Gå til innhold

Spørsmål om styrketrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nybegynner innen styrketrening, og lurte på et par ting.

1. Har rekkefølgene på øvelsene noe å si når man trener fullkroppsprogram noe å si? Jeg merker om jeg feks. trener beinpress er jeg veldig sliten i beina rett etterpå. Da velger jeg neste øvelse som går på overkropp. Da får jeg hvile beina litt, og tar heller neste øvelse som går på bein etter det igjen. Blir litt sånn: bein, overkropp, bein, overkropp.. Blir det feil?

2. Kan man få et bra resultat av styrketrening om man ikke ikke trener knebøy og markløft? Mestrer ikke de øvelsene enda, men tar heller øvelser som bulgarsk utfall, beinpress, hip thrust, roing, nedtrekk..

3. Skal man løpe før eller etter styrketrening for best resultat? Eller skal man helst ikke trene kondisjon i samme økt som styrke? :)

Anonymkode: 01738...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Jeg gjør det på samme måte.

2. Man kan helt sikkert oppnå et godt resultat uten de øvelsene også, men erfaringsmessig kommer resultatene og motivasjonen ganske fort når man begynner å mestre bøy og markløft. Det eneste måten å mestre disse på er å faktisk gjøre dem og kjenne hvorfan de kjennes ut. Prøv noen sett med lav vekt og se noen youtube-filmer for å sjekke teknikken. Spør en PT, en muskelmann som ser ut som om han har kontroll eller last opp film av deg selv som utfører øvelsen til et forum og spør om hjelp der.

Uansett er det bare å prøve. Kroppen er heldigvis så sterk at man ikke knekker ryggen av å ta 20-40 kg i mark eller ta knebøy med stangen.

3. Personlig løper jeg ikke på samme dag som jeg trener styrke, men det går sikkert an å kombinere dette i samme økt. Det er nok ikke slik verdensmestre gjør det, men de fleste av oss har ikke noen planer om å bli verdensmestre. 

Anonymkode: de40f...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, rekkefølgen har noe å si. Gjør du deg ferdig med en muskelgruppe først vil du få bedre resultater da muskelen allerede er varm og aktivert. Det til tross for at du kanskje løfter litt mindre siden du er sliten. 

2. Jepp. Du trenger hverken markløft eller knebøy for å få gode resultater. Det finnes andre måter å trene disse musklene på. Ikke bare begynn å kjør de. Selvom det er lett for AnonymBruker over her å kjøre markløft på 40 kg behøver det ikke være det for deg. Få noen som kan det til å vise deg øvelsene og se på deg når du gjør de. For all del fine øvelser, men det er lett å skade seg. Selv har jeg nettopp begynt med knebøy igjen etter jeg skader ryggen. Gikk to år uten å kjøre den uten at det gikk utover resultatene. 

3. Ikke noe problem å kjøre styrke og karido på samme dag. Hva du kjører først kommer an på hva du fokuserer på. Løper du først er du sliten før styrketreningen og løfter du først er du sliten før løpingen. Jeg løper 2 dager i uken etter jeg har kjørt styrke da jeg fokuserer på styrketreningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...