Gå til innhold

Overgangsalderen - hvordan takler dere den?


Majott

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så tidlig dere kommer, jeg er 40 og har ikke tegn til noe overgangsalder.

Anonymkode: 9f678...f6f

Tidlig? Jeg er 51. Jeg var fortsatt i min grønne ungdom da jeg var 40 :) Merket ikke noe før jeg var ca 48

Endret av Majott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Majott skrev:

Tidlig? Jeg er 51. Jeg var fortsatt i min grønne ungdom da jeg var 40 :)

Tenkte på de i 30 årene :)

Anonymkode: 9f678...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 49 og har heller ingen tegn til overgangsalderen.

Anonymkode: 24edc...42e

47 her, og heller ingen tegn. Begynte å lure på om det var jeg som var unormal...

Anonymkode: ef8d9...6aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

47 her, og heller ingen tegn. Begynte å lure på om det var jeg som var unormal...

Anonymkode: ef8d9...6aa

Det kommer snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 50, og har ingen tegn, jeg fryser bare, kan våkne om natta av svette om jeg har på 2 dyner, men da er det fordi jeg frøs så veldig når jeg la meg, og sånn har jeg hatt det siden jeg var tenåring. Bruker Nuvaring da, men den virker jo kun lokalt og jeg har mensen som normalt.

Ellers har jeg kun en eggstokk, siste 7 årene, men ser ut som den gjør jobben sin fortsatt.

Har vel ellers lest at overvektige kommer tidligere i overgangsalderen enn slanke personer.

Anonymkode: ec543...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt voldsomme blødninger i flere år. For et års tid siden begynte også hetetokter (men ingen hjertebank). Jeg tenkte det var begynnelsen på overgangsalderen, men legen tok en prøve og den viste ingen tegn til det. Ble henvist til gynekolog som heller ikke fant tegn til overgangsalder, men han sa at symptomene kunne komme før hormonelle avvik vistes på blodprøver. Skal sette inn hormonspiral, men må si jeg gleder meg til det hele er over. Jeg er 44.

Anonymkode: 3e23d...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det litt fleipete så ventet jeg til den gikk over :fnise: . Hos meg tok det ca. et år med hetetokter som dukket opp hvert femte minutt (eller slik føltes det i allfall). Nattsvetten var verst. Nå har det roet seg  betraktelig. Det kan komme et og annet hetetokt , men ikke så ofte at det virkelig plager meg. 

Jeg kjenner igjen det med å tenke på at man er over 50 og dermed over halvveis, og de der "hvis jeg lever så lenge" tankene sveiper innom hos meg også, men det er ikke noe jeg tenker aktivt på. Vi skal alle dø en gang og døden kommer når den kommer. Jeg mistenker at min kan komme i tidligste laget (har en tendens til at slike forutanelser slår til, samt at halve familien min har en heller dårlig historikk på det der med døing. Min ene bestemor døde i en alder av 63. Det er ikke sååå lenge til, liksom.) Jeg lar det likevel ikke bekymre meg. 

En annen rar ting er at jeg faktisk innimellom tenker på pensjonsalderen. Før var det noe som var veldig fjernt. Det er det ikke lenger. Går jeg av med AFP (og lever så lenge ;)  ) så er det faktisk mindre enn 10 år til. Det er litt surrealistisk å tenke på.  

Jeg tenker mer på at jeg må gjøre morsomme ting mens jeg enda har helsa til det. Man har ingen garanti for hvor lenge det vil vare. Har nettopp hatt en noe sen sommerferie og i løpet av ferien fikk jeg med meg både en tur i zipline og en tur i fjellet med hest. Som ung hadde jeg allverdens tid til å gjøre sånt. Nå har jeg ikke riktig så god tid lenger, så da er det best å få med seg den moroa man kan. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 17.56, Majott skrev:

Dette er en link som kanskje kan være til hjelp?

https://www.lommelegen.no/gynekologi/endometriose/artikkel/hormonspiral-skal-vaere-gratis-ved-medisinske-grunner/68926002

Jeg ville prøvd det, bare for å få en lettere hverdag. Hormonspiralen virker kun lokalt, og dermed er det mange som kan bruke den, som f.eks ikke kan bruke p-piller. Jeg har ingen blødninger, og det har jeg ikke hatt på veldig mange år. Har brukt hormonspiral siden 90-tallet. Det er ikke alle den passer for, men for meg har den vært super!

Virker den ikke, eller du merker hormonene, så kan du bare ta den ut. Men du har etter det jeg kan se, krav på gratis hormonspiral.

Selv tør jeg ikke bruke østrogen for å minske plagene med hetetokter og hjertebank. Kreftfaren er for stor, og jeg har mistet venner pga brystkreft allerede. Jeg lever meg gjennom det, men det er plagsomt. Tenker å besøke legen snart for å sjekke om hjertebanken kun skyldes overgangsalderen, eller om det er noe annet.

 

 

Jeg har spiral pga endometriose, men har måttet betale selv. Vet du hvordan man slipper det? De. Jeg har nå har gått over utløpsdato, og bør byttes.

Anonymkode: cdcbd...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket forandringer i et års tid: nattesvette og uregelmessig mens. Sist gikk det 3 mnd mellom menstruasjonene og den siste varte også kortere. Ellers merker jeg ingenting og hvis det fortsetter sånn skal jeg absolutt ikke klage. *krysser fingrene* 

Anonymkode: 4e09c...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎09‎.‎2018 den 20.34, AnonymBruker skrev:

47 her, og heller ingen tegn. Begynte å lure på om det var jeg som var unormal...

Anonymkode: ef8d9...6aa

Gjennomsnittet for menopause er 51 år om jeg ikke husker helt feil?

Anonymkode: 8d99a...fe2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har merket forandringer i et års tid: nattesvette og uregelmessig mens. Sist gikk det 3 mnd mellom menstruasjonene og den siste varte også kortere. Ellers merker jeg ingenting og hvis det fortsetter sånn skal jeg absolutt ikke klage. *krysser fingrene* 

Anonymkode: 4e09c...e35

Samme her.

Jeg tror det er sånn at man stort sett får samme overgangsalder som moren sin? Da er det i såfall bare å vente ut hetetokter etterhvert, vil jeg tro, men håper at jeg allikevel slipper billig unna.

Ellers er jeg i slutten av 40-årene nå og det jeg merker på overgangsalderen er uregelmessig mens og at jeg er veldig varm om natta, men det har jeg vært før også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Sala Q skrev:

Jeg tror det er sånn at man stort sett får samme overgangsalder som moren sin? Da er det i såfall bare å vente ut hetetokter etterhvert, vil jeg tro, men håper at jeg allikevel slipper billig unna.

Ikke nødvendigvis. Min mor slet med hetetokter i årevis, mens jeg ser ut til å ha sluppet unna med et år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dritten kom som kastet på meg idet jeg fylte femti i fjor. Hetetokter, tungsinn, og så tørre, ømfiendtlige slimhinner at vi bare kunne glemme samleie. Fordi jeg bruker hormonspiral har jeg ikke hatt mensen på over 20 år, men om den ville vært borte nå om jeg fjernet spiralen aner jeg ikke. Mor og søster har hatt mensen til midt i femtiårene, så jeg drøyer enda noen år med å ta den ut, både for å slippe blødninger, og fordi jeg vet at spiralen også kan lette overgangsplager.

Jeg har mistet en nær venninne i brystkreft, og tør ikke å bruke systemisk hormonbehandling. Legen anbefalte meg lokal behandling, så jeg begynte med Ovesterin vagitorer som jeg setter inn to ganger pr uke. Det bedret livskvaliteten betraktelig! Underlivet ble som før, og hetetoktene forsvant nesten helt. Jeg opplever kun unntaktsvis, og bare på kveldstid en og annen hetetokt som ikke er så sterk, og glir ganske raskt forbi. Det skjer ikke hver kveld heller. Tungsinnet er ikke så ille lenger, men jeg kjenner fra tid til annen at det kommer over meg et ønske om å slutte å leve, faktisk. Og jeg har begynt å tenke mer på generasjonene etter oss. Tenker mye på at verden er et skummelt sted, klimaendringer gir store utfordringer, nye sykdommer, antibiotika som slutter å virke, og hva i all verden er det vi etterlater til våre barn og barnebarn. Jeg bekymrer meg for hvordan det skal gå med dem, og om de vil lide i fremtiden.

 

Som andre også har nevnt kjenner jeg også på dette med at tiden flyr så vanvittig fort. Jula er jo ikke over før man må begynne å tenke på advent igjen! Og barna har jo bursdag hele tiden. :sjokkert:

Jeg kjenner jeg gleder meg veldig til overgangsalderen er over, men jeg vet ikke helt hva det vil innebære. F.eks vet jeg ikke om dette med tørre slimhinner er noe uopprettelig, som vil komme tilbake så fort jeg avslutter bruk av Oversterin. Andre som vet?

Anonymkode: b410c...47f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes ikke 50 er gammelt jeg da. Jeg skjønner at det er vanskelig å fylle 60 derimot, det er veldig mange ungdommelige og spreke 60-åringer og da er det rart å få tilbud fra seniorsenteret i posten.

Er det mange her som sliter med tungsinn, hormoner og depresjon?

Overgangsalder er enda langt unna for meg, men jeg er livredd for å ha det som moren min hadde. Hun ble ekstremt vanskelig å ha med å gjøre da hun gikk gjennom overgangsalderen, og var i perioder ganske deprimert.

Anonymkode: 6d161...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel i start fasen . Litt hjertebank nattsvette og hetetokter i ny og ne . Skal til lege for blodprøve snart . Greit å skjekke det ut. Jeg merker jeg er blitt litt mere humør syk men ikke mer en jeg klarer å kontrollere.  Jeg ser derimot de fleste å få overgangen å bli ferdig med det. Jeg vil ikke ha flere barn. Jeg er lei hormoner og blødninger.  

Anonymkode: 9a1a4...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe til overgangsalderen annet enn at mensen ble borte. Slik var det for min mor, og min søster har samme erfaring. 

Anonymkode: 86f04...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Så tidlig dere kommer, jeg er 40 og har ikke tegn til noe overgangsalder.

Anonymkode: 9f678...f6f

Det er ikke vanlig før man nærmer seg 50. Snittalder er 51 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...