Gå til innhold

Hvorfor rister enkelte så himla i girspaken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser en god del som, etter de har satt bilen i fri, så rister de på girspaken! Det er irriterer meg. Hvorfor gjør dere det??? Er det noe med bil jeg ikke har skjønt, er det bra for spaken? Jeg tror egentlig tvert imot...

Anonymkode: fddf8...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å sjekke at den faktisk er i fri?

Noe unødvendig men du merker jo fort om du har puttet den i fjerde isteden for fri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser en god del som, etter de har satt bilen i fri, så rister de på girspaken! Det er irriterer meg. Hvorfor gjør dere det??? Er det noe med bil jeg ikke har skjønt, er det bra for spaken? Jeg tror egentlig tvert imot...

Anonymkode: fddf8...722

Man tukter den man elsker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser en god del som, etter de har satt bilen i fri, så rister de på girspaken! Det er irriterer meg. Hvorfor gjør dere det??? Er det noe med bil jeg ikke har skjønt, er det bra for spaken? Jeg tror egentlig tvert imot...

Anonymkode: fddf8...722

Bra for girspaken når den rister. Det er sunnhetstegn på at alt er i skjønneste orden. Dem som ikke rister er konsekvens at mange holder på girspaken mens dem kjører. Men alle vet man skal ha to hender på rattet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser en god del som, etter de har satt bilen i fri, så rister de på girspaken! Det er irriterer meg. Hvorfor gjør dere det??? Er det noe med bil jeg ikke har skjønt, er det bra for spaken? Jeg tror egentlig tvert imot...

Anonymkode: fddf8...722

Neida, en bare rører litt rundt i giroljen så den ikke skal stivne:-). Omtrent det samme som når du lager saus på kjøkkenet.

Anonymkode: c20ea...59e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å sjekke at den faktisk står i fri. 

Anonymkode: bcee2...7a3

Men herregud.. Når du drar den ut av et gir så er i fri der den havner "automatisk". Man "strever"  mer med å sette den i gir. 

Det ser så unødvendig ut å nermest myrde den spaken.. 

Anonymkode: fddf8...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud.. Når du drar den ut av et gir så er i fri der den havner "automatisk". Man "strever"  mer med å sette den i gir. 

Det ser så unødvendig ut å nermest myrde den spaken.. 

Anonymkode: fddf8...722

For min del er det ikke først og fremst for å sjekke at jeg har klart å sette den i fri, men mer å dobbeltsjekke at jeg har husket å sette den i fri før jeg slipper clutchen. Jeg har nemlig en tendens til å ha clutchen inne en stund etter at jeg har stoppet bilen og satt den i fri. (Og så rister jeg ikke i den heller, jeg bare gir den et lite puff til siden så jeg kjenner den beveger seg fritt.) 

Anonymkode: c876c...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Neida, en bare rører litt rundt i giroljen så den ikke skal stivne:-). Omtrent det samme som når du lager saus på kjøkkenet.

Anonymkode: c20ea...59e

9 minutter siden, Jerry Lee said:

Jeg gjør det fordi jeg lærte at man må røre i bensinen så den ikke tjukner.   :jepp:

:klo:

Anonymkode: 21cdb...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte tenke meg litt om, for jeg kjenner en del som gjør dette, inkludert megselv. Jeg kom frem til at vi alle har en ting til felles; samtlige kjører, eller har kjørt, et bilvrak uten sidestykke. Girspakene er gjerne ikke så samarbeidsvillige, gjerne på sine egne unike vis, og dette med å kjenne om man har lyktes å sette den i fri eller ikke, er ikke like lett å kjenne i skrøpelige girkasser. Nå kjører jeg nyere bil og sluttet fort med denne vanen med å riste i girspaken. Min far som kjørte den skranglekassa i sikkert 30 år, ikke har klart å legge fra seg den vanen etter han fikk seg nyere bil.

Anonymkode: 8f8c6...b7b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte tenke meg litt om, for jeg kjenner en del som gjør dette, inkludert megselv. Jeg kom frem til at vi alle har en ting til felles; samtlige kjører, eller har kjørt, et bilvrak uten sidestykke. Girspakene er gjerne ikke så samarbeidsvillige, gjerne på sine egne unike vis, og dette med å kjenne om man har lyktes å sette den i fri eller ikke, er ikke like lett å kjenne i skrøpelige girkasser. Nå kjører jeg nyere bil og sluttet fort med denne vanen med å riste i girspaken. Min far som kjørte den skranglekassa i sikkert 30 år, ikke har klart å legge fra seg den vanen etter han fikk seg nyere bil.

Anonymkode: 8f8c6...b7b

Kjenner meg veldig igjen i dette. Hadde en bil som like gjerne kunne havne i giret på andre siden når den burde vært i fri, eller at den ikke kom ut av giret i det hele tatt.

I tillegg var det greit med døgang på rattet.

Kan ikke si jeg savner den tida 🙈

Anonymkode: a2c41...e44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

:klo:

Anonymkode: 21cdb...703

De prøver nok bare å være morsomme. :dry:

Anonymkode: 35db7...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg lærte av kjørelærer for å sjekke at den faktisk står i fri og ikke i et gir. Greit vane å ha synes nå jeg, så slipper jeg å hoppe inn i bilen foran når jeg står i kø.

Anonymkode: e80a3...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte tenke meg litt om, for jeg kjenner en del som gjør dette, inkludert megselv. Jeg kom frem til at vi alle har en ting til felles; samtlige kjører, eller har kjørt, et bilvrak uten sidestykke. Girspakene er gjerne ikke så samarbeidsvillige, gjerne på sine egne unike vis, og dette med å kjenne om man har lyktes å sette den i fri eller ikke, er ikke like lett å kjenne i skrøpelige girkasser. Nå kjører jeg nyere bil og sluttet fort med denne vanen med å riste i girspaken. Min far som kjørte den skranglekassa i sikkert 30 år, ikke har klart å legge fra seg den vanen etter han fikk seg nyere bil.

Anonymkode: 8f8c6...b7b

Jeg rister i girspaken og dette er grunnen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og enkelte har biler med en girkasse som feks ikke sentrerer girspaken, feks 915 kassen til Porsche...da er en ekstra sjekk om du faktisk står i fri verd det...

Anonymkode: 67fe9...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 1.09, AnonymBruker skrev:

Ser en god del som, etter de har satt bilen i fri, så rister de på girspaken! Det er irriterer meg. Hvorfor gjør dere det??? Er det noe med bil jeg ikke har skjønt, er det bra for spaken? Jeg tror egentlig tvert imot...

Anonymkode: fddf8...722

Fordi eldre biler med slitne girkasser ikke alltid er ute av giret selv om man tror det. Nye manuellkasser kan man gir med pekefingeren, det kan du ikke med en sliten Hiace fra 1990. Deretter har det blitt en vane for mange av oss.

Endret av WCKD
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...