Gå til innhold

Overgangsalderen - hvordan takler dere den?


Majott

Anbefalte innlegg

Tenker da på både fysiske og psykiske "greier". 

Jeg (51) synes livet er fint nå. Jeg har voksne barn (som heldigvis har klart seg bra) har fått barnebarn, og har et godt samliv med mannen min. Han er på samme alder som meg, og vi har ikke barn sammen. 

Fysisk så har jeg hetetokter, og det er det som plager meg mest. Med hetetokter følger også hjertebank, som jeg vet er vanlig følge til det. Men likevel føler jeg angst for at hjertebanken skal bety noe hjertetrøbbel. 

Psykisk så har jeg kjent på at jeg ikke er "ung" lenger, og også det at jeg "snart" er gammel.

Jeg var jo så vant til å være ung! Nå er jeg plutselig en av de eldre. Det gikk opp for meg da jeg var på ferie med mine døtre, og det var DE som fikk blikk fra menn, mens jeg ble helt oversett. Jeg var jo vant til å være den som fikk blikk fra menn! Nå er jeg 51, og får ikke disse blikkene lenger. Ihvertfall er det veldig sjelden. Selv om en er godt gift, er det en egen glede med blikk fra menn :) Jeg merker også at det ikke betyr noe lenger for meg, og at det er helt greit at den yngre generasjon får blikkene. 

Likevel er jeg opptatt av mitt utseende, og jeg liker at jeg ikke har så mange rynker som enkelte andre på min alder har :) Jeg liker at jeg kan gå i fine klær, og fortsatt se fin ut "for min alder". Jeg bruker ikke botox eller fillers, og det skal jeg ikke heller. 

Det å være snart gammel, bringer også sine tanker. Tenk om jeg er en av de som skal dø om få år? Jeg har ikke tenkt over det før, men jeg ser at flere og flere av mine jevnaldrende faller fra. Mange får kreft, hjerteinfarkt og andre ting.

Min eks-svigermor sa ofte at "lever jeg så lenge, skal jeg gjøre...." . Da hun begynte å si det var hun 50 og jeg var 20, og jeg syntes hun var tåpelig som sa det. Nå forstår jeg hvorfor, for hun så flere og flere av sine venner og bekjente falle fra. Hun selv er over 80 nå, og går fortsatt på små fjellturer. Så hun har klart seg bra, og jeg håper jeg er like heldig!

Mine foreldre er også gamle, men de er fortsatt spreke, og har et aktivt liv. Så jeg håper på det. Min svigermor er 90, og sist jeg hørte fra henne, så bar hun ved inn i garasjen. Etter at hun hadde klipt plena.

Så ja, dette ble mye. Men overgangsalderen bringer med seg sine tanker om hvordan framtida blir som gammel.

 

 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke kommet i overgangsalderen, men har nettopp blitt 40. Og det opplevdes som en liten krise. Hver alder og periode i livet fører med seg sine opplevelser og tanker. Det er jo litt det samme når man var tenåring og kom i puberteten. Aldri være barn igjen. Hva nå? Så finner man ut av det, og før man vet ordet av det har man barn. 

Det jeg har kommet frem til er at kroppen min må jeg leve med hele livet, derfor vil jeg ta vare på den. Det gjelder både fysisk og mentalt. Derfor trener jeg og spiser sunt. Jeg sørger for å fylle på med det som gir meg energi, og unngå det som gjør meg sliten. Turer i fjellet er en kombinasjon som fører til god fysisk og mental helse for meg.

Selv om det var en aldri så liten krise å fylle 40, er jeg glad for visdommen som følger med å bli eldre. 

Anonymkode: cdcbd...dea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, alltid presis skrev:

Jeg er i overgangsalderen, men har ikke nådd menopause ennå. Er i slutten av førtiårene. 

Hormonene er i totalt kaos, bare i løpet av de siste seks månedene har jeg hatt tre helt forskjellige typer syklus. Kort, lang, litt lengre... Jeg kjenner hvert steg i syklus hundre ganger sterkere enn før, kroppen starter forsøk på eggløsning seks dager ut i syklus. Jeg har knapt kastet det siste bindet før hele effings greia starter på nytt igjen. PMS fra der det er varmt. Vondt i ledd. Svetter mye og er generelt veldig varm, så jeg er veldig glad for at det er høst nå.

Akkurat nå tenker jeg lite på det å bli gammel og avfeldig. Jeg vil bare bli ferdig med dette, egentlig. Noen sier at en kvinne får ganske lik overgangsalder som sin mor, men det stemmer overhodet ikke for meg. Og det er da kvinner på den andre siden også, som en kan ligne på.

Nei, huff, dette liker jeg ikke. Men, det varer heldigvis ikke evig. :) 

Jeg har ikke problemer med blødninger eller syklus, for jeg har fortsatt hormonspiral. Legen min anbefalte meg å ha den til jeg var 55, fordi den hjelper på humørsvingninger, blødninger og andre ting. Jeg merker egentlig ikke så mye til overgangsalderen annet enn at jeg har mye hetetokter og hjertebank. Det er plagsomt nok! 

Kanskje du burde sette inn hormonspiral, for å få mindre plager? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tidlig i 30 årene da jeg merket at mensen begynte å tulle. 40 år gammel hadde jeg min siste menstruasjon og hetetoktene kom da jeg var 38. Nå nærmer jeg meg 50 år og det virker som de verste plagene er over. Hetetokter og hjertebank var pyton.

Jeg føler meg faktisk yngre nå når det er over. Ingen plutselig svette som minner meg på hva som foregår i kroppen min. Nå styrer og steller jeg med meg selv, går til frisøren, kjøper klær og storkoser meg med mine snart 50.

Anonymkode: f4e26...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg, som deg, har hatt en del tanker i overgangsalderen rundt alvorlig sykdom og død. Jeg la meg en kveld og begynt plutselig å tenke at mange dør i 50-årene. Det inntraff kort tid etter at jeg fylte 50 😀 Tankene har også dukket opp i ulike anledninger senere. Og jeg blir engstelig både på tanker rundt det og om alderdommen generelt som jeg ikke føler er noe å trakte etter om  ikke kroppen spiller på lag. Og så synes jeg årene går fortere enn aldri før og får en nærmest panisk følelse rundt akkurat det og tanken på 60, 70 og ja...det er kortere tid igjen enn jeg har levd til nå og alt går så j’ fort 😂 

Årene jeg har lagt bak meg har vært noe strevsomme med en del plager relatert til overgangsalder som en syklus helt på viddene, med blødninger helt i hytt og pine. Jeg har hatt et aktivt sexliv og med det vært bekymret for mulige graviditeter ved uteblitt mens, engstelser rundt mellomblødninger om det kunne være relatert til noe galt. Elektriske støt i hodet har vært til stor bekymring. Hetetokter føler jeg, hos meg, har vært «snille sammenlignet med de jeg hører om som har det riktig så ille. Og så har jeg en mann som har flydd rundt og viftet med håndkle og aviser så fort jeg har ropt at nå stiger kjernetemperaturen igjen 😂 Humoren vi har hatt rundt dette har vært viktig for meg, le litt av, istedet for å huffe over. Hjertebank var ekstremt en periode og som hos deg førte det til engstelse. Herre, så mye engstelse egentlig. 

Nå er jeg 54 og tror det hele er «over». Jeg har sluttet å menstruere og siste mens var for noen år tilbake. Det er i grunnen veldig deilig. Kroppen har ramlet på plass igjen, roet seg på en god måte. Ingen premenstruelle plager, intet kaos i kropp og hode. Ikke at livet er uten tanker om det som ligger foran og til bekymring, men alt er roligere på et vis og det setter jeg stor pris på. 

 

Anonymkode: 25e2f...d41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har alle kvinner overgangsalder? Menopause?

Anonymkode: 7f797...c7c

Ja 

Anonymkode: 9a1a4...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 og synes det er så deilig å være ferdig med menstruasjonen! Etter løpske hormoner og sykluser, tror jeg at jeg er ferdig nå, har ikke hatt blødning på snart 1 år, fantastisk følelse! Jeg føler meg ung, lett på tå og løper opp fjell, men det er klart at jeg ser i speilet at jeg eldes. Jeg kjenner på en ro som er god og har det godt med meg selv. Sliter med hetetokter, men kun det, har ikke andre plager.

Anonymkode: b7c0b...3df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 33 år.

Går på østrogen plaster og det funker bra med tanke på humørsvingninger og hetetokter👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, alltid presis skrev:

Jeg har vurdert hormonspiral en stund nå. Men jeg reagerer så sterkt på hormoner, og er derfor veldig usikker på om jeg tør. Hormonspiralen er såpass dyr at det er irriterende hvis jeg må ta den ut etter kort tid. Er i tenkeboksen, og blir der nok en stund til. Men klart, det er fristende å bare overstyre hele syklusen. Det er sikkert.

Dette er en link som kanskje kan være til hjelp?

https://www.lommelegen.no/gynekologi/endometriose/artikkel/hormonspiral-skal-vaere-gratis-ved-medisinske-grunner/68926002

Jeg ville prøvd det, bare for å få en lettere hverdag. Hormonspiralen virker kun lokalt, og dermed er det mange som kan bruke den, som f.eks ikke kan bruke p-piller. Jeg har ingen blødninger, og det har jeg ikke hatt på veldig mange år. Har brukt hormonspiral siden 90-tallet. Det er ikke alle den passer for, men for meg har den vært super!

Virker den ikke, eller du merker hormonene, så kan du bare ta den ut. Men du har etter det jeg kan se, krav på gratis hormonspiral.

Selv tør jeg ikke bruke østrogen for å minske plagene med hetetokter og hjertebank. Kreftfaren er for stor, og jeg har mistet venner pga brystkreft allerede. Jeg lever meg gjennom det, men det er plagsomt. Tenker å besøke legen snart for å sjekke om hjertebanken kun skyldes overgangsalderen, eller om det er noe annet.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge varte perioden med svetting og hjertebank hos dere?

Anonymkode: 8d99a...fe2

Hittil 3 år og fortsatt. Skulle ønske jeg ble ferdig med det snart!

Jeg har heldigvis ikke nattesvette. Har hørt om flere som bader i svette om natta, og det gjør jeg heldigvis ikke. Men jeg våkner ofte av at jeg er varm, så det er dyne av og på flere ganger om natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kastet ut i overgangsalderen etter at de fjernet livmorhals og eggstokk pga endometriose. 
Står på Activelle nå og merker ikke noe til at jeg er i overgangsalder på noen måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alle kvinner overgangsalder? Menopause? Anonymkode: 7f797...c7c

Misvisende navn egentlig, for det er ingen pause, det er over for godt i dette livet.

Anonymkode: 72f31...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, alltid presis skrev:

Nåh, det ante jeg ikke! Takk for link! :) 

Angående meg og hormoner, jeg prøvde naturlig progesteronkrem for noe måneder siden. Kjøpt på helsekost. Den skal jo være veldig svak, og det skal ta noen måneder før man merker virkning av den. Jeg begynte å spotte etter bare noe få dager, og holdt på helt fram til mens. Dette gjorde meg jo enda mer skeptisk til spiralen. Men nå er jeg litt nærmere å tørre.

Det skader ikke å prøve, om det gjør hverdagen lettere :)

Jeg har også tenkt på å prøve progesteronkrem, men har ikke kommet lenger enn til bare å tenke på det. Om det kunne hjelpe på hetetokter og hjertebank. Jeg vet ikke. Må vel få en time hos legen snart, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig dere kommer, jeg er 40 og har ikke tegn til noe overgangsalder.

Anonymkode: 9f678...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så tidlig dere kommer, jeg er 40 og har ikke tegn til noe overgangsalder.

Anonymkode: 9f678...f6f

Jeg er 49 og har heller ingen tegn til overgangsalderen.

Anonymkode: 24edc...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...