen rar ting er at jeg faktisk innimellom tenker på pensjonsalderen. Før var det noe som var veldig fjernt. Det er det ikke lenger. Går jeg av med AFP (og lever så lenge ;)  ) så er det faktisk mindre enn 10 år til. Det er litt surrealistisk å tenke på.  

Jeg tenker mer på at jeg må gjøre morsomme ting mens jeg enda har helsa til det. Man har ingen garanti for hvor lenge det vil vare. Har nettopp hatt en noe sen sommerferie og i løpet av ferien fikk jeg med meg både en tur i zipline og en tur i fjellet med hest. Som ung hadde jeg allverdens tid til å gjøre sånt. Nå har jeg ikke riktig så god tid lenger, så da er det best å få med seg den moroa man kan. 

Støtter det du skriver og vil legge til at helsegarantien ikke finnes før fylte seksti heller. Så gjør morsomme ting IDAG! 

Det skjønte jeg først når jeg fikk kreft i slutten av tredveårene. Da måtte eggstokker og alt fjernes også, så det ble tidlig kirurgisk overgangsalder på meg.

Anonymkode: 9d0c9...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg merket det på var ustabil mens. Kunne gå et par måneder i mellom. Lite mens, mye mens med smerter. Så kom hetetoktene. Kunne våkne en og annen natt dyvåt av svette. På dagen var hetetoktene mye mindre plagsomme. Ingen utslag på psyken. Så kom tørre slimhinner og sex ble smertefullt. Prøvde lokal behandling uten at det hjalp. Siden jeg ikke hadde tenkt å slutte med sex valgte jeg hormonpreparat. Da forsvant hetetoktene også. 

Jeg tenker mer på at jeg bare har et visst antall år å jobbe. At jeg må forberede meg til å bli pensjonist med lav inntekt. Kjenner at å ha ansvar for bolig og ytre vedlikehold er tungt og at jeg snart kommer til å selge eneboligen og kjøpe meg leilighet. I tillegg så er ikke kroppen like sterk som før så trening er gjenopptatt slik at jeg kan klare meg lengst mulig uten hjelp. Jeg vegrer meg for å låne penger siden jeg ikke vet hvor lenge jeg kommer til å klare å jobbe. Målet er å være helt gjeldfri når jeg blir pensjonist.

Anonymkode: ea557...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig plaget av den, men noen hetetokter har jeg. Har akkurat fylt 50.

Anonymkode: 4cb82...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg begynte det med ustabil mens da jeg var førtini, den ble også vondere for hver gang, til slutt var det så vondt at jeg første dag i perioden bare kunne ligge på sofaen og ynke meg. Aldri hatt menssmerter før, og det var en stor lettelse da den stoppet opp da jeg var 51. 

Da kom hetetoktene og tungsinnet. Slapp svette, heldigvis, og hetetoktene betydde egentlig bare av og på med dyna om natta, som så mange andre her skriver. Tungsinnet betydde at jeg circa en gang i måneden synes så synd på meg selv at "jeg kan like godt dø". Har det livet jeg ønsker meg, så heldigvis forsto jeg jo neste dag at det var hormonene som talte. Likevel kom de tunge tankene trofast tilbake i et par år. 

Da jeg var 53 slapp de taket, da kom hjertebanken. Merker det særlig når det er varmt, laaaange hetetokter med hjertebank til. Nå er jeg nettopp fylt 55, og hetetoktene og hjertebanken holder på fremdels.

Hår og slimhinner har jeg ikke hatt problemer med, men jeg la sakte men sikkert på meg sju-åtte kilo, selv med samme kosthold og aktivitetsmengde som før. Har bare én eller to igjen av de kiloene nå, kuttet sukker og det gikk forbausende greit. Men kroppen forandrer jeg jo uansett i denne perioden, og selv om vi fremdeles er gode venner, jeg og kroppen, kunne den godt holdt seg litt mer i skinnet. Back boobs, liksom! Ikke fint.

Men menopausen er en liten del i livet mitt, ikke noe som jeg tenker så mye på, i det store og hele. Som det sies: En skal være glad for å bli eldre, alternativet er mye verre.

Anonymkode: 9a44e...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg har begynnende overgangsalder eller om det er PMS, min PMS var/er ganske plagsom men den var verst ved ca 45-års alder. Nå er jeg snart 48. Siste året har jeg merket endringer. Hodepinen før mens er der men ikke like intens. Humørsvingningene kommer både litt før mens  og før eggløsning, så har jeg også en følelse av betennelse i kroppen når jeg merker hormonnivået av østrogen er lavt. Håper inderlig at jeg etter overgangsalderen slipper denne følelsen av slitenhet/betennelsesfølelse i kroppen.

Jeg har mens hver 30. Dag men blør bare i 3 dager nå. Merker så godt at jeg har lavere østrogen generelt. Merker det på energinivået. Får jeg tilbake energien etter alt dette er over? Eller er det slik at man nå virkelig merker kroppen eldes ?? 

Har ingen hetetokter men kan svette om natten før mens. 

Det rare var at jeg nesten fra en dag til en annen merket at jeg hadde mye mindre utflod enn før. Dette merket jeg for ca 1 år siden. Det var plutselig mye tørrere i trusa. I tillegg merket jeg nesten samtidig at det var mye vanskeligere å bli ordentlig opphisset. Rett og slett mistet libido...! Det føler jeg er trist! Jeg liker jo egentlig sex og vil ha nærheten etc. Men er ikke like lett å tenne lengre som før. Kanskje jeg skulle begynne med østrogen? 

Men jeg håper inderlig at pms som hodepinen og denne slitenheten /nedstemtheten ved PMS forsvinner når alt er overstått.

 

Anonymkode: 39068...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 and still going... skulle ønske mensen forsvant, men neida. Men jeg vet aldri når den dukker opp, og i hvilken styrke. Jeg som kunne stille klokka etter den tidligere, så regelmessig var den. 

Det er vel overgangsalderen som er her da, kanskje. 

Anonymkode: 2ddf8...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg har begynnende overgangsalder eller om det er PMS, min PMS var/er ganske plagsom men den var verst ved ca 45-års alder. Nå er jeg snart 48. Siste året har jeg merket endringer. Hodepinen før mens er der men ikke like intens. Humørsvingningene kommer både litt før mens  og før eggløsning, så har jeg også en følelse av betennelse i kroppen når jeg merker hormonnivået av østrogen er lavt. Håper inderlig at jeg etter overgangsalderen slipper denne følelsen av slitenhet/betennelsesfølelse i kroppen.

Jeg har mens hver 30. Dag men blør bare i 3 dager nå. Merker så godt at jeg har lavere østrogen generelt. Merker det på energinivået. Får jeg tilbake energien etter alt dette er over? Eller er det slik at man nå virkelig merker kroppen eldes ?? 

Har ingen hetetokter men kan svette om natten før mens. 

Det rare var at jeg nesten fra en dag til en annen merket at jeg hadde mye mindre utflod enn før. Dette merket jeg for ca 1 år siden. Det var plutselig mye tørrere i trusa. I tillegg merket jeg nesten samtidig at det var mye vanskeligere å bli ordentlig opphisset. Rett og slett mistet libido...! Det føler jeg er trist! Jeg liker jo egentlig sex og vil ha nærheten etc. Men er ikke like lett å tenne lengre som før. Kanskje jeg skulle begynne med østrogen? 

Men jeg håper inderlig at pms som hodepinen og denne slitenheten /nedstemtheten ved PMS forsvinner når alt er overstått.

 

Anonymkode: 39068...f3c

Denne tar jeg som anonym, ettersom familie er her også.

Jeg har ikke utflod jeg heller, og jeg savner faktisk noen kviser her og der, som bestandig var et problem før! Jeg har ikke mye lyst jeg heller sånn generelt, men jeg føler lyst når mannen og jeg har sex. Men jeg onanerer ikke på egen hånd lenger. Klarer meg helt fint uten sex i lengre tid, og savner det ikke. 

Ikke begynn med østrogen! Det er så mange som har fått brystkreft pga det! Jeg unngår det for alt i verden, og jeg plages veldig med både hetetokter og hjertebank/høy puls. Skal til legen nå for å sjekke at det ikke er hjerteproblemer på gang. En av mine beste venninner døde pga brystkreft, og også flere kjente. Så jeg holder meg langt unna østrogen, og tar heller plagene. 

Jeg har hormonspiral, som skal sitte inne til jeg er 55. Det minsker plager med nedstemthet og humørsvingninger, samt blødninger.

 

Anonymkode: a5617...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 19.27, AnonymBruker skrev:

Rettelse: Kroppen forandrer jeg seg jo i denne perioden ...

Anonymkode: 9a44e...04b

Det gjør den fra du er skapt

Anonymkode: 23f8b...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør den fra du er skapt

Anonymkode: 23f8b...a45

Var det vanskelig å forstå hva jeg mente? For øvrig var det ingen særlige forandringer på min kropp fra da jeg var 18 og frem til overgangsalderen.

Anonymkode: 9a44e...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...