Gå til innhold

Være med på rydd/kast/gibort-tråd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å gjøre om roterommet (dere vet: det gjesterommet der først noen esker, så en sofa og deretter tre gamle pc-er som sluttet å virke og type 35 gamle mobiler og 778 hauger med ræl havner) om til et faktisk gjesterom. 

Så langt: solgte skrivebordet på Finn. Kjøpte en kul brukt kommode fra 60-tallet.  Sorterte ned i skuffene det av de 778 (sikkert litt færre, altså) haugene med ræl jeg vil beholde. Under komoden har jeg en eske designert «ut av huset». Der putter jeg kopper, kar, kjøkkenutstyr, trenings-duppeditter og pyntenips jeg ikke bruker. Når den er full tar jeg den med til nærmeste gjenbruk. Jeg har fyllt opp noen esker, for å si det slik. :ler: 

Så solgte jeg noen gamle møbler og stæsj som stod der «i tilfelle». I tilfelle har ikke dukket opp på type 4 år, så det skjer vel aldri, tenker jeg.

Neste er el-retur, gjennomgang av gamle bøker og innredning til faktisk gjesterom. 

Anonymkode: 2c85a...ef1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest fleur de lis

Kvittet meg med over 100 klesplagg (venninner og fretex), to par sko, en haug av kjøkkenting og masse papirer. Litt gammel elektronikk også. Føles godt :) Tok 15 min å gå gjennom alt jeg har av klær, ikke dårlig! 

Bestemte meg også for å ha en liten eske sommerklær på loftet med shorts, kjoler osv. Da blir det litt gøy å hente det ned og se det på nytt. Har kjempegod plass i klesskapet til det, men tenkte å prøve denne varianten i år. 

Har en del småting jeg skal selge, så det blir neste prosjekt. Føles bare som tiltak å ta bilde av alt, skrive om det på nett og sette pris, og så eventuelt forholde seg til folk som vil ha det. Men, det må gjøres, så er bare å sette i gang en dag.

Ganske fornøyd med hva som er i huset nå, føler jeg har det jeg trenger, og ikke enorme mengder med ekstra ting. 

Jo, når jeg leser over her må jeg huske bøker også. Men tror heller jeg skal fokusere på å få lest bøkene mine i fysisk form, i stedet for på Kindelen min. Jeg har ingenting i mot å gi bort gamle bøker, men først må de leses, og så må jeg vurdere om jeg kommer til å lese de igjen eller ikke :PHar heldigvis ikke den mest enorme samlingen, men ser jeg har 20 + bøker jeg vil lese fort. Halvparten av samlingen min består av fagbøker og referansebøker, syns ikke det er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå i julen syntes jeg det er ganske kaotisk hjemme, men jeg forsøker å ikke bry meg. Kjøkkenskap er stappfulle av alt mulig, vi har så utrolig mye mer mat og godt i huset enn hva vi pleier å ha. 

I år har jeg forsøkt å begrense gavebonansaen mellom  voksne med delvis hell. Det ble endel vinflasker og spiselige gaver og det er helt topp!  Men jeg har noe litt eldre familiemedlemmer som ikke vil redusere på gavene (og de vil for eksempel gi likt til alle nieser osv) så vi har fått skåler, kopper, lysestaker,  noe nips osv, som jeg ikke vet hvor jeg skal finne plass til. Føler meg utakknemlig som ikke blir ubetinget kjempeglad for gavene (blir jo glad for tanken, men vi har virkelig alt vi trenger). Noe har  jeg fått byttet inn i ting vi samler på,  men sitter igjen  med en del jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med.

 

Ny gjennomgang av skuffer og skap må til i januar. Forhåpentligvis er det lettere å få orden nå enn tidligere siden jeg allerede hadde rensket ut mye.

 

Hvordan er ståa hos dere andre? 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vernis skrev:

Nå i julen syntes jeg det er ganske kaotisk hjemme, men jeg forsøker å ikke bry meg. Kjøkkenskap er stappfulle av alt mulig, vi har så utrolig mye mer mat og godt i huset enn hva vi pleier å ha. 

I år har jeg forsøkt å begrense gavebonansaen mellom  voksne med delvis hell. Det ble endel vinflasker og spiselige gaver og det er helt topp!  Men jeg har noe litt eldre familiemedlemmer som ikke vil redusere på gavene (og de vil for eksempel gi likt til alle nieser osv) så vi har fått skåler, kopper, lysestaker,  noe nips osv, som jeg ikke vet hvor jeg skal finne plass til. Føler meg utakknemlig som ikke blir ubetinget kjempeglad for gavene (blir jo glad for tanken, men vi har virkelig alt vi trenger). Noe har  jeg fått byttet inn i ting vi samler på,  men sitter igjen  med en del jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med.

 

Ny gjennomgang av skuffer og skap må til i januar. Forhåpentligvis er det lettere å få orden nå enn tidligere siden jeg allerede hadde rensket ut mye.

 

Hvordan er ståa hos dere andre? 

 

 

Jeg fikk ikke så mange gaver i år, og de jeg fikk som jeg ønsket å bytte har jeg byttet. Deilig å slippe å sitte inne med et gavesett med såpe og deo fra et merke som jeg ikke bruker, Og en lyslykt som ikke passer inn her hjemme.

Ellers kom jeg på at dersom jeg ikke fikk byttet alt ville jeg ta initiativ til et «byttebord» e.l. på jobben. Der kunne man sette fra seg gaver man har fått og bytte til seg noe noen andre har fått. Man trenger ikke opplyse om at «denne fikk Lise av tante Olga», for det er ikke viktig informasjon. 

På ryddefronten har jeg endelig renska ut badet. Nå må jeg bare ta med meg gamle og utgåtte medisiner til apoteket, så er det good! 👍🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt fra til flere familiemedlemmer at jeg ikke ønsket gave, så i år fikk jeg veldig lite. En sjokoladenisse, en kopp, to sett sengetøy, 500 kr og masse gavekort på barnepass, maling, husarbeid, transport o.l. Det var litt uvant på julaften, men gud så deilig! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode gaver!  Jeg passer på å skryte veldig (og jeg mener det) av forbruksgaver.  Jeg påpeker også at sånne gaver kan jeg gjerne få hvert eneste år, slik at ikke familien føler at det er kjedelig å gi det samme. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poden skal flytte ut av soverommet vårt og inn på eget rom. Inn på det som nå er et hellvete av et roterom! Men etter kveldens økt frykter jeg han må bli boende til vi skal flytte ut av huset en gang i fremtiden. Vi har så mye dritt. Har tidligere levert mye til bruktbutikken, så jeg synes det begynner å bli pinlig å levere til dem. Har prøvd å selge litt ting, men det er jo pinlig med 378 annonser også. 🙈 En liten utblåsning bare. Satser på ny frisk i morgen. 🤞

Anonymkode: 3394d...149

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poden skal flytte ut av soverommet vårt og inn på eget rom. Inn på det som nå er et hellvete av et roterom! Men etter kveldens økt frykter jeg han må bli boende til vi skal flytte ut av huset en gang i fremtiden. Vi har så mye dritt. Har tidligere levert mye til bruktbutikken, så jeg synes det begynner å bli pinlig å levere til dem. Har prøvd å selge litt ting, men det er jo pinlig med 378 annonser også. 🙈 En liten utblåsning bare. Satser på ny frisk i morgen. 🤞

Anonymkode: 3394d...149

Tssssssss. Jeg heier på deg.  Det er en god følelse når du har redusert antall saker og ting!

Anonymkode: 7ae4e...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Så flinke dere er! Blir inspirert til å fortsette med prosjektet på kontoret når jeg leser her i tråden. Hadde begynt å tømme roterommet av et kontor i september, men det fylte seg liksom opp igjen. 

Flere her som er like flinke å skaffe nye ting som å kaste? Hehehe.

Hentet et speil gratis til en kommode jeg har arvet. Men speilet må jo males så dette kan jo ta noe tid. 

Så nå må jeg først finne et sted å plassere dette speilet i mellomtiden. 

Igår ryddet vi hele boden! Jeg ga mannen en diger verktøy koffert i julegave, så nå har vi sortert skruer til og med! Vi fikk kastet masse, så til slutt fikk strykebrett og støvsuger faktisk plass o boden! 

Og i morgen begynner jeg på roterommet!

#fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg blir med! Når jula og alle besøk er over, skal jeg gå gjennom alle rom og kvitte oss med alt unødvendig. I tillegg er vi bestemt på å kjøpe det vi måtte trenge brukt, men målet er å kjøpe minst mulig. Det skal bli godt for sjela og lommeboka! 

Før jul, rydda jeg bort alt av leker som gutten vår ikke viser noen interesse for lenger, så da fylte det seg ikke opp så veldig etter julaften.  Utrolig deilig!

Men hvor gjør dere av alt dere rydder bort? Her i området synes jeg det er veldig vanskelig å selge ting, og det er ikke alltid så lett å gi bort heller 😬 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tweet skrev:

Hei! Jeg blir med! Når jula og alle besøk er over, skal jeg gå gjennom alle rom og kvitte oss med alt unødvendig. I tillegg er vi bestemt på å kjøpe det vi måtte trenge brukt, men målet er å kjøpe minst mulig. Det skal bli godt for sjela og lommeboka! 

Før jul, rydda jeg bort alt av leker som gutten vår ikke viser noen interesse for lenger, så da fylte det seg ikke opp så veldig etter julaften.  Utrolig deilig!

Men hvor gjør dere av alt dere rydder bort? Her i området synes jeg det er veldig vanskelig å selge ting, og det er ikke alltid så lett å gi bort heller 😬 

Lekene kan du gi til Barnas Hus (barn som er fattige), evnt gå innom et asylmottak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, miss spjåk skrev:

Lekene kan du gi til Barnas Hus (barn som er fattige), evnt gå innom et asylmottak. 

Å, visste ikke at barnas hus tar i mot! Da skal jeg innom der. De lekene han har brukt mest sparer jeg nok til nestemann, men resten kan jeg gi bort :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å starte året med en 30 dagers utfordring! Kaster/selger/gir bort én ting første dagen, to ting den andre, tre den tredje osv. Jeg venter nok med å sortere alt til jeg er ferdig da. 

På søndag ryddet jeg klesskapet, da. Det ble tre fulle sekker til UFF, og et skikkelig ryddig klesskap. Deilig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar denne utfordringen fra starten av februar! Går inn i en heftig overtidsperiode på jobb, deretter ei uke ferie med opplading til 'Operasjon ryddig hjem'. 😊 

Har tatt noen områder, som har holdt lenge, men nå må det dypdykk til i ALLE klesskap, alt av tørrvarer/frysere, vil rydde kjeller og kvist. Har for lite oversikt over hva vi faktisk har, frister å innføre innkjøpsstopp fram til full oversikt er oppnådd. 

Anonymkode: 3d5ad...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Roterommet er herved tømt! Nå er det klart til å males til helgen. Tenker også å bygge en diger hylleseksjon på den ene kortveggen for å ha litt lagringsplass. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
På 1.1.2019 den 10.55, tweet skrev:

Jeg tenker å starte året med en 30 dagers utfordring! Kaster/selger/gir bort én ting første dagen, to ting den andre, tre den tredje osv. Jeg venter nok med å sortere alt til jeg er ferdig da. 

På søndag ryddet jeg klesskapet, da. Det ble tre fulle sekker til UFF, og et skikkelig ryddig klesskap. Deilig. 

Kaster du da 30 ting på dag 30, 20 ting på dag 20 osv? 

For da blir det jo over 465 gjenstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, førstedamen skrev:

Kaster du da 30 ting på dag 30, 20 ting på dag 20 osv? 

For da blir det jo over 465 gjenstander?

Jepp! Det kan være alt fra små hårstrikk til store kasseroller, man finner alltids ett eller annet. Det var en egen tråd her om den utfordringen, men finner den ikke 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
1 time siden, tweet skrev:

Jepp! Det kan være alt fra små hårstrikk til store kasseroller, man finner alltids ett eller annet. Det var en egen tråd her om den utfordringen, men finner den ikke 😅

Kult! Ja om man går inn for det er det nok fullt mulig. Kanskje jeg hiver meg med 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tweet skrev:

Jepp! Det kan være alt fra små hårstrikk til store kasseroller, man finner alltids ett eller annet. Det var en egen tråd her om den utfordringen, men finner den ikke 😅

Denne?

 

Anonymkode: b9a91...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
1 time siden, tweet skrev:

Jepp! Det kan være alt fra små hårstrikk til store kasseroller, man finner alltids ett eller annet. Det var en egen tråd her om den utfordringen, men finner den ikke 😅

Da er jeg også med 😄 

Var en inspirerende utfordring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...