Gå til innhold

Hater dialekten min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakker en blanding av Kristiansand og Stavanger dialekt, og det høres så fælt ut. Hvordan lære seg å snakke Oslo ? Den er i vertfall normal.

Anonymkode: 6bb57...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke snakke sånn som dem gjør i Haugesund da? Det er så sexy atte hjælp. 

Anonymkode: 91ec4...6a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du kvitte deg med dialekten din? Dialekten din sier noe om deg og hvor du kommer fra, blir bare rart å legge om til oslosk da. All ære til innflyttere til Oslo som holder på dialekta si, den er jo så viktig! 

Anonymkode: 1f582...026

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo-dialekt er da bare normal i Oslo og omegn? Akkurat som at Kristiansand-dialekten er normal i Kristiansand 😛 Min erfaring er at de som prøver å snakke andre dialekter enn deres egen, høres helt forferdelige ut. 

Anonymkode: 036b2...183

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du kvitte deg med dialekten din? Dialekten din sier noe om deg og hvor du kommer fra, blir bare rart å legge om til oslosk da. All ære til innflyttere til Oslo som holder på dialekta si, den er jo så viktig! 

Jeg hørte et opptak av stemmen min og fikk sjokk hvor fælt det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å legge om til standard-østnorsk. Ikke oslo-dialekt. (Noe sier meg at du ikke vet forskjellen). 

Hør på nyheter og andre programmer og gjenta det de sier. 

Er enig i at blandingsdialekter er ganske fæle. Jeg hadde det selv og fikk alltid så masse spørsmål om hvor jeg var fra og hvorfor snakket jeg sånn og "Men de snakker jo ikke sånn i xxxby?"

Nå snakker eg standard østnorsk og får ingen irriterende spørsmål om dette 

Anonymkode: 20ff4...910

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøv å legge om til standard-østnorsk. Ikke oslo-dialekt. (Noe sier meg at du ikke vet forskjellen). 

Hør på nyheter og andre programmer og gjenta det de sier. 

Er enig i at blandingsdialekter er ganske fæle. Jeg hadde det selv og fikk alltid så masse spørsmål om hvor jeg var fra og hvorfor snakket jeg sånn og "Men de snakker jo ikke sånn i xxxby?"

Nå snakker eg standard østnorsk og får ingen irriterende spørsmål om dette 

Standard slik som Telemark og Buskerud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Definer «Telemark». Bø? Skien? Kragerø? Gvarv? Rjukan? 

Anonymkode: 050cd...f13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Definer «Telemark». Bø? Skien? Kragerø? Gvarv? Rjukan? 

Anonymkode: 050cd...f13

Skien eller Notodden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en ufrivillig blandingsdialekt. Jeg vil aller helst ha min opprinnelige dialekt tilbake, men det er vanskeligere å få det til enn man skulle tro. Jeg bor ikke samme sted lenger.

Anonymkode: 23051...c57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som har kommentert det siden du føler det er stygt? Dialekten er jo en del av identiteten din, jeg synes det er trist med folk som bytter dialekt sånn uten "grunn". Vi trenger variasjon i dette landet, alle dialekter har sin sjarm og sitt særpreg. Synes den høres fin ut den du har. 

^Og de aller fleste får sjokk av å høre sin egen stemme på opptak uansett, inkl. meg selv, selv om jeg har en nesten ren dialekt. Vær så snill og ikke bytt, det høres enda teitere ut med folk som plutselig bytter til noe de egentlig ikke snakker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner henne godt! Hvorfor svarer ALLE så positivt om noe ts er negativ til hele tiden? Jeg har også en sær dialekt, og jeg hàter stedet jeg er fra!! Jeg hater å snakke med mamma i tlf fordi jeg må høre den dialekten! Hat lagt om til oslosk. Men mine venner fra Oslo som er oppvokst der sier at de hører en annen aksent hos meg, så den sitter dessverre i fremdeles :( 

Anonymkode: 2d7d3...223

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en dialekt som er blanding av Stavanger- og Kristiansanddialelt, og ja, jeg er ganske enig med deg. Ikke den peneste dialekten, og jeg har ofte følt meg litt bonde i samtale med østlendinger😅

Jeg har bodd en del år i Oslo nå, og har dermed, helt uten at det er gjort med hensikt, fått en penere dialekt. Tonefallet har liksom fått en penere "melodi", og jeg får stadig høre "oi er du derfra?! Du snakker jo ikke sånn?" Har ikke merket dette selv, for det har skjedd så gradvis over flere år.

Men nå i ettertid skulle jeg faktisk ønsket at jeg hadde klart å holde på dialekten min, for det er det er litt kult å ha en spesiell dialekt ikke så mange har. Så jeg sier own it! I hvert fall ikke legg om dialekt med vilje, det er bare rart.

Anonymkode: 30f1c...f3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg byttet også dialekt. Var enklere da jeg flyttet, men det blir jo sett på som et svik uansett. Som om jeg bryr meg. :P 

Anonymkode: fa382...18b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Telemark? Ganske stor forskjell fra Vinje til Porsgrunn for å si det sånn... Men ja litt som de snakker i Porsgrunn, Larvik, Tønsberg, Drammen, Asker, Oslo. Men uten noen av særpregene fra de forskjellige stedene. 

Det er standard østnorsk. Og hvis du ser på TV og hører på radio så er det slik som de snakker de som har østlandsdialekt uten spesielle og sære ord og vendinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...