Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Spørsmål om styrketrening

Recommended Posts

AnonymBruker

Er nybegynner innen styrketrening, og lurte på et par ting.

1. Har rekkefølgene på øvelsene noe å si når man trener fullkroppsprogram noe å si? Jeg merker om jeg feks. trener beinpress er jeg veldig sliten i beina rett etterpå. Da velger jeg neste øvelse som går på overkropp. Da får jeg hvile beina litt, og tar heller neste øvelse som går på bein etter det igjen. Blir litt sånn: bein, overkropp, bein, overkropp.. Blir det feil?

2. Kan man få et bra resultat av styrketrening om man ikke ikke trener knebøy og markløft? Mestrer ikke de øvelsene enda, men tar heller øvelser som bulgarsk utfall, beinpress, hip thrust, roing, nedtrekk..

3. Skal man løpe før eller etter styrketrening for best resultat? Eller skal man helst ikke trene kondisjon i samme økt som styrke? :)

Anonymkode: 01738...58f

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

1. Jeg gjør det på samme måte.

2. Man kan helt sikkert oppnå et godt resultat uten de øvelsene også, men erfaringsmessig kommer resultatene og motivasjonen ganske fort når man begynner å mestre bøy og markløft. Det eneste måten å mestre disse på er å faktisk gjøre dem og kjenne hvorfan de kjennes ut. Prøv noen sett med lav vekt og se noen youtube-filmer for å sjekke teknikken. Spør en PT, en muskelmann som ser ut som om han har kontroll eller last opp film av deg selv som utfører øvelsen til et forum og spør om hjelp der.

Uansett er det bare å prøve. Kroppen er heldigvis så sterk at man ikke knekker ryggen av å ta 20-40 kg i mark eller ta knebøy med stangen.

3. Personlig løper jeg ikke på samme dag som jeg trener styrke, men det går sikkert an å kombinere dette i samme økt. Det er nok ikke slik verdensmestre gjør det, men de fleste av oss har ikke noen planer om å bli verdensmestre. 

Anonymkode: de40f...310

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inwe

1. Ja, rekkefølgen har noe å si. Gjør du deg ferdig med en muskelgruppe først vil du få bedre resultater da muskelen allerede er varm og aktivert. Det til tross for at du kanskje løfter litt mindre siden du er sliten. 

2. Jepp. Du trenger hverken markløft eller knebøy for å få gode resultater. Det finnes andre måter å trene disse musklene på. Ikke bare begynn å kjør de. Selvom det er lett for AnonymBruker over her å kjøre markløft på 40 kg behøver det ikke være det for deg. Få noen som kan det til å vise deg øvelsene og se på deg når du gjør de. For all del fine øvelser, men det er lett å skade seg. Selv har jeg nettopp begynt med knebøy igjen etter jeg skader ryggen. Gikk to år uten å kjøre den uten at det gikk utover resultatene. 

3. Ikke noe problem å kjøre styrke og karido på samme dag. Hva du kjører først kommer an på hva du fokuserer på. Løper du først er du sliten før styrketreningen og løfter du først er du sliten før løpingen. Jeg løper 2 dager i uken etter jeg har kjørt styrke da jeg fokuserer på styrketreningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...