Gå til innhold

Jeg, kvinne, synes det er vanskelig å prate med andre kvinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke vi alle bare være venn med mennesker og ikke med tissen deres? Altså. Kan man ikke like FOLK og ikke kjønn? Jeg har venner med utovertiss, og venner med innovertiss. Jeg er ikke interessert i tissen deres. Jeg liker å henge med dem! Så mye dritt-holdninger og teite kjønnsgeneraliseringer her atter hjælp. 

Anonymkode: 0022e...842

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk er kanskje ikke klar over at det er større forskjeller innad i kjønnene enn mellom kjønnene. 

Anonymkode: 303fa...5bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kommer det helt an på person og miljøet.

På enkelte kvinnedominerte arbeidsplasser har ikke jeg passet inn i det hele tatt. Vet ikke om det har noe med utdanningsnivå, interesser osv? Der var kvinnene ganske tradisjonelle. Noe jeg ikke er og når det blir sånn så faller jeg ofte av.

Samme når jeg har snakket med menn som er veldig tradisjonelle. Da merker jeg at jeg kjeder meg.

Så det handler nok om å finne "sine folk". Folk man trives med og har ting til felles med. Det har ikke noe med kjønn å gjøre.

Anonymkode: eb943...fb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan tenker en mann  og hvordan oppfører en mann seg? ;)

Mitt poeng er at hverken menn eller kvinner tenker likt, og oppfører seg likt, menn eller kvinner er ikke en homogen gruppe.

En manns tanke og oppførsel er nettopp det, en manns tanke og oppførsel.

Anonymkode: b2280...0d3

Var også derfor jeg la til... "om man kan si det sånn" :) Er overhodet ikke uenig i det du sier, regnet også med en sånn kommentar. 

For å legge til og forklare, jeg gjør typiske ting som det er et klart flertall menn som gjør, som å kjøre bil og mc på en litt annen måte enn vanlig, skrur motorer, er sterk fysisk, hopper i fallskjerm osv... er totalt uredd og tøff når det kommer til å prøve det aller meste. Jeg er den som alltid gjør det gutta gjør på turer av alskens sorter, jentene sitter og skravler og drikker vin, mens jeg og gutta driver med andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Og hva betyr det i praksis?

Kopierer svaret mitt til en annen som lurte på noe av det samme:

"Var også derfor jeg la til... "om man kan si det sånn" :) Er overhodet ikke uenig i det du sier, regnet også med en sånn kommentar. 

For å legge til og forklare, jeg gjør typiske ting som det er et klart flertall menn som gjør, som å kjøre bil og mc på en litt annen måte enn vanlig, skrur motorer, er sterk fysisk, hopper i fallskjerm osv... er totalt uredd og tøff når det kommer til å prøve det aller meste. Jeg er den som alltid gjør det gutta gjør på turer av alskens sorter, jentene sitter og skravler og drikker vin, mens jeg og gutta driver med andre ting. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er en kombinasjon mellom kultur der du bor, og lite sammenfallende interesser med de damene du omgås?

Mødre blir kanskje oftere med barna på aktiviteter de selv ikke har interesse for, for så å sitte på sidelinjen mens barna herjer, mens menn oftere drar med barna på aktiviteter der de selv kan leke?  (Jeg var i alle fall slik at jeg brukte barna som et "lekealibi", og opplevde som deg, at det var flest menn som gjorde det samme)

Jeg har lyst å tro at det er det som er greia, men det stemmer likevel ikke helt. Når jentemammaer vil finne på noe med min datter/- og meg, kommer det forslag som cupcake-baking, hesteridning og pyjamasfester. Når jeg foreslår noe (som også min datter har lyst til), f eks klatrepark eller bowling, er det ikke særlig engasjement å finne hos mødrene. Jeg har så lyst til å tro at kvinner er med på slike aktiviteter mennene er med på, men jeg har til nå erfart at slik er det ikke. Det må være noe i vannet her jeg bor...

Anonymkode: 6feb9...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er usikker på deg selv, er klassisk, usikre kvinner føler seg mer komfortable med menn enn med andre kvinner. Det er masse flotte damer der ute, masse forskjellige typer damer, håper du lærer de å kjenne og bli tryggere på deg selv. 

Anonymkode: f6263...1c3

Kilde??  Hva var det dette for slags teori egentlig?  Leser like ofte at usikre kvinner ligger unna menn. 

Anonymkode: 6227c...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del kommer det helt an på person og miljøet.

På enkelte kvinnedominerte arbeidsplasser har ikke jeg passet inn i det hele tatt. Vet ikke om det har noe med utdanningsnivå, interesser osv? Der var kvinnene ganske tradisjonelle. Noe jeg ikke er og når det blir sånn så faller jeg ofte av.

Samme når jeg har snakket med menn som er veldig tradisjonelle. Da merker jeg at jeg kjeder meg.

Så det handler nok om å finne "sine folk". Folk man trives med og har ting til felles med. Det har ikke noe med kjønn å gjøre.

Anonymkode: eb943...fb0

Ja, dette også! Ofte sammenlikner man jo veldig på tvers av klasse, inntekt, utdanningsnivå med mer. Og så sammenlikner man interessene til damene man jobbet på butikk med ved siden av studiet med interessene til mennene man studerte sammen med. Eller man sammenlikner sosialisering man ble påtvunget (les: jenter på ungdomsskolen) med sosialisering man til stor grad valgte selv (gutter i studentforeningen). For eksempel. 

Og så sier man "jeg har ikke noe til felles med damer" når man egentlig mener "jeg har ikke noe til felles med småbarnsmødre i tredveårene".

Og det er forresten ikke rart at dere ikke føler dere har noe til felles med folk som er midt i unge- og familieboblen uten familie selv. Når man bokstavelig talt bruker alle døgnets våkne timer på familien, ja da blir det en del snakk om unger. Det er en del av livet, og det går over. 

Så i mange tilfeller sammenlikner ikke man epler og epler, mer epler og ... brunost? 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt interessant at hver gang denne problemstillingen kommer opp i en tråd her blir det et drama uten like? "Guttejentene" er liksom psykopater og farlige mennesker som ikke klarer å knekke koden for eget kjønn, og "jentejentene" er liksom kjedelige folk som bare snakker om botox og dietter. 

Går det ikke an å bare innse at folk er forskjellige? Selv har jeg mest guttevenner, har hatt dem i 10+ år (uten å ligge med dem, sjokkerende!), men jeg har også noen jentevenner som jeg liker godt. Kjønnet deres har ingenting å si, og noen av oss har ikke så mange like interesser heller faktisk, men vi er like, har lik humor og trives med å være sammen. Alle vennene (uavhengig av kjønn) fyller ulike krav og behov for meg, men jeg vet at de alle passer på meg dersom det trengs, dersom jeg har det vanskelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dævendøtte skrev:

Var også derfor jeg la til... "om man kan si det sånn" :) Er overhodet ikke uenig i det du sier, regnet også med en sånn kommentar. 

For å legge til og forklare, jeg gjør typiske ting som det er et klart flertall menn som gjør, som å kjøre bil og mc på en litt annen måte enn vanlig, skrur motorer, er sterk fysisk, hopper i fallskjerm osv... er totalt uredd og tøff når det kommer til å prøve det aller meste. Jeg er den som alltid gjør det gutta gjør på turer av alskens sorter, jentene sitter og skravler og drikker vin, mens jeg og gutta driver med andre ting. 

Jeg skjønte hva du mente, og jeg er ganske lik deg, men det jeg har prøvd å få frem i det jeg har skrevet, er at det handler ikke om kjønnet mitt, men om interessene mine.

Jeg har lyst å tro at det er det som er greia, men det stemmer likevel ikke helt. Når jentemammaer vil finne på noe med min datter/- og meg, kommer det forslag som cupcake-baking, hesteridning og pyjamasfester. Når jeg foreslår noe (som også min datter har lyst til), f eks klatrepark eller bowling, er det ikke særlig engasjement å finne hos mødrene. Jeg har så lyst til å tro at kvinner er med på slike aktiviteter mennene er med på, men jeg har til nå erfart at slik er det ikke. Det må være noe i vannet her jeg bor...

Anonymkode: 6feb9...988

Her er det ikke slik.

Hvis jeg ser på min omgangskrets av familie, venner, og kolleger er det veldig mange av kvinnfolka som er friluftsmennesker, ( sove i gapahuk, grille pinnebrød på bålet, fiske, dra på fotballkamper/hockeykamper, spille løkkefotball osv, mens veldig mange av mannfolka sykler, trener på treningssenteret, jobber i hagen, klatrer, kjører go-cart, driver med paint-ball osv.
(Dette er ting de gjør både som familieaktiviteter og som voksenaktiviteter)

Av sterotypiske kvinneaktiviteter er det kun to av omgangskretsen som er bakeglade (men de er også friluftsmennesker), en er veldig opptatt av interiør (og det snakker hun om med andre venner enn meg, vi snakker om andre ting), og et par som er veldig opptatte av klær, sminke, shopping osv, men også de er med på fisketur, grille på bål, spille fotball med barna osv.

Tennis, golf, frisbee osv er det veldig få som driver med av de jeg kjenner.

Jeg tenker "alt til sin tid". 
Av og til er det hyggelig med en jentekveld med cup-cakes eller ost og vin, eller et cafébesøk, og av og til er det hyggelig å ta en fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det det reageres på, er at ts spørsmål blir forklart med at jenter er dritt å ha som venner, mens gutter er topp! 

Slike generaliseringer er sjeldent særlig fruktbare i diskusjoner.

Jøss, hvor har jeg sagt det?

Anonymkode: 474c5...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bippo skrev:

Er det ikke litt interessant at hver gang denne problemstillingen kommer opp i en tråd her blir det et drama uten like? "Guttejentene" er liksom psykopater og farlige mennesker som ikke klarer å knekke koden for eget kjønn, og "jentejentene" er liksom kjedelige folk som bare snakker om botox og dietter. 

Går det ikke an å bare innse at folk er forskjellige? Selv har jeg mest guttevenner, har hatt dem i 10+ år (uten å ligge med dem, sjokkerende!), men jeg har også noen jentevenner som jeg liker godt. Kjønnet deres har ingenting å si, og noen av oss har ikke så mange like interesser heller faktisk, men vi er like, har lik humor og trives med å være sammen. Alle vennene (uavhengig av kjønn) fyller ulike krav og behov for meg, men jeg vet at de alle passer på meg dersom det trengs, dersom jeg har det vanskelig. 

Ja, mange av svarene her i tråden er en av årsakene til at jeg er ekstra varsom og forsiktig rundt kvinner.

Min beste venn siden barndommen er en gutt, skulle det gjort meg til et vrak av et kvinnemenneske som ikke eier selvinnsikt?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig jente jente selv, men sliter ofte med andre jenter. Har kun noen få nære jeg kommer overens med. Enklere med gutter!

Anonymkode: fff2e...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Bolledeig skrev:

Denne tråden er for øvrig et stilstudie i hvordan kvinner tar negative oppfatninger om kvinner, internaliserer dem og bruker dem både til å fremheve seg selv (jeg er ikke sånn typisk dame altså!) og å rakke ned på sine medsøstre. Dette er trist. 

Der sa du det ! Bare trist at man kan være så ukritisk å gå "fem på ". 

Anonymkode: 01d51...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, hvor har jeg sagt det?

Du har ikke sagt det, men mange va svarene du har fått har gått i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Av og til er det hyggelig med en jentekveld med cup-cakes eller ost og vin

Vi er alle forskjellige heldigvis, og jeg mener ikke å generalisere, bare forklare hvordan jeg er.

Jentekveld vet jeg ikke noe om, har aldri vært på eller hatt noe sånt i mitt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, bippo skrev:

Er det ikke litt interessant at hver gang denne problemstillingen kommer opp i en tråd her blir det et drama uten like?

Nei, ærlig talt så blir det ikke mer drama her enn i en gjennomsnittlig diskusjonstråd på internett uavhengig av om de er menn eller kvinner involvert. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mange av svarene her i tråden er en av årsakene til at jeg er ekstra varsom og forsiktig rundt kvinner.

Min beste venn siden barndommen er en gutt, skulle det gjort meg til et vrak av et kvinnemenneske som ikke eier selvinnsikt?

TS

Hva reagerer du på? Hvorfor må du være ekstra varsom rundt kvinner? Du har fått mange argumenter, noen er enig med deg og noe er ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva reagerer du på? Hvorfor må du være ekstra varsom rundt kvinner? Du har fått mange argumenter, noen er enig med deg og noe er ikke. 

Jeg reagerer ikke på noe, men enkelte av dere her lager storm i vannglass og er jo direkte ufine mot de av jentene som føler seg mer komfortable med menn. Jeg har vært i mange mannsdominerte miljøer, men det er jo ikke alle jeg kommer overens med eller liker der heller. Noen er creepy, har dårlige sosiale antenner, er meget sære eller kjedelige å prate med. Men på generell basis foretrekker jeg heller menn enn kvinner. Vet ikke hvorfor, føler meg generelt mer komfortabel med oppegående menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Du har faktisk helt rett, det er et oppmerksomhetsbehov og narsissistisk trekk hos begge kjønn. Lærte dette da min eksmann viste seg å være narsissist og jeg lærte av en psykolog at de som går overens med bare det motsatte kjønn, hr problemer med tilpasninger og sosiale koder, de tror ikke de har nok å tilby som person så det samme kjønn liker deg. Vennskapet med mennene er basert på at menn liker jo dame, jeg er dame så. Så få deg bedre selvtillit ts, så går dette bra.

Anonymkode: d08a5...a18

Interessant. Jeg er en kvinne som kommer veldig godt overens med kvinner, får meg lett gode venninner om vi har litt til felles og de er av den humoristiske og omsorgsfulle typen. Men menn derimot, klarer jeg ikke ha noe samtale med nettopp pga det du skriver, jeg tenker at kvinner liker meg jo for den jeg er, mens menn som ser meg som «en dame» og tenker på utseende, tiltrekkende personlighet osv, vil vurdere meg annerledes og ikke finne meg god nok.  Klarer ikke ha vennskap med menn pga det, og jeg er ingen narsissist 😛 

Anonymkode: 8da8f...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har faktisk helt rett, det er et oppmerksomhetsbehov og narsissistisk trekk hos begge kjønn. Lærte dette da min eksmann viste seg å være narsissist og jeg lærte av en psykolog at de som går overens med bare det motsatte kjønn, hr problemer med tilpasninger og sosiale koder, de tror ikke de har nok å tilby som person så det samme kjønn liker deg. Vennskapet med mennene er basert på at menn liker jo dame, jeg er dame så. Så få deg bedre selvtillit ts, så går dette bra.

Anonymkode: d08a5...a18

Jeg har stort sett homofile mannlige venner. Hvordan passer dette inn i den fine teorien din?

Anonymkode: 64852...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...